Sida 2 av 3
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 15, 2012 0:11
av Ricky
Jo ska man se det optimistiskt så är det väl så men ska man jämföra med en L88 eller ZR2 så har man säkert en både tung och trött bil..
Men den är jäkligt trevlig att köra.

Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 15, 2012 0:18
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja, ja Ricky, det är alltid någon eller något som är värre!
Jag tycker du har gjort ett bra jobb med din bil!
Ha en fortsatt trevlig födelsedag i 40 minuter till!
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 15, 2012 0:20
av Ricky
Tack.

Målsättningen har varit att bygga en hållbar och samtidigt rolig bil och än så länge har det funkat, men jag är ju heller inte riktigt färdig ännu..
Bäst jag slår upp en single malt till nu innan min dag är över..

Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 15, 2012 2:08
av Chrippe
Magnum!
Kuggstångsstyrningen ska inte bara sitta på Saab ska tydligen även sitta på fler GM-bilar också.
Christer
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 15, 2012 10:16
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack Christer.
Jo, jag känner till att den sitter på fler GM modeller bl.a. Opel Vectra, någon liten Pontiac och säkert nån mer, men dom är äldre än Saabarna och svårare att hitta!
Jag har köpt en från en Saab 9-3.
Re: Saab styrväxel
Postat: tis jan 24, 2012 18:03
av Anders A
Chrippe skrev:(Bracket plate) plåten som sitter i mitten på styrväxeln är förlängd på passagerar sidan. För att styrstagen ska bli lika långa.
På bilden är inte styrväxeln centrerad!

För att klargöra lite angående den styrväxeln från SAAB.
Det finns 2 modeller av den, den på bilden ovan och en som är mycket tjockare i den motsatta ände mot den där rattstången ska sitta (vänster på bilden ovan, eller passagerar sidan av styrväxeln).
Den på bilden ovan kommer från en 9-3 1998-2002, men den började monteras på 900 redan i mitten av 1996.
Det är också den här nya versionen som man kan lämna in till Sellholm och få "kortad"(färre varv på ratten, ände till ände.
Jag har en "kortad" sådan i min 900 med elektrisk styrservopump.
Saabarna har inte haft några problem med "bump-steer" på varken 900 eller 9-3.
MEN oerhörda problem med "torque-steer" beroende på dels vek torpedvägg där styrväxeln sitter monterad och veka "ramben" som håller framvagns balken.
Fler frågor om själva styrväxeln?
Hoppas jag hjälpte lite i alla fall!

Re: Saab styrväxel
Postat: tis jan 24, 2012 18:13
av Kjell.Magnusson
Hejs Anders A
Tack, bra att veta! Inga mer frågor om själva växeln just nu.
Re: Saab styrväxel
Postat: tis jan 24, 2012 18:37
av Ricky
Anders A skrev:Chrippe skrev:
Saabarna har inte haft några problem med "bump-steer" på varken 900 eller 9-3.
MEN oerhörda problem med "torque-steer" beroende på dels vek torpedvägg där styrväxeln sitter monterad och veka "ramben" som håller framvagns balken.
Fler frågor om själva styrväxeln?
Hoppas jag hjälpte lite i alla fall!

Bumpsteer orsakas väl av skillnad i vinkel mellan nedre bärarm och styrstag alternativt olika längder/infästningspunkter på dessa och är väl då relaterat till just den aktuella installationen snarare än till en "viss kuggstång"?
Med "torque-steer" menar du då klena innfästningar som bidrar till att styrningen eller ram/chassie tillåts flexa under styrning?
//Ricky.
Re: Saab styrväxel
Postat: tis jan 24, 2012 18:59
av Anders A
Visst är det så, men bumpsteer beror på ojämnheter i vägen också.
Torquesteer beror på veka infästningar och/eller vek framvagn.
Betyder väl egentligen att motorn är så stark att den vrider på saker som har med styrning att göra på framför allt framhjulsdrivna bilar.
Testade min 450hk saab utan förstärkningar och den höll på att slita ratten ur händerna på mig....
Diff-broms, extra stag under framvagnsbryggan samt ett stag mellan ett styrväxelfäste och stötdämpartorn botade problemet.
Fast det lär ju inte dyka upp på en vette.

