Sida 6 av 23
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 07, 2012 9:18
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 07, 2012 9:21
av peter.holm
Bilen har blivit för lätt i fronten med aluminiumtoppar och tillfälligt bortplockad AC, blir till att ta fram kapen misstänker jag.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 07, 2012 9:30
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 07, 2012 9:32
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 07, 2012 9:34
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 07, 2012 9:35
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 07, 2012 9:45
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 07, 2012 9:59
av peter.holm
Efter hemkomst i söndags eftermiddag startade jobbet med att skruva ihop det sista inför uppstarten. Kylaren läckte så den fick plockas bort och lödas lite. Bensintanken läckte från röranslutningen så tömning av all bensin och lödning av anslutningsröret fixade detta.
Rulla ut bilen, körde upp oljetryck, i med fördelaren, sönerna assisterar och efter två crank hoppar bilen igång och upp med den i 2-3.000 rpm. ca 25 minuter körde vi och allt lät bra, förutom den lossade turbinen som låg och skrapade mot flexplattan och gjorde oss riktigt oroliga ett tag.
Försökte länka till ett klipp på fejan men lyckades inte men en kort snutt finns här:
http://www.facebook.com/photo.php?v=101 ... 1044769817
Sedan kopplades turbinen, olja fylldes och 11 i går kväll kunde premiärturen tas och allt känns bra. Lite bludder men har ännu inte justerat något.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 07, 2012 18:39
av Kjell.Magnusson
Hejs
Det är skitkul att vattenslipa... Men fint blir det! Stod du i regnskuren och slipade så behövde du inte skölja papperet så ofta

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: sön maj 27, 2012 20:27
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: sön maj 27, 2012 21:24
av Kjell.Magnusson
Hejs
Stämmer vinklarna mellan toppar & insug? Och avståndet mellan topparna?
Packningarna ser inte ut att stämma med insugshålen i topparna!! Men det kanske bara ser ut så på fotona, eller?
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: sön maj 27, 2012 21:31
av peter.holm
Vinklarna ska stämma men jag var tvungen att använda lite tjockare packningar men jag ser också nu att det är väldigt tunt med packningsmaterial i botten av kanalerna.
Sitter och googlar nu och det verkar som om jag ska ha Fel-Pro 1266 till dessa toppar.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: sön maj 27, 2012 22:50
av PG-son
Hej!
Du menar väl att du har ett 7104 insug.
Här finner du en instruktion samt rekommenderade packningar.
http://static.summitracing.com/global/i ... 012716.pdf
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: sön maj 27, 2012 23:04
av peter.holm
Ja, så heter det nog. Har pratat med min leverantör och det verkar vara ett vanligt problem. Ska tydligen funka med 106-packningen men man måste fila skruvhålen lite för att höja upp packningen lite. Sedan skulle man köra lite tunt med "Right-Stuff" runt insugskanalerna.
Får nya packningar hemskickade och ska testa detta.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 28, 2012 10:35
av Ricky
Har du kört med DUBBLA packninga..??
Det ser ju som tigigare nämnt ut som de packningar du valt inte alls passar med porthöjden.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 28, 2012 11:00
av peter.holm
Närå, det är enkla packningar men de är av den tjockare modellen, 1/8" tjocka.
På något sätt stämmer inte bulthålen med porthålen, därför ska man tydligen karva lite i hålen för bultarna för att få upp packningarna lite. Lite lim för att täta och hålla pckningen på plats är också rekommenderat.
Jag ser ju att insuget klämt packningen runt om så jag tror rek. Ovan kan bli bra.
Vet inte om detta beror på Procomp-topparnas högre kanaler?
Hursom, nya packningar är på väg.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 28, 2012 11:31
av Ricky
Du har inte råkat köpa packningar till en Vortec-snurra?
-Bara en tanke..
På den här bilden ser det ju verkligen ut som packningen består av 2st separerade skikt.
http://i1232.photobucket.com/albums/ff3 ... M_0704.jpg
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 28, 2012 13:19
av peter.holm
Det är denna packningen och den ska vara rätt. Den delade sig lite när jag lyfte av insuget.
http://www.ebay.com/itm/Mr-Gasket-Ulta- ... 77&vxp=mtr
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 28, 2012 19:12
av PG-son
Hej!
Varför läser du inte instruktionen jag skickade och väljer den packning Edebrock rekommenderar
Då slipper nog du också, slipa på den för att den skall passa.
Denna packning skall du ha till ditt insug.
http://www.summitracing.com/parts/EDL-7201/?rtype=10
Här är instruktionen igen.
http://static.summitracing.com/global/i ... 012716.pdf
Jag använde silikon som tätning, både till packningarna båda sidorna och som tätning mellan motorblock och insug, i fram och bakkant.
Under denna text i instruktionen hittar du vilken packning som passar till respektive insug.
GASKETS: Do not use competition style intake gaskets for this street manifold. Due to material deterioration over time, internal leakage of
vacuum, oil, and coolant may occur.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 28, 2012 20:00
av peter.holm
Den packningen skulle bli för tunn att använda mot Procomp-topparna. Procomp rekommenderar en annan packning så hur man än gör blir det fel.
Därför väljer jag en packning som har rätt tjocklek.
Använder också Silicon (Right Stuff) men körde nu bara på gavlarna och där var det snustorrt.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 28, 2012 20:17
av peter.holm
Denna packning rekommenderas av Procomp men hittar den inte i Sverige fn så jag tänkte testa med Mr Gasket #106 och silicon.
Vad är förresten competition style intake gaskets?
Tack för er input, all hjälp mottages tacksamt!
