Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:
Corinthian skrev: Du behöver höja trycket när det är kallt... annars kommer dom inte upp i arbetstemp (85-95°)
som sagt, jag hade 2,5 bar och hade snitt-temp mellan 71° och 83° i mina när det var 30° ambient.... ska minska camber'n nu i veckan (så dom dif'ar mindre över däcksbredden) så blir det väl till att man testar mantorp igen 4/8... nån som är dugen på att hänga med?
För breda däck och/eller kör kanske för sakta eftersom du inte får fart på värmen trots 2,5 bar? :wink:

Snittar du 10° skillnad mellan inner och ytter på varje däck? Det är inte så mycket skillnad och är du säker på att cambervinkel är grundproblemet?
Är din mätning från Mantorp eller annan bana som frestar på mer? Behövde du klättra ur själv för att mäta eller hade du någon som stod beredd (däcken svalnar av fort)?
Hur är slitaget då, kör du bara på insidorna nu eller?
Nu vet jag iofs inte hur extrema vinklar du kör med, hur mycket du tänker räta upp eller vilka däck du använder, de flesta som ökar tempot behöver än mer camber för att inte åka på ytterskuldrorna när det börjar gå fort i svängarna.
Men du kanske optimerar för gasa-bromsa optimalt på Mantorps rakor? :wink:
Skall bli intressant och höra om det går snabbare över varvet.
Jag gör lite parallella mätningar nu för att få en vettig baseline på camber, temp mm...
genom att mäta brickorna vid a-armarna så får jag ju efter upprätning bra mått på hur många grader camber 1mm är (hörsägen säger 0,2°)
när jag låg på som hårdast dif'ade det 27° mellan utsida och insida, vilket tyder på att jag kör på skuldran på insidan (har bara mätt på mantorp än så länge)... och jag gissar på att jag har fram 2,58° (vänster) och 2,92° (höger) och 1,6° bak. Ska gå ned till 2° fram & 1° bak.
Jag klättrar ur o mäter själv men i dessa fall är det differensen som är intressant och däcken kyldes inte så mycket upplevde jag.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:Jag gör lite parallella mätningar nu för att få en vettig baseline på camber, temp mm...
genom att mäta brickorna vid a-armarna så får jag ju efter upprätning bra mått på hur många grader camber 1mm är (hörsägen säger 0,2°)
när jag låg på som hårdast dif'ade det 27° mellan utsida och insida, vilket tyder på att jag kör på skuldran på insidan (har bara mätt på mantorp än så länge)... och jag gissar på att jag har fram 2,58° (vänster) och 2,92° (höger) och 1,6° bak. Ska gå ned till 2° fram & 1° bak.
Jag klättrar ur o mäter själv men i dessa fall är det differensen som är intressant och däcken kyldes inte så mycket upplevde jag.
Nästan 30°C skillnad mellan inner och ytter är onekligen mycket.
Är det samma skillnad på inner och ytter både fram och bak eftersom du vill backa bägge?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:
Corinthian skrev:Jag gör lite parallella mätningar nu för att få en vettig baseline på camber, temp mm...
Nästan 30°C skillnad mellan inner och ytter är onekligen mycket.
Är det samma skillnad på inner och ytter både fram och bak eftersom du vill backa bägge?
nae, det är lite olika max dif:
Höger Fram: 27,3° (max temp insida 97,9°, avg 82,7°)
Vänster Fram: 18,8° (max temp insida 85,2°, avg 73,3°)
Höger Bak: 16,1° (max temp insida 81,4°, avg 74,6°)
Vänster Bak: 15,1° (max temp insida 78,5°, avg 71,4°)

