Sida 6 av 9

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: mån apr 14, 2014 10:49
av Ubbe
Mange! Hur har det gått med Vingen :?:
Sitter den på :?:
Bilder :?:
Nyfiken/ Ubbe

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tis apr 15, 2014 23:03
av Mange_C5
Ubbe skrev:Mange! Hur har det gått med Vingen :?:
Sitter den på :?:
Bilder :?:
Nyfiken/ Ubbe
Har rest i jobbet senaste månaden så det har inte blivit mycket gjort på bilen men håller på med att ta fram mallar på fästben. Vill helst fästa dem på ramen i bagageutrymmet istället för på tvärbalk längst bak pga då är de mer skyddade för ev. påkörning bakifrån.

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: ons maj 07, 2014 17:20
av Ubbe
Har funderingar på att bara byta bromskitt fram.
Bakbromsarna duger och har bytt till bättre skivor.
De kitt som finns på marknaden dom är väl inte inställda med rätt bromsvåg för corvette c5 z06?
Är det någon som kör eller har kört med bara byte av bromsar fram på banan?
Hur blir bromsfördelningen? för och nackdelar.
Jag förstår att om man byter till kraftigare bromsar bak och inte fram så kan det sluta riktigt illa :wink:

mvh Ubbe

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 9:13
av Corinthian
Ubbe skrev:Har funderingar på att bara byta bromskitt fram.
Bakbromsarna duger och har bytt till bättre skivor.
De kitt som finns på marknaden dom är väl inte inställda med rätt bromsvåg för corvette c5 z06?
Är det någon som kör eller har kört med bara byte av bromsar fram på banan?
Hur blir bromsfördelningen? för och nackdelar.
Jag förstår att om man byter till kraftigare bromsar bak och inte fram så kan det sluta riktigt illa :wink:

mvh Ubbe
Jag skulle rekommendera att byta alla ok/skivor.. du får ju ett set C6Z06 ok för ca 10'.. på bildelsbasen kan du köpa 2st framok för ca 4':
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevro ... 07/?page=2

sedan så är 2-delade Coleman Racing skivor bra.. och du har väl redan naven? så då knasek du bara behöver bromsringarna?

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 11:16
av Bengt
Det smartaste är troligen att köra med billiga släta "GM" skivor och prisvärda racebelägg, samt bromskylning. Bara nöta på och byta efter hand... Fast vem är så smart :mrgreen:

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 11:37
av Ubbe
Bra tips Andreas :D
Ska kolla på kraftiga beg bromsok.
Har ju flytande bromsskivor runt om.
Köpte nya Bromsbelägg PFC som kostar hälften vad mina Cobalt gör :wink:
PS Ska fortsätta med bältes monteringen i morgon :wink:

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 11:37
av Mange_C5
Satsa på bättre framskivor i bättre kvalitet, helst med lösa/utbytbara skivringar. Dels håller skivringarna bättre mot racebelägg, de spricker inte lika lätt (pga flytande skivor och ofta mer material) och det blir billigare i längden då ringarna inte är så dyra.
Kylning är fortfarande nödvändigt.
Byte av ok fram funkar, bromsbalansen kan dock ändras men det finns anpassade framkit på marknaden.

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 12:25
av Corinthian
Bengt skrev:Det smartaste är troligen att köra med billiga släta "GM" skivor och prisvärda racebelägg, samt bromskylning. Bara nöta på och byta efter hand... Fast vem är så smart :mrgreen:
GM's bromsskivor väger 4kg mer styck än coleman.. och ringar (ca 3-4000:- paret) behöver man bara byta knasek vart 2a/3e år beroende på hur mycket man gasar. Att köpa oborrade GM-replikor kostar ju åsså så jag rekommenderar nog ändå 2-delat.

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 12:28
av Corinthian
Ubbe skrev:Bra tips Andreas :D
Ska kolla på kraftiga beg bromsok.
Har ju flytande bromsskivor runt om.
Köpte nya Bromsbelägg PFC som kostar hälften vad mina Cobalt gör :wink:
PS Ska fortsätta med bältes monteringen i morgon :wink:
köpte du flytande och inte bara vanliga 2-delade?
om det fortfarande inte stoppar rätt så kanske det är beläggen som inte är inbromsade? alternativt inte rätt komposition för dina skivor/körstil.
Jag har kört Cobalt (stål-komp. och inte kol-komp.) och är verkligen supernöjd med bromsverkan... friktionen mellan däck o asfalt däremot är inte tillräckligt hög, haha

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 13:36
av Ubbe
Det är flytande pfc skivor med ej genomgående hål.
Tydligen måste man ha rätt bromsbelägg som inte täpper till hålen.
Min kör stil har blivit bättre men fortfarande smyg bromsar jag för ofta :wink:

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 16:19
av 745
Ubbe skrev:Har funderingar på att bara byta bromskitt fram.
Bakbromsarna duger och har bytt till bättre skivor.
De kitt som finns på marknaden dom är väl inte inställda med rätt bromsvåg för corvette c5 z06?
Är det någon som kör eller har kört med bara byte av bromsar fram på banan?
Hur blir bromsfördelningen? för och nackdelar.
Jag förstår att om man byter till kraftigare bromsar bak och inte fram så kan det sluta riktigt illa :wink:

mvh Ubbe
Problem med bromskraftfördelning löser du nog enklast genom byte av bias spring.

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 16:23
av 745
Corinthian skrev:Jag skulle rekommendera att byta alla ok/skivor.. du får ju ett set C6Z06 ok för ca 10'.. på bildelsbasen kan du köpa 2st framok för ca 4':
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevro ... 07/?page=2

sedan så är 2-delade Coleman Racing skivor bra.. och du har väl redan naven? så då knasek du bara behöver bromsringarna?
Kom ihåg att du även måste byta fälgar, smakar det så kostar det :(

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 16:30
av 745
Bengt skrev:Det smartaste är troligen att köra med billiga släta "GM" skivor och prisvärda racebelägg, samt bromskylning. Bara nöta på och byta efter hand... Fast vem är så smart :mrgreen:
Jag har köpt bromskylning fram, Hawk skivor & belägg(Blue) och efter att ha kört ett race tror jag nog att dom med lite tur kan hålla en hel säsong 8).
Smart :?: den som lever får se...........

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 16:40
av 745
Ubbe skrev:PS Ska fortsätta med bältes monteringen i morgon :wink:
Efter div. velande hit & dit så fäste jag midjebältet i bulten för originalbältesrullen och i kardantunneln med (FIA platta 8) ). Vinklarna blev riktigt bra 8)

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 16:41
av VetteC5
Inga nyheter om bältesinfästning?
Jag orkade inte vänta så byggde som jag tror det blir godkänt :)

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tor maj 08, 2014 16:50
av 745
VetteC5 skrev:Inga nyheter om bältesinfästning?
Jag orkade inte vänta så byggde som jag tror det blir godkänt :)
Mitt blev godkänt, hoppas det går bra för dig med.
Till er andra kan jag rekommendera att diskutera infästningar m.m. med besiktningsmannen innan ni bygger.
Ska du köra på gatebil Mantorp :?:

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: fre maj 09, 2014 9:26
av VetteC5
Jag mailade och dom hänvisade bara till SBF reglerna, så det hjälpte inte så mycket. Men jag behöver heller inte göra någon besiktning för vagnbok i drifting så...

Ska köra imorgon på Mantorp, lär också bli Gatebil Mantorp.