Re: Saab styrväxel
Postat: tis jan 24, 2012 22:29
av Kjell.Magnusson
Hejs
Hur långt in har en Saab 900/9-3 sina bussningar för undre bäramen? Sitter dom lika tätt ihop som styrstagen?
Om man tittar på orginal Corvettens bussningar för nedre a-armarna så stämmer dom ganska precis med inre kullederna på styrstagen!
För om det blir skillnad mellan detta så får dom inte en likadan rörelse, men om det nu har någon större betydelse vet jag inte.
Någon som vet?
Frågan är om jag vågar göra en kortare "centrumplatta" eller om styrstagen måste vara lika långa som a-armarna?
Re: Saab styrväxel
Postat: ons jan 25, 2012 12:44
av Anders A
Nej, dom sitter mycket mer isär.
Däremot sitter styrväxeln monterad på samma höjd som staget för styrningen som sitter på spindeln.
Som jag har förståt det, så är det lika viktigt.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Re: Saab styrväxel
Postat: ons jan 25, 2012 19:21
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack Anders! Jag tror jag förstår!
Men det är svårt att beskriva en del saker.
Då kan väl inte bumpsteering bero på längdskillnad mellan styrstag & bärarm?
Beror det mer som du skrev Anders att det beror på höjdskillnad?
Re: Saab styrväxel
Postat: tor jan 26, 2012 1:21
av Ricky
Är längden eller höjden på infästningen olika kommer det påverka styrningen under fjädring.
Man kan tex få toe out under acceleration och toe in under inbromsning eller omvänt.
Optimalt är naturligtvis att styrningen förblir så neutral som möjligt under hela fjädringsrörelsen.
//Ricky.
Re: Saab styrväxel
Postat: tor jan 26, 2012 13:19
av Anders A
Det är avståndet både i höjd och längd från spindelns styrstags center som är avgörande.
Om man tänker sig ett stumt stag från spindelns styrstag på ena sidan av bien till den andra, det är det optimala center att sätta styrväxeln i.
Vidare så är det så att ju längre styrstag man kan ha, dessto mindre vinkelförändring vid fjädring, vilket ger mindre bumpsteer, om man inte kan placera en led som passar perfekt med bärarmarnas infästning.
Optimalt vill man väl också att det inre hjulet ska svänga lite mer än det yttre?
Re: Saab styrväxel
Postat: tor jan 26, 2012 18:28
av Kjell.Magnusson
Hejs
Bra svar från båda två! Tack!
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 19:56
av Kjell Dahlén
Hej!
Någon som vet hur långa styrstagen är i "Steeriodkittet"
Kjell
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 19:58
av Ricky
Kjell Dahlén skrev:Hej!
Någon som vet hur långa styrstagen är i "Steeriodkittet"
Kjell
"Rören" är exakt 350mm långa.
//Ricky.
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 20:19
av Kjell Dahlén

Tack Ricky
Kjell
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 21:12
av Ricky
Det är inte ofta man har såna detaljer i huvudet men jag mätte dom faktiskt just för en tysk vid namn Gunter som undrade samma sak.

Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 21:52
av Kjell.Magnusson
Hejs Kjell Dahlén
Har du fått koll varför det ena styrstaget är längre än det andra?
Fint förnamn!
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 22:38
av Kjell Dahlén

Jag var rädd att frågan skulle komma och nu kom den
Jag hade räknat fel på rattvarven. Såg inte att länkaget vid rattstången tog i headersrören. Så jag kände, eller märkte inte styrningens fulla utslag.
Inte många som har förmånen att heta Kjell
Kjell
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 22:42
av Ricky
magnum skrev:Hejs Kjell Dahlén
Har du fått koll varför det ena styrstaget är längre än det andra?
Fint förnamn!
Ahömm...
Är det så att det ena är längre än det andra?
Jag har bara mätt det ena men menar att bägge hadde samma längd då jag kollade sändningen innan jag monterade allt.
//Ricky.
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 22:47
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja Kjell, där ser man!
Ja Ricky, det hoppas jag verkligen att dom ska vara lika långa!
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 23:28
av Ricky
magnum skrev:Hejs
Ja Kjell, där ser man!
Ja Ricky, det hoppas jag verkligen att dom ska vara lika långa!
Nu förstår jag inte riktigt.. Skrev inte du just ATT de var olika långa??
//Ricky.
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 23:36
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky
Du får gå tillbaks i denna tråden till Kjell Dahlens inlägg tis jan 10, 2012 18:15
Sen är du på banan igen

Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 23:38
av Ricky
Anders A skrev:Chrippe skrev:

Det är också den här nya versionen som man kan lämna in till Sellholm och få "kortad"(färre varv på ratten, ände till ände.
Nu blir jag intresserad..
Kan "Sellholm" bygga om denna styrning till att ge färre rattvarv?
//Ricky.
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 23:44
av Kjell.Magnusson
Hejs
Hur många rattvarv är det "orginal"?
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 23:45
av Ricky
magnum skrev:Hejs Ricky
Du får gå tillbaks i denna tråden till Kjell Dahlens inlägg tis jan 10, 2012 18:15
Sen är du på banan igen

Haha, ska det verkligen vara nödvändigt att man måste läsa trådarna också..?
Jag är tämligen säker på att stagen har exakt samma längd men för säkerhets skull ska jag mäta bägge mina stag i morgon.
Jag har uppfattat det så att "steeroids-plattans" osymetriska design skall reducera detta och att styrstagen ska vara lika långa.
Annars blir ju "bumpsteer" eller fjädringspåverkan (om man så önskar kalla det) olika på på de två hjulen..
//Ricky.
Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 23:49
av Ricky
magnum skrev:Hejs
Hur många rattvarv är det "orginal"?
3,3 varv (lock to lock) var det på min servostyrning.

Re: Saab styrväxel
Postat: sön jan 29, 2012 23:51
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tror inte du behöver mäta Ricky, dom är helt säkert lika långa!