Saab styrväxel

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Ricky »

Jo ska man se det optimistiskt så är det väl så men ska man jämföra med en L88 eller ZR2 så har man säkert en både tung och trött bil.. :D

Men den är jäkligt trevlig att köra. :mrgreen:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja, ja Ricky, det är alltid någon eller något som är värre!
Jag tycker du har gjort ett bra jobb med din bil!
Ha en fortsatt trevlig födelsedag i 40 minuter till!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Ricky »

Tack. :)
Målsättningen har varit att bygga en hållbar och samtidigt rolig bil och än så länge har det funkat, men jag är ju heller inte riktigt färdig ännu..

Bäst jag slår upp en single malt till nu innan min dag är över.. :mrgreen:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Chrippe »

Magnum!
Kuggstångsstyrningen ska inte bara sitta på Saab ska tydligen även sitta på fler GM-bilar också.

Christer
/Christer 8)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tack Christer.
Jo, jag känner till att den sitter på fler GM modeller bl.a. Opel Vectra, någon liten Pontiac och säkert nån mer, men dom är äldre än Saabarna och svårare att hitta!
Jag har köpt en från en Saab 9-3.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Anders A
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: tor maj 22, 2008 23:24
Ort: Ludvika

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Anders A »

Chrippe skrev:(Bracket plate) plåten som sitter i mitten på styrväxeln är förlängd på passagerar sidan. För att styrstagen ska bli lika långa.
På bilden är inte styrväxeln centrerad!


Bild
För att klargöra lite angående den styrväxeln från SAAB.
Det finns 2 modeller av den, den på bilden ovan och en som är mycket tjockare i den motsatta ände mot den där rattstången ska sitta (vänster på bilden ovan, eller passagerar sidan av styrväxeln).
Den på bilden ovan kommer från en 9-3 1998-2002, men den började monteras på 900 redan i mitten av 1996.
Det är också den här nya versionen som man kan lämna in till Sellholm och få "kortad"(färre varv på ratten, ände till ände.
Jag har en "kortad" sådan i min 900 med elektrisk styrservopump.
Saabarna har inte haft några problem med "bump-steer" på varken 900 eller 9-3.
MEN oerhörda problem med "torque-steer" beroende på dels vek torpedvägg där styrväxeln sitter monterad och veka "ramben" som håller framvagns balken.
Fler frågor om själva styrväxeln?
Hoppas jag hjälpte lite i alla fall! :-)
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Anders A

Tack, bra att veta! Inga mer frågor om själva växeln just nu.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Ricky »

Anders A skrev:
Chrippe skrev: Saabarna har inte haft några problem med "bump-steer" på varken 900 eller 9-3.
MEN oerhörda problem med "torque-steer" beroende på dels vek torpedvägg där styrväxeln sitter monterad och veka "ramben" som håller framvagns balken.
Fler frågor om själva styrväxeln?
Hoppas jag hjälpte lite i alla fall! :-)
Bumpsteer orsakas väl av skillnad i vinkel mellan nedre bärarm och styrstag alternativt olika längder/infästningspunkter på dessa och är väl då relaterat till just den aktuella installationen snarare än till en "viss kuggstång"?

Med "torque-steer" menar du då klena innfästningar som bidrar till att styrningen eller ram/chassie tillåts flexa under styrning?

//Ricky.
Senast redigerad av Ricky den tis jan 24, 2012 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Anders A
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: tor maj 22, 2008 23:24
Ort: Ludvika

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Anders A »

Visst är det så, men bumpsteer beror på ojämnheter i vägen också.
Torquesteer beror på veka infästningar och/eller vek framvagn.
Betyder väl egentligen att motorn är så stark att den vrider på saker som har med styrning att göra på framför allt framhjulsdrivna bilar.
Testade min 450hk saab utan förstärkningar och den höll på att slita ratten ur händerna på mig....
Diff-broms, extra stag under framvagnsbryggan samt ett stag mellan ett styrväxelfäste och stötdämpartorn botade problemet.
Fast det lär ju inte dyka upp på en vette. :-)
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Hur långt in har en Saab 900/9-3 sina bussningar för undre bäramen? Sitter dom lika tätt ihop som styrstagen?
Om man tittar på orginal Corvettens bussningar för nedre a-armarna så stämmer dom ganska precis med inre kullederna på styrstagen!
För om det blir skillnad mellan detta så får dom inte en likadan rörelse, men om det nu har någon större betydelse vet jag inte.
Någon som vet?
Frågan är om jag vågar göra en kortare "centrumplatta" eller om styrstagen måste vara lika långa som a-armarna?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Anders A
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: tor maj 22, 2008 23:24
Ort: Ludvika

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Anders A »

Nej, dom sitter mycket mer isär.
Däremot sitter styrväxeln monterad på samma höjd som staget för styrningen som sitter på spindeln.
Som jag har förståt det, så är det lika viktigt.
Hoppas du förstår vad jag menar. :-)
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tack Anders! Jag tror jag förstår!
Men det är svårt att beskriva en del saker.
Då kan väl inte bumpsteering bero på längdskillnad mellan styrstag & bärarm?
Beror det mer som du skrev Anders att det beror på höjdskillnad?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Ricky »

Är längden eller höjden på infästningen olika kommer det påverka styrningen under fjädring.

