Sida 6 av 7
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre maj 11, 2012 10:40
av Hejdarn
Det är väl kanske inte alltid så roligt som med alla jobb. T ex när man får stå och banka en hel dag på min bil för att en tillverkare skickat en felgjord bit.
Men en eloge till Anders som alltid löser problemen (jag har haft lite otur två gånger nu) och alltid levererar högsta kvalitet! Jag har ju 50 mil fram och tillbaka till Vette.se men det är det värt när man vet att det blir perfekt varje gång.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis maj 29, 2012 22:44
av vette.se
En alltför vanlig syn på C5orna, en läckande packbox på utgående axel
En nyrenoverad och förstärkt låda till en C5a som vi monterat kompressor i - försök inte ens att överladda med 4-växlad automat utan att förstärka lådan !
Nya GM Cup fälgarna som finns som option till 2012 Z06 och ZR1, självklart finns de tillgängliga för alla andra också, som denna uppsättning som vi ska sätta på en -09 ZR1
Ska du köra riktigt fort när det svänger så är Hoosier R6or ett väldigt bra alternativ !
En Edelbrock kompressor som vi ska montera på en -08 Z06 - 657hk säger Edelbrock, vi får väl se
Montering av Edelbrock kitet påbörjat, du ser lite av värmeväxlaren till intercoolern
Det mesta klart uppe på och runt omkring motorn innan vi lyfter på kompressorn
Kompressorn på, imorgon ska den upp på dynon och mappas, vi får se vad det slutar med

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons maj 30, 2012 18:58
av Hejdarn
Ja, vad är det som pågår hos Vette.se?
Har mailat, inget svar.
Har mailat igen, inget svar.
Har ringt, inget svar.
Har ringt igen, inget svar.
Får sätta in en annons: Kund söker leverantör. Delar bytes mot pengar.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons maj 30, 2012 20:59
av vette.se
Hejdarn skrev:Ja, vad är det som pågår hos Vette.se?
Har mailat, inget svar.
Har mailat igen, inget svar.
Har ringt, inget svar.
Har ringt igen, inget svar.
Får sätta in en annons: Kund söker leverantör. Delar bytes mot pengar.

Beklagar det, vi har haft tele/internet strul hela dagen idag så idag har det nog inte varit lätt, annars har vi en tjej som tar alla samtal mellan 10:00-17:00 så vi ska i normala fall inte missa några samtal, övriga tider svarar vi om vi har möjlighet.
Jag har tyvärr ungefär 80 mail i inkorgen nu som jag försöker beta av men det hinns tyvärr inte så mycket varje dag då det är helt fullt i verkstan sju dagar i veckan. Jag har nu kommit till 19 maj så snart så

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons maj 30, 2012 21:04
av vette.se
Z06an med Edelbrock uppstartad med en enkel grundmapp, fick stå ute ett tag på tomgång för att bränna av oljefilmen på nya headersen, det blir så rökigt inne annars

Imorgon ska den upp på dynon.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons maj 30, 2012 23:21
av Hejdarn
vette.se skrev:Hejdarn skrev:Ja, vad är det som pågår hos Vette.se?
Har mailat, inget svar.
Har mailat igen, inget svar.
Har ringt, inget svar.
Har ringt igen, inget svar.
Får sätta in en annons: Kund söker leverantör. Delar bytes mot pengar.

Beklagar det, vi har haft tele/internet strul hela dagen idag så idag har det nog inte varit lätt, annars har vi en tjej som tar alla samtal mellan 10:00-17:00 så vi ska i normala fall inte missa några samtal, övriga tider svarar vi om vi har möjlighet.
Jag har tyvärr ungefär 80 mail i inkorgen nu som jag försöker beta av men det hinns tyvärr inte så mycket varje dag då det är helt fullt i verkstan sju dagar i veckan. Jag har nu kommit till 19 maj så snart så

Det är lugnt. Jag vet att ni har mycket göra. Hör av dig när det passar så gör jag en beställning.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre jun 01, 2012 9:23
av Hejdarn
Jag har svarat på ditt mail.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tor jun 07, 2012 16:39
av puramuk
vette.se skrev:Z06an med Edelbrock uppstartad med en enkel grundmapp, fick stå ute ett tag på tomgång för att bränna av oljefilmen på nya headersen, det blir så rökigt inne annars

Imorgon ska den upp på dynon.

och? vad blev d för siffror

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tor jun 07, 2012 21:27
av vette.se
puramuk skrev:
och? vad blev d för siffror

Den gick från ca 420hp på bakhjulen till 530hp med 4.5psi laddtryck

Detta är alltså Edelbrock versionen med det lägre laddtrycket som inte kräver att man byter bränslepump.
[EDIT]
Glömde skriva,
GM säger 505hp i motorn på Z06an, vi mätte ca 420hk på denna. 420*20,3% är 505hp
Med Edelbrock kompressorn 530hp. 530*20,3%=638hp så det är ganska nära de 657hp som Edelbrock säger om man använder GM's sätt att räkna.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör jun 16, 2012 15:07
av vette.se
Många vill ju ha fetare fälgar på sin C5a, enklast är förstås om man sätter på C6 Z06 fälgar bak men det blir lite bekymmer för det blir som på bilden nedan (20*12 med 345/20*20 däck). De sticker ut ca 28-29mm utanför skärmkanten. Nu finns det som tur är färdiga väldigt snygga breda skärmar till C5an som breddar 30mm, helt perfekt
Första vita Z06an som jag sett här i sverige !
Par i vita bilar, samma vita Z06a som ovan samt en -09 ZR1 som är mattvit folierad. Båda med Akrapovic förstås
Igår kväll blev vi klara med en -06 Z06 med 454' motor, avslutade en sen fredagskväll med ca 560 dånade bakhjulshästar på dynon

Nästa bil upp på dynon idag lördag är en 2003 C5 automat som jag skrev lite om tidigare. Den har en förstärkt automat, AFR225 toppar, LS9 kam och ett A&A kompressorkit. Återkommer med bilder och dynoresultat.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör jun 16, 2012 20:46
av vette.se
och nu var -03an klar, -03 C5a automat med AFR225 toppar, LS9 kam, BBK shorty headers och A&A kompressorkit ....... resultat .... 543hk på bakhjulen. Det är ca 60hk mer än en -03 med samma uppsättning men med originaltoppar/kam
Observera att detta är på fulsoppa (95oktan)
Ett par bilder på denna:

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: sön jun 24, 2012 20:50
av vette.se
En bortglömd komponent i C6an - coupe filtret, ska bytas vid service men hur många gör det ? Dålig luft, många gånger med mögeldoft när skiten blir fuktig ...
Trasig drivaxel i en 2007 Automat, helt original men det kan uppenbarligen paja i alla fall

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tor jul 12, 2012 22:31
av vette.se
Lite godis till en banbil vi håller på med, bilen är en -07 C6a som är ombyggd till en GrandSport och har allt chassi/bromsgodis man kan tänka sig. Maskinen är en Lingenfelter 402' som är kompressormatad, nu i våras sköt de lådan på Nurnburg ring så nu ska det uppgraderas till bättre än original

Lådan är en RPM byggd ZR1 låda och diffen en RPM ZR1 diff med OS Giken Super lock diff, allt byggt till högsta möjliga nivå som RPM kan bygga och anpassat för att kunna montera i en C6a. När allt är nere så byts även kopplingen ut till en 3-skivig kolfiberkoppling från RPS och kopplingsmastern till en Tilton enhet, vi får se om de lyckas vinna klubbmästerskapet även i år.
Ett annat bygge vi håller på med, en ny LS3 480hk maskin som ska i en -02 Z06, det blir söndagens projekt från tidig morgon till sen kväll
Utöver ovanstående och alla småjobb håller vi just nu på med en -04 Z06a med dubbelturbo som vi ska droppa i en nybyggd LS9 maskin, bilder kommer.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre jul 13, 2012 0:55
av Matte-P
vette.se skrev:Lådan är en RPM byggd ZR1 låda och diffen en RPM ZR1 diff med OS Giken Super lock diff, allt byggt till högsta möjliga nivå som RPM kan bygga och anpassat för att kunna montera i en C6a. När allt är nere så byts även kopplingen ut till en 3-skivig kolfiberkoppling från RPS och kopplingsmastern till en Tilton enhet, vi får se om de lyckas vinna klubbmästerskapet även i år.

Porr! Vill ha!

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör jul 21, 2012 0:19
av Scania
Skulle ju inte tacka nej att jobba där, rena drömjobbet

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons jul 25, 2012 20:24
av vette.se
även 'drömjobb' kan bli enformiga ibland
PFADT Kolfiber drivaxel som ska monteras i en tub till en C6a, vikten är en bråkdel av aluminumaxeln bredvid ändå är den starkare.
Lite a-armar som har fått PFADTs leder installerat istället för bussningar
Z06an med LS3 motorn som jag nämt tidigare är fortfarande ute och kör sina 100 mil inkörning innan slutmappning, återkommer med bilder och dynoresultat.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons jul 25, 2012 22:03
av Hejdarn
vette.se skrev:även 'drömjobb' kan bli enformiga ibland
PFADT Kolfiber drivaxel som ska monteras i en tub till en C6a, vikten är en bråkdel av aluminumaxeln bredvid ändå är den starkare.
Se det så här. Du kunde stå och renovera rostiga bromsok på Saabar på dagarna istället (been there, done that).
Kul med en bild på drivaxeln. Jag har funderat på den....

