Sida 2 av 3

Re: R-däck / Slicks

Postat: fre dec 11, 2009 21:09
av 745
FÖRSLAG RESULTATBERÄKNING/KLASSINDELNING
Då tidtagningen kommer att ske med endast 1 bil på banan behöver man inte klass indela bilarna utan man gör 2 resultatlistor:

1. Snabbaste varvet

2. Snabbaste varvet på beräknad tid (se nedan)

Med utgångspunkt från Sportautos tider på Hockenheims korta slingan (2.604m medelhastighet 120 - 134 km/tim) räknar man ut ett index.
Källa: http://www.fastestlaps.com/index.php?pa ... lter4=true
Bilen får ett handikapp beroende på modell.
Om bilen är trimmad väljs den modell med som har jmf effekt.
Sedan multipliceras den faktiska tiden med index enligt nedan.

Modell Varvtid-Index
C6ZR-1 1:09.7-1.122
C6Z06 1:11.5-1.094
C6(6,2l) 1:14.1-1.055
C5Z06 1:14.9-1.044
Callaway C12 1:15.0-1.043
C5 Coupé 1:15.9-1.030
C6 man Cab 1:16.1-1.027
C5 aut 1:18.2-1

Ex.Beräknad tid Gelleråsen:
C5 Z06 (otrimmad) körs på 1.17(snabbast tid)x1.044(index)=1.22(beräknad tid)
C5 aut (otrimmad) körs på 1.21(snabbast tid)x1(index)=1.21(beräknad tid)
D.v.s.
C5Z06 vinner på snabbast tid
C5 aut vinner på beräknad tid

Under själva banmötesdelen gäller som vanligt indelning (som man väljer själv) i snabba/långsamma gruppen.

Re: R-däck / Slicks

Postat: fre dec 11, 2009 23:15
av Mange_C5
745 skrev:FÖRSLAG RESULTATBERÄKNING/KLASSINDELNING
Då tidtagningen kommer att ske med endast 1 bil på banan behöver man inte klass indela bilarna utan man gör 2 resultatlistor:

1. Snabbaste varvet

2. Snabbaste varvet på beräknad tid (se nedan)

Med utgångspunkt från Sportautos tider på Hockenheims korta slingan (2.604m medelhastighet 120 - 134 km/tim) räknar man ut ett index.
Källa: http://www.fastestlaps.com/index.php?pa ... lter4=true
Bilen får ett handikapp beroende på modell.
Om bilen är trimmad väljs den modell med som har jmf effekt.
Sedan multipliceras den faktiska tiden med index enligt nedan.

Modell Varvtid-Index
C6ZR-1 1:09.7-1.122
C6Z06 1:11.5-1.094
C6(6,2l) 1:14.1-1.055
C5Z06 1:14.9-1.044
Callaway C12 1:15.0-1.043
C5 Coupé 1:15.9-1.030
C6 man Cab 1:16.1-1.027
C5 aut 1:18.2-1

Ex.Beräknad tid Gelleråsen:
C5 Z06 (otrimmad) körs på 1.17(snabbast tid)x1.044(index)=1.22(beräknad tid)
C5 aut (otrimmad) körs på 1.21(snabbast tid)x1(index)=1.21(beräknad tid)
D.v.s.
C5Z06 vinner på snabbast tid
C5 aut vinner på beräknad tid

Under själva banmötesdelen gäller som vanligt indelning (som man väljer själv) i snabba/långsamma gruppen.
Har du nån fundering om däcksdiskussionen kopplat till detta indexförslaget? Kan man kanske dela in index mot motormodell (finns tex två motortyper av C5 Z06)?

I nuläget tycker jag att 62:an's gruppindelning känns vettig och lättöverskådlig. Det är ju inte DTM nivå med millimeter rättvisa om varje gram och pålle under huven!

Re: R-däck / Slicks

Postat: lör dec 12, 2009 12:11
av 745
Hej Magnus Kul att det är fler som är med i debatten, ju fler som är med desto fler ideér & synpunkter.

När det gäller ditt ex. med de två olika standardmotorerna i C5Z06.
(Om man följer länken så kan man se att tiden är satt med en -03 med 385hkr!?)
Men jag tycker att dom borde få samma index oavsett std.motor.

