Sida 5 av 19

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 13:19
av Bengt
Du måste bestämma dig Ubbe, luftinsug eller luftutblås ? :mrgreen:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 18:39
av Ubbe
Bengt skrev:Du måste bestämma dig Ubbe, luftinsug eller luftutblås ? :mrgreen:
JÄKLAR Christer :twisted: :mrgreen: LUFTUTBLÅS ska det vara :wink: Tänk på att jag har semester :mrgreen:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 18:45
av Bengt
Jag med men håller mig till 7% cider o rosévin :mrgreen:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 19:05
av 745
Ubbe skrev:Hej Göran!
Tack för inbjudan :P Om jag är ledig då, så kommer jag dit och kollar vad ni håller på med :mrgreen:
Köra billigt finns inte med min bil :shock: och hur blir det om jag ska rejsa vill jag inte tänka på :shock:
Kul :D , hör av dig innan så ordnar jag med förtäring
, hoppas att även Bengt kan hänga på.

Visst kostar det att rejsa, det här behöver du för att börja:
Skyddsutrustning: Båge, strömbrytare, dragöglor, stol, bälte & kläder från ca 25 tkr om du väljer beg men du har förmodligen både det ena & andra redan eftersom du kör div bankörningar.
Bil: En C5Z06 med R-däck & bra bromsbelägg.
Om du inte redan har ordnat det, tag licens & fixa en vagnbok.
KLART, nu är det bara att börja köra 8)

Frågor på det, hör med mig eller CCS Racing Cup generalen Mange, kontaktuppgifter finns på CCS hemsida under fliken racing.

Om inte förr så kommer du nog att börja efter att ha besökt oss på Mantorp, Välkommen :D

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 19:08
av Bengt
Exakt hur många HK får man ha i en C5 kaross ?

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 19:18
av 745
Bengt skrev:Exakt hur många HK får man ha i en C5 kaross ?
Det beror på vad bilen väger med dig i vid målgång.
Testa här: http://www.spvm.se/vagndeklaration-roadsport.html

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 19:41
av Mange_C5
Såg att det är lite frågor i förhållande till CCS Racing Cup:

Luftintag/luftutsläpp i huven som ni diskuterar är helt ok.

Vi kör med vikt/hk, rättvist och flyttar fokus till förarprestation. :wink:
Mycket pulver ger mer vikt, om motorn är modifierad mellan insugsspjäll- avgaspackning så finns alternativet att stoppa i restriktor om man inte har lust att köra runt med en nertyngd bil. Målvikt med restriktor är 450hk= 1440kg + ev vikttillägg (dvs med tex ABS blir vikten 1512kg vid målgång).
Reglerna finns på CCS hemsida/racingsektionen

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 19:56
av Bengt
Intressant, såg att man enkelt reglerar vikten med max varvtalet.
En 6 liters maskin byggd på max varvtal på 6000 men med ett jävla vrid under det borde bli fint, på Anderstorp iaf :mrgreen:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 20:12
av 745
Bengt skrev:Intressant, såg att man enkelt reglerar vikten med max varvtalet.
En 6 liters maskin byggd på max varvtal på 6000 men med ett jävla vrid under det borde bli fint, på Anderstorp iaf :mrgreen:
Jajjamensan, den kan bli riktigt vass. 8)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 20:20
av Mange_C5
Bengt skrev:Intressant, såg att man enkelt reglerar vikten med max varvtalet.
En 6 liters maskin byggd på max varvtal på 6000 men med ett jävla vrid under det borde bli fint, på Anderstorp iaf :mrgreen:
Du tänker och drar rätt slutsats. 8)

Finns ju en anledning till att Corvette rönt framgång i GT racing senaste decenniet TROTS att dem måste använda restriktor. Corvettes racemotor är ju byggd som en lastbilsmotor i karaktären :wink:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 20:20
av Ubbe
Hur har man koll på vad bilen väger :roll:
Väger man bilarna vid besiktningen :?:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 20:23
av Ricky
Jag väger min bil hos Söderströms Skrot och Metall i Lännersta. :)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor aug 08, 2013 20:25
av Mange_C5
Ubbe skrev:Hur har man koll på vad bilen väger :roll:
Väger man bilarna vid besiktningen :?:
Man föranmäler bilens minimivikt (bil+ förare), sedan vägs man vid målgång med +/- 1% vågtolerans.

Ibland som stickprov, ibland samtliga bilar. Vågens vikt gäller, för lätt och man diskas.

Sväng förbi en lastbilsvåg om du inte hittar nåt annan våg och kolla. C5Z06 väger runt 1500 i standardmässigt race skick inkl. förare.

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: fre aug 09, 2013 17:15
av 745
Ubbe skrev:Göran! la in den här" bra info".Läs under 3.4 Kylning (SLC reglementet)
Det kan du strunta i om du inte planerar att köra SLC tävlingar. Det finns hur mycket olika reglementen som helst, du bör bla ta hänsyn till följande när du väljer reglemente, hur många är det som kör, hur mycket tävlingar är det, hur mycket pengar krävs för att vara med och köra m.m.
Både Mange & undertecknad valde oberoende utav varandra Roadsport reglementet när vi började fundera på att tävla, och om jag kommer ihåg rätt så körde även Anders (AK-Racing) Corvette i roadsport.

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: fre aug 09, 2013 17:31
av 745
Ubbe skrev:Köra billigt finns inte med min bil :shock: och hur blir det om jag ska rejsa vill jag inte tänka på :shock:
Javisst, Corvetteintresset kostar en del pengar, men är det så mycket dyrare att tävla jmf med att köra Track day :?

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: fre aug 09, 2013 17:46
av Tomten
Hej Ricky,

Vad får du för kilopris :?: :wink:

/Tomten

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: fre aug 09, 2013 17:54
av Ricky
Enligt http://www.skrotpriset.se/ så ligger priset på stålskrot på ca 1.30:-/kg så minus all plast blir väl värdet på bilen runt 1000 - 1500:- eller så.. :?

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: fre aug 09, 2013 19:15
av Tomten
Ricky... behåll skrotet :shock:

/Tomten

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: fre aug 09, 2013 19:24
av Ubbe
745 skrev:
Ubbe skrev:Köra billigt finns inte med min bil :shock: och hur blir det om jag ska rejsa vill jag inte tänka på :shock:
Javisst, Corvetteintresset kostar en del pengar, men är det så mycket dyrare att tävla jmf med att köra Track day :?
Jag kan bara se hur mina kvitton har blivit en telefonkatalog :mrgreen:

Är det så stor skillnad att åka tävling jämfört Track day :wink: Nu finns det Trackday när man är nästa ensam och kan få en bra bantid :wink:
Ni måste trängas med hembyggda amatörbyggen(FUSK).
Ska det vara tävling så är det Vanliga gatbilar som gäller tycker jag :wink:
Det bästa vore om det bara var corvetter :mrgreen:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: lör aug 10, 2013 15:03
av Mange_C5
Ubbe skrev: Är det så stor skillnad att åka tävling jämfört Track day :wink: Nu finns det Trackday när man är nästa ensam och kan få en bra bantid :wink:
Ni måste trängas med hembyggda amatörbyggen(FUSK).
Ska det vara tävling så är det Vanliga gatbilar som gäller tycker jag :wink:
Det bästa vore om det bara var corvetter :mrgreen:
Ubbe, Det är stor skillnad att tävla jämfört med trackday, mycket mer intensiv körning.
Output/körminut är mycket högre när man tävlar men kostnaden/körminut är också högre pga mindre tid att fördela startavgiften (ca 3000:-/tävlingshelg).
Men vi har också mycket trevligare med grillningar mm på kvällarna. :mrgreen:

Vad har dina trackdayavgifter kostat/tillfälle?
Prova att också väga in driftkostnad/körminut (däck, bromsar, bränsle osv) i din säsongsbudget.
Kanske tävla istället? :wink:
Hoppas att du och andra kommer till Mantorp 28-29 September och kollar hur det funkar under en tävling. :)

Om du vill köra mycket bana men kanske inte tävla så är det överlägset billigaste att skaffa vagnbok för roadsport (och CCSR cup :wink: ) och sedan så fort vädret ser bra ut och tid finns för stunden, ta dig till i stort sett vilken bana som helst och träna för några hundralappar.

Vad är en bra bantid? :roll:
Då behövs jämförelse och för en vettig jämförelse behövs jämförbara förhållanden, dvs att dem man jämför med använder samma tekniska regler, tex som inom CCS R reglerna.

Amatörbyggena har utvecklats till extrem optimering mot tillåtna tekniska regler och det är av naturliga skäl svårt att matcha med en i grunden preppad standardbil även vikt/hk förhållande på pappret är samma.
Vi icke-amatörbyggesförare fokuserar och jämför med de tävlande bilar som i grunden är vanliga gatbilar och låter hembyggena hållas. :twisted: :wink:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: lör aug 10, 2013 18:34
av Bengt
Prelbokar 28-29 för lite skoj då :mrgreen:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: sön aug 11, 2013 10:38
av 745
Ubbe skrev:Jag kan bara se hur mina kvitton har blivit en telefonkatalog :mrgreen:

Är det så stor skillnad att åka tävling jämfört Track day :wink: Nu finns det Trackday när man är nästa ensam och kan få en bra bantid :wink:
Ni måste trängas med hembyggda amatörbyggen(FUSK).
Ska det vara tävling så är det Vanliga gatbilar som gäller tycker jag :wink:
Det bästa vore om det bara var corvetter :mrgreen:
Hej Ubbe vi vill samma sak "Det bästa vore om det bara var corvetter" 8) .

För att vi ska komma dit krävs att vi får ut fler Corvetter på banan och detta görs nog bäst genom att satsa på nybörjaraktiviteter typ Licenskurser & Malmby.

Och för dom som vill gå vidare och börja med tävling(tidtagning) efter att ha kört några nybörjaraktiviteter, erbjuder CCS en säker, billig (genom vissa restriktioner som bla har till syftet att hålla ner kostnaderna) & rolig banracingserie i CCS Racing Cup (klass 2).

För dom som vill satsa ännu mer (dyrare) arbetar vi för att ta fram en serie för Klass 1 bilarna,
men pga lågt intresse för denna klass händer det inte mycket. :(
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=15289

När vi sedan bli tillräckligt många kan vi köra egna aktiviter med bara Corvetter.

Jag hoppas verkligen att både du & Bengt dyker upp på Mantorp.
Håll koll i tråden om CCS Racing Cup efter program m.m. och hör av er om när ni tänker komma så ska jag göra allt för att ni får trevlig vistelse på Mantorp. :D

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: sön aug 11, 2013 11:31
av Chrippe
Kommer du Ubbe till Mantorp KM 17/8 alt. 18/8 ?

/Christer

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: sön aug 11, 2013 12:52
av 745
Ubbe skrev:Ni måste trängas med hembyggda amatörbyggen(FUSK).
Ska det vara tävling så är det Vanliga gatbilar som gäller tycker jag :wink:
Det kan man tycka :?
Trots det blev det Corvette på både 3, 5, 7 & 8 plats i den totala serien 2012 8) .
Förnärvarande ligger en Corvette på andra plats i den totala serien, kvar har vi racen på
Anderstorp, Falkenberg & Mantorp vilket borde gynna Corvetterna. :mrgreen:
Men vi räknar bara inbördes Corvette placeringar i CCS Racing Cup :mrgreen:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: sön aug 11, 2013 20:37
av Ubbe
Bengt skrev:Prelbokar 28-29 för lite skoj då :mrgreen:
Har också Prelbokat den helgen :wink:
Självklart kommer jag att köra på Mantorp nu i helgen Christer :wink:

Har monterat bogserögla bak med vajer teknik.
Det blir lite bilder på det i morgon kväll kanske mm:wink:
Har gjort isolering av Ac röret och det var ju inte lätt med händer som grytlock :mrgreen:

Lycka till på Anderstorp Göranoch Mange :P Gör nu så att Corvetten ligger på första plats :wink:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tis aug 13, 2013 15:37
av 745
Ubbe skrev:
Bengt skrev:Prelbokar 28-29 för lite skoj då :mrgreen:
Har också Prelbokat den helgen :wink:
Självklart kommer jag att köra på Mantorp nu i helgen Christer :wink:

Lycka till på Anderstorp Göranoch Mange :P Gör nu så att Corvetten ligger på första plats :wink:
Strålande hoppas att det inte kör ihop sig för dig & Bengt utan att vi ses på Mantorp den 28 - 29 September.

Vi hoppas nog alla att Toni ska kunna knipa 1:a platsen, men ingenting är gratis och han kommer nog att få kämpa hårt, men det är han van vid 8)

Hoppas att ni som deltar i Bankalaset på Mantorp får en trevlig helg :D

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tis aug 13, 2013 18:28
av Bengt
Skulle vara kul om deltagarna i cupen redovisade vad de gjort med sina bilar, moddningar, fjädring, däck, hjulvinklar, kylning, säkerhet osv.. Om man nu vill ha fler som kör kan man ju börja med det.. :wink:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tis aug 13, 2013 19:32
av Ubbe
[quote="Bengt"][/quote]

Jag håller med Bengt :) Tex vad har Toni gjort med bilen ?? Det verkar vara det ultimata :)och vad har föraren gjort ? :). Ps kan passa bra i Corvette Tidningen (reportage)

Skulle ha fått min huv stripad, men montören har fått ryggskott :(
Har monterat central dammsugare i motorrummet :) vet inte om det blir så bra ? Får nog krock mellan ventilation på huven och utblåset i skärmen;)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tis aug 13, 2013 21:35
av Chrippe
Bygg en huv av höns nät , då lär det väl kyla :P :P :P

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tis aug 13, 2013 22:01
av Mange_C5
Ubbe skrev:
Jag håller med Bengt :) Tex vad har Toni gjort med bilen ?? Det verkar vara det ultimata :)och vad har föraren gjort ? :). Ps kan passa bra i Corvette Tidningen (reportage)

Skulle ha fått min huv stripad, men montören har fått ryggskott :(
Har monterat central dammsugare i motorrummet :) vet inte om det blir så bra ? Får nog krock mellan ventilation på huven och utblåset i skärmen;)
Toni har inte gjort så mycket som man kan tro, däremot väl avvägda modifieringar och bra materialurval.
Han hör till den sällsynta skara som först läser regler och sen planerar sina mods därefter, alltför vanligt att folk gör tvärtom och med en darrande underläpp står vid bankanten och vill rejsa men inser att bygget enbart duger till trackday.. :evil: :wink:

Motorn är standard, headers och Apple slutdämpare för dB på rätt sida gränsen, sen bättre kylning precis som de flesta andra som ägnar sig åt körning på bana.
Väghållningsmässigt så har han coilovers och andra krängare samt andra bromsar. Till pimpfaktorn får man nog räkna den riktigt snygga 6-punkts bågen och ventilerade kolfiberhuven.