Sida 5 av 11

Postat: tor mar 30, 2006 19:00
av vett74
såg dig på teg vid statoil vid 16:30 tiden när det snöade som mest! :D

vår

Postat: sön apr 02, 2006 15:45
av Doktor-T
Hur har det gått, har du lyft insuget?

Tobbe

Postat: mån apr 03, 2006 21:26
av janbanan24
:lol: Nä, jag har varit upptagen med att sladda runt i snön! :lol: ...fast på skidor.

Tog av en ventilkåpa idag för att kolla om "motorsköljningen" gett mig smörjning på fler vippor, men så var inte fallet! :?

Vill minnas att man inte skulle lyfta ut stötstänger p.g.a. risken att tappa "delar" ner i motorn, men jag lyfte i en och kunde inte se att det "hängde med" någonting i den nedre änden. Så jag lyfte ut den och kontrollerade på en spegel att den var rak.
#1. Stången hade "kulor" i båda ändar, säger det något?

#2. Ventilfjädrarna hålls nere av "lock" med minst tre olika utseenden, se på skillnaden mellan fjäder 3 och de två första från vänster räknat på denna bild:

Bild
...kanske är någon mindre nogräknad som monterat motorn? Kolla hur denna låsring såg ut:

Bild

#3. Av vad jag kan se är vipporna gjorda av aluminium och eloxerade i guldfärg. Gör det något eller tyder det på att något är fel när "juster-rör-muttern" nött bort färg/material på detta vis:

Bild

#4. "Locken" jag frågade om under #2 verkar ta i vippan också, så kan det väl inte ska vara? Märken i vippans undersida syns här:

Bild

#5 Vippan och stötstången som jag lyfte idag gav ingen smörjning vid körning av motorn, ändå var "kanalerna" öppna och oljetrycket i motorn ska vara OK framför allt en annan vippa får en hel massa smörjning och som man ser på denna bild:

Bild
...kommer även oljan upp inuti "juster-rör-muttern". Skulle allt detta kunna bero på att den vippan är felmonterad och den planslipade sidan av "axeln inuti vippan" är vänd neråt? Kan inte komma på annat sätt för oljan att ta sig in i "juster-rör-muttern"!!??

...så, det var allt jag undrar över för närvarande! :wink: :lol:

Postat: mån apr 03, 2006 22:28
av gbak
Topparna verkar vara ihopsatta av någon riktig träskalle!
Jag skulle riva isär topparna helt och gå igenom allt mycket noga och mäta upp allting, du har kanske inte hittat alla fel ännu.
Om jag vore du så skulle jag också riva ur kamen och kamdrivningen för att förvissa mig om att de är ok när jag ser hur de övriga delarna är monterade.

#3 och #4: Inget får ligga och skava mot vippan, den skall gå fri.
"Justerrörmuttern" tycks vara för stor eller utrymmet i vippan för litet.
Samma gäller för "locken" de får inte heller tangera vippan.
Planslipade delen på axeln skall vara vänd uppåt.

Hela din geometri borde gås igenom, med tanke på hur klantigt allt är hopsatt så kan man misstänka att dina stötstänger inte matchar resten av grejorna. Vilket betyder att dina rullar längst ut på vippan skall ligga centerat på stötstången om du roterar motorn ett varv.
Jag la på ett tunt lager fett på ventiltoppen och roterade motorn ett varv sedan lossar man vippan och ser vart rullen har tryckt.
Sedan kan du räkna ut eller mäta om du behöver ändra stötstångslängd (i detta fallet så låg jag ur centrum och bytte till kortare stötstänger.

Bild

Du borde också kolla att alla lyftarna är oskadda, kom bara ihåg att numrera allt du plockar bort så att allt hamnar på rätt plats när du skall montera ihop sedan.

