Sida 6 av 8
Re: Varvtider
Postat: mån sep 03, 2012 16:46
av Ricky
745 skrev:Tiderna kan nog sänkas en hel del med nuvarande oldiesreglemente.....
Kanske dags att låta omodifierade, 30 år gamla, C4or köra med oldies

Absolut kan tiderna förbättras, det såg vi i år på Hasses tider. (väljer att inte publicera någon bild på hans bil med hänsyn till pågående oklarheter ang bilder).
Kanske är det dags för c4:or som du säjer Göran.
Men då tycker jag att klubben ändrar mening om vad en "Oldie" egentligen är (ref hemsidan) eller tar bort benämningen "Oldie" helt och hållet och hittar på ett gemensamt namn där ALLA bilar som inte kan klassas som en 500+ eller 500- (?) platser!
Personligen brinner jag för veteranbilarna men tycker det vore ju enastående kul om någon C4 åkare ville bidra med åsikter och önskemål till racingsektionen så den kan lösa problemt med i vilken klass de ska köra.

Re: Varvtider
Postat: mån sep 03, 2012 20:28
av Hejdarn
Re: Varvtider
Postat: mån sep 03, 2012 22:37
av Mange_C5
Ricky skrev:745 skrev:Tiderna kan nog sänkas en hel del med nuvarande oldiesreglemente.....
Kanske dags att låta omodifierade, 30 år gamla, C4or köra med oldies

Absolut kan tiderna förbättras, det såg vi i år på Hasses tider. (väljer att inte publicera någon bild på hans bil med hänsyn till pågående oklarheter ang bilder).
Kanske är det dags för c4:or som du säjer Göran.
Men då tycker jag att klubben ändrar mening om vad en "Oldie" egentligen är (ref hemsidan) eller tar bort benämningen "Oldie" helt och hållet och hittar på ett gemensamt namn där ALLA bilar som inte kan klassas som en 500+ eller 500- (?) platser!
Personligen brinner jag för veteranbilarna men tycker det vore ju enastående kul om någon C4 åkare ville bidra med åsikter och önskemål till racingsektionen så den kan lösa problemt med i vilken klass de ska köra.

Kul att ni lyfter fram C4:orna

,
känns som de kommit i kläm i definitionen av vad en "Oldie" är.
Att en vette blir "Oldie" när viss ålder uppnåtts vore i mitt tycke mer relevant.
Re: Varvtider
Postat: mån sep 03, 2012 22:38
av Bertilsson
Ricky skrev:
Personligen brinner jag för veteranbilarna men tycker det vore ju enastående kul om någon C4 åkare ville bidra med åsikter och önskemål till racingsektionen så den kan lösa problemt med i vilken klass de ska köra.

Jag har ju en C4:a modell äldre så jag skulle kunna säga nåt... Jag har än så länge inte kört på bana med den däremot, så jag vet inte riktigt hur den står sig, men det blir premiär för mig och bilen på Knutstorp den 21:a.
Det är inte så lätt att säga något generellt tycker jag var gränsen ska gå. Att bara ändra så alla C4:or blir oldies är inte rätt, då kan man komma med en ZR1 med 405hk och spöa skiten ur ganska mycket skulle jag tro, samtidigt som jag med min original -84:a som för 28 år sen hade 205hk inte är snabbare än en C3. C4:orna finns helt enkelt i många modeller genom åren med stor variation på motorer. Väghållning gissar jag däremot är en bit bättre än C3:or, så det kanske är rätt att oldies är upp till C3? Det är inte lätt, och det lägger jag mig inte i heller.
Jag kommer nog att köra KM nästa år om inget oväntat händer, men det känns inte helt rätt att få köra i samma klass som väldigt många C5-C6, där har jag ingen chans med betydligt svagare motor och inga hjälpmedel typ antispinn och ABS osv, där hade jag känt mig mer hemma bland gammelbilarna faktiskt. Nu spelar det inte mig så stor roll egentligen, det viktiga är att det är roligt att köra, och det är det oavsett vilken klass, även om det förstås blir roligare om det iaf är någorlunda jämt...
Kluriga frågor, och jag har ju svamlat på rätt bra tycker jag utan att komma till nån slutsats alls, så jag får väl gå och lägga mig istället...

