Sida 2 av 2

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: tor okt 27, 2011 8:16
av Vette84
Det hände mig också efter en lite sämre justering av huven. Jag tog av taket, öppnade dörrarna och hissade upp ena sidan med domkraft. Sen var det bara att öppna huven.

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: lör okt 29, 2011 10:07
av Jake
Tyvärr så funkade inte den enkla vägen att ta av taket och öppna dörrarna och sedan hissa upp på ena sidan :(

Såhär gör man för att få upp huven den svåra vägen.

* Bra musik i stereon
* Några öl
* Tålamod
* 13 eller 1/2" fast nyckel och en 13 fast nyckel kapad på mitten.
* Skruva av framhjulet på den sidan som det sitter fast på
* Skruva bort innerskärmen
* Sedan släpper man bultarna till sprinten som sitter skruvade i huven, 3st.
* Sen som sitter mot rutan är trångt att komma åt, kapad 13nyckel är ett måste.
* när sprinten är lös kan huven öppnas.
* justera in huven (är bökigt som bara den)
* lägg ner huven men stäng inte och se till att sprintarna löper fritt och lätt.
* dra åt bultarna till sprinarna.

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: lör okt 29, 2011 16:13
av Jake
Sådär då var motorn inkörd...

Givetvis så läcker bakkanten på insuget... Det som jag siliconade, limmade och var ytterst löjligt noggrann med att det blev tätt när jag la på insuget. gjorde även detta när motorn var ur bilen för att vara säker på att det blev tätt... :cry:

Corvette säljes billigt någon. PMa om någon är intresserad...har massor med delar som medföljer.

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: lör okt 29, 2011 17:06
av Ingo
Det där med silicon i motorer är tveeggat,men rengör man ordentligt brukar det funka.
minns från början använde man byggsilicon,då fick man använda stämjärn när man skulle demontera.. :D
Till 351 cleveland rekommenderar de konservativa att man använder korkpackningar och eventuellt permatex om man ska limma,men det känns som att gå tillbaks till 50talet..
Men varför ska du avveckla egentligen?

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: mån okt 31, 2011 17:44
av bogo
Efter ett flertal misslyckade försök att få tätt i bakkanten så följde jag instruktionen du kan hitta under Downloads och "Sealing the china wall": http://www.blowerworks.net/

Nu är det tätt!

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: tis nov 01, 2011 9:12
av Jake
Jag använde mot bättre vetande den idiotiska gummipackningen. När jag har använt silicon så har det aldrig varit något problem.

Tänker avveckla corvetten då jag håller på att bygga en lotus 7a för banracing samt har racehojj som jag tänkte satsa på.

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: ons nov 02, 2011 14:55
av Ingo
aj aj motorcyklar gör så ont..
Men en lotuskopia med modern teknik borde kunna röra sig rejält,och där nere där du bor går det väl inte att behålla gamla projekt på grund av kostnaden att bara ha dom parkerade i ett garage..

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: tis nov 08, 2011 21:58
av 745
Ingo skrev:Men en lotuskopia med modern teknik borde kunna röra sig rejält
Jajamen, 7orna kör i samma klass som Corvetterna :D
http://www.spvm.se/index.php?mact=Front ... turnid=170
Men dom trivs inte i regn & på Anderstorp rakan :mrgreen:

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: tor nov 10, 2011 11:47
av Jake
:) jo effekten blir ju låg, och smalare/regndäck är nog att föredra :D

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: tor nov 10, 2011 12:39
av 745
Jake skrev::) jo effekten blir ju låg, och smalare/regndäck är nog att föredra :D
När jag skrev regn tänkte jag mest på hur skönt det var att sitta i en täckt bil med värme/defroster när det regnar :mrgreen:
Hur som helst hoppas att vi ses på SPVM :D

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: ons dec 07, 2011 4:34
av Stefan
Jake: hur ser prisbilden ut på 80-tals vettar som är såpass masserade som din e´?

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: ons dec 07, 2011 12:14
av Jake
Stefan skrev:Jake: hur ser prisbilden ut på 80-tals vettar som är såpass masserade som din e´?
:) bra fråga?

Men det beror ju lite på vad man skall ha med också. Ett komplett greenwoodkit betingar ju några spänn (kanske något att behålla i spekulationssyfte, kommer nog att bli värt sin vikt i guld :mrgreen: ).

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!

Postat: ons dec 07, 2011 12:17
av Stefan
Jake skrev:
Stefan skrev:Jake: hur ser prisbilden ut på 80-tals vettar som är såpass masserade som din e´?
kommer nog att bli värt sin vikt i guld :mrgreen: ).
Då har du ju pensionen räddad då, med råge :lol:

Min har stått/hängt i 2 år, vet inte om det är någon ide att sälja. Först då man förlorar pengarna ju :lol: