Sida 2 av 4
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: tis jun 05, 2012 18:19
av Kjell.Magnusson
Hejs
Va bra Axel! Inget hål i huven

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: ons jun 06, 2012 23:25
av Ricky
axelg89 skrev:Hej Kjell,
Jo, går faktiskt konstant i funderingarna hur jag ska lösa mitt luftproblem. Ska försöka hålla mig borta från hål i huven!
Har du ett "luftproblem"?
C3:an har ju väldigt bra ventilation i maskinrummet redan som det är med bla sina luftutsläpp i framskärmarna..
Jag flyttade ner min kylare 6cm för att få möjlighet att ta in kalluft till luftburken via en duct den vägen men har än så länge avstått från att utnyttja den möjligheten pga att jag just nu inte ser luft-temperaturen som något stort problem.
Det talas mycket om effekten av kall luft och "övertryck" i insugningsluften men det känns som det litegrand stannar vid teorier på dessa bilar..
Min bil toppar med nuvarande setup ca 200km/h och i låg fart stiger naturligtvis insugstemperaturen pga bristfällig fartvind/genomströmning i motorrummet, detta har för mig ingen betydelse alls då motorns bestyckning kan hantera detta.
Under framfart i högre hastigheter är genomströmning betydligt större, faktiskt så stor att inte ens elfläktarna behagar starta ens under fullt effektuttag och därmed bör enligt mina teorier temperaturen på den cirkulerande luften i motorrummet ha sjunkigt betydligt.
Jag har ännu inte mätt lufttempen i min luftburk men det ska jag absolut göra under klubbmästerskapet då jag har laglig och praktisk möjlighet att köra för fullt under längre tid.
Själv vill jag (som alltid) ifrågasätta dessa vedertagna "sanningar" innan jag köper resultatet och tills dess stannar de för min del vid att enbart vara teorier.
Det är bara sån jag är..
Jag är naturligtvis mottaglig för en tilrättavisning i form av reella konkreta temperaturavläsningar eller någon form av effektmätning.

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: tor jun 07, 2012 6:17
av axelg89
Hej Ricky,
Kanske var lite grov i mitt beskrivande av "problemet". Håller med dig om att skillnaden inte bör vara så stor, tror dock att mina olindade headders och förvärmningskanalerna är den största boven. Dessa ska täppas till/lindas nu i nästa vecka och det är då mycket möjligt att jag nöjjer mig och hamnar i samma sits som du

. I dagsläget har jag markant sämre gång vid stadskörning i höga temperaturer +15 grader och bensinen i flottörerna kokar ut i motorn om jag inte stänger av pumpen nån minut innan motorn stängs av efter längre körning, och så ska det ju inte vara

