Sida 6 av 6
Re: Kambyte
Postat: ons nov 21, 2012 0:15
av axelg89
magnum skrev:Hejs
Jag har mailat Appelgren om mina toppar och han säger att jag måste få ner kompet från 11.3:1 som han tror det blir med musse topparna, så nu har jag frågat honom också om c:a 10.0:1 är ok eller inte.. Han tycker jag ska behålla kammen som satt i. Om han inte ändrar sig med dom nya uppgifterna om kompet, vi får se vad han skriver (hoppas jag).
Det finns så kallade spacerpackningar som är 0.5 mm tjocka, dom + en vanlig 1 mm packning sänker nog ner kompet till 10.
Finns det tjockare packningar än 1 mm = 0.041" ihoppressade?
Vad är CF?
var lite snabb, CF -
http://www.corvetteforum.com
Jag räknade på:
¤ En packning som var 0.039 tjock, 4.100 i borr
¤ 4.030 i borr, 3.480 i slag och 0.04 i klämspalt
¤ 65 cc toppar -0.5 kolvar
och fick siffror precis runt 10:1.
Tror inte du behöver sänka den mer och har läst rätt mycket dåligt om att sänka genom större klämspalt/tjockare packningar. Sänker kompressionen men har tydligen ibland visat sig ha oönskad effekt när det kommer till spikningar.
Angående kammen så tycker jag den verkar i snällaste laget och det är lustigt att appelgren inte tycker att du kan gå upp lite i kam när du ökar kompressionen som du ändå gör. Skulle lägga ut en tråd på CF som sagt och få lite åsikter från personer som kan mycket och som inte är stolta över sitt redan utförda bygge.
Tror inte appelgren ser hur liten domen på de där kolvarna är utan utgår från mera std dome kolvar som dessa när han ger dig kompressionsuttalanden
http://www.ebay.com/itm/030-275-Dome-Pi ... 30&vxp=mtr.
Upplys honom om att den bara är på -0.5 cc så kanske han ändrar sig...
Re: Kambyte
Postat: ons nov 21, 2012 16:55
av Kjell.Magnusson
Hejs Axel
Ja, det kanske räcker med en vanlig packning.. för spikningar vill jag inte ha!
Det kan ju vara så att Appelgren har för sig att domen är större, måste kolla det med honom!
Corvette forum, eeee då måste jag skriva på utrikiska... inte så bra på det... prata & förstå är väl inga problem, men skriva..
Tack för hjälpen så länge! Det kommer helt säkert mer tok!
Re: Kambyte
Postat: ons nov 21, 2012 17:15
av hasseh
blev dubbelpostat.........
Re: Kambyte
Postat: ons nov 21, 2012 17:15
av hasseh
Kjell, kanske en petites men topparna är 64cc. Vet inte om det gör så mycket på kompet men något blir det i alla fall.
Re: Kambyte
Postat: ons nov 21, 2012 18:44
av Kjell.Magnusson
Hejs Hasse
Enligt gjutnumret är dom 65cc... På dom flesta ställen jag hittat på webben, på någon enstaka sida står det 64cc. Sen vad som är rätt det vet jag inte. Dom satt på 302" & 327" från 1967 -1969, fanns även på 350" 1969 men då med storleken mindre ventiler.
Re: Kambyte
Postat: ons nov 21, 2012 20:55
av hasseh
magnum skrev:Hejs Hasse
Enligt gjutnumret är dom 65cc... På dom flesta ställen jag hittat på webben, på någon enstaka sida står det 64cc. Sen vad som är rätt det vet jag inte. Dom satt på 302" & 327" från 1967 -1969, fanns även på 350" 1969 men då med storleken mindre ventiler.
Ja det där med alla tabeller. När jag trodde jag hade koll så fick jag reda på en massa till som ställde till det. Det kanske är som du säger men i alla dom jag hittade med de stora ventilerna stod det 64. Men som sagt det är en djungel.