Jag gör en gissning på att 0,5° Camber-minskning sänker snitt-dif med 10°, eftersom det är ca 0,5° i camber-dif mellan höger o vänster fram men som sagt.. efter nån körning till har jag en bra baseline att jobba vidare från inför nästa år.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:
Corinthian skrev:Tänkte bara flika in att 2,4-2,5 i varmtryck inte alls var några problem igår på mantorp i 30° värme.. hade faktiskt lite för låg snittvärme i däcken
dock blev mina däck lite för varma på insida i förhållande till utsidan (>9°) pga för hög Camber.. men annars var det smooth sailing... tourade 1'31-1'32 tider med fulltank & passagerare (1630kg)
För breda däck och/eller kör kanske för sakta eftersom du inte får fart på värmen trots 2,5 bar? :wink:.
Jag tror Mange kan vara något på spåren, ska du ställa hjulvinklarna för ovanstående typ av körning :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Jag tror Mange kan vara något på spåren, ska du ställa hjulvinklarna för ovanstående typ av körning :?:
Nu använder jag Mantorp för tester så visst blir bilen optimal för det... när jag sen kör på Gälleråsen m.fl. gör jag tester därifrån.
Visst kör jag för sakta, haha (fyi; jag hade kommit 2a på "king of mantorp" i R-däcksklassen med min uppvärmningstid) men jag vill inte testa gränserna om inte förutsättningarna är optimala... varför försöka flytta bromspunkterna när man har för mycket camber/inte optimalt fäste?
Jag kan inte göra mycket fortare i kurvorna eftersom ekipaget tappar lite fäste mid-corner.. och mätningarna visar ju att jag har för mycket camber för min bil (jag har ju 295'or fram vilket är mycket mer än folk som förespråkar hög camber har, hehe).
Innan man börjar mäta temperaturerna på däcken spekulerar man ju bara i Camber OCH däckstryck.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Nu använder jag Mantorp för tester så visst blir bilen optimal för det... när jag sen kör på Gälleråsen m.fl. gör jag tester därifrån.
Det låter bra 8) , men ska du ställa in bilen efter mätvärdena som du fick när du körde 1.31 - 1.32 tider med full tank & passagerare :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:
Corinthian skrev:Nu använder jag Mantorp för tester så visst blir bilen optimal för det... när jag sen kör på Gälleråsen m.fl. gör jag tester därifrån.
Det låter bra 8) , men ska du ställa in bilen efter mätvärdena som du fick när du körde 1.31 - 1.32 tider med full tank & passagerare :?:
Jag förstår inte riktigt frågan?
bilen var inställd på ett sätt sist, vilket resulterade i vissa mätvärden (hög temp på insidan etc)
nu ställer jag om bilen och då får jag andra mätvärden, vilket jag sedan kan räkna ut hur många mm a-armsförskjutning som germotsvarande camberförändring, genomsnittlig tempförändring per ° camberförändring osv..
allt detta ger mig en baseline att jobba vidare ifrån, vilket är syftet med mätningarna.

Bilen ställs sedan in optimalt utifrån framtagen baseline.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Jag förstår inte riktigt frågan?
bilen var inställd på ett sätt sist, vilket resulterade i vissa mätvärden (hög temp på insidan etc)
nu ställer jag om bilen och då får jag andra mätvärden, vilket jag sedan kan räkna ut hur många mm a-armsförskjutning som germotsvarande camberförändring, genomsnittlig tempförändring per ° camberförändring osv..
allt detta ger mig en baseline att jobba vidare ifrån, vilket är syftet med mätningarna.

Bilen ställs sedan in optimalt utifrån framtagen baseline.
Hej jag tycker att du gör helt rätt och det ska bli intressant att se vad du kommer fram till. 8)
Det jag saknar om syftet är att få bilen att gå snabbare, är värdena vid max körning under optimala förhållanden.
Om du har möjlighet "töm" tanken, låt passageraren stå i depån några varv och hjälpa till med mätningarna, se till att få några fria varv notera varvtider & värden.
Därefter kan du/passageraren justera bilen lite grann ex.vis däcktryck och se hur det påverkar varvtiden & tex däckstempen.
Om du har möjlighet följ även upp med sektortider :wink:

Lycka till i fortsättningen jag följer ditt arbete med spänning :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:...Därefter kan du/passageraren justera bilen lite grann ex.vis däcktryck och se hur det påverkar varvtiden & tex däckstempen.
Nästa gång på Mantorp kör jag själv med mindre bränsle, är det tänkt
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Visst kör jag för sakta, haha (fyi; jag hade kommit 2a på "king of mantorp" i R-däcksklassen med min uppvärmningstid)
2:an körde på 1:32.503, hur var förutsättningarna torrt/blött, koner m.m. :?:
Nästa race går på Gelleråsen 10 augusti :wink: , vad säger du(ni) om en genomkörare innan Kanonloppet & KM :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:
Corinthian skrev:Visst kör jag för sakta, haha (fyi; jag hade kommit 2a på "king of mantorp" i R-däcksklassen med min uppvärmningstid)
2:an körde på 1:32.503, hur var förutsättningarna torrt/blött, koner m.m. :?:
Nästa race går på Gelleråsen 10 augusti :wink: , vad säger du(ni) om en genomkörare innan Kanonloppet & KM :?:
Det var samma förutsättningar som när jag körde, om inte bättre då jag tror det var varmare på måndagen.
Jag kör förmodligen Mantorp 4/8 o det blir den enda körningen för mig innan KM
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Corinthian skrev: Det var samma förutsättningar som när jag körde, om inte bättre då jag tror det var varmare på måndagen. Jag kör förmodligen Mantorp 4/8 o det blir den enda körningen för mig innan KM
Jag funderar också på att köra den 4/8!och hoppas på lite värme;)
Fast det blir ingen femma att slå i;)
Har lite ställen på att förbättra och vrida på ratten ;)
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:...Bygg antingen från ram inifrån eller från rakt upp från tvärbalk om du inte monterar ovanpå karossen, byggställning bakom bilen kräver en herrejösseskonstruktion eftersom du inte kan ta stöd någonstans. Dessutom så räcker det med en liten påkörning och byggställningen och sannolikt också vingen blir skit. :cry:

Jag har frilagt ramen, bultat och limmat vinkeljärn (sedan plastat tätt igen) som jag bultar fast benen i. Bara att lossa vingen, bulta loss benen och stänga luckan 8)
Exakt, precis mina tankegångar.. tackrr!
BildAndreas, hur går det med vingen? Bilder?

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:... Andreas, hur går det med vingen? Bilder?
Jag har pausat det projektet då jag var tvungen o investera i nya bromsklossar.... och sen även i nya skivor då de jag hade sprack vid inbromsning av nya klossarna..
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
Mange_C5 skrev:... Andreas, hur går det med vingen? Bilder?
Jag har pausat det projektet då jag var tvungen o investera i nya bromsklossar.... och sen även i nya skivor då de jag hade sprack vid inbromsning av nya klossarna..
Ok, håll oss uppdaterade om ditt vingprojekt. 8)
Du kör väl med Coleman ringar, som jag uppfattar som bra?
Varför sprack dem, utslitna?
Vad kostar deras utbytesringar?

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Mange_C5 skrev:Du kör väl med Coleman ringar, som jag uppfattar som bra?
Varför sprack dem, utslitna?
Vad kostar deras utbytesringar?
Den ena sprack vid inbromsning av de nya beläggen... förmodligen pga oturligt uppkomna micro-sprickor precis i linje med varandra.
Ja, det är Coleman ringar.. jag tycker dom är super.. har ju kört 3-4 par nu... (dessa väger ju dessutom ca 4KG/st mindre än original)
dom kostar $420 fram och $340 bak (per par) från zip-corvette.. tror DRM är lite dyrare, så det blir lite olika hemma i handen.
De jag fick loss köpte jag av en av Anders kunder som inte behövde dom just nu, till självkostnadspriset 6900:-.. men vad gör man inte för att komma igång kvickt.
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

