Sida 2 av 2
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: mån apr 26, 2010 21:29
av Hällsjö
jake det var inte snack om litereffekt utan hållbarhet vilket är mycket intressant att jämföra då vi pratar amerikanska standardprylar,antar att du vet att Rotax är amerikanskt ? Håller verkligen med dig att värmen för det mesta är det största problemet om man inte bestämmer sig för entumsledningar ! och istället får problem med att få upp tempen.
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: mån apr 26, 2010 21:37
av Hällsjö
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: mån apr 26, 2010 21:42
av Svante
Hällsjö skrev:jake det var inte snack om litereffekt utan hållbarhet vilket är mycket intressant att jämföra då vi pratar amerikanska standardprylar,antar att du vet att Rotax är amerikanskt ? Håller verkligen med dig att värmen för det mesta är det största problemet om man inte bestämmer sig för entumsledningar ! och istället får problem med att få upp tempen.
Hämtat direkt från Wikipedia..
BRP-Rotax GmbH & Co. KG, commonly known simply as Rotax, is an Austrian engine manufacturer.
Låter som du har koll på det mesta häromkring hällsjö!
Du får nog ta och skrapa fram lite kunskap snart..
F.Ö en tråddödare. Din 1000hk 350 smog kan vi disskutera i en annan tråd.
/Svante.
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: mån apr 26, 2010 21:53
av Hällsjö
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: mån apr 26, 2010 21:55
av Hällsjö
För övrigt är den enda smog här den som du verkar ha mellan mösshållarna

Re: Trimma Lt1 -95
Postat: tis apr 27, 2010 10:04
av Porginal
Svante skrev:Porginal skrev:Vad köper man??
Har efter timmar av sökandes i summitracing.com efter vad man ska köpa för kul att skruva på under vintern.
Saken är ju den att bilen e orginal nu, dock har jag ett vortech kompressorpaket som jag skall montera i vinter.
Då hör det ju till att det e ju lika bra att renovera motorn innan, känns lite onödigt att försöka trycka på 100+ hk på en bil som rullat 13000mil.
Men i och med renoveringen så kan man ju lika gärna fortsätta pilla lite, men vad köper man?
Ge mig tips! ingen som har ett liknande projekt eller haft?
Intressant så du är spikad på kompressoröverladdning?
Jag har åkt kompressor ett tag och även turbo. Men det är nästan aldrig man ser en C4 med en rå N/A motor?
Så bryt isen och högkompa den jäkeln

kompressorn kan du ju sälja till nån bättre behövande.
Jag är i slutet av monteringen av min 12.0:1 CR 383 LtX motor.
Och med
4340 Scatvev 3.75 i slag
Compstar 4340 H-profil stakar och ARP-2000 bolt upgrade
SRP Professional kolvar flat tops
AFR 1039 Eliminator cnc toppar + spring upgrade
Comps custom grind kam mekanisk rulle
Isky racing mek, rullyftare
Canton road race oljetråg m pump och pickup
Mls packningar
Lt4 billet kamdrivning
Har även preppat lådan och installerat transpak och B/M ripper shifter.
Blocket stressborrat och planat och jag la mig på 0.040 i quench
Fullt ARP-bultad
Ja listan fortsätter
Samt lite mätare och annat lall så har jag inte passerat 90 000kr än.
Men jag tippar på ca 100k.. Ändå lite billigare jämnfört med 2-300k som ovanstående talare nämnde.
Och då siktar jag ändå på att plocka mer ur denna motor än 383an med kompressor jag byggde 2003-2004.. Du kan plocka över 600hk N/A ur Lt´n. 355 eller 383 välj själv =)
/Svante.
Kul att mitt lilla inlägg har blossat upp så ordentligt,
Nja anledningen till att det blev kompressor e väl för att jag klev över kompressorn till rätt pris, för mig handlar det inte att plöja ner några 200 tusen, vilket jag inte heller förstår att man skulle göra.
fanns ju en färdig 1000hk LT1 på nitroz i vintras för 110 tusen, färdig byggd och klar!
Ne jag tycker om att skruva och vill ju gärna prova på. Har aldrig åkt kompressor och det skulle vara kul att prova!
men, nu e det ju så att jag e mer ute efter skryt hästarna än de som verkligen behövs