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: fre maj 09, 2014 10:54
av Corinthian
745 skrev:
Corinthian skrev:Jag skulle rekommendera att byta alla ok/skivor.. du får ju ett set C6Z06 ok för ca 10'.. på bildelsbasen kan du köpa 2st framok för ca 4':
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevro ... 07/?page=2

sedan så är 2-delade Coleman Racing skivor bra.. och du har väl redan naven? så då knasek du bara behöver bromsringarna?
Kom ihåg att du även måste byta fälgar, smakar det så kostar det :(
C6Z06 Bromsar får faktiskt plats i 17" fälgar om man slipar lite på främre oken... men trevligast är ju såklart att ha ett set 18" med R-däck att skifta till

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: fre maj 09, 2014 18:26
av Leif Eriksson
Vette C5 ..... Kommer å tittar / Leif

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: fre maj 09, 2014 19:05
av Ubbe
Corinthian skrev: C6Z06 Bromsar får faktiskt plats i 17" fälgar om man slipar lite på främre oken... men trevligast är ju såklart att ha ett set 18" med R-däck att skifta till
Jag har 18tum fram och riktig bromskylning och rostfria bromskolvar flytande skivor, mer en så kan jag inte göra just nu;)
Men det verkar okej att byta ut till lite större bromsar fram, så det får jag kolla upp;)
Idag har jag hållit på att fixa till stols fästet med att säkra upp den med ett extra fäste på bakvägen.
Lägger ut bilder på det senare.
Lycka till på Mantorp vette 5

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: lör maj 10, 2014 8:53
av 745
Ubbe skrev:Idag har jag hållit på att fixa till stols fästet med att säkra upp den med ett extra fäste på bakvägen.
Lägger ut bilder på det senare.
Kul att det är fler som har fattat hur viktigt det är att sitta fast ordentligt 8) dels för att kunna köra men även för säkerhetens skull, lycka till med "skruvandet".

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: lör maj 10, 2014 9:26
av 745
VetteC5 skrev:Jag mailade och dom hänvisade bara till SBF reglerna, så det hjälpte inte så mycket. Men jag behöver heller inte göra någon besiktning för vagnbok i drifting så...

Ska köra imorgon på Mantorp, lär också bli Gatebil Mantorp.
Jag tror att du (och andra) får bättre hjälp om ni kontaktar "er" besiktningsman direkt innan ni börjar bygga:
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesik ... allycross/.
Hoppas vi ses på Gatebil:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=18054

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: sön maj 25, 2014 22:39
av Mange_C5
Ubbe skrev:Mange! Hur har det gått med Vingen :?:
Sitter den på :?:
Bilder :?:
Nyfiken/ Ubbe
Från en händelsrik tävling på Kinnekulle 8)
Bild

Bild

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: sön maj 25, 2014 22:58
av Ubbe
Mange_C5 skrev: Från en händelsrik tävling på Kinnekulle 8)
Bra jobbat och en splitter på köpet;) Hur upplevde du bilen jämfört med innan???? Placeringar /tider/ understyrd/överstyrd mm????
Snygg vinge:) och lite dekaltrimm;)

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: sön maj 25, 2014 23:24
av Mange_C5
Ubbe skrev:
Mange_C5 skrev: Från en händelsrik tävling på Kinnekulle 8)
Bra jobbat och en splitter på köpet;) Hur upplevde du bilen jämfört med innan???? Placeringar /tider/ understyrd/överstyrd mm????
Snygg vinge:) och lite dekaltrimm;)
Splittern och vingen blev bra ihop efter lite justering av vingens vinkel, bilen är stabil, neutral och det är som att åka på räls. :mrgreen:
Splittern är 100% egenbyggd 1:a prototyp, hade lite ideér som bas som verkar funka bra i verkligheten också.
Etersom jag inte haft tid att testa så blev det en test &race helg. Det som helt klart krävs är att lära sig köra med de nya förutsättningarna och träna bort reflexen att bromsa för tidigt, tro att man ligger på max möjliga fart i svängarna osv. Är inte där än men det kommer..

Raceresultat osv tar vi i tråden som är om Kinnekulleracet men samtliga Corvetter låg på (vad jag vill minnas) 1.00 till 1, 03- bästatider under race vilket är helt ok tider med tanke på att man inte har fria varv när man kämpar med andra.

