Sida 10 av 11
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: sön apr 05, 2009 11:25
av Peter

Det där e fartregleringen till fläkten. Denna måste sitta i fläktkanalen för att få kylning annars kommer den att brinna upp. Du borde även ha ett relä sittandes där någonstans för att få full fart på fläkten.
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: tis maj 05, 2009 20:47
av janbanan24
...så här är lite bilder på vad som hände i april:
Eftersom att jag fått fel oljepump och pick-up när jag köpte oljetråget så skickade de mig en ny pump och pick-up. Om man tittar på bilder tidigare i tråden så ser man att det nu vart en mycket kortare pick-up, så nu passade allt jättebra!
Fick bryta och bända lite så att den hamnade lämpligt nära botten på tråget, men det är nog standard! Vart positivt överaskad att den nya pumpen även var av "select modell" för high-performance sammanhang och/eller stumma motorfästen.
Här har oljetråget kommit på plats också:
Plastade över hålet i värmepaketet i två omgångar...
...slipade...
...och målade.
Det vart bättre än innan, tycker jag:

Nåja! Monterade oljefilter-adaptern och oljetrycksensorn:
Sen kunde jag gå vidare till att rengöra det sista "hörnet" av motorrutrymmet...
...och måla:
...jag börjar misströsta att det blir nått åkande i sommar!

Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: tis maj 05, 2009 21:26
av vett74
Ser bra ut!
Misströsta inte,vi vill se dig på wheels i sommar

Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: ons maj 06, 2009 8:04
av ornet
Bra jobbat
Vad har du för oljetråg?
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: ons maj 06, 2009 11:28
av janbanan24
Peter skrev:
Det där e fartregleringen till fläkten. Denna måste sitta i fläktkanalen för att få kylning annars kommer den att brinna upp. Du borde även ha ett relä sittandes där någonstans för att få full fart på fläkten.
Tack för förklaringen förresten!
...känns som att den där lär dra lite ström "i onödan" om den blir så varm! Är det någon som gett sig på att göra en elektronisk spänningsomvandlare för detta?
ornet skrev:Bra jobbat
Vad har du för oljetråg?
Jag ville ha ett som skulle rymmas med befintlig servostyrning och rymde lite mer olja än orginal samt inte var så dyrt, och då vart det ett Claimer 6qt Circle-track tråg från Ebaymotors (Rood Motor Sports)
Jag åkte ju på att rengöra och måla det samt en del meckande med oljepump och pickup, men i slutändan så fick jag ju en oljepump extra!

Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: ons aug 05, 2009 23:32
av janbanan24
Nu har jag legat på latsidan, både med bilen och uppdateringarna i några månader!
I Maj monterade jag bara motorfästen på motorn, och i Juni monterades den renoverade kabelmattan på förarsidan i motorrummet samt den nya kabelmattan på torpedväggen och till startmotorn.
I Juli gjorde jag föjande...
Monterade startmotor:
Rengjorde, målade och monterade bensinpump:
Rullade ut bilen...
...hissade upp motorn, monterade flexplattan...
...rullade in bilen, samt sänkte ner motorn i bilen.
Äntligen på plats igen!
Rengjorde servopumpen och målade upp den:
...och monterade dit den också på motorn! Tyvärr utan tillhörande spännarm, så den måste jag loss med igen!

Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: sön aug 09, 2009 10:55
av Vettemannen
Hej!
Kul att du orkar kämpa på med "En långdragen renoveringshistoria".
Hur gick det med rosten på A-stolpen?
/Benny
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: sön aug 09, 2009 14:05
av janbanan24
BennyLarsson skrev:
Hur gick det med rosten på A-stolpen?
...jodå, den verkar inte vara så omfattande, vad jag har kunnat se hittills, så jag har valt att blunda för det tills reg-besiktningen är avklarad.
Tänkte ge mig på rutramen och övriga lister och glasrutor när det blir dags för lackering.
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: fre okt 30, 2009 20:56
av janbanan24
Liten uppdatering och några funderingar kommer här!
Satte ihop flexplattan mot convertern och monterade dit headers:
Här har jag en fråga: I kabelmattan som löper frammåt på höger skärm finns dessa två kablar som syns försvinna ut åt höger i bilden. Någon som vet vad de är till?
Jag har ju bytt "harmonic balancer" och den verkar vara tjockare än den gamla, för nu linar inte servo, AC och generator upp med vevaxeln, som man ser här:

...vad gör man lämpligast då?
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: lör okt 31, 2009 9:03
av Målarn59
Det blir ju så där när man inte har orginal..

fråga mej ingenting passade tyvärr
Men det är bara att försöka schimsa där det är lämpligast
Brickor här och där även avsågade rör bitar men tänk på att schimsa så lite som möjligt
Bara prova sej fram tänk på belastningen
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: ons jan 20, 2010 2:16
av janbanan24
Hej igen!
Har börjat städa i elsystemet på höger sida av motorutrymmet och börjat bena upp alla kablar som är klipta och hopkopplade med varandra, kors och tvärs.
Det tog några timmar men när jag till slut ritat upp hur allt är kopplat nu, och jämförde det med kopplingsschemat för hur det borde vara kopplat kom jag fram till följande.
(Se på den FIIINA bilden för att förstå vad jag menar...)
Det verkar finnas ett "Hi blow" relä som väljer om cupefläkten ska matas med +12V (Röd kabel) eller med en lägre spänning från den mörkblåa kabeln som kommer från motstånden som ger olika hastigheter. Så jag antar att om man väljer maxfart så ger den oranga kabeln reläet signal att slå över till "full spänning", annars så är det ljusblå, brun eller ljusbrun kabel som matar fläkten genom de olika motstånden.
...men varför har någon kommit på den briljanta idén att nypa ihop ljusblå och blå, som det gula strecket illustrerar? Jag antar att jag då får två Maxlägen på fläkten!?
Nästa fråga gäller AC-kompressorn och el-fläkten:
Vad betyder "Idol stop solenoid" och vad ska den normalt göra?
Man har på min bil satt in ett extra relä och kopplat ihop Kompressorn och elfläkten, så om man slår på AC:n innifrån bilen så kommer kompressorn och elfläkten att få spänning. Ingen "Discharge pressure switch", compressor switch, idol stop solenoid eller temp switch är inkopplad. Det enda jag hittar är en bygling i kontakten som ser ut att ska sitta på det jag tror är "Discharge pressure switch" och om jag tar bort den byglingen så kommer elfläkten att bli spänningslös, inte kompressorn!

...what gives?
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: ons mar 17, 2010 12:07
av janbanan24
Tjena igen!
Hur gör man när man kollar stötstängernas längd?
Jag har ju en Comp kam och har köpt deras verktyg för mätning av korrekt längd på stötstängerna. Comp Cams tool (7703-1)
...men kan man använda en av de hyudraliska lyftarna och låta de befintliga ventilfjädrarna sitta kvar, eller kommer man då att pressa ihop lyftaren och eller pajja gängorna på den ställbara stötstången?
Eller är det så illa att det räcker med att man ställer lyftaren på bascirkeln på kammen och kollar lämplig längd utan att rotera motorn, då längderna ändå kommer i steg om 0.050" ...så det blir nära nog?
Lyckas inte läsa mig till detta på nätet, verkar finnas många olika åsikter!

Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: ons mar 17, 2010 20:46
av Mr. Beam
Ta en svagare fjäder som inte trycker ihop lyftaren och justera stötstängerna enligt rekommendation (glappfri + 1/4 - 1/2 varv). Dra sedan runt motorn och kolla att vippan lämnar centerade avtryck på ventilskaften.
Så här gjorde jag:
mvh
/ Mr. Beam
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: fre apr 09, 2010 16:29
av janbanan24
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: fre apr 09, 2010 17:42
av vett74
Ser bra ut,diskmaskinen ska andvändas till riktiga grejer
Blir det någon körning i sommar nu då?
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: lör apr 10, 2010 13:29
av janbanan24
Jodå, har bokat tid för reg-besiktning, så nu får man ta och lägga in spurten!
...bara några veckor kvar och motorn är inte startad än!

Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: tis apr 13, 2010 22:25
av janbanan24
El-test gjord ikväll.
Har ju bytt ut en hel del kabel och klippt bort alla klämkopplingar och lött ihop med skydd i form av krympslang istället.
Positivt överaskad att allt verkade funka utan sprak och rök!
Testade att startmotorn inte bråkade med startkransen också.
El-test startmotor!
...snart är det dags att köra in kammen, väntar på stötstänger och nya ventilfjädrar som är på väg nu!
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: ons apr 14, 2010 1:30
av Ricky
KUL!!
Hur många pållar räknar man med från en sån där maskin?
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: ons apr 14, 2010 7:43
av janbanan24
...tjaaa...
Om jag knappat rätt i Desktop Dyno så ska jag teoretiskt på svänghjulet ha 434 HP vid 5500 Rpm och 472 ft-lb (640 Nm) vid 4000 Rpm.
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: ons apr 14, 2010 7:53
av Ricky
Blir nog en ganska trevlig bil med så mycket aluminiun där framme.
Följer tråden med stort intresse.
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: mån maj 03, 2010 9:13
av janbanan24
Här kommer en liten uppdatering av tråden...
Jag vart ju varse att de "kompletta topparna" som jag köpte var utrustade med fel ventilfjädrar för min kam, så det vart ju till att beställa nya fjädrar när jag ändå skulle beställa stötstänger av rätt längd och kvalité.
Fjäderbyte på G. Jag höll bara tummen för tändstiftshålet och roterade motorn tills man kände att kolven var något så när i övre läget. (Så att ventilerna inte riskerade att ramla ner i loppen!)
Till höger, fjäder som följde med topparna, och till vänster en av de korrekta.
Vänster - gammal, höger - ny. (Det gick riktigt lätt att byta, jag antar att det är lite mer krångel om man ska demontera fjädrar och låsningar som varit i bruk!) ...tur att man inte tappade ner någon liten låsning i motorn!
...och här kommer tre bilder från test av instrument och el-test. -It's ALIVE!


Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: mån maj 03, 2010 19:21
av vett74
Ser bra ut det där,snart ser vi den på gatorna

Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: mån maj 03, 2010 21:52
av janbanan24
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: fre maj 14, 2010 11:21
av janbanan24
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: lör maj 15, 2010 9:21
av vett74
Härligt!

Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: sön maj 16, 2010 22:10
av janbanan24
Har lite problem att få motorn att gå "jämt" men har fått lite "kvalificerad hjälp":
http://www.youtube.com/watch?v=IWNinFEp85k
Ska nog ta bilen till besiktningen och se hur många fel de hittar...
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: ons maj 19, 2010 18:58
av janbanan24
Åkte och regbesiktade bilen idag!
Det vart en liten film innan jag körde upp på biltrailern också:
http://www.youtube.com/watch?v=V9T4TEVZ ... re=channel
...är det någon som har en bra idé på hur man kopplar för att kunna ha en orange blinkerslampa bak? ...som inte lyser när man bromsar...
Måste fixa det, reflexer bak och att stansa in VIN-koden i ramen innan jag kommer tillbaks.
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: ons maj 19, 2010 22:32
av vett74
Såg bilen på trailern imorse på väg till jobbet

Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: tor maj 20, 2010 7:41
av Bred
Blev bara väldigt nyfiken på hur det gick att lasta på bilen. Såg aningen brant ut när man såg på ramperna
Re: En långdragen renoveringshistoria...
Postat: tor maj 20, 2010 15:51
av janbanan24
Jodå, det kändes väldigt brant också, men det gick hur bra som hellst!
...tur att man inte hade sänkt bilen än!
Enda problemet var att "näsan" på Corvetten var så lång att nummerskylten vart knycklad av vinchen på släpen när det guppade. Jag försökte få bilen så långt fram på släpet som möjligt för att få lite mer kultryck.