[QUOTE="Corinthian"] Den ena sprack vid inbromsning av de nya beläggen... förmodligen pga oturligt uppkomna micro-sprickor precis i linje med varandra. Ja, det är Coleman ringar.. jag tycker dom är super.. har ju kört 3-4 par nu... (dessa väger ju dessutom ca 4KG/st mindre än original) dom kostar $420 fram och $340 bak (per par) från zip-corvette.. tror DRM är lite dyrare, så det blir lite olika hemma i handen. De jag fick loss köpte jag av en av Anders kunder som inte behövde dom just nu, till självkostnadspriset 6900:-.. men vad gör man inte för att komma igång kvickt.[/QUOTE
Hej!
Har du borrade skivor?om det är slitsade så borde det inte ske;)
Jag själv fundera på att köpa stoptech kitt fram med coleman det är rena djungeln vad man ska välja;)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Jag själv fundera på att köpa stoptech kitt fram med coleman det är rena djungeln vad man ska välja;)
Finns hur mycket som helst att välja på :shock:
Utgå från det du har, vad är problemen :?:
Själv ska jag prova med std. skivor :wink:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:Har du borrade skivor?om det är slitsade så borde det inte ske;)
Jag själv fundera på att köpa stoptech kitt fram med coleman det är rena djungeln vad man ska välja;)
Nej, det är slitsade... och det kan fortfarande ske men det är ovanligt... Benny har AP Racing och dom sprack en gång med
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:...Utgå från det du har, vad är problemen :?: ...
Borrade skivor spricker väldigt fort
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Jag har coleman skivor bak (slitsade) men tycker dom slits väldigt fort.Håller kanske Max 6 gånger.slitsarna är redan borta efter 3 gånger:(
Andreas hur många gånger kan du köra ?
Är det inte så att om jag har större skivor och större ok så håller dom längre och det är därför jag vill ha större skivor fram Göran.
Jag vill också att bilen ska bli lättar och det gör väl att det blir mindre broms slitas;)
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:Jag har coleman skivor bak (slitsade) men tycker dom slits väldigt fort.Håller kanske Max 6 gånger.slitsarna är redan borta efter 3 gånger:(
Är det inte så att om jag har större skivor och större ok så håller dom längre och det är därför jag vill ha större skivor fram Göran.
Jag vill också att bilen ska bli lättar och det gör väl att det blir mindre broms slitas;)
När jag hade problem med ABS-systemet/Limp-mode så försvann slitsarna på nya skivor på 5 repor på malmby... efter att de problemen åtgärdades så har dom inte slitits mycket alls tycker jag, hade väl 40% kvar av slitsarna (fram) när jag ställde på i våras och efter 2 trackdays på mantorp började dom försvinna helt närmst navet
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Corinthian skrev: När jag hade problem med ABS-systemet/Limp-mode så försvann slitsarna på nya skivor på 5 repor på malmby... efter att de problemen åtgärdades så har dom inte slitits mycket alls tycker jag, hade väl 40% kvar av slitsarna (fram) när jag ställde på i våras och efter 2 trackdays på mantorp började dom försvinna helt närmst navet
Hur fick du ordning på abs systemet?
Har glömt flera gånger att trycka bort track control system, kan det göra så att skivorna slits fortare och ojämnt?
Har större hjul runt om också.
Mitt högra bak däck låste sig i slutet av Mantorp rakan men det kan ha berott på att mina klossar var sönder;)??och att jag hade dig på inner spår;):)
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:
Corinthian skrev: När jag hade problem med ABS-systemet/Limp-mode så försvann slitsarna på nya skivor på 5 repor på malmby... efter att de problemen åtgärdades så har dom inte slitits mycket alls tycker jag, hade väl 40% kvar av slitsarna (fram) när jag ställde på i våras och efter 2 trackdays på mantorp började dom försvinna helt närmst navet
Hur fick du ordning på abs systemet?
Har glömt flera gånger att trycka bort track control system, kan det göra så att skivorna slits fortare och ojämnt?
Mitt högra bak däck låste sig i slutet av Mantorp rakan men det kan ha berott på att mina klossar var sönder;)??och att jag hade dig på inner spår;):)
Först uppgraderade jag mjukvaran ABS-systemet hos Exclusive Cars (kostade typ 2-300:-) men då det inte hjälpte kopplade jag in en TPMS-Eliminator Box, då löste sig allt...
Vi gick ihop 10 pers i våras och beställde.. snackade till mig en bra mängdrabatt hos LG Motorsport.
Ni med C5 kan ju köra utan sensorer utan att bilen går ned i limp-mode om jag förstått rätt.
Att inte koppla bort styrsystemet gör ju att ABS'en är ganska känslig.. så jag rekommenderar att köra i "Competitive Driving Mode" om du inte vill koppla bort alla system... (sen gäller det ju att ha rätt däckstemp åsså, annars kliver ABS'en i ändå). Fälgstorleken spelar inte så stor roll eftersom du kompenserar med däcksprofilen
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Tack för info;)
Jag får göra en check lista (startrutin);)
Det ganska mycket man ska komma ihåg!
Kameror, lapptime ,Harrys,track addict,bälte,,spårval,kissa,drickavatten,koncentration, visa långfingret,skrika fula ord,behålla lugnet,mm;)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Borrade skivor spricker väldigt fort
Gissa varför jag ska testa med oborrade std nskivor :wink:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Jag har coleman skivor bak (slitsade) men tycker dom slits väldigt fort.Håller kanske Max 6 gånger.slitsarna är redan borta efter 3 gånger:(
Har du kontrollmätt tjockleken på skivorna, när slitsarna är borta kan dom ha, kommit ner till minmått.
Större skivor ok & ev fälgar brukar bli tyngre om inte så brukar det bli dyrt.
Vikt spar du enklast & billigast genom att tömma bilen på passagerarstol mattor stereo m.m. Töm spolarvätska, ta med bensin i dunkar så behöver du inte köra med full tank.
Std skivor ok + racebelägg lär hålla 1 Corvette cup säsong :wink:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Har glömt flera gånger att trycka bort track control system, kan det göra så att skivorna slits fortare och ojämnt?
Om du känner eller ser på displayen att systemet arbetar så sliter det på bromsarna.
Senast redigerad av 745 den ons jul 30, 2014 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Jag får göra en check lista (startrutin);)
Klokt 8)
Före varje pass:
Kolla skivor, mät tjocklek på klossar
Kolla nivå bromsvätska, styrservo motorolja
Kolla däck + tryck
Putsa fönster
Dricka, gå på muggen

Direkt efter varje pass:
Kolla däck, tryck & temp
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

745 skrev: Direkt efter varje pass:
Kolla däck, tryck & temp
+
Kyl bromsar på tillbakavägen till depån (nätta bromsningar endast när bromsning krävs)
Inte dra handbromsen när du stannar
rulla bilen någon halvmeter ett par gånger när du klivit ur och kollat däck, druckit lite osv (undvika bildande av värmespots som sedan kan orsaka spruckna skivor)

Skriv svar