Läs här om bl.a frigång för vippan: http://www.compcams.com/Technical/Curre ... 08-412.asp

Vet du vilken kam som sitter i?
Att rätt kam sitter i är viktigt om du vill ha en rapp bil, annars blir du frånkörd av en Fiat 128 :wink:
I min satt en aggresiv kam som inte alls matchade stallspeed och slutväxel, följden blev att det hände inget under 3500 rpm när jag gasade på. (Den är till salu om nån är sugen..... kamen alltså)

Slutligen, om du inte har någon bra bok om hur man renoverar och kollar upp en en V8 så är det läge att köpa en nu.....

Postat: tis apr 04, 2006 7:28
av M Nordin
Håller med gbak. Gör om - gör rätt. jag skulle inte köra den maskin mer innan du kollat över det som sagts. Inget skall ta i eller skava emot. Oljan kommer upp via stötstängerna.

MVH
MN

Postat: tis apr 04, 2006 12:41
av janbanan24
Det verkar som att jag får ta upp insug, toppar och kam för översyn / byte, men det gör jag inte nu i vår.

Målet för i sommar är att få bilen registrerad, så jag skulle gärna få igång smörjningen av vipporna på enklaste vis. (Måste kunna köra minst 30 mil denna sommar för besiktningen.)
Sen får jag riva motorn på riktigt nästa vinter eller vintern efter det. Tidsplanen på bilen ligger ju på kanske 10 år! :lol:

Hur pumpas oljan in i stötstängerna? Pumpar lyftaren på något vis?

Postat: tis apr 04, 2006 13:57
av vett74
jag skulle då iaf plocka lös insuget å kolla där kan ju ha satt igen ganska rejält med gammal olja.titta så stötstängerna är raka å så...
Är ju inget stort arbete å plocka lös heller så...

Postat: tis apr 04, 2006 14:20
av M Nordin
Hej,

OK du kommer inte ifrån att lyfta insuget om du vill komma åt lyftarna men det är ett jättenkelt jobb på en bil med fugge! Ser lyftare och kamnockar OK ut så lämna dem därhän och koncentrera dig på ventilmekanismen. Jag skulle hiva vipporna eller gå igenom dem mkt noga (hur ser "skålen" ut som stötstången trycker mot?) men gamla skadade aluvippor känns som ett potentiellt "pang, klonk, klonk..." och kolla om stötstängerna är av rätt längd.

Oljan kpmmer via stötstängerna genom ett hål i lyftaren (som förövrigt är demonterbar)
MN

Postat: tis apr 04, 2006 15:49
av janbanan24
Då får det bli så!

Något jag ska tänka på förutom kylarvattnet innan jag rycker termostat, Holley och fördelare?

Postat: tis apr 04, 2006 17:16
av M Nordin
En sak som underlättar: Ställ motorn med 1:an i TDC i "tändläge" (ser du på att rotorn pekar mot ettans kabel eller att vipparmarna inte vippar). Ta tippex och gör ett index streck på fördelaren och på ngn detalj på ex torpedväggen. Av med fördelarlocket och gör motsvarande indexmärken på rotor och fördelare. Med detta så kommer du pricka ganska rätt med tändningen när du smäller ihop allt igen.

MN

Postat: tis apr 04, 2006 22:51
av janbanan24
Okej jag börjar med en "Före / Efter" så att ni fattar hur mina prioriteringar ligger! :wink: :lol:

Före:
Bild


Efter:
Bild


...så! Nu till sådant som jag inte vet mycket om själv! ...än! :wink:

Nu när jag kollar närmare kan jag inte förstå hur skavmärkena under vipporna kommit till om det inte tidigare suttit över fjädrar med större diameter!? (Eller möjligen med mycket kortare stötstänger / längre ventilhalsar?) ...när ventilerna är stängda är det ingen del av "fjädertoppen" som är nära vippan!?

Motor fotad rakt ovanifrån:
Bild
...vad gör/kollar jag nu? ...det verkar vara grymt med sot i "mittenkanalen" på topparna!

Syns ännu bättre här:
Bild

Verkar topparna portade då "insugskanalerna" inte är "gjut-grova" och mynningarna mot insuget lika stora som hålen i packningarna?