dvs kommer inte ligga och bränna runt en bana 100 varv utan vill ju bara ha effekten för att vrida runt bakhjulen i en trevlig burnout!
men håller ju med att en orginal corvette e ju hemskt seg, tror till och med att min diesel bmw ger c4 orginal pisk, så iår blir det på med kompressorn, till nästa år så ska motorn ur och då får det bli en lite värre översyn!
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: tis apr 27, 2010 17:48
av Svante
Ja nog blossade det upp alltid.. Ett gott skratt har man då fått sig.
Förstår iaf precis vad du är ute efter.
Du kan ju om du vill leta upp orginalkolvar från tidigare Vette C4, vissa hade nämligen TRW´s smidda kolvar som standard. En billig slant för en bra försäkring. Vet en del som fått sprickbildning i sina gjutna orginalkolvar vid överladdning. Oftast märker man det på hög vevhusventilation och lite senare ett totalras med helrenovering som följd.
Kör lungt!
Kul att se lite aktivitet och inte bara en massa snack.
/Svante.
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: tis apr 27, 2010 18:27
av Jake
Lt1an har hypereutektiska kolvar, 84-85 hade smidda TRW som svante säger.
Men att den gode hällsjö inte känner till att det är en annan gubbe (som förövrigt är min stora idol), som ligger bakom det hela förvånar mig..
Du kanske känner till att?
n = Wt/Qhög|rev = 1- Tlåg/Thög.
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: tis apr 27, 2010 18:58
av Hällsjö
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: tis apr 27, 2010 19:03
av Hällsjö
Håller med dig till 100% poriginal , show off , ville bara dra tillbaka pendeln lite, man behöver inte allt crapp i fina kartonger
det ska vara kul o man behöver inte göda speedshoparna mer än nödvändigt !
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: tis apr 27, 2010 22:07
av Robie
Personligen hade jag nog satsat på procharger kitet, men manuell låda samt Dana 44 är ju o föredra!
Det här ser ju rätt kul ut:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Co ... ?ca=17&w=3
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: tis apr 27, 2010 22:13
av Svante
Hällsjö skrev:Håller med dig till 100% poriginal , show off , ville bara dra tillbaka pendeln lite, man behöver inte allt crapp i fina kartonger
det ska vara kul o man behöver inte göda speedshoparna mer än nödvändigt !
Speedshop och speedshop.. Brukar ta direkt från tillverkaren från USA, alternativt Summitracing.. Att köpa av svenska firmor för 20kr/$ är inget jag ser fram emot.
Hur du än vrider och vänder på det så kommer du aldrig kunna ta ifrån fördelen med stadigare prylar. Jag vill ogärna sabba en fin överdel bara för att vrida på 5öringar gällande underdelen.
Bygg nedifrån och upp om du ska jaga mycket effekt.
/Svante.
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: tis apr 27, 2010 22:16
av Svante
Min annons f.ö

finns här på köp/sälj också..
/Svante.
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: tis apr 27, 2010 23:03
av Hällsjö
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: ons apr 28, 2010 7:41
av Svante
Säger han som kör en likadan själv =)
/Svante.
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: ons apr 28, 2010 12:23
av Hällsjö
Johan,det är du som bygger "seriöst" o behöver all sköns crapp

inte jag,jag kör skiten ur min (o kanske ur din) med snikprylar
enligt dig. Jag har jävligt roligt med min o lägger långa lakritsremmar varje dag,utom söndagar då man är i kyrkan.
Till helgen blir det drifting med dom nya kumhodäcken som ryker svenskt,alltså ett däck blått o ett gult

Re: Trimma Lt1 -95
Postat: ons apr 28, 2010 12:48
av Peter Anjou
Hejsan !
Visst är det bra när det finns olika ideer och funderingar !

!!
Tänk om alla skulle ligga på samma nivå !
Hälsningar / Peter A
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: ons apr 28, 2010 22:29
av Svante
Hällsjö skrev:Johan,det är du som bygger "seriöst" o behöver all sköns crapp

inte jag,jag kör skiten ur min (o kanske ur din) med snikprylar
enligt dig. Jag har jävligt roligt med min o lägger långa lakritsremmar varje dag,utom söndagar då man är i kyrkan.
Till helgen blir det drifting med dom nya kumhodäcken som ryker svenskt,alltså ett däck blått o ett gult

Jag väljer isåfall min svarta -85 som motståndare. Den kanske är lite klen men förhoppningsvis så kanske jag hänger med några meter i,af.
Jag vågar faktiskt to,m posta en bild av min crap in the box motor.
/Svante.
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: ons apr 28, 2010 23:10
av MickeW
Svante skrev:Hällsjö skrev:Johan,det är du som bygger "seriöst" o behöver all sköns crapp

inte jag,jag kör skiten ur min (o kanske ur din) med snikprylar
enligt dig. Jag har jävligt roligt med min o lägger långa lakritsremmar varje dag,utom söndagar då man är i kyrkan.
Till helgen blir det drifting med dom nya kumhodäcken som ryker svenskt,alltså ett däck blått o ett gult

Jag väljer isåfall min svarta -85 som motståndare. Den kanske är lite klen men förhoppningsvis så kanske jag hänger med några meter i,af.
Jag vågar faktiskt to,m posta en bild av min crap in the box motor.
/Svante.
Härligt Svante, nu fick han nåt att bita i
Jag håller på dig!
mvh
MickeW
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: ons apr 28, 2010 23:29
av Peter Anjou
Hejsan Micke !!
Svårt att slita sig från C4 s Värld eller

!!
( det skulle vara kul med en bild på " nygamla " bilen )
Vi syns och hörs

!!
Hälsningar / Peter A
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: fre apr 30, 2010 10:26
av Hasse C4
Hej Grabbar
Har läst lite om era trimplaner, och man slås av hur fantasifullt man kan leka med en jänke. Motsvarande resonemang finns knappast hos tex Porsche eller Ferrari gänget i deras forum. Kreativiteten hos vårat forum fullständigt flödar. Har själv en 383 stroker och har fått uppleva
följdproblem men problem är till för att lösas. Tillfredsställelsen när allt
funkar är underbar eller hur ? Så mitt råd är våga trimma och experimentera. Jänkedelar jämfört med ovanstående bilar är försumbara.
Hoppas vi ses i sommar, men tycker ni inte att det är få som är ute och kör ? Våga lämna garaget och gasa på mellan poliskontrollerna.
Re: Trimma Lt1 -95
Postat: sön maj 02, 2010 17:47
av Robie
Här verkar va en färdig låda om du ska trimma bilen lite
http://www.blocket.se/gavleborg/Automat ... ?ca=17&w=3