Sida 2 av 3
Re: Ny motor
Postat: sön aug 14, 2011 17:09
av Don Tomaso
RPM insuget passade inte under min smallblockshuv, däremot går det nog in under en bigblockhuv. Jag körde med huven höjd i bakkant nån centimer, 2" högt filter och en rejäl dropbase underdel och ändå skavde det emot huven på insidan. Står även på Edelbrocks hemsida "will not fit under stock corvette hood". Har nu en L88 huv och nu är det inga problem.
Re: Ny motor
Postat: sön aug 14, 2011 20:48
av KrilleN
Kompisen min kör med RPM insuget...edelbrock förgasare, och 3" filter under en SB huv modell 68-72. Kan fixa bilder om nån är intresserad.
Re: Ny motor
Postat: mån aug 15, 2011 12:15
av Kalle Mankan
"Däremot....om du ska bygga en högvarvig motor så skulla inte jag gå på varken performer eller performer rpm. Skulle gå på ett enplans som matchar kammen. Alt. så skulle jag gå på original camaro 302 insuget. Det kanske är det bästa alternativet med tanke på höjden på enplansinsug, dock kanske inte så lätt att få tag på."
Grejen är den att jag vill använda orginal huv och filter, det är det som sätter mina gränser. Nog vet jag att det skulle vara bäst med ett enplans och annan luftfilterburk. Till saken hör också att jag skall använda q-jet förgasare till detta projekt. Jag vet mycket väl att en annan kombination än den som beskrivs ovan skulle ge mer effekt, men jag vill ha just org huv och luftburk samt q-jet.
KrilleN ! Jag är tacksam om du kan fixa biler.
Kalle
Re: Ny motor
Postat: mån aug 15, 2011 21:29
av KrilleN
Kalle Mankan skrev:"Däremot....om du ska bygga en högvarvig motor så skulla inte jag gå på varken performer eller performer rpm. Skulle gå på ett enplans som matchar kammen. Alt. så skulle jag gå på original camaro 302 insuget. Det kanske är det bästa alternativet med tanke på höjden på enplansinsug, dock kanske inte så lätt att få tag på."
Grejen är den att jag vill använda orginal huv och filter, det är det som sätter mina gränser. Nog vet jag att det skulle vara bäst med ett enplans och annan luftfilterburk. Till saken hör också att jag skall använda q-jet förgasare till detta projekt. Jag vet mycket väl att en annan kombination än den som beskrivs ovan skulle ge mer effekt, men jag vill ha just org huv och luftburk samt q-jet.
KrilleN ! Jag är tacksam om du kan fixa biler.
Kalle
Du har PM
Re: Ny motor
Postat: sön apr 15, 2012 0:28
av Kalle Mankan
Länge sedan var det som jag gjorde nåt i denna tråd och på motorn. Hur som så börjar motorn bli komplett och jag tänkte att jag skulle visa en bild på skapelsen. Insug och färg saknas. Planen är, om lust och ork finns, att ha denna i bilen i sommar. Denna skall då vara monterad tillsammans med ny låda och avgassystem med mera.
Kalle

Re: Ny motor
Postat: sön apr 15, 2012 9:49
av Mr. Beam
Riktigt vacker rova du har där! Bara värstingprylar....
Antar att du är bra sugen på att få höra hur den låter nu....
/ Mr. Beam
Re: Ny motor
Postat: sön apr 15, 2012 17:51
av Kjell.Magnusson
Hejs Kalle
Snygg

Ihop med skrotet nu så du får gasa! Vad räknar du med för effekt?
Re: Ny motor
Postat: sön apr 15, 2012 19:29
av Kalle Mankan
Hallå!
Visst vill jag få i gång den så snart som möjligt. Nedan visar körningen i desktop dyno.
Kalle

Re: Ny motor
Postat: sön apr 15, 2012 20:14
av Kjell.Magnusson
Hejs
Den kommer att gå bra! Skynda dej ännu mer!
Re: Ny motor
Postat: sön apr 15, 2012 20:31
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Jag var tvungen att titta i genom hela tråden igen då mitt minne är halare än en teflonpanna! Vad hände med det att kolven tog i toppen?
Re: Ny motor
Postat: tis apr 17, 2012 11:52
av Kjell.Magnusson
Hejs
Det här enplans insuget till Camaro 302 hur funkar det? Är alla förgasarens kanaler till alla cylindrar i motorn eller är det uppdelat på något sätt?
Re: Ny motor
Postat: tor apr 19, 2012 13:26
av Kalle Mankan
magnum skrev:Hejs igen
Jag var tvungen att titta i genom hela tråden igen då mitt minne är halare än en teflonpanna! Vad hände med det att kolven tog i toppen?
Hallå!
Ja, lösningen var enkel. Vänd på kolven så blir det bättre, ibland är jag för ivrig både med monteringen och med att fråga!
Kalle
Re: Ny motor
Postat: tor apr 19, 2012 13:31
av Hejdarn
Kalle Mankan skrev:magnum skrev:Hejs igen
Jag var tvungen att titta i genom hela tråden igen då mitt minne är halare än en teflonpanna! Vad hände med det att kolven tog i toppen?
Hallå!
Ja, lösningen var enkel. Vänd på kolven så blir det bättre, ibland är jag för ivrig både med monteringen och med att fråga!
Kalle
Förstår om det blev dålig frigång med staken uppåt.