...och framför allt, hur lyfter jag upp lyftarna och kollar kammen nu då? :oops:

Lyfta topp och slipa in ventiler har jag gjort en gång förut, dock på en B20 :lol: ...är det lika bra att göra det nu när insuget är av? Insugskanalerna är ju ganska sotiga, betyder det att ventilerna läker?
...eller ska jag handla "Aluminium-ostar" på en gång? 8)

Postat: ons apr 05, 2006 7:47
av M Nordin
Härligt med snabba tag! Gillar färgsprutet på topparna och stötstängerna... :lol:

För att kolla lyftarna: Bort med vippor och stänger och lyft upp dem! Håll noga ordning på var de satt och vad som är upp/ned på stötstången. Inspektera änden som går mot kammen, stötstångens skål samt sidorna inkl oljeinloppen. Kamnockarna får då kolla så gott det går genom lyftarhålen! Du kan dessutom dra veven lite fram och tillbaka så ser du hur många grader kamkedjan slackar...

Lyft topparna när du ändå är på G så vet du åtminstone i vilket skick grejorna och om vågar ta några års turer innan motorrenoveringen startar!

MN

Postat: ons apr 05, 2006 21:53
av janbanan24
Så om vi börjar med kammen, Vad kollar jag efter egentligen när jag lyser ner i lyftarhålen? "Bruna" nockar, repor, gropar?

Jag tyckte lyftarna såg jättefina ut, möjligen lite bruna vid nedre kanten:
Bild


Tog isär en lyftare och fick blåsa i den en del för att hålet på sidan skulle bli öppet. Ska det vara hål längst ner vid fjädern på den delen som fjädern sitter på också?
Bild


Oljan som ska upp genom stötstången, ska den verkligen passera genom denna jättetunna fåra när "brickan med 4 hål" ligger presad mot delen som stången står i?
Bild

...och hur trycker jag ihop lyftarna för att montera "clipset" igen? :oops:

Postat: ons apr 05, 2006 22:49
av mrv8
Hej Jan

Nu verkar du hittat ett problem till ditt knakande i motorn.
För jag förstog rätt antar jag att det var stop i hållen i lyftaren?

När du säter ihop den kan du inte trycka ner miten delen med en stötstång och sen trycka dit klipset samtidigt?

Oljan kommer bakifrån och framåt så skulle jag vara dig skulle jag köra oljepumpen med bormaskin och titta att oljan kommer bakifrån ut till hållen där luftarna sitter sen skulle jag stoppa i dom två första och göra likan dant hela vägen för att få ut eventuel smuts som ligger i oljekanallen så det inte åker in i lyftaren direkt igen. Sen när du satt ditt alla lyftare som vi vet är hydralyftare nu så är det bara att köra pumpen och då ska olja komma ur alla lyftare.

Föresten vad har du för topp nummer på topparna? Ser utt att vara håll ordentligt ner i motorn? Eller är det synvilla och dom inte är lika stora inuti som det ser ut på bilden?

Mvh
MrV8

Postat: tor apr 06, 2006 6:32
av janbanan24
Sandberg skrev:Skulle kunna vara
1972-74 350 #3998920
om ena 8'an är en nia.
Sandberg hade nog rätt om toppnumren. Lite svårt att se dock. :oops:

Jo, hålen är ganska stora, och det ser ut att sitta ganska stora ventiler där inne också. Det enda jag blir fundersam på är att det ser ut att sitta "klasar" med "smuts" på ventilhalsarna!? :?

Bra tips med att köra pumpen! Så ska jag göra! Har med mig hälften av lyftarna på jobbet idag så jag kan sitta och pilla när jag har tid. 8)

Annars tycker jag att alla "kontaktytor" ser bra ut, förutom att det är lite brunt här och där. Framför allt längs stötstängernas sidor. Är det något att oroa sig för?

Postat: tor apr 06, 2006 11:07
av mrv8
janbanan24 skrev:
Sandberg skrev:Skulle kunna vara
1972-74 350 #3998920
om ena 8'an är en nia.
Sandberg hade nog rätt om toppnumren. Lite svårt att se dock. :oops:

Jo, hålen är ganska stora, och det ser ut att sitta ganska stora ventiler där inne också. Det enda jag blir fundersam på är att det ser ut att sitta "klasar" med "smuts" på ventilhalsarna!? :?