Re: Kambyte
Postat: tor nov 22, 2012 8:27
av Kjell.Magnusson
Hejs
Borr: 4,03"
Slag: 3,48"
Kolv effektiv dome volym: -0,5 cc
Deck clearance: C:a 0,02" liten osäkerhet där
Packnings tjocklek: 0,04"
Topp volym: 64 cc / 65 cc
Detta ger 10,56:1 / 10,43:1 i komp.
Så skillnaden mellan 64 cc & 65 cc är bara 13 hundradelar i komp.
10,5:1 komp. funkar det?
Re: Kambyte
Postat: tor nov 22, 2012 8:38
av Kjell.Magnusson
Hejs Gbak
Den 2/10 skrev du att jag får ungefär 10:1 i komp., hur visste du det? Jag är imponerad! Wow!
Re: Kambyte
Postat: tor nov 22, 2012 17:30
av axelg89
En till faktor är att packningen har ett större borr (4.100 - 4.125) än loppen (4.030). Tror du hamnar under 10.5
Re: Kambyte
Postat: tor nov 22, 2012 19:33
av Kjell.Magnusson
Hejs Axel
Jag har räknat packnings borr till 4,1" då blir det 10,532:1 enl.
http://www.kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
Re: Kambyte
Postat: lör nov 24, 2012 13:12
av gbak
magnum skrev:Hejs Gbak
Den 2/10 skrev du att jag får ungefär 10:1 i komp., hur visste du det? Jag är imponerad! Wow!
Visste & visste........jag kollade på bilderna och hittade en kolv på Summit's hemsida som överensstämde någorlunda med bilden, sedan räknade jag ut det på samma sätt som du själv gjort nu!
Re: Kambyte
Postat: mån nov 26, 2012 21:15
av Kjell.Magnusson
Hejs
Vad är det för gänga på sb kylvatten dränerings pluggarna längst ner i mitten på blocket? Jag mätte ytterdiametern till 13,5 mm = 17/32" eller 0,5313" och 18 gängor per tum, vad är det? Special?
Re: Kambyte
Postat: mån nov 26, 2012 21:41
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Det heter tydligen: 1/4" pipe plug, vad nu det är?
Re: Kambyte
Postat: mån nov 26, 2012 22:57
av chevette
Vanlig standard (amerikansk) rörgänga låter det som.
1/2" = R15
3/8" = R10
1/4" (13 mm) = R8. Köp en plugg i bygghandeln och prova
Hittade det här på internet: Whitworthgängor (engelska) har gängvinkel 55 grader och amerikansk har 60 grader. Naturlig tätning mellan dessa blir därför svår att uppnå i fall av högre tryck.
Re: Kambyte
Postat: mån nov 26, 2012 23:32
av Kjell.Magnusson
Hejs
Oj, är det samma som vanlig 1/4" rör! Jag hade absolut för mej att den var mindre, ska kolla detta i morgon! Tack.
Re: Kambyte
Postat: tis nov 27, 2012 10:03
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Nu har jag kollat lite 1/4" rörgänga: Ytterdia: 13,2 mm och 19 gängor per tum = inte samma som 1/4" pipe plug som har ytterdia 13,5 mm och 18 gängor per tum, men det var nära...
Jag har nu snyggat till gängorna med en gängfil, så problemet är löst! Men det vore ju ändå kul att veta vad det är för konstig gänga och vad den används till, förutom cheva drain plug.
Re: Kambyte
Postat: tis jan 08, 2013 22:56
av Kjell.Magnusson
Hej
Motorn är i stort sett ihop satt igen: Det blev dom gamla 80 cc topparna med tunnare packning, annars samma som innan...
Framvagnen råkade också trilla dän...
Det blev lite uppfrächning nya bussningar till bärarmarna och nya hjullager då dom gamla var rätt ordentligt kassa! Det blir nog också en liten kapning av fjädrar, tror jag!