Vad tycker du och ni andra :?:

När det gäller däcken tycker jag att man inte ska ta hänsyn till dom då jag tror att "alla som kör för att vinna" kommer att köra med bästa möjliga tillåtna däck, d.v.s. lika för alla.

Vad tycker du och ni andra :?:

Vi ses på banan!

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons dec 30, 2009 2:48
av Miraculix
Skulle inte kalla mig själv banräv men jag har ett gäng varv på några av våra svenska banor i ryggen med olika klubbar beroende på vad för bilmärke jag haft just det året, Porsche, BMW, etc. och mina erfarenheter av slicks är att dom i de flesta fallen inte tillåts när man ska ut och amatörköra på de olika banorna i Sverige. I de fallen de tillåts har man ändå ingen användning för den tid man gjort eftersom alla man snackar med himlar med ögonen när man säger att det var med slicks eftersom det ger ett fruktansvärt övertag gentemot de andra, lite som fusk. Sen kan man inte låta bli att vara orolig för oss som inte har torrsumpssmörjning i bilarna, hur bra kan det va att åka slicks då om man tänker efter egentligen? En annan aspekt är att det är olagligt att köra dit bilen på slicks, ska alla komma på kärra då? Alla har inte med sitt eget raceteam som kan byta däck på bilen, även fast man gärna skulle vilja. Logistiken blir krångligare med slicks. Om man inte trailar dit corvetten måste man få med en däckstransport istället för att bara sätta sig i bilen och köra dit den på r-däck som är godkända att köra på gatan.

Försäkring är nog inget vi ska räkna med, speciellt inte eftersom vi ska ta tid på varven men vi får se.

Klassindelning tycker jag man kan ta ställning till när man har en någolunda klar bild över deltagarna framför sig men Arakangas förslag låter inte tokigt, förutom slicks i klass 1 då, det är tokigt :)

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons jan 27, 2010 23:03
av vette.se
Då spannet på förare och bilar är så stort på klubbracingnivå varför inte göra det enkelt och enbart gå efter varvtider ?

Alla bilar ska ju besiktigas innan körning på banan varför då inte notera vilka däck som sitter på respektive bil och att ha som krav att bilen måste köra på de däcken hela evenemanget, tror nu inte att någon skulle fuska men så blir det inga diskussioner. Det är bara att bestämma innan vilka däck som är tillåtna.

Sen sätts en transponder i varje bil, alla bilar loggas under träning hela dagen, halvdag eller vad det nu är. Snittet på de fem snabbaste varven sätter startpositionen. Om det är 20 deltagare så blir det naturligt startposition 1-20 efter varvtiden.

Jag har inte läst på hur det är tänkt att fungera under cupen och klubbmästerskapet i år men om det sätts en gräns på tex 7 bilar som får tävla samtidigt (kan vara bra av säkerhetsskäl också) så tid .....

1-7 Grupp 1
8-14 Grupp 2
15-20 Grupp 3

Är det bara jag som tycker det är enkelt :?:

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons jan 27, 2010 23:38
av 62an
Nu är ju reglerna för cupen satta redan. Så här der det ut:

Tävlingsschemat 2010 är uppdelat i 5 delar och ser ut på följande sätt:

1. Deltävling Söndag 9/5 Mantorp Time
2. Deltävling Torsdag 20/5 Anderstorp Time
3. Deltävling(*) Lördag 12/6 Anderstorp Time
4. Deltävling Onsdag 23/6 Gelleråsen Time
5. Final(**) Söndag 15/8 Mantorp Race

(*)Dagen före deltävling 3 (fredag 11/6) kommer det finnas möjlighet att använda Anderstorp för träning tillsammans med bilar från företaget Experience Driving. Festligheter utlovas för dem som är kvar på Lördagkvällen.
(**)Finalen på Mantorp kommer köras i samband med 25 års Jubileumet & Klubbmästerskapen.

Följande regler kommer att gälla!

