Re: Bränslebekymmer?
Postat: ons jul 14, 2010 8:59
Nu har jag kollat och det är vanliga vippor i den.
/Benny
/Benny
Club Corvette Swedens Webbforum
https://clubcorvettesweden.se/forum/
Tändstiften bytte förra ägaren hösten 08 enligt honom men bilen har ju inte gått mer än kanske 400 mil sedan dess. Fördelarlock, rotor, tändspole, tändkablar vet jag inget om men själva fördelaren är nog lika gammal som bilen. Fördelarlocket hade jag bort igår och samtidigt putsade jag kontaktytorna i locket samt på rotorn. Blåste även ur fördelaren med tryckluft. Spole och kablar.......näe, vet inget om dessa.Hot Rod skrev:Min gissning är att du har tändningsproblem.
Fördelarlock, rotor, tändspole, tändkablar, tändstift - hur gamla är dom? Vet du när de byttes sist? Hur ser locket ut på insidan?
Ja, oxid var det men det är borta nu men den går lika illa ändå. Tändspolen då? Kan man mäta den på nåt vis? Eller ska man byta lock, rotor, tändspole och kablar och chansa? Fan, jag vet snart varken ut eller in men måste ju börja nånstans. Samtidigt kan jag inte släppa tanken på att det behöver bytas chip.Ingo skrev:men hur såg locket ut invändigt då?
är det problem brukar det ju vara en massa oxid och guck på kontaktytorna...
Bara lossa vacumslangen och sniffa..BennyLarsson skrev:Okay....allt är värt att prova. Måste man skruva bort plenumet för att kolla?tjerk skrev:Hade för mig att det var en 86a.
Du (benny) skrev att det luktade bensin.
Bak under plenumet sitter bränsletrycksregulatorn på railsen (liten rund burk med en vacuumslang på).
När man tar loss den (vacuumslangen alltså) får det inte lukta bensin där eller rinna ut ngt.
Nu minns jag inte om man skulle testa sånt med motorn igång eller inte, men kanske någon kan sprida lite ljus där.
Inte säkert nämligen om den orsakar såna symptom nämligen, men det är en gratis test iaf.
/Benny
Sitter orginalchip i bilen och det inte är pinglat alltför mycket borde det inte vara problemet,är det ett eftermarknds"trimchip" däremot då vet man aldrig..BennyLarsson skrev:Ja, oxid var det men det är borta nu men den går lika illa ändå. Tändspolen då? Kan man mäta den på nåt vis? Eller ska man byta lock, rotor, tändspole och kablar och chansa? Fan, jag vet snart varken ut eller in men måste ju börja nånstans. Samtidigt kan jag inte släppa tanken på att det behöver bytas chip.Ingo skrev:men hur såg locket ut invändigt då?
är det problem brukar det ju vara en massa oxid och guck på kontaktytorna...
/Benny
Jag har inte kollat trycket med mätare men när jag skulle skruva bort mätnippeln i lördags för att försöka få tag i en mätare så hade jag ett himla besväe med att bli av med trycket i railen så det borde inte vara det som är problemet men man vet ju aldrig.Ingo skrev:Ingo skrev:men hur såg locket ut invändigt då?
är det problem brukar det ju vara en massa oxid och guck på kontaktytorna Sitter orginalchip i bilen och det inte är pinglat alltför mycket borde det inte vara problemet,är det ett eftermarknds"trimchip" däremot då vet man aldrig..
men bilar med maf är mer förlåtande till förändringar än de nyare med map....
Tändspolen ska gå att mäta upp.
är den paj är det ju brott på någon tråd och bilen BORDE vara stendöd,men..
men har du kollat bränsle trycket?
Inte för att ta bort vacuumslangen.BennyLarsson skrev:Okay....allt är värt att prova. Måste man skruva bort plenumet för att kolla?tjerk skrev:Hade för mig att det var en 86a.
Du (benny) skrev att det luktade bensin.
Bak under plenumet sitter bränsletrycksregulatorn på railsen (liten rund burk med en vacuumslang på).
När man tar loss den (vacuumslangen alltså) får det inte lukta bensin där eller rinna ut ngt.
Nu minns jag inte om man skulle testa sånt med motorn igång eller inte, men kanske någon kan sprida lite ljus där.
Inte säkert nämligen om den orsakar såna symptom nämligen, men det är en gratis test iaf.
/Benny
Inte för att ta bort vacuumslangen.tjerk skrev:[quote="BennyLarsson
Okay....allt är värt att prova. Måste man skruva bort plenumet för att kolla?
/Benny
Men det konstiga är att den kan starta bra men gå ojämnt, ibland går den bra men ojämnt ibland stannar den. det kan sen ta mellan 1 och 5 startförsök innan den startar igen och går ojämnt, annars så spottar den och dör vid gaspådrag för att spotta igen när man släpper gasen och sedan stannar den igen. Skumt va!!!!! Ja det är en HEI-fördelare......Kjelle skrev:Står rotorn i fördelaren mot cyl 1 tändkabel när 1'ans kolv är i topp ?