Re: Kambyte
Postat: tis jan 08, 2013 23:06
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Visst ja, glömde: 8,5:1 i komp, går det då att köra på 95 oktan soppa?
Re: Kambyte
Postat: ons jan 09, 2013 8:14
av Ricky
Låter som du kan hänga på en kompressor direkt.

Re: Kambyte
Postat: ons jan 09, 2013 10:58
av axelg89
magnum skrev:Hejs igen
Visst ja, glömde: 8,5:1 i komp, går det då att köra på 95 oktan soppa?
Det borde inte vara några som helst problem.
Är lite förvånad att appelgren valde att bulta ihop motorn med den ganska låga kompressionen från början, har du mätt förbränningsrummen?
Mvh
Re: Kambyte
Postat: ons jan 09, 2013 17:02
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja du Ricky... kompressor, nja...MEN DET ÄR SÄKERT KUL
Axel: jo då, om topparna ligger upp och ner så går det i 8 cl i varje förbränningsrum.
Kolvarna ska göra -0,5.
Toppackningen är 0,02" tjock.
Re: Kambyte
Postat: ons jan 09, 2013 17:27
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Oooops: Kollade kompet med hjälp av denna:
http://www.kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
När jag skriver in mina värden med komma tecken så får jag: 8,725:1 i komp.
När jag gör samma sak med punkt i stället får jag: 9,268:1 i komp.
Nu är ju frågan vilket som är rätt???
Dessa siffror har jag:
Cylinder head volume: 80 cc
Piston head volume: -0.5
Gasket thickness: 0.02"
Gasket bore: 4.1"
Cylinder bore: 4.03"
Deck clearnce: 0.02" (liten osäkerhet här)
Stroke: 3.48"
Är det någon som har koll/annan komp uträknare???
Re: Kambyte
Postat: sön jan 20, 2013 22:17
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jo då, det ska vara punkt när man räknar ut kompet, jag har nu testat en hel drös med komp uträknare och svaret blir 9,25:1.
Då är ju frågan igen då: Funkar det med 95 oktan???
Re: Kambyte
Postat: mån jan 21, 2013 23:03
av fty
magnum skrev:Hejs
Jo då, det ska vara punkt när man räknar ut kompet, jag har nu testat en hel drös med komp uträknare och svaret blir 9,25:1.
Då är ju frågan igen då: Funkar det med 95 oktan???
Det skall nog gå bra på 95 oktan. Skulle det ändå spika får du bara backa/gå senare med tändningen.
Rent generellt om knackning/ spikning, så brukar man prata om de 3 T:na. Tryck, Tid, Temp. Om någon av dessa ökar så ökar även risken för knack.
Så för en "given motor" så ökar risken för knack på låga varv (längre tid per cykel) och eller ökad temperatur, tex högre insugstemp. Ökat cylindertryck ger större risk för knack. Så går du tidigare med tändningen ökar detta och senare så sänks cylindertrycket.
Re: Kambyte
Postat: tis jan 22, 2013 16:55
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack fty!

Re: Kambyte
Postat: mån feb 18, 2013 20:28
av Kjell.Magnusson
Hejs
Nu börjar det så smått att likna en motor!
Var hittar jag tändkablar som räcker till för att gå under headersarna (se bilder)?
Jag tycker inte att det ser ok ut när kablarna går över ventilkåporna!

Och en liten bild framifrån bara för skoj skull...

Re: Kambyte
Postat: mån feb 18, 2013 21:57
av fty
Hej,
Angående tändkablar, kolla så att de står "Under the header applications".
Ett exempel är Livewires tändkablar som jag köpte förra året, de är lite dyra men jag tycker de var värda det.
http://www.summitracing.com/parts/dui-c9051bk
Re: Kambyte
Postat: mån feb 18, 2013 22:18
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag ska kolla detta! Tack för tipset fty!
Re: Kambyte
Postat: tis feb 19, 2013 9:25
av axelg89
Jag köpte mina förra kablar från Hansen via mekonomen. STD kablar till min bil, uppgav bara corvette 1969 350, gick fint under headders.
Mvh
Re: Kambyte
Postat: tis feb 19, 2013 18:48
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack Axel! Det var ju t.o.m. enklare!
