Sida 2 av 7
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis nov 09, 2010 21:08
av vette.se
Har varit lite dålig på att uppdatera här men nu när det är lite lugnare så nu blir det mer
Kompressorbygge som pågår just nu, C5 -99 Automat med nyrenoverad förstärkt låda och A&A V3Si kit. Vxllådan sitter nu i och imorgon börjar kompressor installationen. Mer bilder följer.
C6 2005 E85, kompressor 610hk. Ägaren ångrar sitt kamval så nu sitter originalkam i igen. Byte av ventiltätningar pågår sen ska den besiktigas och kompressorn på igen.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons nov 10, 2010 23:06
av vette.se
Lite som är gjort idag på kompressorbilen,
intercooler och lufttunneln på plats, lite specialanpassning behövdes eftersom detta är en europabil med dragögla fram.
mer intercooler. Det är väldigt tajt att få rören över kylaren så den är nedslipad i överkant för att vinna ca 15mm
Kompressorfästen ihopmonterade. Detta är den senaste versionen som kom nyligen som möjliggör ett enkelt rembyte som tidigare varit ganska omständigt.
Vi har ett pågående försäkringsjobb som gick iväg till lack idag, nån bytte fil på Essingeleden och körde in i sidan så hela förarsidan blev repad och framskärmen spräckt så de blir ny framskärm, omlack front, hela förarsidan och bakdel.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tor nov 11, 2010 21:12
av vette.se
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån nov 15, 2010 20:21
av vette.se
Någon dynokörning hanns inte med idag men den är uppsatt i dynon nu ikväll - imorgon bitti blir det dags att mappa
Ett av projekten som pågår, ny motor, ny låda, ny kompressor med COG drivning
Ytterligare ett projekt

Större kompressor, 8-rib drivning, Racestol, Methanol sprut, fix av diverse småfel

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tor nov 18, 2010 21:24
av vette.se
Till sist efter lite stök så var 99an med kompressorinstallationen klar
Originalbensinpumpen var för gammal och trött för att orka med den högre effekten trots en Boost-a-pump så det blev att sätta i en Lingenfelter pump istället.
Original bränslefilter/tryckregulator(i samma enhet från -99 och framåt) var också slutkört och höll 55psi bränsletryck istället för 58-60 som det ska vara så det fick också bytas ut men nu idag så var småproblemen fixade och vi kunde återuppta mappningen.
498hk/634Nm blev slutresultatet så det blir att se upp när det dyker upp en blå C5 cabbe i backspegeln
Titta också på dynovideon här:
http://www.youtube.com/watch?v=Y3GqmY8hmxw
Vi har ytterligare sex kompressorbyggen de närmaste veckorna så vi håller oss sysselsatta - En 2005 manuell(standard6-rib), en 2006 automat (COG drive), en 2007 manuell(8-rib), en 2007 automat(8-rib), en 2008 manuell(standard 6-rib) och slutligen en 2008 manuell(standard 6-rib). Vi uppdaterar här efterhand tillsammans med våra andra projekt.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tor nov 18, 2010 23:07
av Ricky
Ni måste ha världens trevligaste jobb som får leka med så fina grejer på dagarna.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre nov 19, 2010 9:22
av gta324
testat denna?
http://www.atiracing.com/links/pr/super ... /index.htm
tänkte prova men får för lite snurr då jag har 3.45" på min procharger nu.........
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre nov 19, 2010 10:32
av vette.se
Vi kör med den på en av våra egna bilar, ring och snacka med Marcus så får du lite info
Här är hela COG kitet vi kör med, observera att skivan med frikopplingen(4) är väldigt bred, vi fick kapa ner den så lång det gick för att vi skulle få plats med den i en C5a. Det är detta kit vi kommer köra i kundbilen också.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre nov 19, 2010 12:57
av gta324
Frågan e hur stor cog crank pulley det finns? och man får plats med

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre nov 19, 2010 13:33
av vette.se
gta324 skrev:Frågan e hur stor cog crank pulley det finns? och man får plats med