Med ett löst tändstift liggande mot toppen kan du kolla om gnistan kommer med jämn tid, den
skall också vara blåfärgad.
Det är väl en s.k. HEI fördelare du har, har läst någonstans att kuggdrevet kan bli dåligt, lagringen
bli glappig.
Tror till 99 % att du har tändproblem.
Kjelle C4/94
Jo men , den startar ju ganska bra speciellt kall.Kjelle skrev:Har du möjlighet så kolla gnistan och ge oss ett besked här torsd.
Du har egentligen ett guldläge för felsökning när den inte vill starta alls.
Ett oscilloscop hade hjälpt dig att på några minuter hitta felet, har du någon
i bekantskapskretsen som har tillgång till det ?
Bara och mäta på tändspolens primärsida och se om det finns pulser där.
Kjelle C4/94
Ska kolla idag när det nya bränslerelät kommit.Jake skrev:En sprucken tändspole kan göra att du får överslag när den blir varm . du skall då höra ett tickande ljud runt fördelaren
Tror du tändspolefel gör att den vandrar på tomgång? Eller gör det bara att den stannar och ibland dör vid gaspådrag från tomgång och smäller gör det ju oxå typ förgasarknaller.Hot Rod skrev:Jag tror på tändspolen, skulle nog prova att byta den så fort som möjligt.
Jag har varit med om det på en Camaro -70 som jag hade för många år sedan, tändspolen blev överhettad och då stannade bilen, väntade en stund så startade den igen. Den gick dock aldrig dåligt, det vara typ on eller off...
Nånstans i bakhuvudet har jag nåt minne av att jag har en ny sån spole liggande, behöver inte den så den är billig... Måste leta lite först...
Den kommer att skuta och leva rövare om den småmissar. när du gasar ökar resistansen över stiftet och då gnistan går ju alltid lättast väg vilken kanske inte är över stiftet. tändhattar och kablar kan också läckaBennyLarsson skrev: Tror du tändspolefel gör att den vandrar på tomgång? Eller gör det bara att den stannar och ibland dör vid gaspådrag från tomgång och smäller gör det ju oxå typ förgasarknaller.
/Benny
Om jag tolkar dig rätt nu så tycker du att man bör byta tänddelar först innan man ger sig på dyrare saker? Byta spole, lock, rotor, kablar och stift.Jake skrev:Den kommer att skuta och leva rövare om den småmissar. när du gasar ökar resistansen över stiftet och då gnistan går ju alltid lättast väg vilken kanske inte är över stiftet. tändhattar och kablar kan också läckaBennyLarsson skrev: Tror du tändspolefel gör att den vandrar på tomgång? Eller gör det bara att den stannar och ibland dör vid gaspådrag från tomgång och smäller gör det ju oxå typ förgasarknaller.
/Benny
Hittade den, tyvärr verkar den inte passa Corvette, Accel HEI Super Coil #140003.Hot Rod skrev:Nånstans i bakhuvudet har jag nåt minne av att jag har en ny sån spole liggande, behöver inte den så den är billig... Måste leta lite först...
Jag tar med mig detta!!! Skall ut och stoppa i sopparelät nu.Hot Rod skrev:Hittade den, tyvärr verkar den inte passa Corvette, Accel HEI Super Coil #140003.Hot Rod skrev:Nånstans i bakhuvudet har jag nåt minne av att jag har en ny sån spole liggande, behöver inte den så den är billig... Måste leta lite först...
Om du har nåt, eller kanske tom några, dåliga stift eller tändkablar så borde inte motorn stanna, en dålig spole kan däremot få den att stanna. Locket kan se bra ut med blotta ögat men om det är gammalt ha små sprickor som ställer till problem.
Svårt som tusan att gissa på detta, du kanske tom har otur och har fler än ett fel...
Spole, lock, rotor o kablar är väl inga svindyra grejer så det kan väl vara bra att byta dessa, då har du fräscha grejer där (stiften var ju ganska nya). Vill du inte byta allt på en gång så skulle jag börja med spolen.
Ska se om jag hittar den!!!Ingo skrev:Det sitter en kabel med snabbkoppling mellan bromscylindern och motorn ungefär ,en kabel..
Dela den..
Hittade ett kopplingsstycke med en kabel som sitter precis framför bromsservon med en kabel. Tog isär den men då startade inte motorn. Hittade ett annat kontaktstycke precis fram torkarmotorn mellan bromscylindern och motorn men där var det två kablar???BennyLarsson skrev:Ska se om jag hittar den!!!Ingo skrev:Det sitter en kabel med snabbkoppling mellan bromscylindern och motorn ungefär ,en kabel..
Dela den..
/Benny