Re: Varvtider
Postat: mån sep 03, 2012 22:50
av Ricky
Kanon Johan!
Personligen ær jag før "enkla regler".
Før mycket regler hindrar bara folk från att våga och orka prova på.
Jag gillar det som besiktningsmannen från SBF sa ang "Club klassen" i Time Attack, -"en orginalbil kan aldrig nekas att delta"..
Något att tænka på då det sætts upp regler kanske..?
Vi ses på Knutan.

Re: Varvtider
Postat: mån sep 03, 2012 23:06
av Hejdarn
Ricky skrev:Jag gillar det som besiktningsmannen från SBF sa ang "Club klassen" i Time Attack, -"en orginalbil kan aldrig nekas att delta"..
Klockrent!
Re: Varvtider
Postat: mån sep 03, 2012 23:12
av 745
Ricky skrev:Jag gillar det som besiktningsmannen från SBF sa ang "Club klassen" i Time Attack, -"en orginalbil kan aldrig nekas att delta"..

Är det den klassen där maxhastigheten inte får överstiga 120 km/h

Re: Varvtider
Postat: mån sep 03, 2012 23:20
av Ricky
Helt riktigt Gøran.

Re: Varvtider
Postat: mån sep 03, 2012 23:42
av Mange_C5
Japp Göran.
Bifogar lite off topic i ämnet
Klassen "Club" hos Timeattack.nu körs/ryms inom SBF "
Tävlingsregler Time Attack (TA)
med registrerade standardbilar" (TA-TL-S). (Tror även Timeattack.nu klassen "Club challenge" körs/ryms under samma tävlingsregler då de också kör med fartbegränsning/koner)
SBF har hursomhelst godkänt tre typer av TA nivåer;TA-TL-S (ovan), "Pro" samt "Pro Mod".
Samtliga 3 TA reglementen finns beskrivna under enkla tävlingsformer
http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tav ... er/regler/
TA-TL-S har följande krav på bilen:
*Deltagande bilar ska vara av standardutförande.
*Öppen bil ska ha typgodkänt överrullningsskydd.
*Deltagande bil ska tävlingsbesiktigas för att få starta i tävlingen och vara registrerad, skattad, trafikförsäkrad samt besiktigad och godkänd av Svensk Bilprovning eller motsvarande kontrollorgan.
*Deltagande bil ska vara utrustad med säkerhetsbälten av minst originalbälte trepunktstyp.
*Bil ska vara utrustad med monterad bogserögla.
*Däck ska vara Dot- E-märkt, och godkända för gatbruk, ingen form av tävlingsdäck får
användas.
Superenkla krav som alla kan köra under, dock bör nog innebörden av "typgodkänt överrullingsskydd" kontrolleras. Man kan ju tycka att om bilen är ok för vägbruk så borde bilen också funka i detta sammanhanget då farterna är tänkta att hållas nere.
Läste någonstans att Ricky besiktigat sin bil för detta reglemente.
Re: Varvtider
Postat: tis sep 04, 2012 1:08
av Ricky
Mange_C5 skrev:
*Öppen bil ska ha typgodkänt överrullningsskydd.
I dag har det skrivts en hel del i trådar avsedda før annat men jag førtydligar bara detta..
"Øverrullningsskyddet" godkænns va SBF besiktningsman då man ansøker om den førenklade vagnsboken, det ær alltså værdens enklaste grej som man kan konstruera sjælv eller låta någon med mekaniskt/svets kunnande konstruera.
Finns intresse kan jag hjælpa till att ordna fram bågar, se min tråd sid 18.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 635#p94635
Re: Varvtider
Postat: tis sep 04, 2012 8:30
av Corinthian
Mange_C5 skrev:...känns som de kommit i kläm i definitionen av vad en "Oldie" är.
Att en vette blir "Oldie" när viss ålder uppnåtts vore i mitt tycke mer relevant.
En "oldie" måste ju vara veteranbil? alla bilar blir ju oldies förr eller senare
Re: Varvtider
Postat: tis sep 04, 2012 9:10
av Hejdarn
Överrullningsskydd och bogserögla. Då är det inte någon standardbil längre.
Re: Varvtider
Postat: tis sep 04, 2012 14:56
av Ricky
Hejdarn skrev:Överrullningsskydd och bogserögla. Då är det inte någon standardbil längre.
"Bogserögla" är i mitt fall en lyftstropp slagen runt diffklumpen och säkrad med ett strips under tanken bak.
Vem säjer att CCS måste kräva "överrullningsskydd" på tex KM? Själv monterade jag båge i första hand för min egen säkerhet, sen är den ju väldigt bra att fästa vettiga bälten i också.
Kan inte någon moderator flytta alla inlägg som inte har i trådarna att göra till tex nya trådar?
Tex en om diskussioner om säkerhet och en om diskussioner ang hur man får posta bilder osv på forumet?
Re: Varvtider
Postat: tis sep 04, 2012 16:34
av Hejdarn
Ricky skrev:
"Bogserögla" är i mitt fall en lyftstropp slagen runt diffklumpen och säkrad med ett strips under tanken bak.
*Tumme upp*
Re: Varvtider
Postat: mån okt 01, 2012 19:17
av 745
Vi gratulerar Jonny Nilsson som i samband med Landracings tävling på Mantorp i helgen satte en ny bästa varvtid 1:23,53