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: mån maj 26, 2014 9:19
av Corinthian
Mange_C5 skrev:
Ubbe skrev:Mange! Hur har det gått med Vingen :?:
Från en händelsrik tävling på Kinnekulle 8)
Snyggt Jobbat!

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: mån maj 26, 2014 11:18
av 745
Mange_C5 skrev:Raceresultat osv tar vi i tråden som är om Kinnekulleracet men samtliga Corvetter låg på (vad jag vill minnas) 1.00 till 1, 03- bästatider under race vilket är helt ok tider med tanke på att man inte har fria varv när man kämpar med andra.
1:00 till 1:02.064 hälsar jag som kör oskruvat :mrgreen:
Hemlighet nr 1 bakom att få upp farten är att börja åka utanför sin "Komfortzon", om man åker runt med långsammare eller lika snabba bilar/förare så slappnar man lätt av & anstränger sig inte :wink:

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: mån maj 26, 2014 12:33
av 745
Ubbe skrev:Snygg vinge:) och lite dekaltrimm;)
Dekaltrimmet är resultatet utav SPVMs arbete med att jaga fram sponsorer till vår racing 8)
Intresset har varit stort och försäljningen utav sponsor paket har gått mycket bra (vilket till viss del nog kan förklaras utav de aviserade programen på TV4),
men jag tror fortfarande att det finns plats för ytterligare sponsorer :wink:
Intresserade sponsorer kan hör av sig till undertecknad eller Mange så förmedlar vi kontakten.

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tis maj 27, 2014 9:31
av Ubbe
Mange skrev .Splittern och vingen blev bra ihop efter lite justering av vingens vinkel, bilen är stabil, neutral och det är som att åka på räls. :mrgreen:
Splittern är 100% egenbyggd 1:a prototyp, hade lite ideér som bas som verkar funka bra i verkligheten också.
Etersom jag inte haft tid att testa så blev det en test &race helg. Det som helt klart krävs är att lära sig köra med de nya förutsättningarna och träna bort reflexen att bromsa för tidigt, tro att man ligger på max möjliga fart i svängarna osv. Är inte där än men det kommer..

Raceresultat osv tar vi i tråden som är om Kinnekulleracet men samtliga Corvetter låg på (vad jag vill minnas) 1.00 till 1, 03- bästatider under race vilket är helt ok tider med tanke på att man inte har fria varv när man kämpar med andra.[/quote]

Kul att vingen och splittern gav sån resultat.
Du kunde känna skillnad när ni justerade vingen?det låter som att vingen gör ganska stor skillnad om den sitter rätt :wink:
Ska sjäv ner till Mantorp nu och testa bilen med mina modifieringar.Har kört en gång redan men nu ska jag pressa bilen lite till.

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Postat: tis maj 27, 2014 16:53
av 745
Ubbe skrev:Kul att vingen och splittern gav sån resultat.
Du kunde känna skillnad när ni justerade vingen?det låter som att vingen gör ganska stor skillnad om den sitter rätt :wink:
Ska sjäv ner till Mantorp nu och testa bilen med mina modifieringar.Har kört en gång redan men nu ska jag pressa bilen lite till.
Det beror på hur vi ska tolka resultatet. :?
Bilen kändes (självklart) stadigare, men det är svårare att känna hur mycket den bromsade på rakorna.
För mig känns det som att Mange var något långsammare än Fredrik och något snabbare än mig, vilket jag tolkar som att Mange har blivit långsammare.
Det kan bero på en mängd olika faktorer tex:
Fredrik och jag har blivit snabbare.
Fredrik & min bil hade den kombination utav drag/downforce som passade underlaget/bana bäst.
Mange har inte hittat optimala inställningarna och inte vant sig vid att utnyttja det extra greppet.

Det ska bli spännande att se hur det går för dig på Mantorp, testar du med & utan :?:
Hur mycket bedömmer du att dina modifieringar har givit hittills :?:

Men som sagt var än är inte sista ordet sagt, och jag tror säkert att Mange kan tjäna en del på Aero frågan är bara hur mycket :?: