Sida 9 av 17
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis mar 27, 2012 22:22
av Smuggler
Hej Magnum!
Näe, Smugglern är inte framplockad än. Väntar med det till Maj månad.
Det har i princip inte hänt nått de senaste 10 - 11 veckorna på bilen då jag inte varit hemma pga jobb... Det är inte roligt att bo på hotell längre kan jag säga
Lite har dock hänt. Motorn är riven och eftersom den var nyrenoverad enligt förra ägaren blev jag ju tvungen göra om allt... Inte många rätt på den renoveringen för att uttrycka det diplomatiskt.
Blir väl lite uppdateringar framöver men jag måste ju få nått gjort först

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis mar 27, 2012 22:31
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ser fram mot renoveringen av motorn

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: mån apr 23, 2012 22:07
av Smuggler
Back on track!
Äntligen har jag fått lite uträttat på bilen efter ett långt uppehåll då jag läst upp mig till IWS nivå inom svetsområdet
Har äntligen fått tillbaka min bakaxel från Stig med helt ny Eaton diff med bättre lameller och polerat hus. I och med detta kunde jag börja med montaget av bakvagnen som väntat på diffen sen, ja lääänge...
Nya fina Spicer 1350 kors från Svea bil i Stockholm. Dessa är så feta att man är tvungen att slipa en liten radie i kardanöglorna för att de skall gå att montera. Känns bra!
Viktigt att använda en helt plan fixtur som axeländarna skruvas fast i vid montaget för att undvika att de blir knäckta.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: mån apr 23, 2012 22:10
av Smuggler
Viktigt att hålla reda på att respektive kopp på varje arm hamnar på samma ställe vid montaget.
Knutar på axlarna och de färdigmonterade kompletta drivaxlarna.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: mån apr 23, 2012 22:18
av Smuggler
Diffen monterad i ramen. Kontrollmätte vinkeln och den var fortfarande 2.8° uppåt("pinjongvinkeln") vilket är det samma som vid testmontaget när jag bestämde alla vinklar i drivlinan. Har ju skrivit om detta tidigare i renoveringen.
Roligt att montera när allt är nylackat och fint. Nått man kanske bör tänka på med lackerade delar som utsätts för belastning är att ta bort färg under skruvskallar och brickor/muttrar. Om man inte gör det kommer färgen med tiden att "sätta" sig och åtdragningsmomentet blir felaktigt. Grejjorna lossnar...

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: mån apr 23, 2012 22:21
av Smuggler
Närbild på Heavy duty överfallen som satt på bigblock bilarna. Visst det finns ju naturligtvis värre grejor att köpa men detta duger fint upp till dryga 500hk.
Använder nya bultar av rätt kvalitet till allt i drivlinan
Suddig å fin bild.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis apr 24, 2012 1:13
av Ricky
Som vanligt djupt imponerad av kvaliteten på dina jobb Daniel.
//Ricky.
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis apr 24, 2012 20:24
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja, vad ska man säga... WOW!
Vad är IWS nivå???
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis apr 24, 2012 20:35
av Smuggler
Tack Ricky, är mest glad att jag har tid att skruva igen! Har haft abstinens i flera månader...
Magnum, IWS står för international welding specialist. Man kan även läsa vidare till IWT och IWE som står för Technichan och Engineer.
I det "nya" street och slalom kit jag köpte var det lite blandat med nytt och begagnat märkte jag vid närmare kontroll... Ingen ide att gräma sig över det, man lär sig
Hur som helst var det definitivt läge att byta ut de medföljande justerbara polystrutrodsen mot nått bättre. Dessutom var det bara 1/2" bultanslutning på rodsen mot plåten som sitter i bakaxeln. Lite märkligt då det är 5/8" dimension vid fästet för strutrodsen på trailingarmen.
Konstruerade en egen lösning för detta med länkhuvuden i båda ändar istället.
Som synes fick jag då också in tätningar på länkhuvudena vilket rimligen borde förlänga livslängden. Inte så roligt att åka runt med helt öppna såna...
Har även denna typ av tätning på alla kullänkage i framvagnen som följde med Steeroids kitet. De är ju i originalkitet helt öppna men det funkar fint att sätta dit denna typ av tätning utan vidare modifieringar. Ett tipps kanske!
Bilden visar den nytillverkade bulten i 5/8" dimension med M14x1.5 gänga och bussningar på var sida om tätningarna. Allt är tillverkat i 2541-03 material som är ett seghärdat, legerat stål. Ej svetsbart men med väldigt hög hållfasthet.
Länkhuvudet är ett Aurora huvud med 3/4" gänga och 5/8" hål.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis apr 24, 2012 20:39
av Smuggler
Paketet monterat i fästet som är bultat i bakaxeln.
Fästet med 5/8" specialbulten. Svetsade dit 1 grov platta på varje sida av fästet som jag sen borrade och brotschade till rätt dimension för att få en väldigt tight passning på bulten.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis apr 24, 2012 20:41
av Smuggler
Monterat på bakaxeln. Blev stadigt

