import

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: import

Inlägg av PG-son »

Hej du!
Det tror jag är ett bra beslut, som dessutom stärker själen :P
Mina hästar sprang som vanligt som dom ville, vilket tyvärr innebär, inte som jag vill :mrgreen:
Det är fortfarande en mycket intressant tråd du har, och jag blir mer och mer inblandad, anledningen är nog, att jag själv, försöker göra en bra affär på en till Corvette, och är väldigt/mycket intresserad av ditt utfall. Tyvärr stupar mina objekt ofta på att jag är lite för avvaktande, när jag så att säga har bestämt mig, har någon annan har slagit till före, medans jag avvaktade mitt slutbud. :twisted:

Eftersom det verkar som om du inte fiskat runt tillräckligt, kanske du kan sätta borren i detta objekt.
http://usedcorvettesforsale.com/1969-co ... 43167.html
Har förstås ingen aning om det som inte syns, men om du gör en lika bra research, kanske den är ett alternativ.

Shit, jag ser att det är en gammal annons, men ta den då som ett kunde vart alternativ, eller så finns den kvar.

Den här han jag inte med, tyvärr. Jag såsade bort några dagar. Men ändå, kolla om den är kvar. säljaren har ett par annonser till på nätet.
http://usedcorvettesforsale.com/1970-co ... 44909.html

Bara som exempel.

Sen är det nog som så också, att du kommer nog inte att få hem en bil och genom besiktningen, innan sommaren är slut. Vilket gör att du inte skall stressa.

Ebay är hett, och kan kännas lite osäkert, men många av bilarna på ebay finns också på ovan site.

Keep on fighting :lol:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Visst är det så, det är lätt att gå och dra ut på saker och ting. Man måste sätta ner foten och tänka "nu kör jag" ibland. Men visst känns det lite scary. Jag har dock lärt mig en hel del på den här lilla storyn :-)

Det finns ett par kriterier som bilen absolut inte skall uppfylla enligt mina önskemål.
Bilen får inte:
vara blå, brun, grön eller annan 70 tals färg (ursäkta)
ha blå inredning
vara en cab
helst inte en coupe
ej genomrostig skrothög

Men jag har inte bråttom egentligen, jag har en underbar V8 redan som går som tåget, så om bilen kommer hem efter sommaren så gör inte det något.
En corvette (med rutiga luftutblås) har jag drömt om sedan jag var 15. Man kan inte bara gå och drömma - det är alldelles för många som gör det.
Blir det inget nu, så kommer jag garanterat att hoppa på detta om ett tag igen.

Har du extra mycket corvette behov, eller varför en till om man får fråga?
// Eric
Porsche 928s
Förhoppningsvis även en corvette snart
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Inte cab & inte coupe, vad vill du då ha? Eller fattar jag inte som du menar?
Färgen: Är det så viktigt? Det borde vara mer intressant med skicket & priset!
Om du sen inte är nöjd med färgen går det ju att lacka om!
Senast redigerad av Kjell.Magnusson den lör feb 25, 2012 20:52, redigerad totalt 1 gånger.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

magnum skrev:Hejs

Inte cab & inte coupe, vad vill du då ha? Eller fattar jag inte som du menar?
Jag menar att jag vill ha T-top....
Porsche 928s
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs igen

Jag har bara sett coupe med takluckor & cab, aldrig någon coupe utan luckor!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Åh fan, man lär sig hela tiden :oops:
Coupe med T-top då. Det är det jag vill ha :D
Kan berätta att en kompis till mig trodde att T-top stod för Trim topp..... En vässad topp alltså. Det var förvisso för 20 år sedan.
Porsche 928s
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Nä, har också kommit fram till att det bara finns T-top eller cab att välja mellan, inga coupeér utan luckor mao.

Sen är det ju så, ska man följa förnuftet kommer man aldrig köpa en Corvette, det handlar bara om att minimera skadorna :D
När den väl står där i garaget blir man glad bara av att titta på den, de är ju såå j-la snygga.
Som för så många andra har ju Corvetten alltid varit en drömbil även för mig :wink:

Peter
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Sörru, det tar sig som mordbrännarn sa.
Mitt Corvette behov tillfredsställs mycket väl av den jag har.
Men jag har hört att det i varje hushålls skall finnas minst två Corvetter :roll:
Tanken är att skaffa en till låta frugan/ungarna köra lite, medans den är till salu.
Jag tycker det är en rolig och intressant process, se bara hur många det är som läser din tråd.