Man kan tex få toe out under acceleration och toe in under inbromsning eller omvänt.

Optimalt är naturligtvis att styrningen förblir så neutral som möjligt under hela fjädringsrörelsen.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Anders A
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: tor maj 22, 2008 23:24
Ort: Ludvika

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Anders A »

Det är avståndet både i höjd och längd från spindelns styrstags center som är avgörande.
Om man tänker sig ett stumt stag från spindelns styrstag på ena sidan av bien till den andra, det är det optimala center att sätta styrväxeln i.
Vidare så är det så att ju längre styrstag man kan ha, dessto mindre vinkelförändring vid fjädring, vilket ger mindre bumpsteer, om man inte kan placera en led som passar perfekt med bärarmarnas infästning.
Optimalt vill man väl också att det inre hjulet ska svänga lite mer än det yttre?
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Bra svar från båda två! Tack!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Kjell Dahlén
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 111
Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
Ort: Eskilstuna

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell Dahlén »

Hej!
Någon som vet hur långa styrstagen är i "Steeriodkittet" :?:
Kjell
Kjell D
C3 Grön
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Ricky »

Kjell Dahlén skrev:Hej!
Någon som vet hur långa styrstagen är i "Steeriodkittet" :?:
Kjell
"Rören" är exakt 350mm långa.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Kjell Dahlén
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 111
Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
Ort: Eskilstuna

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell Dahlén »

:D Tack Ricky
Kjell
Kjell D
C3 Grön
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Ricky »

Det är inte ofta man har såna detaljer i huvudet men jag mätte dom faktiskt just för en tysk vid namn Gunter som undrade samma sak. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Kjell Dahlén

Har du fått koll varför det ena styrstaget är längre än det andra?
Fint förnamn!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Kjell Dahlén
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 111
Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
Ort: Eskilstuna

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell Dahlén »

:oops: Jag var rädd att frågan skulle komma och nu kom den :)
Jag hade räknat fel på rattvarven. Såg inte att länkaget vid rattstången tog i headersrören. Så jag kände, eller märkte inte styrningens fulla utslag.
Inte många som har förmånen att heta Kjell :lol:

Kjell
Kjell D
C3 Grön
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Ricky »

magnum skrev:Hejs Kjell Dahlén

Har du fått koll varför det ena styrstaget är längre än det andra?
Fint förnamn!
Ahömm...

Är det så att det ena är längre än det andra?

Jag har bara mätt det ena men menar att bägge hadde samma längd då jag kollade sändningen innan jag monterade allt.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja Kjell, där ser man!
Ja Ricky, det hoppas jag verkligen att dom ska vara lika långa!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Ricky »

magnum skrev:Hejs

Ja Kjell, där ser man!
Ja Ricky, det hoppas jag verkligen att dom ska vara lika långa!
Nu förstår jag inte riktigt.. Skrev inte du just ATT de var olika långa??

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Ricky

Du får gå tillbaks i denna tråden till Kjell Dahlens inlägg tis jan 10, 2012 18:15
Sen är du på banan igen :wink:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Ricky »

Anders A skrev:
Chrippe skrev: Bild
Det är också den här nya versionen som man kan lämna in till Sellholm och få "kortad"(färre varv på ratten, ände till ände.
Nu blir jag intresserad..
Kan "Sellholm" bygga om denna styrning till att ge färre rattvarv? :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Hur många rattvarv är det "orginal"?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Ricky »

magnum skrev:Hejs Ricky

Du får gå tillbaks i denna tråden till Kjell Dahlens inlägg tis jan 10, 2012 18:15
Sen är du på banan igen :wink:
Haha, ska det verkligen vara nödvändigt att man måste läsa trådarna också..? :mrgreen:

Jag är tämligen säker på att stagen har exakt samma längd men för säkerhets skull ska jag mäta bägge mina stag i morgon.
Jag har uppfattat det så att "steeroids-plattans" osymetriska design skall reducera detta och att styrstagen ska vara lika långa.

Annars blir ju "bumpsteer" eller fjädringspåverkan (om man så önskar kalla det) olika på på de två hjulen..

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Ricky »

magnum skrev:Hejs

Hur många rattvarv är det "orginal"?
3,3 varv (lock to lock) var det på min servostyrning. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Saab styrväxel

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tror inte du behöver mäta Ricky, dom är helt säkert lika långa!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Skriv svar