Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

745 skrev:
Ubbe skrev:Men det ska bli roligt att se vad det kan göra på tiden;)
Om inte annat blir det kul att se träningen,
testa 4 varv, kolla performance meter, justera lufttryck, chassie, vinge :mrgreen:
testa 4 varv, kolla performance meter, justera lufttryck, chassie, vinge :mrgreen:
Därefter är träningen slut :mrgreen:
Och när racet börjar har vädret slagit om :mrgreen: :mrgreen:

Jag önskar dig lycka till 8) , med risk för att få äta upp det här :oops:
:mrgreen:
När väl monterat och utprovat så kommer jag nog att hålla mig nära en bra grundinställning där bilens balans blir bra. Tror det är än mer fördel med aero när det är blött, så regn oroar inte snarare tvärtom. :wink:

Sedan vid vare racehelg; Testa några varv, justera däckstryck, testa några varv och sedan finjustera vinge/däckstryck.
Därefter kaffe och en cigg och se när Göran tuggar i sig :mrgreen:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:Därefter kaffe och en cigg och se när Göran tuggar i sig :mrgreen:
FEL! Jag håller med kaffe & cigg medan du drar dina ursäkter :mrgreen:
Om du är snäll mot min "meck" i Jönköping så kanske hon kan hjälpa dig med lufttryck & vinge på träningarna.
Och om vi jmf våra varv med min perfomancebox så kanske vi lär oss något........
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

VetteC5 skrev:Är det här bälteskitet som det diskuterats om klart än?
Jag skall diskutera konsollen med en tekniker på Lördag. :D

Om allt går som det skall kommer det att bli en enkel lösning:
Konsol: 2 st vinkeljärn bultas i original stolsfästen.
Bälte & stol bultas i konsolen.

Återkommer när jag vet mer :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej! Hittade den är bilden på min stolmontering;) Nu när jag jämföra min montering med Andreas så skiljer det ganska mycket var man kan sätta midjebältet. Jag har min stol längre fram fast jag är längre en Andreas ????? Har nog en lite större lutning. Var tycker ni jag ska sätta fästet?Det kan ju inte sitta eller får inte sitta i bultfästet och att sätta fästet i väggen bakom stolen (Manges fäste) så är det tok fel om stolen sitter som min gör?vinkel och avståndet är fel! Kan det funka att sätta det ungefär där ordinarie bältet fästet sitter??? Bild Andreas montering Bild Göran! gör ni fäste för grenbältet också?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Hej! Hittade den är bilden på min stolmontering;) Nu när jag jämföra min montering med Andreas så skiljer det ganska mycket var man kan sätta midjebältet. Jag har min stol längre fram fast jag är längre en Andreas ????? Har nog en lite större lutning. Var tycker ni jag ska sätta fästet?Det kan ju inte sitta eller får inte sitta i bultfästet och att sätta fästet i väggen bakom stolen (Manges fäste) så är det tok fel om stolen sitter som min gör?vinkel och avståndet är fel! Kan det funka att sätta det ungefär där ordinarie bältet fästet sitter??? Göran! gör ni fäste för grenbältet också?
Om du vill göra det enkelt för dig så avvaktar du tills jag återkommer med konsollen för midjebälte, grenband & stol. :wink:

Om du inte kan vänta föreslår jag att du börjar med att läsa reglerna för stol & bälte.
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2014.pdf
TR 5.6 Bilbälten sid 15 & 5.16 Stolar & Stolsfastsättning sid 37

Därefter monterar du stolen som du vill ha den i original fästpunkter eller gör nya.
Sätt dig i stolen, knäpp bältet och låt någon måtta med bältet var fästpunkterna ska vara för att bältesvinklarna ska stämma med bilden på sid 16.
Fäst bältena i original fästpunkter om dom sitter rätt, eller så gör du nya fästpunkter.

