Sida 9 av 9
Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: ons jul 30, 2014 18:33
av Mange_C5
Ubbe skrev:Jag har coleman skivor bak (slitsade) men
tycker dom slits väldigt fort.Håller kanske Max 6 gånger.slitsarna är redan borta efter 3 gånger
Andreas hur många gånger kan du köra ?
Är det inte så att om jag har större skivor och större ok så håller dom längre och det är därför jag vill ha större skivor fram Göran.
Jag vill också att bilen ska bli lättar och det gör väl att det blir mindre broms slitas;)
Det låter som att du kör med systemen igång, en knapptryckning och du sparar många sköna tusenlappar i bromsuppgradering som du istället kan lägga på anmälningsavgifter, däck och soppa istället och sedan KÖRA (och förbättra bromsteknik som sparar än mer i belägg och skivor..)
Men varför enbart följa avvägda men kanske tråkiga beslut med hänsyn till prestandanetto, känsla, förtroende och till och med utseende före funktion kan vara minst lika prioriterat hos den enskilde.
Själv så fokuserar jag till stor del på funktion men med ett kryddmått av min egna smak och stil, så kör på Ubbe och lyssna bara lite lagom på oss andra.

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: ons jul 30, 2014 23:46
av Ubbe
Mange_C5 skrev: Det låter som att du kör med systemen igång, en knapptryckning och du sparar många sköna tusenlappar i bromsuppgradering som du istället kan lägga på anmälningsavgifter, däck och soppa istället och sedan KÖRA (och förbättra bromsteknik som sparar än mer i belägg och skivor..) Men varför enbart följa avvägda men kanske tråkiga beslut med hänsyn till prestandanetto, känsla, förtroende och till och med utseende före funktion kan vara minst lika prioriterat hos den enskilde. Själv så fokuserar jag till stor del på funktion men med ett kryddmått av min egna smak och stil, så kör på Ubbe och lyssna bara lite lagom på oss andra.

Ha:) Du har genomskådat mig;)
Jag är inte bara ute efter funktion utan "ganska" mycket på design;)
Vi får se vad det blir. Nu ska jag först köpa en ny låda mm;)
Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tor jul 31, 2014 11:00
av 745
Mange_C5 skrev:Själv så fokuserar jag till stor del på funktion men med ett kryddmått av min egna smak och stil
Det kanske är dags att du startar en stylingtråd
Ha det gott

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tor jul 31, 2014 11:24
av 745
Ubbe skrev:Jag är inte bara ute efter funktion utan "ganska" mycket på design;)
Vi får se vad det blir. Nu ska jag först köpa en ny låda mm;)
Inge fel med design, det är en utav orsakerna till att jag kör Corvette.
Lycka till med lådan och var försiktig med stylingen så att det inte blir "för mycket korvkiosk"

.
Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tor jul 31, 2014 12:33
av Mange_C5
745 skrev:Det kanske är dags att du startar en stylingtråd
Skrev den som tävlar med kromade fälgar..

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tor jul 31, 2014 13:12
av 745
Mange_C5 skrev:Skrev den som tävlar med kromade fälgar..

Det är snabbt, för närvarande 6a utav totalt 22 bilar i SPVM Roadsport A
Fast å andra sidan är alla Corvetter snabba, 4 st bland dom 10 första.........
Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: mån aug 04, 2014 15:42
av 745
Ok, dags med lite "konstruktiva" bidrag till tråden
Efter att jag från flera håll fått höra att original grejorna är så dåliga & väghållningen blir betydligt bättre om man sänker & byter stötdämpare har jag bestämt mig för att prova.
Testet kommer att ske under Karlskogas egen raceweek
Söndag 10 Trackday/Timeattack
Onsdag 13 Sänkning, stötdämparbyte & chassieinställning träning.
Fredag 15 Träning
Lördag 16 Test & Kval
Söndag 17 RACE
Om resultatet nu blir så bra som vissa säger får nog Toni, Fredrik & Mange det hett om öronen
Vad tror ni

