Sida 8 av 17

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tis nov 15, 2011 23:51
av Smuggler
Vill höja ett varningens ord för rostfria handbromsvajrar. Köpte såna från Zip.
Fin kvalitet, verkligen välgjorda och faktiskt första gången jag känt mig riktigt nöjd med kvaliteten på en jänkepryl.
Men, dom är stela som ett järnspett :( Efter att med hela min muskelkraft, som inte är speciellt stor, ha bänt till dom så de skulle passa någorlunda försökte jag stoppa dit låsclipsen. När jag släppte vajerhöljet som jag hållt på plats med en krampande hand sprätte clipset iväg. Tväromöjligt att få det att sitta. Lika på båda sidorna.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tis nov 15, 2011 23:54
av Smuggler
Det slutade med att jag fick gänga M14x1.5 (fingänga) på den utstickande delen av vajeränden och sen svarva en mutter i mässing som jag slitsade så den går att trä över vajern. Sen gick det att skruva allt på plats. Sitter som berg och väl på plats hänger höljet med fint i fjädringsrörelsen.

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tis nov 15, 2011 23:57
av Smuggler
I väntan på bakaxeln har jag gett mig på karossen. Tanken var att lacka motorrumet och underredet innan den lyfts på ramen. Här är det utrullat för högtryckstvätt.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: ons nov 16, 2011 0:02
av Smuggler
Efter lackeringen var det tänkt att bara snygga till elsystemet lite för att byta detta följande vinter men...
Som vanligt drar det iväg och blir mycket mer än man tror. Det visade sig efter tvätten att hela bottendelen under kupe´n är full med sprickor i plasten. Golvbrunnarna är oroväckande mjuka och i flera skarpa kanter syns tydliga sprickor. Riv ur allt med andra ord och gör rätt.
Som synes är elsystemet någorlunda helt men ett skatbo likväl. Blir att byta allt.
Apluddet som utgjort isolering är det kliigaste jag någonsin träffat på. Då har jag tidigare plastat en del och borde vara härdad men icke. Gasmask och svetsutsug var det som gällde när det skulle bort. Har även hört att apluddet samt "färgen" på plasten i golv/kupe´ kan innehålla asbest så det är inte värt att chansa :(

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: ons nov 16, 2011 0:08
av Smuggler
Det mesta av luddet samt allt kontaktlim bortskrapat på passagerarsidan.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: ons nov 16, 2011 0:16
av Smuggler
Förarsidan totalsanerad. Någon har tydligen bromsat väldigt väldigt hårt med bilen tidigare då det var ett stort hål under en lagning gjord av typ en gammal hink :?
Har nu manuellt med stämjärn och kniv skrapat alla ytor. Kommer att acetontvätta allt för att sedan maskinslipa det mesta av golvet.
Tanken är att lägga 2-3 lager 450g matta med Epoxi. Känns helt nödvändigt att göra detta för att återigen få upp styrkan i golvet. De sprickor som jag hittat lägger jag igen med Epoxi/glasfiber innan 450g mattorna läggs.

Känns nu som att målet att få bilen på hjul till sommaren är rökt. Pallar inte med ett högre arbetstempo än detta. Har gått ned 7 kilo sen i Augusti :mrgreen:

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: ons nov 16, 2011 13:37
av sh454
Hej!
Jag lider med dig,välkommen till en värld av styrenångor.Jag vet inte hur mycket Plastic Padding jag huggit ur min kaross.Jag lagade mitt golv med med beg. original bitar som jag skarvade i original limfogar.
Stefan

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: ons nov 16, 2011 20:28
av sh454
Hej!
Egentligen är det synd att lägga på en kaross,upp med konstverket på väggen i sovrummet vet jag:lol: men det kanske finns någon partner som skulle protestera nåt alldeles förskräckligt:lol:.
Jag pratade med Stig i går kväll han verkar ha en del att göra,min klump skulle han kunna engagera sig i runt nyår.Han verkar veta vad han pratar om så att det är väl bara att vänta

Stefan

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: ons nov 16, 2011 21:55
av Smuggler
Ha, jodå Stig har nog fullt upp nu... Han sa samma sak till mig om min klump så vi får väl se vem som får sin först :lol:

Jag har en extremt tolerant kvinna men, att hänga ramen på väggen skulle nog innebära en del negativa effekter :mrgreen:

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 08, 2012 23:09
av Smuggler
Hej igen!

Har varit frånvarande från forumet en period men det tycks ju ha fungerat ändå här :mrgreen: :mrgreen:
Dels har jag jobbat på med karossen och sen har Telia effektivt lyckats undvika att laga alla telefonkablar som blåste ner i Jul... Har sålunda inte haft tillgång till varken telefon eller bredband men nu har jag efter flera telefonsamtal tjatat till mig ett mobilt bredband gratis tills dom bytt kabel. Sålunda dags för lite uppdateringar på projektet.

Skickade in förgasaren till Kent Olsson för renovering då jag tyckte att den inte direkt funkade som den borde. Kent är ju en Gud på Rochester förgasare och jag har inga som helst planer på att byta till en "Hålly" då rockorkestern rätt kalibrerad och iordninggjord är överlägsen. Antagligen några som protesterar nu men jag litar i detta fallet blint på Kenta!

Tyvärr visade det sig att det inte var originalförgasaren till min bil men den har ändå rätt storlek så då kommer det bara an på de interna delarna.

Nedan följer Kents upplysningar och info till mig efter renoveringen. Inte så konstigt att den var lite "ryckig" i gången 427:an...

"Applikations numret 7029207 på din förgasare säger att den är avsedd för en 1969 Chevrolet 325 hästars 350cui V8.
Den är tillverkad 24:de dagen 1975, vilket gör den till en Service Replacement förgasare för denna motor.

När jag tog isär den noterade jag att:
Kåpan över flottörhusventilationen var felmonterad.
Sekundärspjällen öppnade för mycket p.g.a. felböjd länkage.
Dämpfjädern för primärnålarna felmonterad så att den hindrade nålarnas rörelse.
Stigarrör för det sekundära accpumpstillskottet lossnat på förarsidan.
Clipset för inloppsventilen felmonterat så att risk för flödning förelåg.
Glapp i spjällplattan.
Huvudbestyckningen för mager för en BigBlock.

Ovanstående korrigerat samt bussningar i spjällplattan monterat och huvudbestyckning bytt. Etanolresistent accpumpsgummi monterat.
Förgasaren är nu även omkalibrerad i tomgångskretsen för att passa din BigBlock."

Några bilder på det glasblästrade insuget med förgasaren. Som nytt, nästan 8)

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 08, 2012 23:35
av Smuggler
Karossen var ganska misshandlad i golv och kardantunnel. En hel del "extra" små hål och även sprickor i skarpa hörn. Antagligen har sprickorna uppstått av rörelser i karossen, kanske på grund av den dåligt svetsade ramen eller så är det rätt vanligt att det ser ut så. Slipade rent alla ytor från färg och karvade bort plast runt alla sprickor.
Den synnerligen sneda positionen på förarstolen fick sin förklaring då båda stolsfästena med tillhörande plåtförstyvningar var på väg ned genom golvet... Rätt förvånad man skulle ha blivit om stolen ramlat ned på backen :shock: :shock:

Jag gjorde alla lagningar med Nils Malmgren (NM) Epoxi då det fäster mycket bättre än polyester mot gammal plast (polyester). Är ju även starkare men det var inte huvudorsaken.
Inget svårare att jobba med Epoxi än med polyester. Man måste dock vara mycket noga med blandningsförhållandet och en noggrann digital våg är att rekommendera för detta. Även temperaturen vid härdningen bör man ha koll på.

