Sida 5 av 6

Re: Kambyte

Postat: sön nov 11, 2012 16:15
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag var just ute i garaget och plockade bort tråg, kamkåpa, lyftare & kamdrevet sedan började jag dra ur kammen men kom bara c:a 2 cm! Går dock att vrida runt och trycka tillbaks c:a 1 cm, vad har jag gjort för fel? Glömt något?

Re: Kambyte

Postat: sön nov 11, 2012 16:37
av Ricky
Har du lossat bränslepumpen och dragit ur tryckstången till denna?

Re: Kambyte

Postat: sön nov 11, 2012 16:52
av hasseh
Precis som Ricky skriver.... gjorde samma tankevurpa jag med innan jag kom på tryckstången. :oops:

Re: Kambyte

Postat: sön nov 11, 2012 17:07
av Kjell.Magnusson
Hejs

Soppapumpen... F-n va trött i huvudet jag är! Tänkte precis innan att jag måste hämta ett annat verktyg till den och sedan bara glömmer bort det igen på en tidsperiod på 5 minuter max :oops:
Tack Ricky & Hasse!

Re: Kambyte

Postat: sön nov 11, 2012 21:48
av Kjell.Magnusson
Hejs igen

Kammen ute! Det stod graverat på kammen "Apple selected DO103174" Någon som har koll på detta? Dessutom står ingjutet Ep1 C4 D4 DO 20 & CWO. Långt bak på kammen är det lite målat med orange & gult.
När jag fått ur frostpluggarna så förstod jag varför kylarvattnet blir grummligt, det var jättemycket evja i motorn! Så nu åkte kolvar & vev ut också så jag kan rengöra blocket ordentligt, det blir alltid mer jobb än man tänkt sig! :mrgreen:
Cylindrarna var borrade 0,30" vad blir det i kubiktum på en 350"? Måste jag ändra siffrorna på huven? :mrgreen:

Re: Kambyte

Postat: mån nov 12, 2012 8:39
av Don Tomaso
Bara att ändra du åker ju 355.

Re: Kambyte

Postat: mån nov 12, 2012 14:36
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jasså blir det 355"! Då får jag köpa 2 st nya 5:or :mrgreen:

Re: Kambyte

Postat: ons nov 14, 2012 11:16
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vad är detta för kolvar? Tydligen av fabrikat KEITH BLACK, är dom någe bra? Helt säkert i monterade av Mats Appelgren år 2001.
Bild
Bild

Re: Kambyte

Postat: ons nov 14, 2012 22:53
av Ricky
KeithBlack är ett välrenomerat varumärke. :)

Re: Kambyte

Postat: ons nov 14, 2012 22:57
av Kjell.Magnusson
Hejs

Det låter ju bra, Ricky!

Re: Kambyte

Postat: ons nov 14, 2012 23:01
av Ricky
Jag har själv KB kolvar i min 454 så nog borde dom funka även i en liten smallblock. :D

Re: Kambyte

Postat: tor nov 15, 2012 7:49
av Kjell.Magnusson
Hejs

He he, Ricky! Men du har förmodligen rätt: Kan dom göra klumpiga saker bra så borde dom också kunna göra smidiga saker bra! :mrgreen:

Re: Kambyte

Postat: tor nov 15, 2012 17:37
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ingen som har svar på detta:

Vad tycks? Si eller så?
Bild

Re: Kambyte

Postat: tor nov 15, 2012 17:49
av Kjell.Magnusson
Hejs

Det kom svar från Mats Appelgren:

Hej Kjell!

Har letat upp hårddisken från den bromsningen.

Det satt smog toppar på motorn från oss, runt 9,8-1 i komp borde det varit.

Med dom nya topparna hamnar du runt 11,3-1 vilket är mycket.

Ett Edelbrock Performer RPM med en Quadrajet förgasare satt på.

Motorn gav 340hk

Kamdatorn har tappat all info från den tiden men om jag inte minns fel så var det runt 222 grader vid ,050" och ,480" i lyft.

Den kammen skall dra från 17-1900 varv utan problem.

Om det är något annat du undrar över så hör gärna av dig.

Mvh

Mats Appelgren

Så vad tror ni?
11,3 i komp för högt eller? Och kammen?

Re: Kambyte

Postat: tor nov 15, 2012 22:44
av axelg89
magnum skrev:Så vad tror ni?
11,3 i komp för högt eller? Och kammen?
nu är jag långt ifrån en expert i ämnet men forskade och brottades mycket med detta när jag gjorde konceptet för 396an som jag skulle bygga. Jag hade en betydligt vassare kam (blöder mer), aluminium toppar (avger värme lättare) och ett lite lägre komp (11.1) och det skulle enligt de flesta vara på gränsen på macksoppa. Tror därför att du får väldigt svårt att köra 11.3 med den snälla kammen och gjutjärnstoppar på macksoppa. En programerbar tändbox och e85 skulle nog hjälpa caset betydligt om det är aktuellt..

Här är tre trådar med denna frågeställning angående mitt bygge:
http://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?f=3&t=14539
http://forums.corvetteforum.com/c3-tech ... dup-5.html
http://www.zatzy.com/v8-jaenkare/382479 ... aeger.html

Mvh Axel

Re: Kambyte

Postat: tor nov 15, 2012 23:34
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ok, för högt komp för min kam.. Byta kam då? Till vad?

Re: Kambyte

Postat: fre nov 16, 2012 8:34
av Don Tomaso
Jag kör med Edelbrock RPM kammenhttp://www.summitracing.com/parts/EDL-7102/, drar från 1500-6500 och RPM insuget + RPM alutopparna toppat med en Quadrajet byggd till motorspecen. Fungerar utmärkt.

Re: Kambyte

Postat: fre nov 16, 2012 8:38
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vad har du för komp, Thomas?

Re: Kambyte

Postat: fre nov 16, 2012 8:43
av Don Tomaso
Har inte räknat på det men jag har flata kolvar (original Corvette 84:a) så jag ligger nog inte så högt som 11:1.
Den går att köra på 95 oktan men bättre på 98.

Re: Kambyte

Postat: fre nov 16, 2012 8:55
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ok, Thomas.

Re: Kambyte

Postat: fre nov 16, 2012 10:04
av axelg89
magnum skrev:Hejs

Ok, för högt komp för min kam.. Byta kam då? Till vad?
Hej Kjell,

Problemet här är att du för att kompensera för det höga kompet nog skulle behöva blöda ut rätt mycket komp och den ganska dramatisk kammen som skulle behövas för det skulle nog inte vara någon höjdare att dra husvagnen med direkt.

Thomas kam är i samma klass som din och en bra gatkam men Edelbrock kör själva den kammen med så lågt som 9.5:1 i komp.
http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/2098/10002/-1

Ditt problem är att du ha en dome på dina kolvar för att kompensera för dina stora förbränningsrm i de gamla topparna. Hur ser block och kolvar ut? Om blocket ändå behövde borras skulle ju detta vara ett ickeproblem eftersom du isf skulle kunna köpa ett par bättre lämpade kolvar till nya borren men antar att eftersom det var så nyligen appelgren byggde motorn så är den fin i loppen? Jag skulle nog börja med att kolla med någon som sysslat mycket med toppar och fråga dem hur mycket de tror att man kan ta ur förbränningsrummen utan att vara för riskabel. Det skulle nog vara den enklaste lösningen på ditt problem.

Mvh Axel

Re: Kambyte

Postat: fre nov 16, 2012 10:36
av Kjell.Magnusson
Hejs

Cylindrar, kolvar, vevaxel och lager är i nyskick!, tror inte motorn har gått så där jättemycket sedan 2001!
Kanske lösningen är att montera tillbaks 80 cc topparna (som tydligen är någon slags smogtoppar & som har storleken mindre ventiler än musse topparna) eller svarva bort domen på kolvarna?
Det hade ju varit roligare med en lite vassare kam!

Re: Kambyte

Postat: fre nov 16, 2012 10:50
av axelg89
magnum skrev:Hejs

Cylindrar, kolvar, vevaxel och lager är i nyskick!, tror inte motorn har gått så där jättemycket sedan 2001!
Kanske lösningen är att montera tillbaks 80 cc topparna (som tydligen är någon slags smogtoppar & som har storleken mindre ventiler än musse topparna) eller svarva bort domen på kolvarna?
Det hade ju varit roligare med en lite vassare kam!
Thomas kam är ju fortfarande en del vassare så en idé kanske är att ha kvar de gamla topparna och bara byta till den kammen.. Lär ge ett lite annorlunda temperament och lite mer effekt på toppen

Nu kan jag inte tillräckligt här heller men misstänker att du måste balansera om hela vevpartiet om domen svarvas bort?

Re: Kambyte

Postat: fre nov 16, 2012 21:32
av Jerka
Fråga Appelgren som byggt motorn från början det kan ju inte bli fel :mrgreen:
/Jerka

Re: Kambyte

Postat: fre nov 16, 2012 21:51
av Kjell.Magnusson
Hejs Jerka

Har du något tips hur jag ska göra? Vill ju gärna ha lite mer kraft i motorn!

Jag frågade Mats Appelgren:

magnum skrev:Hejs

Det kom svar från Mats Appelgren:

Hej Kjell!

Har letat upp hårddisken från den bromsningen.

Det satt smog toppar på motorn från oss, runt 9,8-1 i komp borde det varit.

Med dom nya topparna hamnar du runt 11,3-1 vilket är mycket.

Ett Edelbrock Performer RPM med en Quadrajet förgasare satt på.

Motorn gav 340hk

Kamdatorn har tappat all info från den tiden men om jag inte minns fel så var det runt 222 grader vid ,050" och ,480" i lyft.

Den kammen skall dra från 17-1900 varv utan problem.

Om det är något annat du undrar över så hör gärna av dig.

Mvh

Mats Appelgren

Så vad tror ni?
11,3 i komp för högt eller? Och kammen?

Re: Kambyte

Postat: mån nov 19, 2012 23:15
av Kjell.Magnusson
Hejs

Nu behöver jag hjälp igen...
Jag har kollat lite på Summit, där har jag hittat mina kolvar: http://www.summitracing.com/parts/uem-kb119-030 samt också en komp. uträknare, den har jag provat och jag kommer inte alls så högt i komp som 11,3:1 jag har provat lite olika siffror i min "närhet" men kommer bara till 9 - 10:1, vad gör jag för fel eller blir inte kompet högre?
Min motor är en 0,30 borrad 350" med 65cc toppar sedan är det kolvarna ska vara -0,5cc och packningens tjocklek 1 - 2 mm
sedan något som kallas Deck Clearance, vad är det? Är det vad som är kvar av cylindern när kolven är i topp? Det var c:a 1 mm.
Är det någon som har koll?

Re: Kambyte

Postat: tis nov 20, 2012 14:09
av axelg89
magnum skrev:Hejs

Nu behöver jag hjälp igen...
Jag har kollat lite på Summit, där har jag hittat mina kolvar: http://www.summitracing.com/parts/uem-kb119-030 samt också en komp. uträknare, den har jag provat och jag kommer inte alls så högt i komp som 11,3:1 jag har provat lite olika siffror i min "närhet" men kommer bara till 9 - 10:1, vad gör jag för fel eller blir inte kompet högre?
Min motor är en 0,30 borrad 350" med 65cc toppar sedan är det kolvarna ska vara -0,5cc och packningens tjocklek 1 - 2 mm
sedan något som kallas Deck Clearance, vad är det? Är det vad som är kvar av cylindern när kolven är i topp? Det var c:a 1 mm.
Är det någon som har koll?
Deck clearance är klämspalten alltså det du beskriver har jag för mig..

Även jag kommer bara upp i ca 10:1 när jag räknar, domen är ju oerhört liten 0.5cc

Re: Kambyte

Postat: tis nov 20, 2012 22:41
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack Axel!

Är 10,0:1 för högt komp?

Re: Kambyte

Postat: tis nov 20, 2012 23:10
av axelg89
magnum skrev:Hejs

Tack Axel!

Är 10,0:1 för högt komp?
Nej Kjell,

Om det stämmer så tror jag ungefär att du är så optimal som du kan vara på soppa med järnlock. Där finns fortfarande lite rum för tändavvikelser och vem vet lite lustgas nån dag :D

Angående kammen så tror jag att Thomas Edelbrock RPM kam är ett ganska fint standardval men om jag vore du så skulle jag ringa Mats Appelgren och ge honom din toppuppgradering och fråga vad han skulle rekommendera för kam. Även vissa av killarna på CF är ruskigt duktiga på detta med kamval och kaske värt att fråga dem.

Re: Kambyte

Postat: tis nov 20, 2012 23:59
av Kjell.Magnusson
Hejs


Jag har mailat Appelgren om mina toppar och han säger att jag måste få ner kompet från 11.3:1 som han tror det blir med musse topparna, så nu har jag frågat honom också om c:a 10.0:1 är ok eller inte.. Han tycker jag ska behålla kammen som satt i. Om han inte ändrar sig med dom nya uppgifterna om kompet, vi får se vad han skriver (hoppas jag).
Det finns så kallade spacerpackningar som är 0.5 mm tjocka, dom + en vanlig 1 mm packning sänker nog ner kompet till 10.
Finns det tjockare packningar än 1 mm = 0.041" ihoppressade?

Vad är CF?