Sida 2 av 23

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre dec 23, 2011 10:24
av peter.holm
Hejdarn skrev:Skönt att allt passade. :)

Jag sökte runt lite och du är inte den enda som undrar över storlekarna, till och med moppefuckona har samma bryderi. :lol:

Det kan vara så att jag ljög för dig och att det är 0,05 mm i skillnad och inte 0,5 som jag skrev förut. Men om dina är exakt samma mått så spelar det ju ingen roll vad det är stämplat på dem.

http://www.garagego.se/forum/moped/tips ... -stage6-r/

http://www.moppenet.nu/showthread.php/6 ... olvar-50cc

http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=90916
På kartongen står det en etikett med texten "Weight matched Set", kan det vara så att beteckningen står för vikten så att de pusslar ihop 8 kolvar som alla har samma vikt?

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre dec 23, 2011 10:58
av Hejdarn
Det brukar betyda att de plockar fram de kolvar som väger mest lika. Det behöver inte betyda att de väger exakt lika mycket. Är du petig så väger du allihop och om de avviker lite så parar du ihop närmsta vikt på motstående sida.

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre dec 23, 2011 14:41
av Peter Anjou
Hejsan !

Väg kolvarna med vevstakarna på, sen kan du pussla
ihop dom, då borde du kunna få rätt så lika vikt på
alla kolvar/vevstakar ! Du får ju bättre balans i motorn
om kolvar/vevstakar väger lika ! :roll: ! Bättre balans
betyder, bättre hållbarhet & "lugnare" motor.

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: sön dec 25, 2011 13:32
av Hejdarn
Har funderat på varför de skickade en låda blandade kolvar till dig. Undrar om det är så att de har putsat till alla till A-storlek när de viktmatchat kolvarna så de väger lika och då spelar stämpeln ingen roll? Rätt seriöst i så fall. :)

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: ons dec 28, 2011 21:35
av peter.holm
Började montera ihop veven och skulle momentdra överfallen och tamejf-n så drar jag sönder gängan i blocket på det tredje överfallet. Tyckte jag fick dra hårt fast moment var inställt på ca 65 ft/lbs.

Fick akuthjälp av Robbans Speedshop i Eskilstuna med att få in en Helicoil-gänga.
-Ta med momentnyckel så får jag kolla på den sa Robban.
Mycket riktigt, nyckelns moment var helt åt fanders. Har säkert dragit 2-3 ggr momentet :x
Stort tack till Robban för hans hjälp med blocket!!

Problemnyckeln
Bild

Öppnade bakdelen och det såg lite konstigt ut, har säkert använts till annat än momentdragning.
Bild

Drog till Persåker och köpte pinnbultar till alla överfall. Ny rengöring av allt
och sedan i med veven. Inlånad momentnyckel och sedan var allt snart på plats.
Bild

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: ons dec 28, 2011 21:37
av peter.holm
Notchning för frigång av vevstakarna, syns lite dåligt kanske.
Bild

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: ons dec 28, 2011 23:07
av Hejdarn
Nice. :) Jag tycker mig känna igen den där momentnyckeln. Om det är en Ferax eller liknande så skulle jag slänga den på tippen.

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: ons dec 28, 2011 23:26
av peter.holm
Hejdarn skrev:Nice. :) Jag tycker mig känna igen den där momentnyckeln. Om det är en Ferax eller liknande så skulle jag slänga den på tippen.
Ja, det blir till att svetsa ihop den och använda till hjulmuttrar istället :mrgreen:

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor dec 29, 2011 23:31
av peter.holm
Vev, stakar och kolvar är nu imonterat.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor dec 29, 2011 23:32
av peter.holm
Fick låna en bättre momentnyckel.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor dec 29, 2011 23:34
av peter.holm
Montagefett, ska va det bästa sa Persåker. Skrev lite instruktioner på locket så ingen börjar tafsa i burken. :D

Bild

Tycker inte om att montera kolvar med en sådan här kompressor. Känns som man fibblar i mörker men med lite försiktighet gick det skapligt.

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre dec 30, 2011 12:03
av Hejdarn
Tror du att du får i motorn i Audin sedan? :wink:

Vägde du upp kolvar och stakar någon gång? Blev det välbalanserat?

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre dec 30, 2011 12:33
av Kjell.Magnusson
Hejs

Det kanske är en DKW med motor (V8)!
Bra tråd med mycket bilder! Fortsätt så!

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre dec 30, 2011 13:30
av peter.holm
Haha, nä, tror dieselsnurran i Audin får hålla ett tag till :D

Hade ingen tillgång till våg så jag bestämde att förlita mig på Amerikansk finmekanik, brukar vara bra :?

Har beställt hel trågpackning men kommer inte förrän i slutet av januari. Får inhandla kam och svängningsdämpare så får jag ihop den deln iaf.

Kul att tråden uppskattas!

Peter

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre dec 30, 2011 14:23
av Kjell.Magnusson
Hejs

Diesel, f-n vad det börjar klia :lol:

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor jan 05, 2012 18:34
av peter.holm
Ny kam och kamdrivning monterad.

Bild

Kammen blev denna:
Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor jan 05, 2012 18:36
av peter.holm
Funderar på om jag ska använda orginal flexplatta eller inte. Den ska ju vara nollbalancerad men blev lite osäker då det sitter ett par vikter på den men det kanske bara är för att få den just nollbalancerad?

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor jan 05, 2012 18:39
av peter.holm
Kamkåpa monterad, väntar nu på trågpackning från Persåker. Kommer i slutet av Januari.

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor jan 05, 2012 21:03
av peter.holm
Kollade vad ett verktyg för att montera svängningsdämparen kostar, 600 spänn :?

Ägnade 10 minuter för att göra detta, om det funkar blir timpenningen för kvällens arbete 2400:- :D

Bild

Matematiken känns svag ikväll, timpenningen kanske tom blir 3600:- :roll:

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor jan 05, 2012 21:15
av peter.holm
Försöker identifiera turbinen som satt i bilen men finns inga siffror alls på den. Diametern är ca 33 cm :|

Den såg väldigt fräsch ut, måste vara bytt någon gång.

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre jan 06, 2012 20:04
av Hejdarn
Det där blir ju kanon ju! Snart är det vår eller? :wink:

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jan 14, 2012 15:48
av peter.holm
I brist på motordelar har jag fixat till bromsoken, bromsslangar och rör till oken.
Inser att jag måste googla fram hur man justerar P-bromsen. Känns som om dom tidigare justerat på själva spaken och det brukar inte bli bra.

Är det samma procedur som att justera gamla trumbromsar?

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jan 14, 2012 17:18
av axelg89
finns ett litet hål i trumman, genom det når man med en spårskruvmejsel den undre justeringen till backarna. Resten justeras under bilen vid "klykan".

Har för mig att den enligt min instruktionsbok sa någon i denna stil:
¤ Vid slapp vajer skulle den undre justeringen spännas tills dess att den började ta emot (bromsa), sedan backas ett halvt varv.
¤ Därefter spänns vajern tills det precis börjar ta (bromsa) med handtaget fullt nere.
¤ Sedan inkörning: antingen konstant lite handbroms i nån minut i ca 10 km/h alternativt använda den för att bromsa försiktigt 30 - 0 en 3 - 5 gånger.
¤ Justeringen kan behövas göras igen efter detta om den börjar ta långt upp :)

Måste säga att jag dock inte riktigt lyckats själv än med detta trots byte av allt inne i trumman (min bil var rensad på delar där) och två justeringsförsök. Verkar vara ett klassiskt problem på dessa bilar. Lyckades dock tillräckligt bra för besiktning :)

Mvh

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jan 14, 2012 17:24
av Smuggler
Hej,

Så här gör man enligt Chevas Service manual:

1. Ta bort hjulen
2. Lossa på spänningen vid utjämnaren under bilen tills hävarmen på varje sida rör sig till "off" positionen med slack i vajrarna.
3. Rotera bromsskivan tills justeringsratten kan ses genom justeringshålet.
4. Stoppa in en skruvmejsel genom hålet och justera genom att röra din hand från garagegolvet på både höger och väster sida.
5. Dra åt tills skivan ej går att rotera, backa sen justeringsskruvarna sex (6) till åtta (8) "klackar"
6. Dra åt parkeringsbromsen 2 hack inne i bilen.
7. Dra åt utjämnaren under bilen tills det känns ett lätt motstånd med hjulen monterade.
8. Släpp på handbromsen helt. Inget motstånd skall nu kännas när hjulen roteras.
9. Släpp ned bilen.

Mvh: Daniel

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jan 14, 2012 17:39
av Kjell.Magnusson
Hejs

Lysande Daniel! Nu ska jag justera min p-broms också!

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jan 14, 2012 19:36
av peter.holm
Perfekt Daniel!!

Visste att man kunde lita på forumet.

Peter

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre jan 20, 2012 0:10
av gbak
Du har väl inte glömt att kolla frigången mellan stakarna och kammen?
Ser inte att du skriver nåt om det........

Fyra-fem av stakarna slog i min kam, men min kam är kanske lite aggresivare och har kanske också högre lyft??

Blev tvungen att fasa av hörnen 4-5mm.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre jan 20, 2012 9:20
av peter.holm
gbak skrev:Du har väl inte glömt att kolla frigången mellan stakarna och kammen?
Ser inte att du skriver nåt om det........

Fyra-fem av stakarna slog i min kam, men min kam är kanske lite aggresivare och har kanske också högre lyft??

Blev tvungen att fasa av hörnen 4-5mm.

Bild
Jo, jag har kollat så gott det går och allt går runt fint men jag har inte mätt exakt hur mycket frigång det är.
Kanske bäst att dubbelkolla hur mycket jag har i frigång här.

Tack för tipset!

Petr

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre jan 20, 2012 17:54
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, kolla detta! Det kan vara skillnad mellan :mrgreen: och :cry:

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre jan 20, 2012 21:05
av gbak
Jag använde en vit 1,5mm tjock tape som jag satte runt kam nockarna.
Sedan penslade jag hörnen på stakarna med röd färg och roterade veven.
Blev tapen röd någonstans så hade jag filat för lite på stakarna.

Läste någonstans att vevpartiet kan flexa ca 1mm under körning (vid maxvarv), så jag vill minnas att 1,5mm är rätt så lagom frigång.
Samma gäller också mellan block och t.ex skruvskallarna på överfallen.