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre jul 27, 2012 11:06
av afa_77
PFADT Kolfiber drivaxel som ska monteras i en tub till en C6a, vikten är en bråkdel av aluminumaxeln bredvid ändå är den starkare.
EN fråga som kom upp, om man demonterar sina hardyskivor på sin originaldrivaxel och monterar stumt så får väldigt många vibrationer hur funkar det med denna i kolfiber den ser jag ju är monterad stumt lr är det oxå då att axeln är stummare (mindre flex) än en original i aluminium?
Vad kostar en sådanhär i kolfiber? Kan man få den i en längre längd än original?
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre jul 27, 2012 11:24
av Hejdarn
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre jul 27, 2012 16:59
av vette.se
afa_77 skrev:
EN fråga som kom upp, om man demonterar sina hardyskivor på sin originaldrivaxel och monterar stumt så får väldigt många vibrationer hur funkar det med denna i kolfiber den ser jag ju är monterad stumt lr är det oxå då att axeln är stummare (mindre flex) än en original i aluminium?
Kan man få den i en längre längd än original?
Finns tyvärr bara i standardlängd, kika gärna på
http://www.pfadtracing.com/catalog/prod ... cts_id/166
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tor aug 02, 2012 18:43
av Hejdarn
Nu har Vetten fått den massage den behöver av Anders och Ki.
Uppe på operationsbordet:
och resultatet:
Det är insug, headers och avgas samt mappning.
Det är mycket man inte ser i en dynokurva. T ex hur sjukt bra den går och responsen på trottelöppning.
Den uppför sig precis som jag ville ha den med en karaktär som passar min körstil hand i handske.
Stort tack till Anders som mappade upp den perfekt och till Ki som gjorde allt det andra jobbet.
Tyvärr hann jag inte få en bild på Ki när hon går lös på bilen med en slägghammare! Men nu är det inget som skramlar längre iaf.
Preppad och klar för KM.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tor aug 02, 2012 23:23
av Ubbe
Hej Thomas! Hur mycket massage fick vetten

I motorn och på bakhjulen?Det var svårt att tyda dynotesten! Min vette fick köra dynotest från Orsa till Norrtälje idag

OJJJ vad det gick

(Mustanger och porschar vilka bromsklossar)

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre aug 03, 2012 9:13
av Hejdarn
Jo, det var en ny BMW M5a som absolut ville dra ett race på väg ut Stockholm men han tröttnade på ungefär 100 meter.
Grafen blev så rackarns stor i webbläsaren om jag inte skalade ner den.
Om vi bara tittar på toppeffekt så gick det från:
345.8 till 383.4 hk vid 5900 varv
och
468.2 till 518.2 Nm vid 4700 varv
vilket ger +37.6 HP och +50 NM på hjulen.
Hur GM räknar motoreffekt har jag ingen aning om.
Sedan ska man också titta på fyllnadsgraden under kurvan. Hur mycket mer effektyta har man fått vilket säger mer än toppeffekten och det är rätt mycket mer effekt (mellanregister) hela vägen och det känns kan jag säga. Effekten levereras dessutom med silkesvante och helt linjärt. Det är ju körbar effekt man letar efter.
Edit: Länkade in fullsize bilder av dynokörningarna och rättade dynosiffrorna.
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-2.png
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-3.png
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-1.png
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån aug 06, 2012 12:40
av vette.se
Ett allt för vanligt problem på bilar vi får in, kunden har monterat ett FAST insug och inte bytt bultarna under insuget. Du ser intryckningarna mellan insugportarna, i ett flertal av dem är insuget spräckt och orsakar vacuumläckage vilket gör att det blir försämrad tomgång och låglastegenskaper.
Nybyggd LS9 maskin med smidda delar rakt igenom samt strokad och är nu en 434'

Det var mycket pyssel att få till ett så långt slag och bibehålla oljespruten under kolvarna men det gick. Vi väntar på portade LS9 toppar från Lingenfelter så vi kan slutföra bygget.
Resten av bilen som LS9a ska i, det är en -04 Z06 med dubbelturbo(bakturbo). Den hade tidigare en byggd LS2 maskin och lämnade då 738hk/1135Nm på bakhjulen, den stora begränsningen var då LS2 topparna. Vi räknar med att kunna höja effekten med ca 100hk, vridet blir inte så mycket mer eftersom begränsningen som var, var vid höga varv. Denna bil rullar mycket på Nurnburg ring och nu lär det gå ännu snabbare
Vi fick in en bil med en specialbyggd motor som kunden köpt från en välrenommerad motorbyggare i USA, det är en 454' med vass kam med hela .648 i lyft. Problemet som du kan se på bilden är att två av avgasventilerna har blivit helt nednötta i toppen, det är likadant på andra sidan av motorn med två förstörda ventiler. Ventilen närmast i bild är som det ska se ut. Man kan bara spekulera i om det har varit dålig smörjning/dålig olja, för långa stötstänger, dåligt material i avgasventiler(det lustiga är att två av avgasventilerna på varje sida ser ok ut) eller kanske dåliga lyftare som har fått vippan att slå sönder toppen på ventilen. Det pågår diskussioner mellan ägaren och hans leverantör i USA angående ersättning, vi får se vad som händer.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån aug 06, 2012 20:20
av Christer
Som det ser ut på bilden verkar stötstängerna vara för korta..
Vad som också vore intressant att se är om ventilfjädrarna inte har coilbind, dvs att fjädrarna inte klarar av lyftet från den kammen utan trycks ihop innan kammen har lyft fullt.
Tycker synd om den stackars ägaren som bara har haft problem i år.
Hälsningar
Christer
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån aug 06, 2012 23:55
av vette.se
Vi har tagit fram en egen variant av PFADT's motorfästen till din C5/C6/Z06/ZR1 97-13.
Vi har sänkt fästet 7mm för att få mer plats upp mot torpedväggen. 7mm låter inte mycket men det blir stor skillnad bakom motor/insug med mycket bättre åtkomlighet.
På C5an tex kan du nu montera ett FAST102 insug utan att behöva kapa i torpedväggen !
Sist men inte minst sänker du tyngdpunkten 7mm vilket inte är helt fel.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis aug 07, 2012 7:28
av Vettig
vette.se skrev:Vi fick in en bil med en specialbyggd motor som kunden köpt från en välrenommerad motorbyggare i USA, det är en 454' med vass kam med hela .648 i lyft. Problemet som du kan se på bilden är att två av avgasventilerna har blivit helt nednötta i toppen, det är likadant på andra sidan av motorn med två förstörda ventiler. Ventilen närmast i bild är som det ska se ut. Man kan bara spekulera i om det har varit dålig smörjning/dålig olja, för långa stötstänger, dåligt material i avgasventiler(det lustiga är att två av avgasventilerna på varje sida ser ok ut) eller kanske dåliga lyftare som har fått vippan att slå sönder toppen på ventilen. Det pågår diskussioner mellan ägaren och hans leverantör i USA angående ersättning, vi får se vad som händer.

En enkel fråga från en amatörmek:
Jag förstår att det kanske (?) inte hade hjälpt i detta fallet,men varför används inte rullvippor?
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons aug 08, 2012 6:27
av vette.se
Vettig skrev:
En enkel fråga från en amatörmek:
Jag förstår att det kanske (?) inte hade hjälpt i detta fallet,men varför används inte rullvippor?
Vikt, rullvippor är för tunga för de varvtal dessa motorer körs med. Alla färdigbyggda motorer från ERL, MAST. DRM, Katech etc har originalvippor men med bättre lager.
För mycket vikt ger instabilitet vid höga varvtal(stort slitage på ventiltätningar o styrningar) och ger ett lägre maxvarv pga valvefloat eftersom det är hydrauliska lyftare som används.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: sön aug 12, 2012 21:18
av Andreas K
Är Hoosier R6 gatgodkända i Sverige? Frestande att köra på dem men man skulle nog skära ett spår för regn i dem för att kunna ta sig till och från banan.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån aug 13, 2012 21:50
av vette.se
Andreas K skrev:Är Hoosier R6 gatgodkända i Sverige? Frestande att köra på dem men man skulle nog skära ett spår för regn i dem för att kunna ta sig till och från banan.
Det är DOT godkända men inte E märkta, det står också på däckssidan 'Not for highway use' så jag skulle tro att de inte ens är godkända för gatbruk i USA. Ska du köra på gata i sverige får du nog hoppas på att inte bli stoppad

I regn blir bilen som en tvålkopp vid 30-40km/h