Re: Varvtider
Postat: mån maj 27, 2013 14:39
av 745
Toni Berggren satte vid deltävlingen i CCS Racing Cup nytt varvrekord på Kinnekulle Ring för klass 2 med 1.00,043, notera att han med den tiden även var snabbare än snabbaste klass 1 bilen

. Grattis Toni
http://raceadmin.se/UPLOAD/RESULTDOCS/2 ... vtider.pdf
Re: Varvtider
Postat: tis jul 09, 2013 17:02
av 745
Toni Berggren satte vid deltävlingen i CCS Racing Cup nytt varvrekord på Knutstorp för klass 2 med 1.08,197 detta är hans andra varvrekord för klass 2 Corvetter utav 2 möjliga, blir det ett varvrekord i varje deltävling

. Grattis Toni
http://www.amigoo.se/lap?heatid=11234&p ... ntid=43599
Re: Varvtider
Postat: mån aug 19, 2013 17:27
av 745
De bästa varvtiderna putsades på både Mantorp & Anderstorp i helgen

.
På Anderstorp satte Toni Berggren 1:48,959 i klass 2 och på Mantorp slog Jonny Nilsson till med 1:23,157. Grattis till er båda

Re: Varvtider
Postat: mån sep 16, 2013 8:04
av 745
Då har CCS racing Cup gästat Falkenberg och som vanligt har Toni satt nytt varvrekord för klass 2med 51,710, Grattis Toni

Re: Varvtider
Postat: mån sep 16, 2013 11:40
av Ubbe
Grattis Toni! Har ni ingen film på åket?
Filmar ni era race? Det är ju kul att titta på och få tips om spårval /Ubbe
Lägg gärna upp lite klipp

Re: Varvtider
Postat: mån sep 16, 2013 14:28
av Mange_C5
Om och när vi stöter på filmer så kan vi lägga in dem i CCSR cup-tråden under racing.
Tror Fredrik Isaksson filmat..
genomgående så visar tiderna att trim inte är den primära lösningen för snabba tider, körträning och väghållning däremot.
Ubbe, läste att ni skall köra på Gelleråsen, Toni kör 1,14- tider där om ni vill ha en referens.
Cupen kommer med stor sannolikhet köra där nästa år så vi andra är nyfikna på vad ni presterar.
Känn trycket!