Bra tips med att köra pumpen! Så ska jag göra! Har med mig hälften av lyftarna på jobbet idag så jag kan sitta och pilla när jag har tid. 8)

Annars tycker jag att alla "kontaktytor" ser bra ut, förutom att det är lite brunt här och där. Framför allt längs stötstängernas sidor. Är det något att oroa sig för?
Hej Jan

Nej smutsen på stötstängerna tycker jag inte är något att oroa sig för.
Ser rent ut tycker jag mot vad jag sett i smallblock motorer.
Lite mysko att det var så mycket smuts i lyftarna?
Men vem vet vad dom har pyslat med i USA med den motorn.
Kanske är så att det är relativt nybytt och att det var mycket smuts i motorn som har åkt ut i oljekanalerna och satt sig i lyftarna efter byttet?

Lyftaren du fotat ser ju bra ut oxå så är alla så är det ingen fara.

Har kort på en där det är en grop i lyftaren om du vill se skräck exempel på risiga lyftare. Dock var den motorn helt tyst ändå.

Glöm inte att du måste ha en speciall drivaxel eller en modifierard fördelare till oljepumpen så inte all olja åker ut där fördelaren tätar mot blocket. Men en sån drivpinne anpassad för endamålet är inte dyr.

Lycka till och skriv hur det gick!

Mvh
MrV8

Postat: sön apr 09, 2006 17:52
av Terner
Gillar den här tråden :)

Massa fina bilder och härligt resonemang

/Terner

Postat: sön apr 09, 2006 19:14
av Stefan
mrv8 skrev:Glöm inte att du måste ha en speciall drivaxel eller en modifierard fördelare till oljepumpen så inte all olja åker ut där fördelaren tätar mot blocket. Men en sån drivpinne anpassad för endamålet är inte dyr.
En sådan här (arp) http://www.vetteforum.org/attachment.ph ... 1120082432

Postat: tis apr 11, 2006 1:18
av janbanan24
Terner skrev:Gillar den här tråden :)

Massa fina bilder och härligt resonemang

/Terner
Tack! ...vill minnas att du bidragit också! :wink:

Jag tror tråden blir så lång eftersom jag gärna frågar en gång extra innan jag ger mig på något.

Okej att man mekat med diverse motorer och liknande de senaste 15 åren men man blir ju aldrig fullärd och det man aldrig pillat i tidigare är man ju helt "grön" på så jag hoppas ni står ut med mina ibland kanske för er självklara frågor/svar! ...men det kan ju vara många andra än mig som blir hjälpta också! 8) :oops: ...jag tycker att det är mindre pinsamt att ha fel om man har varit ödmjuk från första början! :lol:

Ska bli intressant att få börja köra oljepumpen och se om man får cirkulation i alla lyftare! ...och sedan att börja sätta tillbaks lite delar!

Fick idag ett till paket från Zip, med Glaset till hastighetsmätaren, wiper-reglaget, ett kit med alla glödlampor, m.m. m.m.

...och det börjar vara dags att påbörja återmonteringen av motorn! 8)

Postat: tor maj 04, 2006 13:01
av janbanan24
Dags att komma ut ur garderoben... :lol:

Har hittat lite defekter på min ram. :cry:

Har snott lite bilder som jag sedan ritat på, för att illustrera vad som är av!

De sprickor/brott jag hittat finns här:
Bild

...och den ena fortsätter runt på undersidan här:
Bild

Har börjat fundera på hur jag ska gå vidare. :cry:

Bilen är ju i ganska dåligt skick i övrigt och jag hade ju inte tänkt göra någon orginalrenovering eller "ram-lyft-renovering" heller.