- Max antal deltagar 20 deltagare uppdelat i 2 klasser
Klass 1 Över 500 hk
Klass 2 Under 500 hk
- Om Gallring måste tillämpas gäller maildatum och ev klockslag

- Alla deltagande bilar skall vara godkända av Svensk Bilprovning. Säkerhetsbesiktning kommer ske inför varje deltävling.

- Alla deltävlingar kommer att köras med så kallad Time-Attack vilket innebär att varje deltagare kör 2 varv ensam på banan. Ett uppvärmningsvarv och ett varv under tidtagning. Tidtagningen kommer skötas av professionell personal.

- Finalen kommer att köras som race med start och målgång. Klassindelningen ovan kommer gälla och klasserna kommer köra separat i 2 olika race.
- Startordning efter poängindelning från tidigare Deltävlingar

- Fria däck! Ska dock vara gatlegala E-märkta däck, slicks tillåts ej.

- Förarna måste vara utrustade med följande skydd:
Hjälm, heltäckande klädsel, handskar, skor.


Cupen arrangeras i samarbete med Experience Driving. Jag vet att många redan anmält sig och då antalet deltagare är begränsat bl a av säkerhets- och tidsskäl, är det hög tid att skicka ett mail till peter.gustafsson@clubcorvette.se om man vill vara med. Anmälningsavgift ska vara betald senast den 1/3. Vad jag vet är det bara ett fåtal platser kvar...

/Christer

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons feb 03, 2010 22:02
av pgstoy
Hej på er
En liten förtydligan
KM & Corvetteserien är inte samma sak
KM kör vi för sig & Corvetteserien 2010 kör vi för sig

Välkomna till Bägge Eventen

Peter
CCSR 8)

Re: R-däck / Slicks

Postat: tor feb 04, 2010 14:52
av 745
745 skrev:Jag har varit i kontakt med ett försäkringsbolag som har sådana försäkringar, och förmodligen kan plocka fram det till CCS men jag har överlämnar det här till försäkringsansvarig i CCS.
Till alla som undrat, (har tyvärr varit ordentligt sjuk) här kommer en uppdatering.

Både Porsche & BMW Club Schweden har försäkringslösningar som omfattar såväl förare som bil vid banträff och förare vid racing.
SBFs försäkring omfattar även arrangören utav motortävlingar.

Mer om BMWs försäkring här http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/41/1/index.php? , http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/221/1/index.php och här http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/116/1/index.php

Min kontakt kan återkomma med en liknande lösning till oss men det kan tyvärr ta lite tid.
Så frågan är: finns det ett intresse, och i sådanna fall finns det någon som kan få lite mer fart på det här?

En utav anledningarna till att jag har lagt ner arbete på det här var att jag såg en kompis son bli knuffad in i räcket på Mantorp (det tog 20 minuter att få ut honom ur bilen och in i ambulansen) som tur var klarade han sig utan skador.

Re: R-däck / Slicks

Postat: fre feb 05, 2010 0:10
av Ralph
Hej klart intressant om man kunde försäkra bilen men kollade just länken och BMW-försäkringen uteslöt ju tidtagning :?:
Däremot kunde man försäkra föraren.

Har själv tecknat en extra olycksfallsförsäkring som gäller extremsporter dvs. inkluderar bankörning.

Utgår ifrån att Licenskrav gäller denna serie också då har man väl en personförsäkring genom SBF?

Mvh
Ralph

Re: R-däck / Slicks

Postat: fre feb 05, 2010 11:26
av Corinthian
Ralph skrev:Har själv tecknat en extra olycksfallsförsäkring som gäller extremsporter dvs. inkluderar bankörning.
I vilket bolag har du gjort det? vad kostade det?

Re: R-däck / Slicks

Postat: fre feb 05, 2010 17:19
av 745
Corinthian skrev:
Ralph skrev:Har själv tecknat en extra olycksfallsförsäkring som gäller extremsporter dvs. inkluderar bankörning.
I vilket bolag har du gjort det? vad kostade det?
En del bolag har/har haft det här som ett tillägg till de vanliga försäkringarna, priset beror ofta på hur mycket ersättning du vill ha vid en ev. olycka.
Så tänk efter, hur mycket ersättning vill du ha om du t.ex. blir rullstolsbunden
Och kom ihåg att kolla villkoren ordentligt, för det kommer bolaget göra vid en skada (om det rör sig om stora belopp vilket det ofta blir vid personskador).