Re: Varvtider
Postat: mån sep 16, 2013 23:46
av 745
Ubbe skrev:Grattis Toni! Har ni ingen film på åket?
Filmar ni era race? Det är ju kul att titta på och få tips om spårval /Ubbe
Lägg gärna upp lite klipp

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 44#p103344 
Re: Varvtider
Postat: lör sep 21, 2013 17:24
av Bengt
Mange_C5 skrev:Om och när vi stöter på filmer så kan vi lägga in dem i CCSR cup-tråden under racing.
Tror Fredrik Isaksson filmat..
genomgående så visar tiderna att trim inte är den primära lösningen för snabba tider, körträning och väghållning däremot.
Ubbe, läste att ni skall köra på Gelleråsen, Toni kör 1,14- tider där om ni vill ha en referens.
Cupen kommer med stor sannolikhet köra där nästa år så vi andra är nyfikna på vad ni presterar.
Känn trycket!

Om jag minns rätt körde MikeL 1.17.7 igår med sin C6:a. Han har ju Laptimer... Han har 245 däck fram vilket väl är lite klent för att sätta rekord.
Det verkade som om viktskillnaden mellan Ubbes Z06 o våra C6/C5 gjorde skillnad när man skulle baxa runt bilen i hårnålara(hela j-a banan består av sådana).
Re: Varvtider
Postat: lör sep 21, 2013 22:15
av 745
Bengt skrev:Mange_C5 skrev:Ubbe, läste att ni skall köra på Gelleråsen, Toni kör 1,14- tider där om ni vill ha en referens.
Cupen kommer med stor sannolikhet köra där nästa år så vi andra är nyfikna på vad ni presterar.
Känn trycket!

Om jag minns rätt körde MikeL 1.17.7 igår med sin C6:a. Han har ju Laptimer... Han har 245 däck fram vilket väl är lite klent för att sätta rekord.
Det verkade som om viktskillnaden mellan Ubbes Z06 o våra C6/C5 gjorde skillnad när man skulle baxa runt bilen i hårnålara(hela j-a banan består av sådana).
Toni är en duktig chaufför och kan bygga snabba Corvetter dessutom har nog kört på Gelleråsen > 100 ggr.
Vad är original bredd på C6an
Original C6Z51 går ungefär lika snabbt som original C5Z06. (se tiderna i första inlägget)
Viktskillnad
Hade ni lyft ur passagerarstolen, hur mycket soppa och andra vätskor hade ni i bilarna hur mycket vägde chaufförerna, eftermarknadsfälgar/ bromsar m.m.

Hur mycket tror ni att era olika mods påverkade varvtiderna

Re: Varvtider
Postat: mån sep 30, 2013 11:03
av 745
Då har finalen i CCS Racing Cup 2013 körts på Mantorp. och som vanligt var Toni snabbast på 1:26,766

. Vi får se vad som händer nästa år jag misstänker att hans bil kommer att vara snabbare då........
Re: Varvtider
Postat: ons okt 16, 2013 8:07
av 745
Vi har fått inofficiella varvtider från klass 2
Anderstorp 1:48,67
Falkenberg 51.00
Behöver jag påpeka att det är vår mästare i CCS Racing Cup, Toni som återigen står för bedriften

Re: Varvtider
Postat: ons okt 16, 2013 12:46
av 745
När jag ändå höll på och uppdatera tråden kollade jag vilka tider Toni har på Gelleråsen, så jag lägger 1:13,6 som inofficiell tid.
Se inlägg 1 i denna tråd för sammanställning utav samtliga varvtider.
Re: Varvtider
Postat: ons okt 16, 2013 17:20
av Ubbe
Är tiden 1.13 den tid Tony kört med z06?Grattis

Re: Varvtider
Postat: ons okt 16, 2013 21:03
av 745
Ubbe skrev:Är tiden 1.13 den tid Tony kört med z06?Grattis

Japp, men eftersom han inte kört så mycket med C5Z06an på Gelleråsen så lovade han att försöka putsa tiden nästa år.
Re: Varvtider
Postat: sön maj 04, 2014 17:00
av 745
Då var det vår igen
Ett vårtecken så gott som något var premiären för CCS Racing Cup på Gelleråsen.
Toni kom, sågs, segrade samt satte nytt varvrekord 1:11,796 med sin C5Z06, med omodifierad LS6