OBS! För din egen säkerhets skull följ reglementet och om du har frågor kontakta SBF besiktningsman.
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesik ... allycross/

Svar på dina övriga frågor.
Det är inte så konstigt att du har stolen längre fram än Andreas fast du är längre eftersom takhöjden är lägre långt bak.
Det är svårt att se var midjebältet ska sitta om du inte sitter i stolen med bältet på.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej Göran:) Tack för att du svarar;)
Jag väntar !
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Dags för lite inför-säsong-porr tror jag! :D

Seriös fraktemballage, egen träfrack
Bild

Profilen inkl. gurney
Bild

Vingen är en 2D (dvs rak profil utan förändrad anfallsvinkel i center)
Bild

Undersidan. Infästning har hål för olika AOA är inbyggt i vingkonstruktionen, och är inget pålimmat fäste i efterhand.
Bild

Ca 5500kr inkl. måttbeställning och frakt hem till dörren, helt ok pris tycker jag
Bild

Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Kolfiber porr:)
Vilken höjd kommer du ha på fästet?Går det ha i olika höjder från karossen?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:Kolfiber porr:)
Vilken höjd kommer du ha på fästet?Går det ha i olika höjder från karossen?
vingen måste sitta i luftflödet och inte i det vacuum som kan skapas av karossen... på våra typer av bilar kan den sitta ganska lågt (ned till 10-15cm från karossen) men på ex sedaner och kombivagnar måste vingen sitta högt.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:..Ca 5500kr inkl. måttbeställning och frakt hem till dörren, helt ok pris tycker jag
finns det nån länk till tillverkarens site?
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:finns det nån länk till tillverkarens site?
Visst finns det en länk.
Bra prylar utan överpriser skall promotas, ville bara få hem vingen först för att se slutresultat av min beställning.

Se det som någon form av kvalitetskontroll före fortsättning med presentation av länk till er CCS:are. 8)
http://elitecarbonfibre.co.uk/

Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Mange_C5 skrev:
Corinthian skrev:finns det nån länk till tillverkarens site?
Visst finns det en länk.
Bra prylar utan överpriser skall promotas, ville bara få hem vingen först för att se slutresultat av min beställning.

Se det som någon form av kvalitetskontroll före fortsättning med presentation av länk till er CCS:are. 8)
http://elitecarbonfibre.co.uk/
Något fäste verkar inte följa med, hur har du tänk lösa den detaljen?
Fästet måste väl ha samma form som vingens under sida?
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:
Hur man löser det?
Man bygger eget fäste från ram och upp :wink: men det bli kanske stylinginfästning till en början eftersom jag råkade ha APR vingfästen liggande som back-up och hålpassningen visade sig vara perfekt.
Vet inte om det är en slump för jag specade inte hålavstånd mellan främre och bakre infästningar men låt oss säga att det var planerat :mrgreen:

Dessutom, för den prisskillnad som finns till tex APR vingar idag så kan man ju kosta på sig infästningsdetaljer av halvfabrikat och ändå hålla sig långt under APR:s prissättning. :wink:

Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Mange_C5 skrev:
Ubbe skrev:
Hur man löser det?
Man bygger eget fäste från ram och upp :wink: men det bli kanske stylinginfästning till en början eftersom jag råkade ha APR vingfästen liggande som back-up och hålpassningen visade sig vara perfekt.
Vet inte om det är en slump för jag specade inte hålavstånd mellan främre och bakre infästningar men låt oss säga att det var planerat :mrgreen:
Ja ibland ska man ha tur :wink:
Har du hittad någon info om vindtunnel för c5 Z06 med vinge?
Det går ju inte att jämföra den vanliga c5 som man körde med i racing. Våra bilar har tyvärr sämre aerodynamik :(
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev: Ja ibland ska man ha tur :wink:
Har du hittad någon info om vindtunnel för c5 Z06 med vinge?
Det går ju inte att jämföra den vanliga c5 som man körde med i racing. Våra bilar har tyvärr sämre aerodynamik :(
Jag har inte data på skillnaden men C5Z06 har något sämre aerodynamik än C5 pga kortare bakruta, vet inte heller hur mycket luften "dyker" (eller tom börjar rotera :( ) istället för att svepa som man kan anta att den gör på en vanlig C5.

Pga bakrutans utformning valde jag bort 3D då en sådan passar längre bakruta med svep men inte helt säkert passar så att man får rätt angreppsvinkel när man har kortare bakruta.

Jag valde att få fästena placerade så att det passar bredden mellan rambenen och det var av två skäl;
1.
bredden passar för raminfästning
2.
Vingfästen sabbar lokalt luftflödet på undersidan och den kortare rutan gör sannolikt förutsättningarna ännu något sämre, därför gäller det att få bort fästena från det luftflöde som eventuellt fortfarande är fritt med mindre/utan störningar och som därför bör nyttjas maximalt, dvs den fria luften längre ut på vingen (där bl.a APR vingar har sina fästen som sabbar luften).
Fästen kommer alltså att sitta i den redan störda luften från bakrutan och min förhoppning är att jag nyttjar luften så bra som möjligt inom de begränsningar som finns (tävlingsregler och fysiska lagar). Men slutsatserna i punkt 2 är mina högst teoretiska teorier :lol:

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:vingen måste sitta i luftflödet och inte i det vacuum som kan skapas av karossen... på våra typer av bilar kan den sitta ganska lågt (ned till 10-15cm från karossen) men på ex sedaner och kombivagnar måste vingen sitta högt.
Placeringen är viktig. Om den ska sitta 10 - 15 cm på en Coupé (vad gäller då för en C5Z06 med en något annorlunda bakruta) :?:
Ett tips kan vara att montera vingen så långt bak som möjligt, då minskar turbulensen och man får även hävstångsverkan 8)
Notera även att vingen "hänger" så att undertrycket inte ska störas utav fästena.

Bild

Ovanstående förutsätter givetvis att man inte har vingen för att öka undertrycket i en venturi.

Snygg vinge Mange 8)
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:...vad gäller då för en C5Z06 med en något annorlunda bakruta?
Enklast är nog att kolla på hur andra hardcore-banentusiaster gjort..
Här är exempel från LG Motorsport
(varför får man aldrig ladda upp bilder på det här j***a forumet, haha, "kvoten är uppnådd".. kan en admin rensa bort allt gammalt skit?)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:
745 skrev:...vad gäller då för en C5Z06 med en något annorlunda bakruta?
Enklast är nog att kolla på hur andra hardcore-banentusiaster gjort..
Här är exempel från LG Motorsport
(varför får man aldrig ladda upp bilder på det här j***a forumet, haha, "kvoten är uppnådd".. kan en admin rensa bort allt gammalt skit?)
Klart man ska göra det enkelt för sig 8)
Svårigheten är att man inte vet vilka parametrar (reglementen, tester m.m.) som har styrt placeringen utav vingen.
Borde inte vingen kunna ge mer downforce och mindre drag om den placerades som på speedlab Corvetten :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Borde inte vingen kunna ge mer downforce och mindre drag om den placerades som på speedlab Corvetten :?:
I vissa fall så tror jag absolut det.. men tittar man på GT Corvetterna.. samt de som utvecklar vingar så sitter de flesta likadant, så jag kommer utgå från att dom haft åtskilliga research-timmar nedlagda på optimal placering.
http://www.clutchd.com/wp-content/galle ... -gt2-7.jpg
http://www.clutchd.com/wp-content/galle ... gt2-22.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_dZe2s28wofU/T ... l-Lead.jpg
http://i.kinja-img.com/gawker-media/ima ... b14jpg.jpg
btw, har varit i kontakt med kolfiberfirman och dom ska ta fram lite olika designer på vinge baserat på den som sitter på Z06X i ovanstående länk.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:I vissa fall så tror jag absolut det.. men tittar man på GT Corvetterna.. samt de som utvecklar vingar så sitter de flesta likadant, så jag kommer utgå från att dom haft åtskilliga research-timmar nedlagda på optimal placering.
btw, har varit i kontakt med kolfiberfirman och dom ska ta fram lite olika designer på vinge baserat på den som sitter på Z06X i ovanstående länk.
Jag håller med dig dom har nog lagt ner ett stort antal timmar på research och gjort bästa möjliga utifrån sitt reglemente. 8)
Vilka regler gäller i USA :?:
För GT bilarna i Lemans 2014 tolkar jag det som om att max höjden är 10 cm under högsta punkten & att den skall sitta minst 5 cm framför den bakersta punkten.
Ska du ta hänsyn till något reglemente, eller får vi se lite nytänk :?:
Det kan nog finnas en hel del att vinna :wink:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Ska du ta hänsyn till något reglemente, eller får vi se lite nytänk :?:
Personligen tycker jag sportbilar ska vara utan vinge.. men det kan ju behövas på bana..
Har inte tänk att hålla mig till nåt reglemente (eftersom man inte ens klassar in i spvm med originalbil som är lägre än 7.5cm och tycker inte att man ska behöva skruva bort originaldelar för att få ställa upp med standardbilsmästerskap, hehe) så jag kommer troligtvis mest köra TimeAttack..

..hursom så är ju min en bruksbil så jag måste kunna öppna bagageluckan.. sen kan riskerar man ju att åka dit för farbror Haffa (med ombesiktning som följd) om man har vingen på hela tiden... så nytänkandet kommer nog på infästningen.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
745 skrev:Ska du ta hänsyn till något reglemente, eller får vi se lite nytänk :?:
Personligen tycker jag sportbilar ska vara utan vinge.. men det kan ju behövas på bana..
Har inte tänk att hålla mig till nåt reglemente (eftersom man inte ens klassar in i spvm med originalbil som är lägre än 7.5cm och tycker inte att man ska behöva skruva bort originaldelar för att få ställa upp med standardbilsmästerskap, hehe) så jag kommer troligtvis mest köra TimeAttack..

..hursom så är ju min en bruksbil så jag måste kunna öppna bagageluckan.. sen kan riskerar man ju att åka dit för farbror Haffa (med ombesiktning som följd) om man har vingen på hela tiden... så nytänkandet kommer nog på infästningen.
Nåja, om din bil tex inte vore sänkt från orginalhöjd så hade du säkert lättare klarat 7,5 cm :wink:

Du vurmar för strikt standard men räds inte för att byta splitter och sätta på vinge och samtidigt hänvisar till att några utbytbara plastbitar helt plötsligt skulle vara avgörande till att inte kunna köra i SPVM?
Nja, bättre argument får du nog fundera ut om du vill stärka din argumentation för att inte kunna delta. 8)

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

tycker bara inte att man ska behöva åtgärda nåt på en standardbil för att kunna köra i ett standardbilsmästerskap.. oavsett om det är motoreffekt, splitter eller markfrigång... hade jag haft en nedtrimmad ZR1 så får jag ju använda standars splitter.. men på en Z06 så är det inte ok..

när jag talar varmt för standarder så är det klassindelningar (utefter däck samt överladd) som jag förespråkar (inte begränsningar i karossutförande).. för att det ska bli mer lika.
en originalsplitter på C6 gör varken till eller från på varvtider

min är ju dessutom en daily-driver primärt, så funktion på gata går före reglemente i en klass som jag på sin höjd hade kört i ett par ggr per år.
..men denna diskussion har vi ju haft tidigare, haha.. så jag lämnar det nu.

btw, har fått pris & bild på vinge från din leverantör nu.. är riktigt intressant
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
btw, har fått pris & bild på vinge från din leverantör nu.. är riktigt intressant
Utveckla! :twisted:

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Utveckla! :twisted:
(svårt att utvecka då man inte får ladda upp bilder..)
Kollade med dom om dom hade gjort någon GT vinge till C6 liknande Pratt & Millers Z06X och race-bilarna.. och skickade lite bilder.
Då svarade dom att om jag skickade in mått så skulle han återkomma med designförslag, så jag skickade in bild på en måttad skiss på Z06X jag gjort, då återkom dom med att deras vinge som används för Ginetta och Radical passar för ändamålet och görs då enligt mina mått.. kostnad: £575 för vinge, £50 i frakt! Galet prisvärt tycker jag!
Senast redigerad av Corinthian den tor feb 27, 2014 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Är det DDESIGN du snackar med ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Bengt skrev:Är det DDESIGN du snackar med ?
Nae, Elite Carbon Fibre som Magnus använde
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Ok! DDESIGN håller också på att ta fram nåt i stil med GTC-300
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Det här missade den nya corvetten;) App som justerar vingen mm! http://youtu.be/FjNCYrNvMkA
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Det här missade den nya corvetten;) App som justerar vingen mm! http://youtu.be/FjNCYrNvMkA
Vem vill inte ha ett "ägg" :?:
Men är det bara jag som tycker att det skulle kännas pinsamt att stå och justera vingen med telefonen :oops:

Tillbaks till CCS Corvette Cup Mods.
Jag har bett "JP" om att återkomma med ett förslag om hur man kan lösa säkerheten i C5 & C6.

JP, Har varit aktiv i CCS och bla kört oldies bigblock 8)
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=17715
http://simpson-europe.com/index.php?rou ... ct/success
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Skriv svar