Re: R-däck / Slicks

Postat: fre feb 05, 2010 17:20
av 745
Ralph skrev:Hej klart intressant om man kunde försäkra bilen men kollade just länken och BMW-försäkringen uteslöt ju tidtagning :?:
Däremot kunde man försäkra föraren.

Mvh
Ralph
Det stämmer bra, om jag har förstått det hela rätt så kör dom 2 olika aktiviteter:

Banträff(ingen tidtagning): Bil försäkrad genom BMW försäkring, förare & arrangör försäkrad genom SBF
Racing(tidtagning): Förare & arrangör försäkrad genom SBF

Dessa 2 aktiviteter körs tydligen ibland på samma dag, bana & med samma förare/bilar, men olika regler, försäkringar & skydd gäller vid de olika aktiviteterna.

Re: R-däck / Slicks

Postat: sön feb 07, 2010 20:20
av Ralph
Hej,
jag tecknade en extra personlig olycksfallsförsäkring hos mitt ordinarie bolag, Länsförsäkringar, när jag började köra sporthoj (R1:a) på bana. Rätt "intressant" om man jämför med 4 hjul... :shock: och definitivt inte ofarligt.

Försäkringen kostar 1600/år omfattar detta och allt annat "roligt", omfattningen/ersättningsbeloppet beror på årspermien.
Det är bättre att vara förekommande anser jag, för även om vi sitter i en bil så kan olyckan vara framme och då kan det §vara bra att ha ett extra försäkringskydd. Premien är som ni ser inte stor om man jämför med vad en enda tävling eller bandag kostar.

En bil kan man alltid laga men personskador, även om de är ovanliga, kan drabba hårt ekonomiskt.

Re: R-däck / Slicks

Postat: mån feb 08, 2010 10:46
av Ralph
Hej, Peter, Christer och Thomas, ett par regelfrågor?

Vad gäller egentligen här?

- Förarna måste vara utrustade med följande skydd:
Hjälm, heltäckande klädsel, handskar, skor.


Det står dock inget om Licenskrav?

Även om det inte krävs på deltävlingarna när man kör ensam så gäller det ju i finalen på klubbmästerskapet på Mantorp när vi kör "alla"??
Vänligen kommentera annars kanske vår snabbaste man/kvinna kommer till finalen och stoppas pga av detta eller har jag missat ngt :?

Kommer det att bli både traditionellt klubbmästerskap i banracing plus final i denna Race serie?
Dessutom hur ser avgifterna ut, betalar vi fullt för seriefinal på Mantorp plus ordinarie klubbmästerskapsavgift?
Hoppas bara då att det styrs upp detta året så vi får ordentligt med bantid för träning på HELA banan.

Tack igen för ett mycket bra initiativ, ser fram emot en snabb sommar :)

Re: R-däck / Slicks

Postat: tis feb 09, 2010 14:17
av Miraculix
Ralph skrev:Hej, Peter, Christer och Thomas, ett par regelfrågor?

Vad gäller egentligen här?

- Förarna måste vara utrustade med följande skydd:
Hjälm, heltäckande klädsel, handskar, skor.


Det står dock inget om Licenskrav?

Även om det inte krävs på deltävlingarna när man kör ensam så gäller det ju i finalen på klubbmästerskapet på Mantorp när vi kör "alla"??
Vänligen kommentera annars kanske vår snabbaste man/kvinna kommer till finalen och stoppas pga av detta eller har jag missat ngt :?

Kommer det att bli både traditionellt klubbmästerskap i banracing plus final i denna Race serie?
Dessutom hur ser avgifterna ut, betalar vi fullt för seriefinal på Mantorp plus ordinarie klubbmästerskapsavgift?
Hoppas bara då att det styrs upp detta året så vi får ordentligt med bantid för träning på HELA banan.

Tack igen för ett mycket bra initiativ, ser fram emot en snabb sommar :)
Tjenare!