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tis aug 05, 2014 10:48
av Corinthian
745 skrev:Ok, dags med lite "konstruktiva" bidrag till tråden
Efter att jag från flera håll fått höra att original grejorna är så dåliga & väghållningen blir betydligt bättre om man sänker & byter stötdämpare har jag bestämt mig för att prova.
Testet kommer att ske under Karlskogas egen raceweek
Söndag 10 Trackday/Timeattack
Onsdag 13 Sänkning, stötdämparbyte & chassieinställning träning.
Fredag 15 Träning
Lördag 16 Test & Kval
Söndag 17 RACE
Om resultatet nu blir så bra som vissa säger får nog Toni, Fredrik & Mange det hett om öronen
Vad tror ni

tycker du ska börja med chassieinställning och sedan köra så du kommer upp i rätt däckstemp.. efter det börja byta hårdvara...
originalgrejor funkar mycket bättre än man tror och jag gissar att du inte riktigt är gränsen på dom än..och ska du byta nåt så börja med krängare, sen bussningar o sist stötisar.. bättre stötisar gör ingen förbättring om du har mjuka bussningar o krängare
(kan passa på att flika in att jag jobbar med att optimera min egen körning med orig. grejor.. och efter halv-hårda varv på mantorp 4/8 i 30-32° utomhus-temp med 2,6bar i varmtryck kommit fram till att 2,7 bar (som tillverkaren rekommenderar på Toto R888) inte är helt fel.. jag var bara uppe i typ 82° i däckstemp... cruisade med passagerare i 1.31-tider med vatten i chikanen.. var dock där för att testa ny oljekylare o nya belägg/skivor och inte sätta person bästa. 0,5° camber ger ca en 10°-gradig minskning i temp-dif över däcksbredden, som jag förutspådde tidigare...sätter väl upp en egen tråd framöver för optimering av dessa kanske?)
Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tis aug 05, 2014 17:41
av Ubbe
Det låter som att du kör med systemen igång, en knapptryckning och du sparar många sköna tusenlappar i bromsuppgradering som du istället kan lägga på anmälningsavgifter, däck och soppa istället och sedan KÖRA (och förbättra bromsteknik som sparar än mer i belägg och skivor..)
Men varför enbart följa avvägda men kanske tråkiga beslut med hänsyn till prestandanetto, känsla, förtroende och till och med utseende före funktion kan vara minst lika prioriterat hos den enskilde.
Själv så fokuserar jag till stor del på funktion men med ett kryddmått av min egna smak och stil, så kör på Ubbe och lyssna bara lite lagom på oss andra.

[/quote]
Körde på Mantorp och kom ihåg att trycka på knappen i 15 sek.Fast jag upplevde att den bromsade själv några gånger???(skumt)
Andreas tror att det kan vara ABS problem.Hur upplever ni bilen i det läge som jag körde i nu??
Kör ni så eller slår ni ut systemet helt????
Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tis aug 05, 2014 17:46
av Ubbe
745 skrev:Ok, dags med lite "konstruktiva" bidrag till tråden
Efter att jag från flera håll fått höra att original grejorna är så dåliga & väghållningen blir betydligt bättre om man sänker & byter stötdämpare har jag bestämt mig för att prova.
Testet kommer att ske under Karlskogas egen raceweek
Söndag 10 Trackday/Timeattack
Onsdag 13 Sänkning, stötdämparbyte & chassieinställning träning.
Fredag 15 Träning
Lördag 16 Test & Kval
Söndag 17 RACE
Om resultatet nu blir så bra som vissa säger får nog Toni, Fredrik & Mange det hett om öronen
Vad tror ni

Den sänkningen+modifiering som jag gjorde, tycker jag att bilen har blivit mer styvare och bättre i kurvorna.
Kul med test från dig Göran:)
Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tis aug 05, 2014 19:19
av 745
Corinthian skrev:tycker du ska börja med chassieinställning och sedan köra så du kommer upp i rätt däckstemp.. efter det börja byta hårdvara...
originalgrejor funkar mycket bättre än man tror och jag gissar att du inte riktigt är gränsen på dom än..och ska du byta nåt så börja med krängare, sen bussningar o sist stötisar.. bättre stötisar gör ingen förbättring om du har mjuka bussningar o krängare
Original grejorna är inte kattskit och C5Z06 var på sin tid (drygt 10 år sedan) en utav de snabbaste produktionsbilarna runt Nurburgring

.
Och jag tänkte precis som dig.
MEN grabbarna från Karlskoga sa att det inte var någon idé att skruva utan att byta dämpare, och dom kan bevisligen både skruva och köra och eftersom ett uppsättning dämpare inte kostar några större belopp så.......
Som nästa steg rekommenderade dom Öhlinare, krängare, bussningar m.m. men så kul tycker jag inte att det är.
Sedan får vi se vad det slutar

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tis aug 05, 2014 19:25
av 745
Ubbe skrev:Körde på Mantorp och kom ihåg att trycka på knappen i 15 sek.Fast jag upplevde att den bromsade själv några gånger???(skumt)
Andreas tror att det kan vara ABS problem.Hur upplever ni bilen i det läge som jag körde i nu??
Kör ni så eller slår ni ut systemet helt????
Systemet har 3 lägen:
1 På
2 Mellan läge, tryck i n knappen 5 sek
3 Av, tryck ett tryck på knappen
Det borde innebära att du körde på mellanläget och då går det in och jobbar ibland.
Efter att ha skrubbat både bilen & självförtroende på Mantorp förra året känner jag mig nu redo för att återigen testa läge 3

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tis aug 05, 2014 19:31
av 745
Ubbe skrev:Den sänkningen+modifiering som jag gjorde, tycker jag att bilen har blivit mer styvare och bättre i kurvorna.
Kul med test från dig Göran:)
Ja visst blir bilen styvare, men blir den snabbare och hur mycket i sådana fall
Bilen får inte vara för styv.
Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tis aug 05, 2014 22:22
av Mange_C5
Corinthian skrev:
tycker du ska börja med chassieinställning och sedan köra så du kommer upp i rätt däckstemp.. efter det börja byta hårdvara...
originalgrejor funkar mycket bättre än man tror och jag gissar att du inte riktigt är gränsen på dom än..och ska du byta nåt så börja med krängare, sen bussningar o sist stötisar.. bättre stötisar gör ingen förbättring om du har mjuka bussningar o krängare
(kan passa på att flika in att jag jobbar med att optimera min egen körning med orig. grejor.. och efter halv-hårda varv på mantorp 4/8 i 30-32° utomhus-temp med 2,6bar i varmtryck kommit fram till att 2,7 bar (som tillverkaren rekommenderar på Toto R888) inte är helt fel.. jag var bara uppe i typ 82° i däckstemp... cruisade med passagerare i 1.31-tider med vatten i chikanen.. var dock där för att testa ny oljekylare o nya belägg/skivor och inte sätta person bästa. 0,5° camber ger ca en 10°-gradig minskning i temp-dif över däcksbredden, som jag förutspådde tidigare...sätter väl upp en egen tråd framöver för optimering av dessa kanske?)
Angående däckstryck och mina funderingar kring de förutsättningar och värden som Andreas beskriver.
Hög utomhustemp ökar möjligheten att bygga upp värme i däcken, man kan alltså köra "långsammare" och ändå få en bra temp i däcken jämfört med mer vanliga 17-25° yttertemperatur. Kör man däremot mer max i 30-32° yttertemperatur så skjuter däcktemp i höjden. Frågan är hur mycket? Kanske tom för högt?
Cruising* dvs inte köra på max gör att redovisade värdet typ 82° i däckstemp har tillkommit utan max belastning, värdet kan förväntas bli högre om man kör max. Frågan är hur mycket? Kanske tom för högt? Kanske behöva sänka varmtrycket om man vill pusha mer?
Vatten och fukt kyler,beroende på hur mycket fukt så kan redovisat värde (82°) indikera att värdet borde vara högre om kylning inte skett. Frågan är hur mycket? Kanske tom för högt?
Kanske behöva sänka varmtrycket om banan är helt torr?
Till det skall läggas att Mantorp består av relativt mycket/långa rakor och korta kurvor, däck svalnar på rakor och blir varma i kurvor och inbromsning (alla som sett värmekamerorna i F1 vet vad jag menar). Mantorps bankaraktär gör att däck kan förväntas gå något kallare än på andra banor vid samma däckstryck. Iofs inget problem då man kompenserar däckstryck till banan man kör på (dvs man behöver sänka något jämfört med det tryck man kör på Mantorp)
Slutligen så sjunker däckstemp tiotals grader bara under den tiden det tar att "krypköra" in i depå, klättra ur och sedan mäta (och mäta gör vi med probe). Uppmätt värde kan förväntas vara högre ute på bana än vid mättillfället. Frågan är hur mycket? Kanske tom för högt?
"Perfekt" temp i depån; kanske behöva sänka varmtrycket för att ha rätt temp på banan?
Angående cambervinkels påverkan på balans i däckstemp mellan inner, mitten och ytter kan säkert stämma, dock så borde det kräva samma förutsättningar under körning för att klargöra förändring i temp inom de tre mätområdena (dvs samma körtempo, ökar man blir karaktären i värme uppbyggnad en annan)
Jag skulle (med tanke på inte maxtempo i körningen) påstå att man ligger mer rätt än fel om man endast uppnår ljumma däck och inte varma, är de varma redan vid cruising* tempo så sänk varmtrycket (om man inte söker max prestanda vid cruisingkörning vilket låter som ett märkligt förhållningssätt)
*Jag tror iof inte att Andreas menar långsam körning vid beskrivningen cruising utan kanske 75-80% av max attack