Den crank pulley`n finns bara i standard size just nu, likaså med super pulley`n med koppling.
Kommer säkert framöver. Men just nu justerar man trycket via en wastgate på trycksidan.
Mvh Marcus R-tune
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör nov 20, 2010 13:07
av gta324
Skulle vilja få upp F1'an i 70k vid 6000rpm så skulle behöva en större crank pulley

får undersöka lite ...
kul bilar ni pysslar med!
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tor dec 02, 2010 21:05
av vette.se
Lite bilder på en av -08 kompressorbilarna vi håller på med, denna är nästan klar.
Lite av hur dumpen sitter och omplacering av tutan, på röret kan du också se givaren till boost-a-pump.
Intercooler, observera att dragöglan är bortkapad eftersom det är en europabil - annars får inte intercoolern plats/hamnar i rätt läge.
Specialanpassning av A&A lufttunnelplåt för att få dit oljekylaren.
Vi monterar boost-a-pump (Flow charger heter A&As version) precis bredvid tanken för att få så kort anslutning som möjligt till pumpen, dvs högsta möjliga spänning till pumpen. I vanliga fall monterar man den i motorrummet och använder originalkabeln fram till pumpen som tyvärr ger en hel del spänningsfall. Boost-a-pump matas nu direkt från B+ med en grov kabel.
Nästan klart
Nu ska det dit lite uppgraderingar med Elite tunnelplåt, PFADT coilovers, PFADT krängningshämmare och bromskylning fram. Vi ska också eftermontera en heads up display.
Börjar bli lite tråkigt med alla bilder på kompressorinstallationer, eller ....

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre dec 03, 2010 14:11
av Peter Anjou
Hejsan Anders !
Bilder på olika ombyggnader blir aldrig tråkigt tycker jag !
Det är bara kul att se olika lösningar, alltid får man nån ide själv !

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre dec 03, 2010 15:12
av 745
vette.se skrev:Börjar bli lite tråkigt med alla bilder på kompressorinstallationer, eller ....

Definitivt inte, (man kan låta bli att läsa, sen vore det kul att se hur ni anpassar en bil till bankörning efter något reglemente) problemet är ju att man blir köpsugen.............

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån dec 06, 2010 20:11
av Lars Jakobsson
Det kan aldrig bli för mycket kompressor

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis dec 07, 2010 0:09
av WolfMan

*Vackert* ..... mycke go saker där som man vill Tomten ska komma med ...

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis dec 07, 2010 0:49
av simo ch
Bra länk där man ser hur viktiga våra bilar är för oss Corvette ägare. Finns inga gränser till vad det får kosta. Tycker grymt bra att uppgradera bilen med hästar, väghållning mm.
Hade varit kull och veta om det fanns fler versting Corvetter här i Göteborg.
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör jan 01, 2011 15:20
av vette.se
Vi har haft fullt upp med flytten till nya lokalen så det har varit lite dåligt med att ta bilder. Vi har ett antal kompressorbilar som står på kö för att färdigställas, tre av dem är klara och väntar på att köras i dynon. Vihoppas få dynon på plats under veckan så vi får återkomma med bilder/video från dynokörningarna.
Vi håller på med chassit på en av bilarna som får ett komplett PFADT chassi, bromskylning fram och stålomspunna bromsslangar.
En av våra speciella PFADT dämpare med en sättning du bara kan hitta hos oss.
Den ska också få ett eftermonterat Heads-Up display kit
En bild på nya lokalen - den är dubbelt så stor som gamla så vi får lite mer svängrum inne och bla en liftplats till och en motorverkstad. Mer bilder kommer när det är färdigmålat och allt är på plats.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån jan 03, 2011 18:29
av vette.se
Hmmm, ska kanske ta och flytta igen .... till ännu större lokaler, fullt redan nu
Och så kom ytterligare en bil idag

Den ska byggas om till banracingbil, motor, drivlina, chassi, säkerhet etc.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån jan 03, 2011 19:25
av 745
vette.se skrev:Den ska byggas om till banracingbil, motor, drivlina, chassi, säkerhet etc.
Vilken klass ska bilen gå i

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån jan 03, 2011 19:27
av vette.se
745 skrev:vette.se skrev:Den ska byggas om till banracingbil, motor, drivlina, chassi, säkerhet etc.
Vilken klass ska bilen gå i

Om du menar Corvetteserien så går den i 500+ (LS7 motor)
Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons jan 12, 2011 13:33
av vette.se
Nu har vi fått dynon på plats och kan börja beta av bilarna som står på kö för att mappas - bara lite målning och allmän uppsnyggning kvar
Första bilen ut är en 2008 C6 med ett standard A&A C6 kompressorkit, AmericanRacing headers och B&B avgasystem.
592hk/702Nm på bakhjulen

