Sida 8 av 23
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jul 11, 2012 0:48
av peter.holm
Jag mitt klantarsel har kämpat med oljeförbrukning och oljerök i tron att det varit insugspackningarna som åstadkommit detta fenomen och initialt kan det ha varit en bidragande orsak, Men, snubblade på en tråd om en Norrman (Arnoe) som haft samma problem.
Det visar sig att bulthålen för vipparmsbultarna är genomborrade in i insugskanalerna på många av aluminiumtopparna och även Procomp har detta.
Jag har missat detta totalt och bara dragit i bultarna utan gängtätning.
Lyfte bort ventilkåporna och en första bult för att se hur det såg ut, alla bultar mot insugskanalerna såg ut såhär:
Blev till att demontera alla bultar mot insugskanalerna för tätning med ARP:s gängtätningskladd och vid en snabb koll efteråt verkar det ha gett resultat.
Ska bli intressant att kolla oljeförbrukningen nu.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jul 11, 2012 7:30
av Don Tomaso
Har ju samma problem med oljeförbrukning/rök. Har köpt men inte bytt insugspackningar.
Skall genast undersöka vipparmsbultarna, kan mycket väl vara samma på min motor då den ofta ryker till vid uppstart och drar 1 liter olja på max 25 mil.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jul 11, 2012 10:35
av peter.holm
Om du har liknande toppar ska du absolut göra detsamma som jag gjorde. Man såg tydligt att det låg olja inne i bulthålen när bultarna skruvades bort.
Tar kanske 3-4 timmar att göra detta men då blir ventilerna justerade överallt också.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jul 11, 2012 15:17
av Don Tomaso
Har Edelbrock alutoppar. Motorn har alltid dragit olja så länge jag haft den. Köpte den beg. men nyrenoverad 2009. Hade gått 300 mil då jag köpte den.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jul 11, 2012 15:28
av Hejdarn
Kul att du hittade felet!
Ibland är det lätt, fast svårt.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jul 11, 2012 16:45
av peter.holm
Don Tomaso skrev:Har Edelbrock alutoppar. Motorn har alltid dragit olja så länge jag haft den. Köpte den beg. men nyrenoverad 2009. Hade gått 300 mil då jag köpte den.
Det verkar vara vanligt på flera olika fabrikat av aluminiumtoppar att dessa är genomborrade så det är nog värt att kolla upp iaf.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jul 11, 2012 16:46
av peter.holm
Hejdarn skrev:Kul att du hittade felet!
Ibland är det lätt, fast svårt.
Japp, hållar tummarna nu att oljeförbrukningen minskar rejält, det blåryker inget när man roppar nu iaf.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån jul 16, 2012 8:41
av peter.holm
Gjorde igår resan strängnäs - norrtälje för att vara med på Yankee-träffen där, plus lite extrakörning vilket gav en tripp på ca 35 mil. Kollade efter detta oljenivån bara för att finna att den nu inte dragit någon olja alls
Skönt att ha lokaliserat och åtgärdat detta problemet!
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jul 18, 2012 23:09
av Don Tomaso
Visade sig ikväll att det är samma problem med Edelbrocks toppar. Fanns inte tillstymmelse av tätning på vipparnsbultarna och en hel del olja i insugskanalerna Skall provköra imorgon hoppas att detta var felet på min motor också som jag kanske rev helt i onödan i vintras.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor jul 19, 2012 7:05
av peter.holm
Bra att du också lokaliserat iaf en felkälla och jag tror detta löser problemet även för dig!
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor jul 19, 2012 9:29
av Hejdarn
Det är aldrig onödigt att riva en motor. Då får man chansen att titta igenom att allt är ok.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor jul 19, 2012 12:32
av Kjell.Magnusson
Hejs
Kul att de hittade felet Peter
Jag håller nu tummarna för Tomas!
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor jul 26, 2012 20:39
av Don Tomaso
Hjälpte inte helt och hållet, men det blev bättre.
Skall byta insugspackningarna i vinter och försöka få till en bättre oljefälla i ventilkåpan
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör sep 01, 2012 15:09
av peter.holm
Nu har den här lilla gynnaren hittat in i garaget, en TH700R4 av 1992 års modell. En del av vintern ska mao ägnas åt att konvertera till 4-stegs automat
Struten var bortskruvad men den ska finnas. Lådan ska renoveras och förstärkas. Ny mindre turbin blir det också.
Någon som har en kardanaxel från en Corvette med TH350 till salu?
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör sep 01, 2012 19:23
av Smuggler
Hej, har en kardan från min bil som ligger och skräpar. Satt TH350 i min BB bil när jag köpte den. Den kan du gärna få köpa då jag aldrig kommer att åka automat.
Hör av dig om du är intresserad.
Mvh. Daniel
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis okt 16, 2012 13:41
av axelg89
Även jag kan sälja en kardan i gott skick från smallblock, th350 om det är interessant.
Mvh Axel
0704232541
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 12:43
av peter.holm
Tack Axel men har köpt en kardan redan!
Har nu fått i lådan och gjort en ny växellådsbalk.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 12:47
av peter.holm
Plattan för växelspaken behöver jackas ur så man kan få i ettan.
En liten Dremel kom väl till pass här:
Jackat och klart:
ettan ilagd:
Och med hjälp av lite märkband är nu bilen officiellt fyrväxlad:

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 16:19
av Kjell.Magnusson
Hejs
Juste växellådsbalk! Viktskillnad mot orginalet?
Såg j-kligt fint ut med 1 2 3 D! Vill också ha!
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 20:15
av peter.holm
magnum skrev:Hejs
Juste växellådsbalk! Viktskillnad mot orginalet?
Såg j-kligt fint ut med 1 2 3 D! Vill också ha!
Ja, balken är lättare även om det är ganska grovt material i hela balken. Dessutom blir markfrigången bättre, struntade även i att göra urtag för avgasrör då jag ändå tänkte satsa på sidepipes till nästa år.
Skönt att bevara orginalbalk okapad och slippa göra en massa extrahål i ramen.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 21:56
av peter.holm
Plockade ur lite delar för att fräscha till dem lite:
Växelspak
Delar till mittkonsollen:
Plockade isär temperaturreglagen för rengöring:

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 21:58
av peter.holm
Plattan för tempreglagen nymålad:
Understycket till linsen målad:
Mittkonsollen målad:

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 22:01
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 22:04
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 22:09
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 22:18
av peter.holm
Mittutblåset bortplockat, allt är väldigt dammigt efter 40 år i Californien:
Mätarna sedda uppifrån:
Och ny ryker även mätarkonsollen:
Vips så var hela instrumentpanelen borta:
Här ser man orginalfärgen Bryar Blue:
Kabel för trippmätaren, har inte funkat så länge jag haft bilen:
Krom runt T-toppen bortskruvat:

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 22:25
av peter.holm
För att få bort sista kromdelen runt T-toppen och kunna få det snyggt runt hela rutramen togs ett beslut, rutan måste bort...
Mäter lite runt om för framtida behov:
Rutan urplockad, satt otroligt löst men tyvärr fanns en spricka i den vilket gjorde att ruta sprack rakt igenom.
Plockar bort allt runt hela rutramen också för att kunna få rent:
Hittade första rosthålet på bilen, höger nedre delen av rutramen behöver lite ny plåt. Allt annat kommer det att räcka med stålborstning och ommålning:

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 22:29
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 22:32
av peter.holm
Och jag som bara skulle öppna mittkonsollen för att jacka ur för ettans växel, allt är nu utrivet.
Mattorna bak var otroligt smutsiga och spröda:
Dräneringen från gallren bak har nog varit bristfällig:

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån okt 22, 2012 22:38
av peter.holm