Sida 2 av 6

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: mån feb 28, 2011 15:28
av MatsV1
Jag håller med Mange_c5, att bilder osv får man aldrig för mycket av, så keep up the good work! 8)

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: tor mar 03, 2011 11:57
av Larzzon
Ja vart riktigt läckert, är så sugen på att starta den nu så man får höra hur de låter 8)
Ska jobba på, å fota på :D hehe




Fick hem ett paket från Carbix idag å :P
Bild

Epoxy :)
Bild

Hmm va kan detta vara?
Bild

De svarta guldet :lol:
Bild

Bild

Även lite svart glasfiber :)
Bild

å lite provbitar av andra väver :P
Bild

Fortsättning Följer 8)

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: tor mar 10, 2011 21:16
av Larzzon
Dax för en liten updatering då :D

Mitt tak börjar se riktigt slitet ut så de va väll dax å fixa till de :P
Bild

Mattat av ytan med slippapper :)
Bild

Bild

Sprejat ytan
Bild

Lite snyggare :D
Bild

Undersidan
Bild

Framkanten invikt
Bild

Limmar dit kanterna
Bild

Kanten som sticker upp ska skärasbort när de torkat :)
Bild

Framkant
Bild

Bakkant
Bild

Jäkligt nöjd hitils :)
Bild

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: tor mar 10, 2011 21:46
av MatsV1
Jag har haft samma tanke om mitt tak, men foliering då med kolfiberlook. Men nu när du lägger riktig kolfibermatta ska du klarlacka det då sedan?

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: tor mar 10, 2011 21:50
av Larzzon
Ska lägga ett par lager epoxy först å mellan slipa, tills ja får en jämn yta. Sen blir de några lager klarlack :)

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: fre mar 11, 2011 8:23
av MatsV1
Det ska bli väldigt spännade att se resultatet, vad hamnar prislappen ungefär på att göra detta?

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: fre mar 11, 2011 17:48
av Larzzon
Ja köpte 2 kvadratmeter (204g/m2) kolfiberväv 690 kr. Kul att ha lite extra om man kommer på nå annat kul :P
Sen köpte ja mer epoxy än vad som går åt, då ja ville ha till annat också, men 1,4kg kostar 420 kr.
Sen tillkommer ju klarlacken då, om man nu vill göra de själv eller om man lämnar till en lkerare :)

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: tis mar 15, 2011 1:53
av Anders A
Fasiken vad snyggt!
Ett tips:
All klarlack gulnar fort på kolfiber.
Om det har med epoxin att göra vet nog bara ett fåtal av dom som utvecklat den nya klarlacken för kolfiber åt Corvette-fabriken.
Det är vad jag vet den enda klarlack som inte gulnar på kolfiber.

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: ons mar 16, 2011 22:39
av chevette
Anders A skrev:All klarlack gulnar fort på kolfiber.
En vild idé: Går det att späda epoxin och spruta den i stället för klarlack? Jo, det klart att det går. Men jag menar blir det blankt som klarlack då? Och visst går den väl att polera upp lite? Skippar man klarlacken så är det väl inget som gulnar.

Bara frågor, men kanske värt att prova? Eller är det någon som vet?

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: mån mar 21, 2011 14:15
av Larzzon
Ska forska lite i de hela :)

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: mån mar 21, 2011 22:55
av Larzzon
Nu va de ett tag sen de hände nått här. Dax för en updatering :P

Pratat med ett företag som håller på med kolfiber, enligt dom så ska de inte vara nån fara om de är uv skydd i epoxyn och klarlacken.



Lite bilder på taket :)

Kanterna tillfixade
Bild

Bild

Maskering
Bild

Första lagret epoxy på :)
Bild

Bild

Bild

Bild


Fortsättning följer :P

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: mån mar 28, 2011 12:40
av Larzzon
Liten updatering

Arbetet med taket fortföljer, ett lager till med epoxy lagt. Ska ta bilder så fort ja är ut till garaget :)


Fick hem ett paket idag :D

Massa bilder :P
Bild

Bild

Bild

Provmontering
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Temporärt ihopsatt, ska bli spännande å se hur den serut på bilen :D
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Börjar bli vår nu :O :D

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: mån mar 28, 2011 12:55
av Bengt
chevette skrev:
Anders A skrev:All klarlack gulnar fort på kolfiber.
En vild idé: Går det att späda epoxin och spruta den i stället för klarlack? Jo, det klart att det går. Men jag menar blir det blankt som klarlack då? Och visst går den väl att polera upp lite? Skippar man klarlacken så är det väl inget som gulnar.

Bara frågor, men kanske värt att prova? Eller är det någon som vet?
Frågade en polare som jobbar mycket med kolfiber som menade att man kör med 2-k Polyreutanlack. Absolut inte Epoxi som toppskikt. Söker man på nätet hittar man förslag om Polyreutanlack med lite mjukmedel i för att slippa risken för sprickor. Kan de va nåt ?

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: mån mar 28, 2011 13:26
av Larzzon
Tacka tackar :D Ska prata med min lackerare :)

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: mån mar 28, 2011 13:50
av Bengt
Givetvis måste den vara UV beständig...

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: ons mar 30, 2011 18:12
av Larzzon
Fått hem lite mer små saker :)

Bild

Bild

Lamda plugg
Bild

10Raders oljekylare :P
Bild

KaTech olje adapter och 90 graders AN10 kopplingar & ny oljetrycks givare :P
Bild

Arbetet med taket fortgår :P Våtslipat inför sista lagret epoxy :)

Provmontering :D (lite dåliga bilder dock)
Bild

Bild

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: tor mar 31, 2011 19:35
av Larzzon
Här va de dött :o Dåligt me kommentarer tycker ja 8)


Ny oljetrycksgivare :)
Bild

Bild

Äntligen fått bort de sabla röret, nu ska de skarvas så de passar till mina 2001+ headers :)
Bild

Va tvungen ställa dit vingen å se hur de kan bli :D
Bild

Bild

Sjukt nöjd måste ja säga :D
Bild

Införskaffat en front läpp också :)
Bild

Bild

Bild
Kommer nog bli bra, frågan är ju bara hur man ska ta sej över vägbulor å annat skit som är ivägen :P

Oljekylar adapter, packning och olje tempsgivare
Bild

Adaptern är egenterligen till en c6a så fick modda lite så ja kan sätta dit givaren, ska bara gängas nu
Bild

Bild

Grejerna ska in på lack imorrn :)
Bild

Fästpunkter för 4-punktsbälte från Driftworks och öglor från Sparco
Bild

Bild

Övrig bild bara :) Börjar bli stressigt nu, målet är att kunna åka ner till R-Tune den 9:e :D
Bild

Kommentera gärna ;)

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: tor mar 31, 2011 20:46
av Mange_C5
Larzzon skrev:Här va de dött :o Dåligt me kommentarer tycker ja 8)

Fästpunkter för 4-punktsbälte från Driftworks och öglor från Sparco
Bild

Bild

Övrig bild bara :) Börjar bli stressigt nu, målet är att kunna åka ner till R-Tune den 9:e :D
Bild

Kommentera gärna ;)
Bygger du mot nåt reglemente eller fritt? Fästplattorna ser små ut men jag blir kanske lurad av bilden?

Jobba på så hinner du, så vi andra kan vi kolla in din vette den 9:e. :)

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: tor mar 31, 2011 20:57
av MatsV1
Du är otroligt flitig måste jag säga! Får lite dåligt samvete att jag inte fixar mer än vad jag gör :( Oljetrycksgivaren skulle jag också behöva byta.......och........och.........
Kanonbilder som vanligt från dig!

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: tor mar 31, 2011 22:10
av Larzzon
Mange_C5 skrev:
Larzzon skrev:
Bygger du mot nåt reglemente eller fritt? Fästplattorna ser små ut men jag blir kanske lurad av bilden?

Jobba på så hinner du, så vi andra kan vi kolla in din vette den 9:e. :)

Ja dom är lite små, för tillfället bygger ja bara fritt :)


Ja hoppas verkligen ja hinner få ihop den, skulle vara sjukt kul å komma ner å kika på massa fina bilar :D

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: tor mar 31, 2011 22:11
av Larzzon
MatsV1 skrev:Du är otroligt flitig måste jag säga! Får lite dåligt samvete att jag inte fixar mer än vad jag gör :( Oljetrycksgivaren skulle jag också behöva byta.......och........och.........
Kanonbilder som vanligt från dig!


hehe :) Ja oljetrycksgivaren sitter ju på en aningen speciell plats måste ja säga :P

Tack :D

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: fre apr 01, 2011 0:46
av MikkeI
Larzzon skrev:
MatsV1 skrev:Du är otroligt flitig måste jag säga! Får lite dåligt samvete att jag inte fixar mer än vad jag gör :( Oljetrycksgivaren skulle jag också behöva byta.......och........och.........
Kanonbilder som vanligt från dig!


hehe :) Ja oljetrycksgivaren sitter ju på en aningen speciell plats måste ja säga :P

Tack :D
Man borde vara ute i garaget mer... garaget borde vara uppvärmt och större... dygnen längre...
Jag bytte givaren förra sommaren... den nya höll typ 3mån...

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: fre apr 01, 2011 7:35
av MatsV1
MikkeI skrev: Man borde vara ute i garaget mer... garaget borde vara uppvärmt och större... dygnen längre...
Jag bytte givaren förra sommaren... den nya höll typ 3mån...
Jag har hört fler som råkat ut för att givaren inte håller så länge efter man bytt den, att man kan få en som legat länge på hyllan med en sämre batteri kapacitet.
Då blir man lite tveksam till att byta den........ :? Det är ju ingen liten operation att byta den.....

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: fre apr 01, 2011 8:55
av Peter Anjou
Hejsan Larzzon !
Jag tycker att du gör rätt som bygger bilen på "ditt"
sätt ! 8) !! Kanonkul med alla bilder ! :D

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: fre apr 01, 2011 13:33
av Bengt
Luftpumpen kan du ta bort, plugga hålen i headers och bakkant insug o sen mappa bort med t.ex. Hptuners. Slipper du de rören...

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: fre apr 01, 2011 14:41
av Larzzon
Peter Anjou skrev:Hejsan Larzzon !
Jag tycker att du gör rätt som bygger bilen på "ditt"
sätt ! 8) !! Kanonkul med alla bilder ! :D
Tack :D Kul å höra :P

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: fre apr 01, 2011 14:43
av Larzzon
Bengt skrev:Luftpumpen kan du ta bort, plugga hålen i headers och bakkant insug o sen mappa bort med t.ex. Hptuners. Slipper du de rören...

Har faktiskt fundera på de :P Men bilen ska inte mappas för tillfället så då kommer väll motorlampan lysa hela tiden, går de att få bort med t.ex Diablo Predator tro??? :)

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: fre apr 01, 2011 14:46
av Bengt
Tar 5min att fixa, ladda ned konfen, ändra , o ladda upp, så du får väl pynta Vette.se en sjättedels timme för besväret :mrgreen:

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: lör apr 02, 2011 15:42
av Larzzon
hehe ok :P



Här kommer dagens update

Fått hem lite mer bra å ha saker :P
Bild

Sen vart de dax för "hardbar" bygge

Stolarna urplockade
Bild

Provmonterat röret
Bild

Första kapningen, vart väll ganska perfekt :P
Bild

Macke kom med sin TIG å svetsa åt mej :D STORT TACK!!!

Renslipat
Bild

Svetsning på G
Bild

Bild

Vart ju kanon :P
Bild

Bild

Bild

Sen vart de "bygga" fästen till oljekylaren
Bild

Macke som svetsat de också, Tackar Tackar :)
Bild

Bild

Kalas bra :)
Bild

Så kommer de hela bli, lite slangar kvar nu bara
Bild

Bild

AN10 Slang, med 90graders koppling
Bild

Sen började suget efter pizza bli för stort :D hehe



Sjukt nöjd med dagens arbete iaf

Va tvungen slänga i bältet å kika hur de kommer bli :P
Bild

Bild

Läppen fick sej en omgång med sandpapper också, ska bara plastas å lagas lite sen på med lite färg :)
Bild



Sen vart de hem å slänga upp detta inlägg, så nu siktar jag mot pizzerian :P

Re: Larsson's: Corvette C5 Targa -00 "TeamDuja.se"

Postat: lör apr 02, 2011 16:59
av vette.se
Larzzon skrev: Läppen fick sej en omgång med sandpapper också, ska bara plastas å lagas lite sen på med lite färg :)
Bild
Ett litet tips :) Ta bort 'centrum pinnen' på frontläppen och kapa sen upp hålet i fronten så du får större area där kylluften går in. Sätt sedan en plåt från bakkant på frontläppen fram till kylaren så det blir helt tätt i underkant. Täta sedan kring kylaren så att luften som kommer in bara har en väg att ta - genom kylaren ! Sista åtgärden har vi sett gör 8-10 grader på banan, annars tar mycket av kylluften enklaste vägen och det är inte genom kylaren.

Ett par bilder som visar vad jag menar (det finns mer på http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... build.html):
Bild

Bild

Bild