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 28, 2012 20:58
av PG-son
Å hej och hå!
Då kanske jag förstår.
Procomp vet förstås att deras toppar har något längre avstånd mellan sig, än original, samt Edelbrocks dito.
Det kompenserar de med en tjockare packning.
Samma gör Edelbrock med (sitt eget) mitt kit (vortec toppar)
Denna packning har jag
http://www.summitracing.com/parts/EDL-7235/
den motsvarar nog Procomps förslag.
Den packningen är tjockarer och bulthålen är "snett" borrade i den, vilket gör att alla "hål" linar upp bra.
Lite undrande blir man när packningarna har något olika stora "lufthål".
I vilket fall som helst blir nog ditt problem med oljeläckage löst, med de nya packningarna, problemet verkar vara identifierat.
Nu håller vi tummarna.
Competition style intake gaskets, är väl packningar som är speciellt avsedda för tävlingarsbruk
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 28, 2012 21:30
av PG-son
Hej igen!!!
Jag kollade igenom tråden en gång till.
På några av de tidiga bilderna som visar motorn med topparna på, har du även lagt dit de två silikonsträngarna, som tätar mot insugets fram resp, bakkant.
Det var bra strängar, du lät dem väl inte torka, och sedan satte dit insuget.
I så fall kan det nog blivit lite för högt, och därför tätade inte insuget med packningen.
Jag brukar sätta ihop allt samtidigt, och då tryckes strängarna till "rätt" tjocklek automatiskt, så att säga.
Bara en tanke.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån maj 28, 2012 22:38
av peter.holm
Nä, jag lät siliconet torka några minuter bara så det flöt nog ut rätt bra.
Har varit ut i garaget och torrpassat de gamla packningarna mot både topparna och RPM-insuget och kan konstatera att om jag höjer upp packningen blir det nästan tunt med packning i överdelen av insugskanalerna istället.
Får försöka jämka detta men det känns inte bra. Kanske är så att RPM-insuget helt enkelt har för små kanaler för mina toppar?
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån jun 11, 2012 14:39
av afa_77
Ser riktigt bra ut, såg nice ut med silcrig motor oxå (min blir silver oxå) lycka till med packningsbekymret
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån jun 11, 2012 16:15
av peter.holm
Har testat med de rekommenderade felpro 1266 packningarna men det blev inte hundra iaf. Tvåans tändstift blir fortfarande svart och motorn ryker blått vid häftigt gaspådrag. Inser nu att det bästa hade varit att köpa ett insug avsett för Vortec, dessa toppar stödjer både gamla insugen och vortec.
Har inte sett ett vortecinsug i verkligheten men har fått för mig att de också har raised runners?
Däremot satte jag på en edelbrock 1407 och nu blev det ett helt annat klipp i motorn, vrålar som en galning så långt vägen räcker till
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis jun 12, 2012 12:32
av PG-son
Hej!
Irriterande, men va kul att du fått känna på lite power.
Hoppas det var tillräckligt för att du skall kämpa vidare.
Du valde väl insug, efter förgasaren.
Nu har du ju bra grejer, saknas bara en dito packning.
Hur svårt kan/får det va,
Vad tro tror du om denna.
http://store.procompelectronics.com/p-5 ... -1266.aspx
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis jun 12, 2012 13:04
av peter.holm
PG-son skrev:Hej!
Irriterande, men va kul att du fått känna på lite power.
Hoppas det var tillräckligt för att du skall kämpa vidare.
Du valde väl insug, efter förgasaren.
Nu har du ju bra grejer, saknas bara en dito packning.
Hur svårt kan/får det va,
Vad tro tror du om denna.
http://store.procompelectronics.com/p-5 ... -1266.aspx
Blir inte klok på den packningens tjocklek, kan det stämma att den är 1 cm tjock? Går den att köpa i Sverige månntro?
Förgasaren blev en Edelbrock 1407 (750 vacuum) och insuget är ett Edelbrock RPM så det verkar lira bra ihop.
Blev rekommenderad att byta olja från syntet 5-30w till mineral 10-40w, kan det verkligen påverka tex om den skulle suga olja via ventilstyrningarna?
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis jun 12, 2012 13:38
av axelg89
Vart handlar du dina packningar?
Bytte själv insugspackningar på min i helgen och gick in på hansen racing för att köpa packningar, oerhört duktiga och efter ett gäng kontrollfrågor langade han upp ett par packnigar och sa: "dessa ska du ha". Och det verkar fungera tvitvi. Kan varmt rekommendera att handla över disk av folk som vet här hemma (du är ju långt ifrån ensam med att köra PC) när man handlar dessa smådelar, minskar felkällorna betydligt och kostnaden är trots allt rätt liten..
Angående oljan så tycker jag inte det borde göra någon skillnad för dig då din motor är nyrenoverad och topparna nya men i min fars -64a bytte vi från 10w-30 till 20w-50 och skillnaden i oljeförbrukning minskade dramatiskt. Kör själv på 20w-50 då jag tycker oljetrycket är aningen lågt på 10w-30 i min motor, jag har dock inga problem med att den drar olja oavsett viskositet.
Mvh
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis jun 12, 2012 14:28
av peter.holm
Hansen hade inte de rekommenderade FelPro 1266-packningarna så jag tog dem från Lövens istället.
En annan fundering, rekommenderat åtdragningsmoment på Edelbrock RPM-insug är 25 lbs men på Vortec (som default verkar köra på 0.120-packning) ska det endast dras med 11 lbs. Kan det vara packningstjockleken som bestämmer åtdragningsmomentet? Jag kanske har dragit för hårt...
Tack för all input!!
Peter