. Har dock absolut 0 problem med vattentempen vilken jag tvärtom generellt tycker är för kall.
Nästa del av "problemet" är att jag med nya motorn inte längre kommer ha plats för en luftrenare likt den jag har idag utan att våldföra mig på huven...
Tänkte förresten att jag kanske skulle kunna ta en tur ut till dig den 14e eller 15e om du är hemma? Hämta bränslefiltret och den där dekalen?
Mvh
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: tor jun 07, 2012 8:38
av Ricky
Hoppas du inte missförstår mig nu, det är ju mycket möjligt att det verkligen GÖR skillnad med kallare insugsluft, jag har bara inte sett något verkligen konkret på detta.
Hur är det med de lindade heddersen? Under fart trycks nog mycket värme ner under bilen av fartvinden som strömmar genom motorrummet, men hur blir det med tempen i lågfart/tomgång/cruising?
Hur mycket mindre temperatur släpper lindade hedders ut i motorrummet?
Förlåt att jag kverulerar men jag är verkligen nyfiken av mig då det gäller effekten av dessa modifieringar.
Jag hadde tex själv MSD:s "isolerande strumpor" över tändhattarna för att skydda dessa mot värmen från heddersen (något som utlovades enligt produktreklamen) och det första som hände var att jag grillade en tändhatt..
Ergo -produkten var värdelös.
Lösningen var tändhattar som var möjliga att vinkla (genom att böja dessa) upp till 30gr så att en luftspalt på några milimeter uppstog mellan hedders och tändhatt.
Hadde MSD sagt detta på en gång hadde jag naturligtvis aldrig köpt strumporna.
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: tor jun 07, 2012 8:49
av Ricky
Förvärmnings kanalen i insuget tror jag (utan att på något sätt kunna bevisa) absolut att man tjänar på att plugga.
Vad effekten detta blir under fullt varvtal vet jag inte, kanske luftflödet genom förgasare/insug kyler ner hela härligheten markant, för det flödar ju rätt ordentligtpå full pedal.
Men det känns ju definitivt som man kan tjäna på en pluggning då bilen går mycket på lågfart/cruising/tomgång och kan man få ner risken för att bränslet kokar i flottörhusen är det ju bra..
Jag har själv pluggade förvärmningskanaler av den anledningen samt värmesköld mellan förgasare och insug + termopackning och 1/2" spacer.
Själv kör jag även utan stänkplåten under insuget som förhindrar varm olja från att värma upp insuget men den enda anledningen till detta är att den inte fick plats pga lyftarna.
Vattentempen har jag heller inga problem med, den är mycket stabil och med cirkulationshål borrat i termostaten ligger motorn faktiskt lite lågt i temp om man inte "ligger på" och kör lite inspirerat.
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: tor jun 07, 2012 9:05
av Ricky
Scoop och huv är ett intressant tema.
Vad hadde du tänkt dig här?
Jag är lite fundersam på scoop som tar in luften i bakkant..
GM:s tester visade att man under fart fick ett övertryck framför vindrutan vilket resulterade i tex L88-scoopet samt Camarons och Chevellens "Cowl Induction" scoop.
Liknande luftintag finns väl på 1973 och uppåt C3:or också..?
Dessa scoop med luftintag framför vindrutan användes även i TransAm racing och NASCAR.
Gemensamt för samtliga ovan nämnda är att de tätar mot luftburken och ska "pressa" luft in i denna under fart.
I dag ser man ofta dessa scoop utan att dessa tätar mot förgasaren och min fundering blir då hur detta påverkar strömningen i motorrummet?
Det vore kul om någon med ett sådant scoop kunde tejpa fast några "streamers" i form av enkla pappremsor eller liknande i bakkant på scoopet för att bekräfta luftströmmens riktning. 
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: tor jun 07, 2012 11:37
av kungricky
Jag kör med bredbandslambda och jag har testat utan kallluftsinsuget, å jag tycker det blir mycket jämnare värden, varm som kall och om elfläktarna går, crusing eller landsväg. dessutom med mycket komp så bör man få någolunda kall luft. under typ crusing så är ju plastkarossen som en termos. men som sagt lindade hedders gör nog största skillnaden. men även kalluftsinsuget så kommer du spara lite bränsle lite mer effekt, framförallt så blir det mycket jämnare lambdavärden..... om man får ner insugsluften 20 grader så spar man mycket
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: tor jun 07, 2012 16:26
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag tyckte mej känna lite bättre gång efter jag monterat kalluftsinsug, dock har jag inga som helst belägg för detta!
Min bils stora akilleshäl var avgassystemet!
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: tor jun 07, 2012 21:48
av axelg89
Många spännande teorier.. Om man söker efter dessa saker på google får man upp rätt många sidor som gjort dynoundersökningar vid olika temperaturer. Luftfuktigheten skiljer dock ofta också mellan försöken vilket gör felkällorna aningen fler.
Jänkarna hävdar dock att de ser ca 1-3% effektförlust per 10 grader F förändring. Om det nu är så så är detta ett mycket interessant område.
Har själv haft funderingar att göra något likt kungrickys insug och vi får se om jag finner tid till det i sommar

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: fre jun 08, 2012 16:12
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja, Kungrickys konstruktion är inte alls dum! Dessutom ser det lite räjsigt ut

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: fre jun 08, 2012 16:39
av kungricky
sen är det ju det där med förgasare. dom har ju inte nån insugslufttempgivare som reglerar bränsle efter tempen. då du får nog gångra med x2 när tempen på insugsluften höjs å motorn börjar gå för fett. jag får själv stå länge på tomgång innan jag ser lambda värdet börjar ändras. och står bilen i motvind på tomgång så ändras den inte alls
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: mån jun 11, 2012 17:32
av axelg89
I fredags natt tog jag första steget mot en kallare motor. Började vid 10 på kvällen och tänkte optimistiskt att det borde inte ta längre än en timme att byta insugspackningar till ett par med bricka för de mittre kanalerna :/. Och sen ett oljebyte på det...
Ack så fel jag hade, allt strulade och tog tid. Höll på hela natten och blev klar 8 på morgonen därpå. Sen blev det några timmars sömn på det då silikonet fick torka innan jag drog iväg ut mot skärgården på fest. Bilen gjorde iaf stor uppmärksamhet väl där
Lite bilder från helgen:
Klockan två på morgonen ser det ut såhär, momentnyckeln är trasig och hoppet är litet:
Väntar på färjan till Tynningö:
Festens nöjda värdinnor håller tal med god bakgrund:
En bättre soluppgång:
Hej då Tynningö
Det är möjligt att det händer mer imorgon om jag lyckas plugga nog inatt

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: mån jun 11, 2012 17:50
av Kjell.Magnusson
Hejs
Fin, fina grejer...
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: mån sep 17, 2012 17:03
av Kjell.Magnusson
Hejs
Händer det något?
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: tis sep 18, 2012 9:53
av axelg89
Hej Kjell och resten,
Har länge tänkt att jag ska skriva lite här men inte riktigt fått ändan ur. Sommaren bjöd på en del roliga Corvette-minnen och har många roliga, fartfyllda, däckrökiga historier att berätta. Har under sommaren kommit underfund med att jag behöver en mer driftsäker och iaf inte mer bränslekonsumerande bil då jag helt enkelt vill köra mer och inte mindre. Jag kör över 3000 mil varje år och de bästa av dem (typ 200) är i Corvetten varpå jag vill att dessa ska bli flera. Dessutom skulle det bli en dyr affär att uppgradera resten av drivlinan för att tåla den nya motorn. Av dessa anledningar såldes den nya motorn i förra veckan. Han som köpte gjorde nog en väldigt bra affär och den kommer att hamna i en -72 cab men jag själv var ganska nöjd också när jag fick tillbaka mina pengar.
Nu står jag åter på nollpunkten men med en bra kassa och stora funderingar...
Förutom dessa har det mest varit småskruvande under sommaren, har fortfarande problem med att den inte vill starta när det blir riktigt varmt, nu är det dock långt ifrån alltid vilket är ett framsteg..
Det kommer nog snart mer här, säsongen att skruva närmar sig ju

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: tis sep 18, 2012 17:18
av Kjell.Magnusson
Hejs
Börjar du att fundera på en LS maskin? Under litern milen och mellan 345 - 630 hästar i orginal skick! Sen dit med en kompressor...
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: ons sep 19, 2012 8:25
av axelg89
magnum skrev:Hejs
Börjar du att fundera på en LS maskin? Under litern milen och mellan 345 - 630 hästar i orginal skick! Sen dit med en kompressor...
Jodå funderingarna finns där och har har funnits länge men det är en hel del jobb och vet inte riktigt om jag har tid med ett sådant projekt. Men kul hade det varit.
Hittade lite kul bilder på mig och bilen från en fest i sommras
Klockan 1930 ser ni en glad värd, hans kompis och hans bil
Klockan 0730 på morgonen. Lite woodstock känsla i denna bild

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: ons sep 19, 2012 17:39
av Kjell.Magnusson
Hejs
Juste kostym!
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: mån okt 08, 2012 11:34
av axelg89
Idag lämnade en större summa pengar mitt konto för färd över pölen... Nu blir det åter studentliv med nudlar och konserver men förhoppningsvis kommer det ett stort paket tillbaka om ett tag
magnum skrev:Hejs
Juste kostym!
när den och flaskorna åker fram vet man att det är dags att gömma nycklarna

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: mån okt 08, 2012 16:10
av Kjell.Magnusson
Hejs
Det ligger nog något i det...

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: fre okt 26, 2012 8:46
av axelg89
Nu händer det iaf lite saker här..
Pappa kom hem igår från USA med en full resväska corvettedelar som jag hade beställt till honom i USA. Några saker som byts under vintern:
¤ Hela elsystemet (är skittrött på att laga jordfel och på att en sak går sönder när man lagat en annan)
¤ Nya instrument
¤ Nya motorfästen
¤ Nytt bränslesystem.
Det kommer mer...

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: mån nov 12, 2012 18:11
av axelg89
Var nere vid garaget i helgen och det var troligtvis sista gången bilen kördes innan vinterprojekten påbörjas och snön faller. Har tenta den 19e november och kommer inte ner igen förrens dess.
Var iaf ute på en 2 timmar lång hösttur med tjejen, hade fina och lagom hala vägar och v8an visade att den verkligen inte ville bli utbytt utan gick bättre än vad den någonsin gjort tidigare.
Avslutade helgen med att ta bort soppapumpen och tömma tanken, min 2 tim tur var väl avvägd och jag är glad att jag inte höll i burnouten lägre för då hade jag nog fått gå sista biten.
Nåja, det var allt för denna gång. Det händer inte mycket men kanske roar höstbilderna lite ändå. Det kommer snart att börja hända desto mer. .
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: mån nov 12, 2012 18:24
av Kjell.Magnusson
Hejs
Var det dina fordon allihop? Jag som tycker det är tillräckligt jobbigt med ett fordon...
Jag ser fram mot vad som ska hända med din lilla Vette!

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: mån nov 12, 2012 23:20
av Smuggler
Hej,
Många roliga fordon du/ni verkar ha! Tyder på ett gediget intresse.
Kanske läge att radera lite registreringsskyltar så inga oönskade personer får för sig att hälsa på... Går ju tyvärr inte att gardera sig mot sånt helt och hållet men det är ju onödigt att göra det lättare än vad det behöver vara!
Mvh: Daniel
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: mån nov 12, 2012 23:51
av axelg89
Jo Daniel, du har nog rätt. Oerhört tråkigt att det är så dock men får börja tänka på det. Kör själv linux men får väl ta och skaffa ett bildredigeringsprogram så att man får bort dem.
magnum skrev:Hejs
Var det dina fordon allihop? Jag som tycker det är tillräckligt jobbigt med ett fordon...
Jag ser fram mot vad som ska hända med din lilla Vette!

Alla fordon är långt ifrån mina. Men nog har du rätt i att det blir lite mycket stundvis. Jag och pappa delar intresset och garaget och ungefär hälften av fordonen tillhör väl mig. Lantbruket står för traktorerna och de tyngre maskinerna (även om just grållen inte används i det)..
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: fre nov 30, 2012 18:29
av axelg89
Det är en stor dag idag i Axels garage för det ser ut såhär:
Mamma och pappa hämtade den åt mig idag och som ni ser är mamma nöjd.
Efter mycket nagelbitande och funderande är den säkert hemkommen från andra sidan pölen. Den 12e december har jag skrivit min sista tenta på ett tag och jag kommer därefter att bo i garaget ett tag frammöver

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: fre nov 30, 2012 20:36
av Kjell.Magnusson
Hejs Axel
Vad är det för snurra? Från vilken bil? Mycket intressant!
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: fre nov 30, 2012 21:39
av axelg89
magnum skrev:Hejs Axel
Vad är det för snurra? Från vilken bil? Mycket intressant!
Maskinen är en LS1 och kommer från en Camaro SS 2002 med strax över 8000 mil på mätaren vilken krockades bakifrån i NJ i september. Och mycket förhandlande, tänkande och planerande samt en del nagelbitande senare står den hemma i garaget och väntar på att få hamna mellan rambenen på corvetten...
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: fre nov 30, 2012 22:10
av Kjell.Magnusson
Hejs
Perfekt! Lådan på rätt ställe! Ska du ha den i orginalskick eller blir det något värre?
Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm
Postat: fre nov 30, 2012 23:13
av axelg89
magnum skrev:Hejs
Perfekt! Lådan på rätt ställe! Ska du ha den i orginalskick eller blir det något värre?
Jo man kan ju hoppas att lådan hamnar där det ska

. Tanken är till en början att ha den helt original. Känns som en god start
