Sida 2 av 2

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 0:01
av velasoraptor
Jag pratade om C6 Z06 och Ls7.INTE om C6.På detta om avgasventiler i titanium så kan man ju bara gissa.Kanske det blev för dyrt med både insug och avgas i titanium.Kanske dom för avgas är ännu dyrare en insugsventilerna.Dom sodium fyllda avgasventilerna väger ju nästan lika lite,dom är mycket billigare och avleder värme bra ifrån ventilhatten.Så jag tror det har med kostnaden att göra.Kanske någon som vet bättre.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470rwhp 610rwnm)

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 9:36
av Mange_C5
velasoraptor skrev:Som en del av er vet skrivs det mycket om detta med ventilhattar som går av samt slitna ventilstyrningar på Ls7.Jag har under lång tid försökt skaffa mig en uppfattning om detta.Vid SEMA i år så kom frågan upp.Dom stora motorbyggarna samt GMs tekniker var där.Svaret var detta.INGA ventiler går av utan kontakt med en kolv.Går en ventil av under crusing som en del i speciellt USA varit med om så har motorn övervarvats,missad växel ect i ett tidigare stadium så att någon kolv haft kontakt med en ventil.Sedan har den brustit vid vanlig crusing.Allså inte något matrial fel på dom sodium fyllda avgasventilerna.Punkt slut.Angående slitna ventilstyrningar så har det INGET med detta att göra.Ventilen går rakt i alla fall även om ventilstyrningen är sliten och träffar ventilsätet som den ska.Börjar bilen dra olja så bör man dock kolla sina ventilstyrningar speciellt på Ls7.Blir det för mycket glapp går värmen upp och smälter ner ventiltätningarna.Då blir oljeförbrukningen massiv med carbon built upp på kolvar och ventiler som följd.Fortsätter man att köra så tappar motorn till slut en massa effekt.Man måste då ta av topparna för att göra rent kolvtoppar ventiler mm.På frågan om GM uppdaterat Ls7an genom åren så blev svaret.Vi uppdaterar hela tiden.Hur det nu ska tolkas.Men man tror att något gjorts ifrån 2009 år Ls7.Inga kända haverier har inträffat på 2009-2011 Ls7 tills dagens datum. Förutom en 09a. Där en ventilfjäder gått av.Till följd av det så sabbade det hela motorn.Så allså kan alla som oroar sig för att ventil ska gå av vara lungna.Det är upp till handhavande om dom går av eller ej enligt expertisen på SEMA.Detta är lite av den information jag hittat.Kul för mig att min motor är byggd 2010.

PS Kan ju nämnas att Anders på (R-TUNE) har till dagens datum inte sätt några förslitningar i ventilstyrningarna på Ls7 DS

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715 rwnm) 470 rwhp 610 rwnm)
De problem med trasiga ventiler som rapporterats verkar enbart beröra motorer byggda under första halvåret av -07 och anledningen är då kass lagring av vippor pga dålig batch vid tillfället, alltså inget med ventilerna eller deras konstruktion som sådana.
JAG tror att LS7 är en bra motor trots spekulationer om motsatsen och den oro det kan medföra.

Bilder från tråden nedan
Bild

Bild
http://forums.corvetteforum.com/c6-z06- ... issue.html

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 13:31
av Hejdarn
C5Z06 skrev:[quote="Hejdarn]
Njäe. En Vette kanske klarar 1.1 - 1.2 G i sidkraft med bra däck och om den bromsar från 50 km/h till 0 km/h på 2 sekunder så enl a=v/t och a/g så är kraften 2.5 G.
Hmmm ;-) Ledsen att behöva säga det men du får nog fila lite på fysikkunskaperna. Jag kan i alla fall säga att få en bil att retardera med 2,5G utan downforce är helt och hållet omöjligt (om vi förutsätter att friktionskoefficienten mellan däck och väg är kring 1).[/quote][/quote][/quote]

Tja, fysiken är korrekt. Det var bara ett exempel Helge (det var därför jag skrev om i inlägget). :wink: Det är som du säger att gatdäcken har begränsat med friktion och jag vet inte hur fort en snittmässig Corvette bromsar och hur mycket venturi det är på bilarna och det är ju hastighetsberoende så klart. Men man kan väl ta en banmässig Z06 med vinge och slicks som exempel kanske? Är det någon som vet sina bromssträckor?

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 14:32
av Christer
Håller med Mange_C5 att den stora skurken är vipparmslagringen som pajjar. Det har även inträffat på 08:or har jag hört.

Jag köpte Harland Sharps vipparmar som en billig försäkring mot eventuellt motorhaveri på min Z06:a.

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 15:45
av Fidde
Christer skrev:Håller med Mange_C5 att den stora skurken är vipparmslagringen som pajjar. Det har även inträffat på 08:or har jag hört.

Jag köpte Harland Sharps vipparmar som en billig försäkring mot eventuellt motorhaveri på min Z06:a.
Jag trodde de hade åtgärdat problemen på 08.
Vad kostade Harland Sharp hemma o klart, var det inbytes?

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 17:08
av Christer
Vad jag förstår ser vipparmarna lika dana ut än idag. Men det var något produktionsfel så nållagringens nålar ramlade ur.

Jämfört med Harland Sharp ser orginalet klent ut.

Jag betalade ca 5.000:- med frakt /tull/moms från Harland Sharp.

Det finns en billigare lösning, och det är att köpa "trunion bearing" från Comp Cams så kan man byta själv om man är lite händig.

Hälsningar
Christer

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 17:29
av velasoraptor
Detta med nålgaren som rammlade ut på vipparmarna på några Ls7 tillverkade Jan-Juni 2007.Detta var inte så utspritt problem.En 08 fick dåliga vipparmar.Men motorn var tillverkad i Juli 2007.Resten var 07or.07or tillverkade dom andra månaderna på detta år hade inga problem.GM hade en dålig leverantör av vipparmar dessa månader.Alla vipparmar tillverkade därefter har absolut inga problem alls.Inga av dessa motorer råkade ut för något större haveri.Nålagren märktes på magnetpluggarna vid oljebyte.Det blev ett rasslade ljud när vipporna var dåliga på dessa modeller sägs det..Ventilproblemen jag har talat om tidigar har INGET med detta att göra.Många med 07or satte dit Harland Sharp vippor för att vara på den säkra sidan.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470rwhp 610rwnm)

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 17:36
av Christer
Det är säkert så som du säger Kenta..men då jag besökte Lingenfelter så berättade dom att dom bytte ut vipporna eller lagringen på motorer som dom trimmade.

Hälsningar
Christer

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 17:38
av Peter Anjou
Hejsan !

http://www.harlandsharp.com/
Håll till godo ! :D

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 18:59
av velasoraptor
Det finns säkert dom som använder andra vipparmar.Men vi kan ju ta Katech.Dom är ju en av dom mest kända motorb yggar firmorna i USA.Dom har också ett nära sammarbete med GM.Dom använder Ls7an titan insugsventiler dom sodiumfyllda avgasventilerna och orginal vipporna till alla sina motorbyggen.Då talar vi om riktigt vassa motorer.Jag litar nästan enbart på vad som sägs på Katech.Sedan får ju folk tro vad dom vill.Lingenfelter använser också titanium insug och sodium fyllda avgasventiler vad jag minns.Lagringen på vipporna böts ut senare året 2007.Jag har för mig att Lingerfelter ochså anväder Ls7 vippor till sina byggen.Kanske dom menade att dom var uppdaterade.Vilket dom ju är.Men jag kan ha fel helt klart.Annars ska ju Harland Sharp vara spräng säkra.

PS Christer vi ska försöka titta över innan vi åker till Bali Kenta DS)

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470rwhp 610rwnm)

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 19:44
av sven erik
GM erkänner vipparms miss......borde inte GM ha kallat in dessa?bytt?om dem vet serien på dessa vippar????taken tog dem på sig....bara en tanke

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 19:53
av velasoraptor
GM bytte ut trasiga vippor gratis.Men dom var så jäkligt snåla att hade bara en vippa pajat så böt dom bara den.Ville man ha dom andra utbytta fick man minsan betala.Jäkligt dålig.Så det hände att en och samma person som inte hade koll fick åka in i flera omgångar till GM för att byta vippor.Vad fan ska man säga!!!

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470rwhp 610rwnm)

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 20:08
av sven erik
hur gjorde dem om motorn rasade??fick man ny motor?

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 20:31
av velasoraptor
Sannolikheten att motorn ska rasa p.g.a nålagren rammlar ut är inte så stor.Även om det naturligtvis kan hända.Har man garanti får man troligen en ny motor i USA i alla fall.Här i Sverige beror det ju på vad du har för försäkring och försäkringsbolag om motorn rasar.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470rwhp 610rwnm)

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 21:25
av Christer
Du har helt rätt Kenta, jag frågade Lingenfelter om dom byter ventiler i deras byggen och dom använder orginalventilerna.

Problemet med trasiga vippor är att vippan "hammrar" snett på ventilskaftet och till slut ger ventilen upp.

Kenta! Ni är så välkommna att titta över..

Hälsningar
Christer

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 22:19
av Hejdarn
sven erik skrev:GM erkänner vipparms miss......borde inte GM ha kallat in dessa?bytt?om dem vet serien på dessa vippar????taken tog dem på sig....bara en tanke

Låter som Ducati. De hade kromningsproblem i flera år på sian vippor när de bytte leverantör. Man bytte också bara trasiga vippor på garanti.

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 22:33
av Hejdarn
Hejdarn skrev: Njäe. En Vette kanske klarar 1.1 - 1.2 G i sidkraft med bra däck och om den bromsar från 50 km/h till 0 km/h på 2 sekunder så enl a=v/t och a/g så är kraften 2.5 G.

Hmmm ;-) Ledsen att behöva säga det men du får nog fila lite på fysikkunskaperna. Jag kan i alla fall säga att få en bil att retardera med 2,5G utan downforce är helt och hållet omöjligt (om vi förutsätter att friktionskoefficienten mellan däck och väg är kring 1).

Tja, fysiken är korrekt. Det var bara ett exempel Helge (det var därför jag skrev om i inlägget). :wink: Det är som du säger att gatdäcken har begränsat med friktion och jag vet inte hur fort en snittmässig Corvette bromsar och hur mycket venturi det är på bilarna och det är ju hastighetsberoende så klart. Men man kan väl ta en banmässig Z06 med vinge och slicks som exempel kanske? Är det någon som vet sina bromssträckor?
Jag hittade en sida som har mätt. :)

When all was said and done, we got a figure-eight test time of just 22.8 seconds at a 0.98g average. That's the fastest time we've ever recorded with a production car, narrowly beating out (you guessed it) the 2011 Corvette Z06 we tested several months ago by 0.3 seconds and 0.08 g. The downside of so much grip is that even with heavier bolstering for 2012, the 'Vette's seats are wholly inadequate for performance driving, leaving the pilot looking for support when he should be looking for apexes.

Of course, those Michelins contributed to more than just the figure-eight run. They also helped enable a 0-60-mph braking distance of just 94 feet, a full 8 feet shorter than the Pilot Sport PS2-wearing 2011 Z06. We also got a 1.13g average around our skidpad, besting the 2011 car by 0.05 g, but ran an identical 0-60 mph time of 3.8 seconds

http://www.motortrend.com/roadtests/cou ... tion_test/

Re: lite info om Ls7

Postat: ons jan 04, 2012 23:03
av Ricky
Spännande läsning om ventilerna av Sodium kontra Titan. :)

Jag kommer genom jobbet själv i kontakt med en del grejer konstruerade i Titan och måste säja att det är ett fantastiskt material. :)

Generellt säjs att motsvarande del i Titan väger som Aluminium (ca) men är stark som stål.

Dock saknar Titanet den flexibilitet som stål erbjuder, Titan är mycket starkt men det böjs aldrig utan delen går tvärs av med en kraftig smäll.

Tex kan man med Titanbultar (som övertightas tills de gått av) med en fin liten instrumentskruvmejsel pilla på skruvändan och på så sätt gänga ut den avdragna delen ur hålet.
Så lite sträcker sig Titanet. :D

Titanet som material är ju lätt och tål mycket spö men är ju lite kostsamt.

Jag kan tänka mig (utan att egentligen veta) att de sodiumfyllda har bättre värmeavledningsförmåga och att det är anledningen till att dessa används som avgasventiler.

Själv får jag nöja mig med tunga ventiler i rostfritt.. :(

//Ricky.

Re: lite info om Ls7

Postat: tor jan 05, 2012 0:09
av Bengt
C5Z06 skrev:
velasoraptor skrev:Jag pratade om C6 Z06 och Ls7.INTE om C6.På detta om avgasventiler i titanium så kan man ju bara gissa.Kanske det blev för dyrt med både insug och avgas i titanium.Kanske dom för avgas är ännu dyrare en insugsventilerna.Dom sodium fyllda avgasventilerna väger ju nästan lika lite,dom är mycket billigare och avleder värme bra ifrån ventilhatten.Så jag tror det har med kostnaden att göra.Kanske någon som vet bättre.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470rwhp 610rwnm)
Tror inte det är pga kostnad utan en fråga om värme. Avagsventiler utsätts för mycket större termiska påfrestningar jämfört med insugsventilen. Det är ju rätt "hightech" med saltkylda ventiler, brukar bara vara prestandamotorer som har det, så jag tror inte att det är för att "snåla" man valt det utan av andra anledningar. Snålat har man gjort på inredningen ;-) Vore kul att höra från någon som VET vad kostnaden för resp ventiltyp är, i jämförbara storlekar resp insug/avgas. Men som sagt var, utan att vara speciellt insatt så gissar jag på att det är pga temperaturen som GM inte kör Titan på avgassidan.

På denna site finns det gott om MYCKET upplysande läsning :
http://www.ret-monitor.com/articles/category/valves/