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: ons aug 06, 2014 8:36
av Bengt
745 skrev:Ubbe skrev:Den sänkningen+modifiering som jag gjorde, tycker jag att bilen har blivit mer styvare och bättre i kurvorna.
Kul med test från dig Göran:)
Ja visst blir bilen styvare, men blir den snabbare och hur mycket i sådana fall
Bilen får inte vara för styv.
Bilen blir inte styvare för att man sänker den. Exakt samma bladfjädrar bara med annan arbetshöjd - o troligen sämre arbetsområde för geometrin i framvagnen. Men SNYGGARE

O lite lägre tyngdpunkt. O lägre tyngdpunkt är värt minst 5 sek

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: ons aug 06, 2014 10:57
av 745
Bengt skrev:Bilen blir inte styvare för att man sänker den. Exakt samma bladfjädrar bara med annan arbetshöjd - o troligen sämre arbetsområde för geometrin i framvagnen. Men SNYGGARE

O lite lägre tyngdpunkt. O lägre tyngdpunkt är värt minst 5 sek

Helt rätt bilen blir inte styvare och förutsättningarna för geometrin förändras. Däremot bidrar det till minskad krängning vilket gör att den upplevs som styvare.
Snyggare

det är farten man vill åt

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: ons aug 06, 2014 15:32
av Ubbe
Bengt skrev: Bilen blir inte styvare för att man sänker den. Exakt samma bladfjädrar bara med annan arbetshöjd - o troligen sämre arbetsområde för geometrin i framvagnen. Men SNYGGARE

O lite lägre tyngdpunkt. O lägre tyngdpunkt är värt minst 5 sek

Med sänkning+splitter fram så är det inte bara känsla.
Jag tror att jag kan köra 5 sekunder snabbare runt Mantorp med det jag har gjort på fram vagnen! Vad tror ni;)
Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: ons aug 06, 2014 16:09
av Corinthian
Ubbe skrev:Bengt skrev: Bilen blir inte styvare för att man sänker den. Exakt samma bladfjädrar bara med annan arbetshöjd - o troligen sämre arbetsområde för geometrin i framvagnen. Men SNYGGARE

