Sida 5 av 23
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör apr 07, 2012 18:44
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag har lindat ända till växellådsbalken, det ska bli spännande och se om det hjälper, provkörning i morgon, skit väder i Kalmar i dag.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör apr 07, 2012 19:39
av Hejdarn
Aha! Ja det är ju en anledning att linda så god som någon.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör apr 07, 2012 20:54
av Ricky
Man kan ju alltid montera en tunn aluplåt som värmesköld mellan rör och golv.
Får man bara ett uns med luft mellan rör och plåt samt mellan plåt och golv så hjälper det nog en hel del.
//Ricky.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör apr 07, 2012 20:57
av Kjell.Magnusson
Hejs
Plåt är steg två för mej!
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 10:04
av peter.holm
Lite uppfräschning av fälgarna.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 10:10
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 10:15
av Hejdarn
Fan va snyggt! Jag gillart!

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 10:16
av peter.holm
Det går åt mycket kladd när man ska montera motor nuförtiden, det var enklare förr...
Gängtätning:
Packningsklister till insuget:
Kamsmörja:
Inkörningsolja med massa zink:
Montagekladd:
Dessutom ARP:s eget kladd för att smörja bultar och brickor så det glider lätt.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 10:17
av peter.holm
Guideplates:

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 10:18
av peter.holm
Vipparmsbultar 7/16:

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 10:20
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 11:46
av Kjell.Magnusson
Hejs
Vackert
Silverfärg på motorn är faktiskt mycket snyggare än jag trodde

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 12:00
av Smuggler
Mycket snyggt, proffsigt och seriöst! Men, pilla bort det orangea kladdet runt vattenpumpsanslutningarna mot blocket, sticker lite i ögonen mot det sliverfärgade blocket
Mvh: Daniel
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 12:30
av peter.holm
Smuggler skrev:Mycket snyggt, proffsigt och seriöst! Men, pilla bort det orangea kladdet runt vattenpumpsanslutningarna mot blocket, sticker lite i ögonen mot det sliverfärgade blocket
Mvh: Daniel
Okej då, får väl gå på med ett rakblad och snygga till det lite

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 12:32
av peter.holm
Börjar redan oroa mig för inkörningen av kamaxeln, ska man rigga upp motorn på en pall och starta den utanför bilen?
Behöver man isf ansluta kylaren eller kan man koppla en vattenslang till motorn?
Ska man ta bort innerfjädrarna på ventilfjädrarna?
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 14:21
av axelg89
Hej,
Ser ju hur bra ut som helst! Hur gjorde du, vem beställde du slutligen topparna av? Hur ser de ut?
Blir väldigt spännande att höra resultatet, ska den bänkas?
Mvh
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 15:25
av peter.holm
Topparna köpte jag av Rolf Berglund bil i Karlstad, snabb och bra service. Är ingen expert på toppar men har hittills inte sett några fel på dem, allt har varit bolt-on.
Kommer inte att bänka den i år iaf, prioriterar att få igång allt först och främst. Tanken är också att lämna Q-jetten till Kent för översyn men det får bli senare.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 19:35
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 19:38
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 19:41
av peter.holm
Bilen utrullad igår så jag kunde städa garaget och sonen slipade det sista i motorutrymmet. Nu återstår thinnertvättning, maskering och lack.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 17, 2012 19:50
av Peter Anjou
Hejsan !
Det är nära på " sjukt snyggt " när allt
är så rent o fint !

!
Lycka till o hoppas att allt funkar som
det är tänkt !
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons apr 18, 2012 9:29
av axelg89
Hur får du fram TDC? Antar att du inte bara går på när handsken är "mest uppblåst"?
Är lite nyfiken då jag själv ska mäta fram TDC på motorn som sitter i min bil nu. Läste att under förutsättningarna att man inte vill plocka ner motorn lär det bästa sättet vara att skapa ett kolvstopp som stannar kolven nån cm innan den når TDC. Om man sedan drar motorn till den punkten från båda hållen (vänster resp högervarv) så får man två markeringar. TDC är då mitt emellan dem.
Det är enligt mina erfarenheter väldigt svårt att avgöra exakt när kolven är längst upp..
Riktigt snyggt blir det!
Edit: satt och bläddrade i tråden, i inlägget den tor dec 29, 2011 22:31 på tredje bilden ser man oljepumpsaxeln och plastbussningen på den. Ska den bussningen sitta så/där? Trodde den skulle sitta någonstanns där det var tight runtom den men har säkert fel. Mer en kuriosafråga..
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons apr 18, 2012 10:09
av peter.holm
TDC mätte jag fram precis så som du beskriver det innan topparna monterades. Tillverkade ett eget kolvstopp av ett plattjärn. Ballongtestet är bara för att säkerställa att det är 1:an som är i tändningsläge och inte 6:an, bra att veta när fördelaren stoppas i första gången.
Kan tillägga att TDC låg ca 2 grader fel i förhållande mellan svängningsdämparen och tändmarkeringen.
Bussningen (
http://www.summitracing.com/parts/SLP-224-43343/) är bara en skarv mellan pumpen och drivstången (
http://www.summitracing.com/parts/SLP-224-6146/) och det kan väl bara hamna på ett ställe?
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons apr 18, 2012 10:45
av Hejdarn
När vi meckar hoj så brukar vi stoppa en skruvmejsel i tändstiftshålet så ser man när kolven når TDC.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons apr 18, 2012 11:32
av PG-son
Hej!
Va rar´t de blir så vi i Närke säger.
Tänkte bara ge dig en sak att kolla/tips.
Du verkar ha samma/lika ventilkåpor som jag hade.
Jag fick byta till större, eftersom vipparmarna tog i på "insidan"(mot mitten av motorn) av ventilkåporna, när motorn var i gång.
Visserligen har jag en anan typ av rullvippor, men kolla ändå. Sätt lite "tjockt" med tejp där vipporna rör sig, skruva fast kåporna, och se om det går fritt, när du handcrankar motorn.
Det hade jag sparat mycket tid med.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons apr 18, 2012 11:35
av axelg89
du har nog helt rätt med bussningen, den sitter alltså där för att skarvens skull vilket jag inte visste.
Hejdarn skrev:När vi meckar hoj så brukar vi stoppa en skruvmejsel i tändstiftshålet så ser man när kolven når TDC.

Jag har också gjort på det sättet när jag sysslat med motorer som jag anser mindre viktiga men då får du ju problemet med att TDC upplevs som ett intervall då det är väldigt svårt att känna när kolven är exakt längst upp? Detta eftersom varje grad vridning av veven gör mindre och mindre på kolvens höjd ju närmare TDC du kommer..
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons apr 18, 2012 11:37
av peter.holm
Kollade kåporna igår och högsta punkten just nu är justermuttrarna och där har jag god marginal men jag får dubbelkolla detta när lyftarna är oljefyllda och lyfter fullt. Har också beställt lite tjockare packningar.
Tack för tipset!
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons apr 18, 2012 12:32
av PG-son
Hej!
Jag menade att ventilkåporna kanske är för smala.
Kanten på vippan där stötstången sitter, tog i mina kåpor, på några ställen. Höjden var det inga problem med.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons apr 18, 2012 13:05
av peter.holm
PG-son skrev:Hej!
Jag menade att ventilkåporna kanske är för smala.
Kanten på vippan där stötstången sitter, tog i mina kåpor, på några ställen. Höjden var det inga problem med.
Aha, ja det måste jag checka, tack!
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 07, 2012 9:16
av peter.holm