Sida 2 av 2

Re: Mappning av Corvette

Postat: fre sep 16, 2011 12:43
av gta324
ok, hur mycket SA har du på tomgång nu då? och vilket rpm ligger du på?

Tänk på att ändras SA på tomgång -> rpm ändras, därför håller jag oftast tändkurvan väldigt platt i de områdena, likaså VE tabellen är rätt platt......

Med 15inch på tomgång borde tomgången vara bra, ligger själv nu på 12 och med förra kammen runt 10 och tyckte inte den va så ruggig....... kommer själv byta till värre kam i vinter ;)



IAT i plenum: många flyttar den från plenum då värmen leds från plenumet och till sensorn, men har ingen pers erf.....

Re: Mappning av Corvette

Postat: fre sep 16, 2011 13:22
av bogo
gta324 skrev:IAT i plenum: många flyttar den från plenum då värmen leds från plenumet och till sensorn, men har ingen pers erf.....
Det är lite olika åsikter var denna ska placeras. Utan överladdning så brukar ju högre lufttemp innebära mindre syre i insugsluften medan om man överladdar så innebär ju kompressionen att temperaturen på luften går upp men eftersom det är övertryck så innehåller luften faktiskt mera syre dvs vid överladdning ska givaren sitta tom före turbo/kompressor...Detta är en åsikt om hur IAT ska placeras :?: . Jag tror dock att med moderna insputningssystem som Autronic där man har mappmöjlighet även för lufttemp kompensation så är givaren i plenum bäst. Dessutom beror det nog på hur själva givaren ser ut: Autronicen har en givare som är rätt väl isolerad från omgivande metall.

Re: Mappning av Corvette

Postat: ons aug 15, 2012 14:25
av bogo
Har nu kört bilen på dyno med kompressorn installerad; 470 hästar på bakhjulen och 506 i motorn. Bild

Re: Mappning av Corvette

Postat: tor aug 16, 2012 6:41
av gta324
:D lär slita lite däck

Kommer ej ihåg din setup?
- vad för tändning hade du?
- laddtryck?

tycker det borde inte avtagit efter 5000rpm? remslir?

Re: Mappning av Corvette

Postat: tor aug 16, 2012 13:16
av bogo
Tror inte att det är remslir. Studerar man nedanstående logg från en repa så ser man att trycket ökar rätt lugnt hela vägen tills vi slår av vid ca 6400varv. Noterade heller inget damm från remmen. Man kan dock se att den går rätt fett vid fullt ladd; AFR ligger på ca 10,5 vid 5000 varv och uppåt. Förtändning vid 5000 varv och uppåt ligger på 17 grader.

Bild

Re: Mappning av Corvette

Postat: tor aug 16, 2012 13:39
av gta324
ok, men hade jag fått gissa skulle effekten ökat upp till en bit över 6000rpm...........

Re: Mappning av Corvette

Postat: fre jun 07, 2013 14:38
av bogo
Nytt avgassystem gjorde susen :D

Från 470 till 529 RWHP.

Bild

Re: Mappning av Corvette

Postat: fre jun 07, 2013 14:59
av Hejdarn
60 hjulhäst på ett avgassystem.... vad ändrades mer? Laddtrycket? 8)

Re: Mappning av Corvette

Postat: fre jun 07, 2013 15:06
av bogo
Vid 6000 varv så tror jag att det faktiskt var bortåt +80 RWHP ökning...

Enda "fysiska" ändringen är nytt avgassystem (efter katalysatorerna). Tack vare det nya systemets lägre mottryck så svarade nu motorn på mera tändning till skillnad mot förut. Med andra ord kunde jag nu köra med lite mera tändning och marginellt fetare blandning.

Re: Mappning av Corvette

Postat: tis jun 11, 2013 22:30
av gta324
grymt ju :)

har du någon bild på före och efter? eller kan du beskriva vad du ändrade?

Re: Mappning av Corvette

Postat: ons jun 11, 2014 23:57
av bogo
2014's modifiering klar, edelbrock Victor E single plane insug borde flöda lite bättre än det gamla superram jag hade innan.

Nu återstår finjustering och mappning innan dynokörning förhoppningsvis om några veckor.

Bild

Bild

Re: Mappning av Corvette

Postat: tis jun 17, 2014 23:12
av Corv1-Micke
Hehe, fräckt!
Ser ju riktigt lovande ut 8)

Vi får ut och gasa någon dag! Längesedan sist...

/ Micke

Re: Mappning av Corvette

Postat: ons jun 18, 2014 21:44
av bogo
Tjena Micke,
Hörde att du skaffat en halvvass C4 :wink: kul!
Intresset runt att modda C4or är väl ganska svalt men vi får väl jobba på och visa C5/C6 gänget var skåpet ska stå :)
Får avvakta körning ett tag, motoreländet börjar misstända så fort den blir varm så får nog återkomma efter felsökning.

Re: Mappning av Corvette

Postat: ons jun 25, 2014 11:09
av Corv1-Micke
Ja, då har du hört rätt.
C4:an är både snygg och går bra! 8)
Har inte hunnit köra så mycket än. Håller på att slutföra garage-bygge och en massa andra projekt hemma, men snart är det semester..!

Ontopic:
Jag håller själv på med finetuning av tomgång, och har nu satt mig in rätt bra hur saker å ting fungerar på en C4:a.
När allt är genomgånget och om det då inte är precis exakt så som jag vill ha det kanske det är kontroll av mappningen i chippet som står på tur.
Du kanske kan få vägleda mig lite i ämnet ifall du har mer tips till mig, men det tar vi när vi träffas i så fall. Bilen går kanon som den gör idag och besiktigades u.a. dagen jag köpte den, så det är bara att tuta å köra!

Vi får höras under sommaren. Hoppas du får ordning på misständningen!

/ Micke

Re: Mappning av Corvette

Postat: ons jun 25, 2014 11:20
av bogo
Jag hoppas också att det går att fixa misständningen. Den går riktigt bra i ca 20 minuter tills den blir varm, sedan är det roliga slut. Det verkar som något påverkas av värmen i motorn. Har testat byta reläer, tändspole, MSDbox, letat vacuumläckor, kollat bränsletryck, extra isolering runt bränslerör mm utan resultat. Alla värden på vatten, insugsluft, tändnig etc ser bra ut, blir inte klok på detta :cry:

Någon har nämnt vapor lock dvs att bränslet blir så varmt i rören att det förgasas och man därmed tappar flöde. Känns tveksamt med tanke på att det är drygt 40 psi i systemet. Håller på att byta tändstift för att se om detta kan vara felet-blääh :evil:

Kanske en effekt av att det har varit ett antal månader sedan jag körde den senast men under de minuter den är uppvärmd och innan den börjar bete sig så känns den dock ruggigt stark-kollat lite loggar och jag ser då att jag har fegat ur vid 40% trottelöppning :)

Re: Mappning av Corvette

Postat: ons jul 23, 2014 23:38
av bogo
Efter mer än en månads letande efter anledningen till att den börjar misstända när motorn blivit uppvärmd har jag nu med 99% sannolikhet hittat felet. Det är kabelhärvan som går till injektorerna som spökat. Tydligen har någon/några lödda kabelskarvar mått dåligt av blivit varma vilket inneburit att cylinder 2 och 7 har lagt av.knepigt att hitta felet då det i början endast uppträdde efter att motorn blivit rejält varm. Efter ett tag så uppträdde dock felet snabbare och snabbare och efter att investerat i Biltemas "noidlights" samt en grunka som känner av om det är högspänning i tändkablarna (också Biltema) så gick det betydligt lättare att hitta felet. Att ha en IR termometer som enkelt kan läsa av headerspipornas temperatur var också bra att ha.