Som det ser ut idag har vi egentligen räknat med att vi kommer köra hela serien utan licenser och räknar med att förarna är med och lyssnar på vad som gäller under förarmötet på förmiddagen. Det fungerar som vanliga trackdays förutom att vi har ett par timmar på eftermiddagen att utföra själva deltävlingen och då är man själv på banan.

Om licenskrav skulle dyka upp från medarrangör eller ev. försäkringsbolag(?) inför t.ex. Mantorp så får vi planlägga en licenstagning för alla förare men i dagens läge finns inga såna planer så vitt jag vet.

Om jag får spekulera lite i försäkringsfrågan tror jag vi kan räkna med att licenser kommer krävas om vi ska vara försäkrade via SBF. De kräver säkerligen även att ambulans, sjukvårade, flaggvakter, funktionärer, domare, racelicenser etc, etc, etc. finns tillgängliga. Som jag ser det är det den enda möjligheten att försäkra bilarna inom den form av bankörning vi ska hålla på med under 2010. Det är ju tidtagning och tävling i allra högsta grad, man kommer inte ifrån det. Visst kan man göra en serie med hela kalaset ovan men då kommer deltagaravgifterna skjuta i höjden.

Ansvariga för detta kommer sitta ner om några veckor och gå igenom flertalet punkter. De som är anmälda och har betalat anmälningsavgiften kommer hållas uppdaterade via mail. Vi kommer även fortlöpande uppdatera via hemsidan/forumet.

Re: R-däck / Slicks

Postat: tis feb 09, 2010 18:12
av Jake
Nu ska jag inte vara tråkig här... men har ni hört om det är ok för SBF? De brukar ju vara jättekinkiga med folk som tullar på deras monopol att anordna tävlingar. Har i flera olyckliga fall blivit hot om indragna licencer och allt möjligt.. Det skulle ju vara tämligen trist för oss medlemmar om klubben blev utesluten i sbf pga nåt sånt här!

//Jakob ... som har iallafall halva soppan med SMA i minne. :?

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons feb 10, 2010 16:16
av Miraculix
Jake skrev:Nu ska jag inte vara tråkig här... men har ni hört om det är ok för SBF? De brukar ju vara jättekinkiga med folk som tullar på deras monopol att anordna tävlingar. Har i flera olyckliga fall blivit hot om indragna licencer och allt möjligt.. Det skulle ju vara tämligen trist för oss medlemmar om klubben blev utesluten i sbf pga nåt sånt här!

//Jakob ... som har iallafall halva soppan med SMA i minne. :?
Bra att du tog upp det, vi måste kolla detta.
Som Peter och jag förstått det är klubbarrangemang inte licenskrävande.
Jag tror dock att SBF kan surna till om man börjar styra med enga licenser internt i klubben och köra tävlingar som utgår ifrån dom licenserna men det har vi inga planer på att göra.

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons feb 10, 2010 19:01
av Jake
Ja vi har några gubbar på jobbet som körde en egen cup. under förevändning att det var träning. När SBF fick reda på det vart det ramaskri för att de körde utanför licensreglerna. Kan höra mig för om detaljerna om intresse finns.

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons feb 10, 2010 23:32
av Mange_C5
Miraculix skrev:
Jake skrev:Nu ska jag inte vara tråkig här... men har ni hört om det är ok för SBF? De brukar ju vara jättekinkiga med folk som tullar på deras monopol att anordna tävlingar. Har i flera olyckliga fall blivit hot om indragna licencer och allt möjligt.. Det skulle ju vara tämligen trist för oss medlemmar om klubben blev utesluten i sbf pga nåt sånt här!

//Jakob ... som har iallafall halva soppan med SMA i minne. :?
Bra att du tog upp det, vi måste kolla detta.
Som Peter och jag förstått det är klubbarrangemang inte licenskrävande.
Jag tror dock att SBF kan surna till om man börjar styra med enga licenser internt i klubben och köra tävlingar som utgår ifrån dom licenserna men det har vi inga planer på att göra.
Hur har ni kommit fram till den tolkningen att KM (lokaltävling) inte kräver licens? :?:

SBF G1.7.8
"För att delta i en bilsporttävling krävs att deltagaren har medlemskap i en förening som är
medlem i Svenska Bilsportförbundet, innehar giltig tävlingslicens för aktuell bilsportgren
samt inte häftar i skuld för obetalda tävlings- eller förbundsböter"

G 3.4 Lokal tävling
"Breddtävlande under enkla former där meriter för uppklassning av tävlingslicens inte kan åberopas
eller meriter för funktionärslicens inte kan tillgodogöras. Begränsningar kan beslutas av
sportgrensutskott, distrikt och/eller klubb.
Arrangör avgör om tävling skall sökas som lokal- eller distriktstävling.
SDF kan besluta att ansökt lokaltävling skall genomföras som distriktstävling".

etc...

Re: R-däck / Slicks

Postat: tor feb 11, 2010 0:50
av 62an
Det finns ingen lag som säger att man måste ha licens. Bara SBFs stadgar. Samma diskussion kom upp förra året och då kom man fram till att man inte måste ha licens.

Vad SBF tycker om det är en annan sak. Kanske har de flesta licens ändå, eller kommer att skaffa, och då är problemet lättlöst. Att ta licens är inte svårt eller speciellt dyrt.

Saken kommer dock att diskuteras vid nästa rejsmöte om ett par veckor.

Re: R-däck / Slicks

Postat: fre feb 12, 2010 16:22
av 745
STORT TACK :!: till Christer, Peter & Thomas, utan dom ingen CORVETTE CUP

MEN varför inte följa SBF.s regelverk?

Om jag har förstått Thomas rätt så är det p.g.a. kostnader, och det är ju bra att man försöker att hålla ner kostnaderna.
MEN att spara på kostnader för säkerheten tycker jag är fel.
Miraculix skrev:
Tjenare!

Som det ser ut idag har vi egentligen räknat med att vi kommer köra hela serien utan licenser och räknar med att förarna är med och lyssnar på vad som gäller under förarmötet på förmiddagen. Det fungerar som vanliga trackdays förutom att vi har ett par timmar på eftermiddagen att utföra själva deltävlingen och då är man själv på banan.

Om licenskrav skulle dyka upp från medarrangör eller ev. försäkringsbolag(?) inför t.ex. Mantorp så får vi planlägga en licenstagning för alla förare men i dagens läge finns inga såna planer så vitt jag vet.

Om jag får spekulera lite i försäkringsfrågan tror jag vi kan räkna med att licenser kommer krävas om vi ska vara försäkrade via SBF. De kräver säkerligen även att ambulans, sjukvårade, flaggvakter, funktionärer, domare, racelicenser etc, etc, etc. finns tillgängliga. Som jag ser det är det den enda möjligheten att försäkra bilarna inom den form av bankörning vi ska hålla på med under 2010. Det är ju tidtagning och tävling i allra högsta grad, man kommer inte ifrån det. Visst kan man göra en serie med hela kalaset ovan men då kommer deltagaravgifterna skjuta i höjden.

Ansvariga för detta kommer sitta ner om några veckor och gå igenom flertalet punkter. De som är anmälda och har betalat anmälningsavgiften kommer hållas uppdaterade via mail. Vi kommer även fortlöpande uppdatera via hemsidan/forumet.
När (jag skriver inte om) olyckan inträffar, hur kommer det att kännas, vad tänker ni säga till dom (inblandade skadade/oskadade , anhöriga, & juridiskt ansvarig arrangör) som drabbas :?:

Re: R-däck / Slicks

Postat: lör feb 13, 2010 21:50
av Jake
62an skrev:Det finns ingen lag som säger att man måste ha licens. Bara SBFs stadgar. Samma diskussion kom upp förra året och då kom man fram till att man inte måste ha licens.

Vad SBF tycker om det är en annan sak. Kanske har de flesta licens ändå, eller kommer att skaffa, och då är problemet lättlöst. Att ta licens är inte svårt eller speciellt dyrt.

Saken kommer dock att diskuteras vid nästa rejsmöte om ett par veckor.
Som du säger så finns det ingen lag. Men SBF har monopol, och har historiskt hotat med uteslutnignar och annat för dem som har deltagit i tävlingar där de inte varit involverade. Många har dock löst detta genom att delta i tävlingarna under pseudonym.