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis apr 24, 2012 20:46
av Ricky
Fint som snus.
Blir de inre fæstena før strutrodsen jysterbara i højdled?
//Ricky.
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis apr 24, 2012 20:51
av Smuggler
Nej, jag fixerade dom i mittenläget. Fästet är ju det "fräna" med nedflyttade infästningspunkter jmf. originalet. Mittenläget var det som rekommenderades i installationsanvisningen. Behöver jag ändra tillverkar jag ett eget fäste. Inga komplicerade former på fästet.
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis apr 24, 2012 21:13
av Kjell.Magnusson
Hejs
När jorden gått under så är det bara Smugglers chassie som snurrar runt solen! Åter igen WOW!
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: ons apr 25, 2012 22:46
av sh454
Ja,jänkarna kan ju slänga sig i väggen med sina halvfabrikat.Vi har ju en egen konstruktör på hemmaplan.Vad har du för leveranstider på dina High Performance Parts?
Proffsigt
Stefan
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: mån jul 09, 2012 7:30
av Ricky
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: ons jul 11, 2012 17:20
av Smuggler
Hej,
Jag har renoverat motorn och monterat den, balanserat svänghjul koppling och har mycket bilder som jag kommer att uppdatera tråden med snart.
Befinner mig för tillfället i Sydafrika sen några veckor på jobb... Är nu äntligen på väg hem, saknar Sverige.
Återkommer med bilder/text.
(det är vinter i Sydafrika nu, plus 25 grader mitt på dan...)
Mvh daniel
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: lör jul 14, 2012 3:04
av afa_77
(det är vinter i Sydafrika nu, plus 25 grader mitt på dan...)
Faan det är illa med svensk sommar för det har ju inte vi ens här just nu, men ser fram emot bilderna
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: lör jul 14, 2012 7:29
av Ricky
Smuggler skrev:
Befinner mig för tillfället i Sydafrika sen några veckor på jobb...
Sydafrika.. Långt hemifrån..
Där har jag aldrig varit men väl på ett halvårskontrakt i Kongo för några år sedan.
Den stora fördelen med Afrika är väl iallafall att man slipper jetlag.
Ut i garaget och fota lite då du väl landat..

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre jul 20, 2012 19:36
av Smuggler
Dags för lite uppdateringar i renoveringen då, har vart segt med projektet ett tag nu men som sagt, jobbet har tagit en hel del i anspråk under våren/försommaren...
Motorn, renoverad vid köpet, men, vis av erfarenhet var jag tvungen att plocka isär den. Lite lösa bultar här och där, otäta packningar, kamdrivning av "ekonomi modell", 2 avbrutna kolvringar och lite suspekt gradning av vevaxeln vid oljekanalerna. Veven slipad 0,020", fint gjort med radier i övergångarna, borrad 0,030" samt balanserad. Uppmätning av loppen visade att de låg inom tolerans dock i övre halvan av toleransområdet.
Bestämde mig för följande åtgärder efter lite mätande och funderande:
-Linehoning
-Toppdeckning
-Polering av vevaxel
-Clevite 77 lager
-File Fit Molly ringar (Speed pro)
-Behålla kolvarna (inget fel på dom)
-Snygga till vevstakarna i storänden
-Plana topparna
-Ventilslipning (de var redan fint renoverade)
-Kamdrivning av kedjetyp
-Byta original traktorkammen mot en Comp Cams XE268H
-Nya Comp lyftare (såklart...)
-Comp stålrullvippor (snikvarianten)
-ARP pinnbultar till ramlagren
-Melling 77HV pump (antagligen inte nödvändigt)
Som synes är det således ingen värstingmotor som byggs utan en något vassare variant än originalet. Tack vare den nya kammen då.
Finns ingen anledning att trimma sönder originalblocket utan tanken är att framöver bygga en helt ny motor till bilen med nya delar.
Maskinjobben gjordes av Björks i Sundsvall. Han mätte även upp alla spel i hela motorn och allt låg inom tolerans. Dock var som sagt loppen i övre toleransområdet men genom att köra på file fit ringar kan jag motverka lite effektförluster jmf. std 0,030 ö.d ringsatser.
Provmontage av ARP pinnbultarna, dom passade!!!!
Men, redan har jag gjort fel... någon som ser vad?

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre jul 20, 2012 19:43
av Smuggler
Bort med pinnbultarna, dit med lagerhalvorna, olja och sen montera den smidda veven. Därefter tillbaka med pinnbultarna. Fortfarande samma fel...

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre jul 20, 2012 19:48
av Smuggler
Efter att ha dragit överfallen till specifikation enligt ARP med deras montagefett var det dags att fila lite kolvringar. Kanske skulle gjort det innan montaget av veven men, men...
Filade med en kolvringsfilmaskin. Fungerade bra. Gapet kontrollerades i övre och nedre vändpunktsläget och filades till rekommenderat spel enligt Speed Pro instruktionen

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre jul 20, 2012 19:50
av Smuggler
Dags att montera kolvarna.
Använde en kona tillverkad för 0,030" överdimension. Otroligt smidigt att montera kolvar med kona. Mycket enklare än med kolvringskompressor.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre jul 20, 2012 19:52
av Smuggler
Som synes på den sista bilden ovan toppdeckades blocket minsta möjliga rent (rost vid vattenkanalerna). Inte idealt för att få rätt squish men jag ville inte fräsa bort motornummer och chassienummer från blockets framkant.
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre jul 20, 2012 19:55
av Smuggler
Kolvar klart. Oljepumpen på plats.
Skvalpplåt monterad på rätt höjd.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre jul 20, 2012 19:57
av Smuggler
Montage av kamdrivning.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre jul 20, 2012 19:59
av Smuggler
Mäta in TDC med hemgjort verktyg och sen kalibrering av kamaxeln mot kamkortet. Allt såg ok ut utan att jag behövde modifiera något.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre jul 20, 2012 20:02
av Smuggler
Kamkåpa och svängdämpare på plats. Tändgraderingen noggrant ditklistrad utifrån det tidigare uppmätta TDC läget.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre jul 20, 2012 20:06
av Smuggler
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: fre jul 20, 2012 20:08
av Smuggler
Topparna monterade med FelPro packningar och nya bultar. Även nya vipparmsbultar då de gamla tagit stryk av felaktiga vipparmar...