Samtidigt så måste detta fixas innan jag kan regga bilen, och då antar att jag måste av med fronten och ur med motorn. (Vill ju ändå penselrenovera motorn och städa upp motorrummet, samt att jag kanske kan få framskärmarna att passa mot dörrarna lite bättre när fronten ska tillbaks igen!? ...osså kanske man passar på och förstärker ramen också! 8) )

Blir lite konfunderad varför detta gått av också!? Ramen är inte så hemst rostig i övrigt men bilen kan nog vara krockad och lagad av någon som inte varit svets-kung.

Vad göra?

Postat: tor maj 04, 2006 17:24
av vett74
att fästet till dom undre länkarmarna går av är ganska vanligt,det finns utbytes delar till det eller så gör man egna och svetsar dit.
dom flesta som ramlyfter brukar svetsa dit förstärkningar runt dessa så det håller...
hittade några bilder här:
Bild
Här är adressen till en som håller på å renoverar:
http://71corvette.100free.com/index.htm

Postat: lör maj 06, 2006 7:23
av janbanan24
vett74 skrev: Här är adressen till en som håller på å renoverar:
http://71corvette.100free.com/index.htm
Tack! Den var bra!

Har precis fått CD:s från Frasse med bilder och inscannade sidor med olika tips på ramförstärkning! Tack igen Frasse!

Har avbokat reg-besiktningen nu eftersom det bara var 3 veckor kvar och detta lär ta lite mer tid än så för mig! :oops: :lol:

Tror denna tråd, och bilen, kommer att få vila ett tag framöver eftersom badrummet ska få några sista handpåläggningar så det blir klart samt att huset ska få nya fönster! :x

...men vi ses till hösten! :wink:

Kör försiktigt i sommar! :roll: :lol:

Postat: ons sep 13, 2006 21:02
av janbanan24
Nya tag, nu är det höst! 8)

Två frågor till er bättre vetande:

#1 Kan jag köra motorn lite utan kylvatten, bara så jag hinner se att smörjningen till vipporna funkar efter rengörningen?

#2 Kan man ta av "fronten", och hur?
...jag vill alltså ta av all plast framför dörrarna.
(Eller är det bara dumt att inte ta av hela karossen då?)

Janne.

Postat: tor sep 14, 2006 17:23
av vett74
Ska väl inte va några problem å köra motorn för att kolla vipporna oljan borde väl komma direkt så.....
För att få lös fronten måste du separera den från brand väggen
den är limmad fast runt så du måste bryta isär limfogen runt där för att få lös den. hammare och stämjärn borde fungera
det är många som tar lös fronten för att komma åt vindruteramen brukar rosta därunder och det är omöjligt att laga utan att lossa på fronten :x

Postat: tor sep 14, 2006 17:32
av janbanan24
Ok, bra!

Någon som har en bra länk till sajt med "rutrams-lagning", där man ser hur de lossar fronten?

Postat: tor sep 14, 2006 18:16
av vett74
sök på birdcage på www.corvetteforum.com
finns mängder där

Postat: lör sep 16, 2006 20:47
av vetteforever
det brukar gå bra att få lös fronten med stämjärn en spackel + hammare
och järn såg eller dremel. fronten sitter fast limmad vid torped väggen och i dörröppningen sen så är den fastlimmad i ett fäste som är nitat i plåten under rutan. det behövs lite lätt våld att få bort fronten har du fått isär limskarven lite så kan det gå att dra isär eller ta spackel spaden och knacka lös. så får du såga lös den uppe vid bakre hörnet av motor rummet lycka till inte så svårt att göra

Postat: sön sep 17, 2006 10:15
av janbanan24
Tack för tipsen!

Så, är det någon som har en uppfattning om det är dumt att inte ta av hela karossen om man lix ska av med fronten och motorn?

Janne

Postat: sön sep 17, 2006 11:42
av vett74
hur ser ramen ut framför bakdäcken?
brukar rosta där och det är ganska svårt å laga med karossen på
kan dock va svårt å få lös bultarna som håller ihop ram och kaross...

Postat: sön sep 17, 2006 16:17
av janbanan24
Jag tycker den ser ganska bra ut, typ så här:

Bild