Använde även ett förtjockningsmedel till epoxin då jag limmade en del lösa karosskarvar som gick att hitta här och där.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 08, 2012 23:40
av Smuggler
Golvet helt renslipat med 80 papper. Som synes fick jag börja med att lägga igen hålet under pedalerna.
Använde vävd matta som är draperbar. Följer alla konturer och veck otroligt bra. Bara att lägga dit och blöta med lite epoxi så är den helt följsam utan veck. När lagningen av hålet torkat efter 2 dygn putsades hela den ytan med 80 papper igen för att få bra fäste för efterkommande lager. Öven viktigt att tvätta epoxiytorna med tex citronsyra och vatten före slipning då det under härdningen bildas ett harts på ytan. Måste bort!

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 08, 2012 23:43
av Smuggler
Alla vävar tillklippta och inpassade före limning. Går inte att börja klippa med detta när man blandat epoxin.... Blandade ca 300gr. epoxi i varje sats. Lagom mängd att hinna lägga.

Jag lade 2 lager väv vått i vått. Därefter lades ett lager vävd kolfiber i hela kupen.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 08, 2012 23:48
av Smuggler
Ja, som synes tog jag en sida i taget. Epoxin hinner härda för mycket om man skall lägga hela kupen samtidigt. Sålunda får skarvarna först tvättas sedan slipas efter härdning innan andra sidan läggs.

Här är Kolfiberväven lagd. Även den mycket formbar som synes på de små urtagen i kardan tunneln.
Påstår inte att detta är något vackert hantverk men det blev starkt! Som plåt :mrgreen:

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 08, 2012 23:52
av Smuggler
Kardantunneln med urtagen. Över allt detta skall jag sedan lägga värme/ljudisolering typ Dynamat så inget kommer att synas när man lyfter på mattorna men jag har i allafall bildbevis på att jag har lite Kolfiber i Corvetten 8)

Det här jobbet tog ganska lång tid, skönt att det är klart så man kan gå vidare med lackering av motorrum/underrede.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 9:26
av Smuggler
Lackförberedelser.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 9:28
av Smuggler
Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 9:29
av Smuggler
Julklappscorvette :roll:

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 9:30
av Smuggler
I hembyggda lackboxen...

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 9:32
av Smuggler
Blanda slipgrund och lacka med mellanslipningar några varv. Börjar se ok ut.

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 9:33
av Smuggler
Lackat. 2k semiblank Standox.

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 9:34
av Smuggler
Hela undersidan lackad inklusive hjulhus. Dålig bild...

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 9:50
av Christer
Hej!
Man kan bara lyfta på hatten för killar som dig Smuggler...

Så otroligt imponerande jobb du har gjort!!

Vilken pärla till bil det blir!

Hälsningar
Christer

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 9:52
av Kjell.Magnusson
Hejs Daniel

Snyggt blir det!

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 11:28
av ssickan
Ser ut att bli en riktigt fin finish på det svarta! Mycket intressant tråd att följa =)

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 12:37
av Jim Profit
Grymt snyggt, fränt med kolfiber också !! :mrgreen:

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 17:38
av Ricky
Tyvärr är jag för tillfället på jobbet och här vi har någon slags sekretess mot sidor som Photobucket etc så jag kan inte se några bilder. :(

Men jag räknar med att du är noga och gör ett ordentligt jobb nu Daniel. :mrgreen:

//Ricky.

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jan 22, 2012 21:20
av Smuggler
Tack för alla positiva omdömen 8)

Har nu haft värmen på fullt ös i 2 dygn och nu är färgen genomhård. Resultatet blev ok men jag tycker nog det är ett snäpp för blankt. Lacken är dock semi matt med korrekt glanstal enligt leverantören. Får väl lita på det. Bilderna ljuger lite, de är tagna när lacken är våt vilket ger illusionen av en blank yta.
Övervägde ett tag om jag skulle ägna en vecka åt att slipa ned allt men nej, där går gränsen... Det var inte kul att ligga på rygg och handslipa/finspackla hela underredet, det räcker med en gång.
Vill komma vidare med renoveringen nu.

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: ons jan 25, 2012 11:11
av afa_77
Riktigt fint blir det, ser fram emot mer bilder

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tis mar 27, 2012 18:12
av Kjell.Magnusson
Hejs

Daniel, händer det någe? Eller är det Smugglern som har uppmärksamheten?