:) keep up the good work!

Re: R-däck / Slicks

Postat: tis mar 30, 2010 14:03
av Mange_C5
Jake skrev: Som du säger så finns det ingen lag. Men SBF har monopol, och har historiskt hotat med uteslutnignar och annat för dem som har deltagit i tävlingar där de inte varit involverade. Många har dock löst detta genom att delta i tävlingarna under pseudonym.
Ang. pseudonym så har SBF täppt det hålet också (förutsatt att man behöver anmäla sig med SBF licensen för att få köra) :cry:

G7.1 "Pseudonym/Smeknamn
Förare som önskar tävla under antaget namn, pseudonym, ska kontakta SBF och betalar dubbel licensavgift. Licensutövaren får inte tävla under annat namn så länge denne är registrerad under pseudonym. Förare som är registrerad under pseudonym får inte återgå till att tävla i eget namn innan denne återfått ny licens i eget namn. Det är inte tillåtet att tävla under smeknamn".

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons sep 08, 2010 12:14
av 745
Vilket treadwear har ni på era gatdäck / R-däck / Slicks :?:
Och vilken temperatur brukar ni ha :?:
Och är ni nöjda :?:
Själv har jag 220 på gatdäcken & 50 på R-däcken.
Mina slicks är Michelin Porsche Cup, vet ej treadwear.
Tyvärr gjorde jag inga temperatur mätningar själv (glömde :oops: temp mätare den ända gången jag var ut på banan.)
Jag är nöjd med greppet :D men tycker att livslängden är lite dålig :(

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons sep 08, 2010 12:45
av Corinthian
745 skrev:…vilken temperatur brukar ni ha :?:
Jag ligger runt 2.2bar i tryck på varma däck. Både på gatdäck o R-däck.

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons sep 08, 2010 12:48
av 745
Corinthian skrev:
745 skrev:…vilken temperatur brukar ni ha :?:
Jag ligger runt 2.2bar i tryck på varma däck. Både på gatdäck o R-däck.
Låter som ett normalt tryck, men vilken temperatur & vilken tw har däcken :?:

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons sep 08, 2010 13:01
av Corinthian
745 skrev:Låter som ett normalt tryck, men vilken temperatur & vilken tw har däcken :?:
ingen aning om treadwear, men jag hoppas att det är lågt så att däcken nöts ut av friktionen och inte räcker länge pga backelitplast.
temepraturen har jag ingen koll på heller, men Jonny med UAR PErformance C6Z06'an hade runt 44° på sina Michelin Pilot Sport Cup däck på Kinnekulle förra helgen.
Den temperaturen kan vara högre efter hans sista körning då han låg ute många varv ifs

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons sep 08, 2010 14:54
av 745
Självklart vill man ha fäste :twisted:
Anledningen till att jag undrar är att jag har dålig livslängd på mina däck, och frågan är om/hur mycket jag kan gå upp i hårdhet och ändå få rätt temperatur/fäste :?:
När det gäller arbetstemperatur på slicksen brukar det gå bäst vid ca 70 i innerkant & ca 90 grader i ytterkant.
Kinnekulle :!: saknar varvtid :? https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =varvtider

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons sep 08, 2010 16:45
av Corinthian
745 skrev:Kinnekulle :!: saknar varvtid :?
Snabbaste tiden jag klockade Johnny på var 1'01.9

Re: R-däck / Slicks

Postat: ons sep 08, 2010 17:55
av 745
TACK då har jag satt upp Jonny´s Kinnekulle tid som den snabbaste.
TILLBAKS till ämnet: (ursäkta att jag citerar mig själv)
745 skrev:Vilket treadwear har ni på era gatdäck / R-däck / Slicks :?:
Och vilken temperatur brukar ni ha :?:
Och är ni nöjda :?:
Själv har jag 220 på gatdäcken & 50 på R-däcken.
Mina slicks är Michelin Porsche Cup, vet ej treadwear.
Tyvärr gjorde jag inga temperatur mätningar själv (glömde :oops: temp mätare den ända gången jag var ut på banan.)
Jag är nöjd med greppet :D men tycker att livslängden är lite dålig :(