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör jan 15, 2011 14:16
av vette.se
Lite fler bilder från de senaste dagarna, nu har vi det mesta på plats och dynon i drift. Det vi har kvar är lite smått med allmän uppsnyggning.
Det är en träff hos oss 9 April med inriktning säkerhet vid ban/dragracing som hålls av CCS, preliminär tid är 10:00-13:00.
Av det är det ca 1-2 timmars säkerhetsgenomgång och övrig tid demo/visning av alla typer av säkerhetsutrustning samt mingel, fika med bulle o mackor, mer information/inbjudan kommer från klubben.
Vi har plats för ett par hundra bilar så ta ut pärlan i vårsolen och kom hit och lyssna eller varför inte bara kika runt på våra nya lokaler och kul projekt som står inne.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: lör jan 15, 2011 14:30
av vette.se
Installation av HUD på en -08 som jag nämt tidigare, du ser kanten på själva HUD enheten längst in bakom där instrumenten ska sitta. Detta är inget jag rekommenderar för någon som inte är van att skruva. Innan man kommer så här långt måste HELA instrumentbrädan lossas och lyftas upp ca 70mm för att kunna få in HUD enheten, för att få loss instrumentbrädan är det mycket som måste rivas.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: ons jan 26, 2011 21:03
av vette.se
Vi har börjat lite smått med banracingbilen, allt är urrivet och vi har börjat montera i det nya. I väntan på lite delar från Lingenfelter har vi börjat med monteringen av torrsumptanken. Med lite massage av ramen, lite modifiering av fästen och nya mutterstycken i ramen sitter tanken på plats. PCM boxen och boxen för det elektroniska spjället får inte plats på originalplatsen längre utan vi har gjort nya fästen och monterat dem ur vägen för allt. Fästen för batteriet är bortkapat och ramen slipad och uppsnyggad med lack, batteriet kommer placeras bak i bilen. Original innerskärm passar perfekt och likaså luftuttaget på skärmen. Den enda modifiering vi måste göra på innerskärmen är för de två torrsumpslangarna som går igenom innerskärmen i innerkant men fortfarande ur vägen för sprut från däcket.
Inom kort får vi in ytterligare en bil som ska få en LS7 motor på samma sätt som denna, denna bil är en 2004 Z06a som vi får in imorgon och motorn mm kommer nästa vecka. Bilder kommer

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: mån jan 31, 2011 14:00
av goa2head
En sprillans ny LS7 anlände till oss idag för att monteras i en C5a inom kort!

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis feb 01, 2011 19:26
av vette.se
Fick hem en hög med huvar idag, vi använder uteslutande World Challenge C5 & C6 huv som är utprovad i vindtunnel och används i World Challenge serien i USA. Det är en riktig huv som är allt annat än kosmetika, förutom att den är snygg så ser den till att evakuera all värme under huven på ett väldigt effektivt sätt och samtidigt som den ger rejält med downforce. Vanligast är glasfiberversionen men den finns HELT i kolfiber också som bara väger ett par kg. Vi tog hem en C6 huv extra(glasfiber version) ifall någon är intresserad, jag har en kille som kommer och kollar på den på torsdag, kan inte han bestämma sig är den ledig.
Här är den inpassad på en Z06 innan lack
Lackad .... (annan Z06a)
Vinge, också den en professionell produkt utprovad i vindtunnel för att passa C6ans kaross(finns också i C5 version) för optimalt marktryck med minsta möjliga förluster vid hög fart.
Nu behöver den här bilen bara kompletteras med sidokjolar och splitter fram så blir den riktigt giftig på banan - hela chassit redan ombyggt med coilovers, krängningshämmare, metall-leder i alla a-armar(ingen flexande poly eller gummi

), andra motor och diff fästen, bromskylning, Sparcostolar etc etc

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: tor feb 03, 2011 14:37
av vette.se
Nyanländ preppad A6 låda (4L80 6 växlad automat), starkaste som det går att bygga med de delar som finns idag - ska klara många hårda starter på strippen med 850-900rwhp, denna har också en Yank PRO converter med 3000 i stall speed

Den ska monteras i bilen vi håller på och bygger med Procharger F1 COG belt setup.

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: fre feb 04, 2011 14:10
av vette.se
Ytterligare ett Akrapovic system dök upp idag, fjärde systemet med introduktionsrabatten på 15% - ett kvar !
Önskar att alla kunde komma och se ett system live, finishen är helt enorm - INGET av de amerikanska märkena kommer i närheten av Akrapovic !

Re: Lite som pågår hos vette.se
Postat: sön feb 06, 2011 17:38
av vette.se
Söndag och man jobbar som vanligt
En av C5orna som ska få LS7 motor installerad, original Z06 motorn avlyft och har nu fått ge plats för en C6 Z06 motor. Vi räknar med att ha bilen ihop igen imorgon.
Passar på och byter de gamla gummibussningarna i tuben samtidigt, på golvet ligger de nya aluminum/poly bussningarna (hardyskivor) och väntar på att monteras.