O lite lägre tyngdpunkt. O lägre tyngdpunkt är värt minst 5 sek

Med sänkning+splitter fram så är det inte bara känsla.
Jag tror att jag kan köra 5 sekunder snabbare runt Mantorp med det jag har gjort på fram vagnen! Vad tror ni;)
jag måste säga att det låter lite mycket.. min bil ex kör ju helt original runt mantorp på 1'27,5... och inte går den 5sek snabbare för att jag har satt på splitter, bytt krängningshämmare och sänkt den.. kanske 1sek på sin höjd
Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tor aug 07, 2014 10:02
av 745
Ubbe skrev:Med sänkning+splitter fram så är det inte bara känsla.
Jag tror att jag kan köra 5 sekunder snabbare runt Mantorp med det jag har gjort på fram vagnen! Vad tror ni;)
Känns det bra så är det bra och det vore kul om du har rätt.
Men jag tror att du har glömt minst en nolla & ett kommatecken

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tis maj 05, 2015 19:12
av 745
Har jämfört mina sektortider med Fredriks (snitt på bästa sektortider från kval och race 1&2) och jag tappar i samtliga tre sektorer

, dock mest på rakan;
sektor 1 ca 1,94%
sektor 2 ca 2,44%
sektor 3 ca 1,4%
i tid är det inte så mycket men tappa 0,545; 0,698; 0,472 per varv är ju inte riktigt vad jag hoppades på tidigare i veckan.
Du kör med vinge & splitter, Fredrik utan, hur mycket tror du att du vinner/förlorar på de olika sektorerna

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tis maj 05, 2015 20:16
av Mange_C5
745 skrev:Har jämfört mina sektortider med Fredriks (snitt på bästa sektortider från kval och race 1&2) och jag tappar i samtliga tre sektorer

, dock mest på rakan;
sektor 1 ca 1,94%
sektor 2 ca 2,44%
sektor 3 ca 1,4%
i tid är det inte så mycket men tappa 0,545; 0,698; 0,472 per varv är ju inte riktigt vad jag hoppades på tidigare i veckan.
Du kör med vinge & splitter, Fredrik utan, hur mycket tror du att du vinner/förlorar på de olika sektorerna

Jag tror att jag förlorade ca 1,94% i sektor 1, ca 2,44% i sektor 2 och ca 1,4% i sektor 3

Vet inte exakt hur sektorindelningen ser ut på Mantorp men %-satsen ger iallafall en antydan att fart rakt fram på rakan (sektor2) inte är en styrka. Sektor 1 börjar- och 3 slutar iallafall vid mållinjen.
Jag vet ju inte om jag ev vinner något eftersom jag inte har sektortider utan vinge osv att använda som baseline.
Körde inte heller i blött men med tanke på att bilen är stabilare och downforce innebär nedåt tryck så borde rimligtvis aero innebära en fördel om och när man har förtroende för greppnivån.
Den gång jag är snabbast så vet du orsaken

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tis maj 05, 2015 20:40
av 745
Mange_C5 skrev:Jag tror att jag förlorade ca 1,94% i sektor 1, ca 2,44% i sektor 2 och ca 1,4% i sektor 3

Som man frågar får man svar
Min fråga borde varit: Hur mycket tror du att du vinner/förlorar tack vare/pga aeron?
Jag förstår att det är svårt att säga, men tror du det rör sig om sekunder, tiondelar eller hundradelar
OBS

Allt som du säger kan givetvis komma att användas mot dig

Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tis maj 05, 2015 20:47
av Ubbe
Det som skulle kunna vara skillnaden är vilken kvalité på däcken.
Vilka kör med nya däck?
Har nu förstått att Toyo däcken blir väldigt svårt att får värme, när dom börjar bli slitna.
Skriv gärna i tråden om era däck;)
Re: Tråden om CCS Corvette Cup Mods
Postat: tis maj 05, 2015 21:02
av 745
Ubbe skrev:Det som skulle kunna vara skillnaden är vilken kvalité på däcken.
Vilka kör med nya däck?
Har nu förstått att Toyo däcken blir väldigt svårt att får värme, när dom börjar bli slitna.
Skriv gärna i tråden om era däck;)
Visst är däcken viktiga.
Jag kör för första gången med trippel 8or och dom känns helt ok.
Och sedan har jag en uppsättning Kumho som jag tänkte spara tills dess att det blir blött.