Re: Ny motor
Postat: tor apr 19, 2012 14:46
av Kjell.Magnusson
Hejs
Aha, Kalle
Kul Hejdarn

Re: Ny motor
Postat: lör dec 15, 2012 16:03
av Kalle Mankan
Hallå!
Oj, det vara ett tag sedan som jag tänkte på detta i tid långa projekt. Motorn och bilen har legat i dvala då mer prio projekt har dykt upp som jag var tvungen att avsluta först. Se bilden nedan, den visar min hall samt vardagsrum under projekt "boningshus" i på min sommarsemester. Som ni ser så är motorn snart klar för hängas i bilen. Det stora problemet har varit att det varit så kallt, så det är inget kul att var ute i kallt garage. Några produktionstimmar i garaget kräver planering så att värmen kan sättas på några timmar innan. Hur som så finns allt till motorn inklusive en qjet specialbeställd från staterna
http://www.deanoscarbs.com/. Nu saknas bara nya ljuddämpare som skall vara till det inte än egenbyggda systemet. Min tanke är att använda dessa.
http://www.corvettecentralexhaust.com/p ... naflow.php Någon har någon erfarenhet?
Nya tag,
Kalle
Re: Ny motor
Postat: lör dec 15, 2012 18:32
av Ricky
Kul att det rör sig Kalle.
Här finns en test av ljuddämpare som kanske kan ge lite vägledning.
http://www.mustang50magazine.com/techar ... mbers.html
Re: Ny motor
Postat: lör dec 15, 2012 21:48
av Kjell.Magnusson
Hejs
Motorn är en pärla!
Men jösses vad har hänt med huset?
Re: Ny motor
Postat: sön dec 23, 2012 15:21
av Kalle Mankan
magnum skrev:Hejs
Motorn är en pärla!
Men jösses vad har hänt med huset?
Ja, precis som med gamla bilar behöver också ett gammal hus lite kärlek i bland! Husrost=röta.
Kalle
Re: Ny motor
Postat: sön dec 23, 2012 20:55
av Kjell.Magnusson
Hejs
Huu, va trist! Röta... Hoppas du får ordning på det!
Re: Ny motor
Postat: lör dec 29, 2012 11:30
av Kalle Mankan
magnum skrev:Hejs
Huu, va trist! Röta... Hoppas du får ordning på det!
Ja då, börjar bli klart, "bara" ytskikt kvar.
Kalle
Re: Ny motor
Postat: lör dec 29, 2012 13:10
av Kjell.Magnusson
Hejs
Låter bra att huset börjar bli färdigt så du kan koncentrera dej på viktigare saker

Re: Ny motor
Postat: sön dec 30, 2012 16:04
av Kalle Mankan
magnum skrev:Hejs
Låter bra att huset börjar bli färdigt så du kan koncentrera dej på viktigare saker

Ja precis!
Kalle
Re: Ny motor
Postat: sön mar 10, 2013 20:35
av Kalle Mankan
Jag tittade just på datumet när jag startade denna tråd, året var 2009. Nu är den klar i alla fall som så på när svängdämpare, flexplatta och en vingmutter till ventilkåpan. Just nu så kraftsamlar jag för lägga i den bilen. Vem vet så kanske jag kan vrida på nyckeln snart? Tänk ca 4 år......
Kalle

Re: Ny motor
Postat: sön mar 10, 2013 22:10
av Kjell.Magnusson
Hejs
4 år.. Ja, nu är det nog dags att få snurran på plats!

Re: Ny motor
Postat: mån mar 11, 2013 10:02
av axelg89
Kalle Mankan skrev:Jag tittade just på datumet när jag startade denna tråd, året var 2009. Nu är den klar i alla fall som så på när svängdämpare, flexplatta och en vingmutter till ventilkåpan. Just nu så kraftsamlar jag för lägga i den bilen. Vem vet så kanske jag kan vrida på nyckeln snart? Tänk ca 4 år......
Kalle

Snyggt... ser verkligen mycket snäll ut med all den prydliga färgen, vem kan ana vad som döljer sig där under
Mvh
Re: Ny motor
Postat: mån mar 11, 2013 13:16
av stingray L46
Snyggt, men är det inte samma kulör som dom hade på original hemi-motor på 70-talet?
Re: Ny motor
Postat: mån mar 11, 2013 14:03
av Ricky
Kulörerna "HEMI orange" och Chevas "Hugger Orange" är ganska lika.

Re: Ny motor
Postat: tis mar 12, 2013 13:52
av PercyBerg
"KrilleN"
Kör själv en 1969 427 L88 (all match), och givetvis med originalkammen....kanske lite trög upp till 4-4500 rpm....men över där och upp till 7000 rpm så åker jag ifrån det mesta Känns som ett tåg kör in i arslet på bilen vid 5000RPM.
Men också viktigt med dessa kammar är kompet i motorn. De var gjorda för att gå med högt komp. Så var inte rädd för kompet....kör själv med 12,1 + deckat block och planade toppar....det funkar kanon att köra på med V-power och oktan booste
Tumme upp från mig !
Percy
Re: Ny motor
Postat: lör jun 15, 2013 10:07
av Kalle Mankan
Ok, jag vet att det går sakta, en nu är det inte långt kvar!
Kalle

Re: Ny motor
Postat: mån jun 17, 2013 17:54
av Mr. Beam
Schysst Kalle!
Men nu vill vi se och höra en film från uppstarten!
/Mr. Beam