Joo, ibland måste man sätta ner foten, vad tror du om denna då :?:

Verkar väl vara en ärlig beskrivning.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Chevrole ... 1112708538

Antingen fegar du och, kontaktar säljaren, efter auktionen är slut, (om den inte såldes,) eller så lägger du ett bud, och ser vad som händer. :P

Gör som dom säger där borta
Go for it :mrgreen:

Du har väl snart målat färdigt, och närmar dig hörnet :twisted:
Men var inte ledsen för det, jag bor där :D
Min kusin bor i Knivsta, hon är skrynk, jag kan säkert hjälpa dig med ett specel price, om terapi skulle behövas. :lol:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Ja, det var en schysst kärra. Ser fin ut på håll - precis som han skrev. Lacken var 60 dagar gammal med rinningar och dylikt.... Nja, det sa inte klick. Säkert en helt ok kärra som projekt. Man måste dock lacka om (min ambition) och gärna byta inredning med tiden (är alergisk mot bajsbrun). Mycket stålar kommer till där.

Hittade däremot den här som man blir farligt sugen på:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1972-COR ... 3cc287ae87

Konstigt, jag har sökt på ebay förut, men inte sett så många objekt - jag måste ha sökt på fel sätt. Här finns något att leta.
Kanske att skrynklaren kommer väl till pass då :-)
Porsche 928s
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Du har så rätt, så rätt.
Va bra att du hittar ett större urval.
Kollade du inte på den siten förra gången jag skickade länken?

Kollar du inte runt, eller stirrade du dig blind. :?:

Det är väl bara att dra på.
http://usedcorvettesforsale.com/1972-co ... 44389.html
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Jo, jag kollade förra gången. Men jag stirrade mig troligen blind på något.
Sedan känner jag mig mer skeptisk till att handla med privatpersoner än att handla med firmor.
Den där bilen har jag sett, den verkade vara rejält skruvad känndes det som. Som sagt det skall säga klick - det gjorde det till en början med den röda, men sedan kom ångesten... :-)

Jakten går vidare...
Porsche 928s
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Jag har hittat en 68:asom verkar väldigt bra för sitt pris. Vad skiljer 68:an mot övriga (69-72)?
Motorn är mindre, en 327 om jag fattat rätt!?
Porsche 928s
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

ergu skrev:Jag har hittat en 68:asom verkar väldigt bra för sitt pris. Vad skiljer 68:an mot övriga (69-72)?
Motorn är mindre, en 327 om jag fattat rätt!?
Dom heter inte Stingray :mrgreen:
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Jag har blivit erbjuden en bil med matching numbers. Vad f-n betyder det? Är det så enkelt att original motor sitter i bilen!? Till och med original vxllåda kanske!? Matching numbers är alltså att verkligheten stämmer överens med papperna!?

Nu har jag nog svarat på min egen fråga, men ni får gärna bekräfta! Spännande det här. Jag kan verkligen rekommendera att maila firmorna, det rasar in ett antal bilar som inte ligger på nätet. Just nu har jag en 72:a, mörkröd (plommonlila) på G. Den ser faktiskt helt ok ut. Jag klarar ej av att bifoga bilder här, annars hade jag redan gjort det för länge sedan.
Jag har även blivit erbjuden en grå 72:a, det är den som har matching numbers. Tyvärr för dyr. Jag har bett handlarn att plocka av de fula fälgarna och sänka priset ;-) Får se var det slutar. Någon annan som är intresserad kanske, $16900. Verkar vara en riktigt bra och framförallt snygg bil.

Jag blir kräsnare och kräsnare märker jag. Det är väl lite av tanken med en sådan här process. Känner igen det sedan förr.
Porsche 928s
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej ergu.
Vad skiljer sig 68 mot 69-72? Massor med både stora och små detaljer.... Jag kollade på kul i min bok " 1969 Stingray Guidebook" där dom beskriver skillnaderna och jag slutade räkna vid 120....
Om man bara tittar på skillnadena 68 - 69 så kan några saker nämnas:
68:an har:
Helröda bakljus.
Backljusen sitter i karossen under kofångarna.
Dörrlås/tryckknapp för att öppna dörren.
Tändningslåset sitter i instrumentpanelen.
Rally Wheel fälgarna 15 x 7.
16 tums ratt.
mm.

Matching Number. I korta drag...
Det är en bil där alla delar har korrekt nummer och datum för just den bilen. Motorblocket skall ha rätt gjutnummer och det skall vara matchande instansat chassinummer mot bilens chassinummer, likaså för växellådan och bakaxeln. Förgasare, fördelare, startmotor osv skall oxå ha rätt nummer och datum kod. Finns en del sidor på nätet som beskriver vilka nummer som är rätt för respektive årsmodell, ex.vis www.stingray.nu eller min egen sida www.c3-restorer.se under fakta.
Finns Tank Sticker kvar, där står det hur bilen är utrustad från fabrik/vid leverans.

Lycka till i ditt sökande.
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Mr SIXPACK skrev:Matching Number. I korta drag...
Det är en bil där alla delar har korrekt nummer och datum för just den bilen. Motorblocket skall ha rätt gjutnummer och det skall vara matchande instansat chassinummer mot bilens chassinummer, likaså för växellådan och bakaxeln. Förgasare, fördelare, startmotor osv skall oxå ha rätt nummer och datum kod. Finns en del sidor på nätet som beskriver vilka nummer som är rätt för respektive årsmodell, ex.vis http://www.stingray.nu eller min egen sida http://www.c3-restorer.se under fakta.
Fast du (Ergu) skall vara medveten om att det finns många säljare som tycker att bilen är "matching numbers" även om bara motornummer och chassinummer stämmer.
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Tegman »

Hej !

Vet av en -69:a 427 cab som står i sverige,vit (perfekt skick på lacken, dock ej nylackad ) svart ny cabb, ljusblå inredning, manuell,med Lt 1 huv samt en L88 huv. Alu toppar. Han begär 249000 kr har några bilder på min mobil. Kan messa dig bilderna om det låter intressant. Då har du något riktigt att putsa på :) // Krister 076-1633075
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag köpte min kärra via Ebay och har även köpt en mängd delar där.
De flesta säljarna är helt ok men vid något enskata tillfälle så har det strulat rejält.
När det har strulat så har det alltid varit skeppning/frakt.
Vid nåt tillfälle så blev jag tvungen att "anmäla" en säljare till Ebay, vilken också senare blev avstängd eller avslutade sitt konto där.
Så det är ju inte helt riskfritt att köpa vi Ebay.

Ett råd på vägen kan ju vara att tänka på att köpa en bil nära en utskeppningshamn (för att minimera transportkostnader), (jag köpte min bil 8 mil från San Francisco) och att låta någon oberoende person eller polare åka och titta på bilen innan du gjort slutbetalningen, alt tar du själv ett plan över och kollar in bilen.
Det är rel små pengar i förhållande till vad bilen kan komma att kosta dig om nåt går snett.
Att ringa säljaren innan du börjar bjuda på ett objekt är nog också bra, har säljaren 0-koll på bilens detaljer/historia så skulle jag nog dra öronen åt mig!

Nordtrafik tog hem min bil och bortsett från frakten (som obligatoriskt strulade och tog 2 månader extra) så gick allt bra och kostade för 6-7 år sedan inte mer än 10-12' inkl allt.
Nordtrafik's agent hämtade även upp min bil hos säljaren och transporterade den till hamnen.

Innan du betalar nåt se även till att säljaren mailar över en bild på "title" så att du verkligen ser att säljaren äger bilen!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Tack för tips.
Nja, 249 var en bra bit ovanför det jag siktade på. Men vem vet, innan jag är klar har jag kanske en bil för 300.... Man flyttar ju gärna gränsen hela tiden.
Porsche 928s
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Den plommonlila kärran jag har på kroken är som sagt en 72:a. En 350 med 200 hk. Det var inte mycket. Är det vanligt att bilarna ändå är så pass klena? Jag läste mig till att 70:ans 350 har 300hk.
Vad är det som skiljer? Är det kammarna, förgasaren? Ni som har provat, är det stor skillnad att köra med dem?
Porsche 928s
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

ergu skrev:Den plommonlila kärran jag har på kroken är som sagt en 72:a. En 350 med 200 hk. Det var inte mycket. Är det vanligt att bilarna ändå är så pass klena? Jag läste mig till att 70:ans 350 har 300hk.
Vad är det som skiljer? Är det kammarna, förgasaren? Ni som har provat, är det stor skillnad att köra med dem?
Skillnaden är inte så stor som det verkar, 72:an har lite lägre komp.

Den största skillnaden är att man 1972 mätte effekten på ett annat sätt än vad man gjorde 1970.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Den plommonlila 72:an har maching numbers på motorn, och i övrigt är okännt. Nuvarande ägare har haft den sedan 2004, och då var det samma firma som sålde den till honom. De verkar vara seriösa. Jag har inte sett en motor som varit så fin (originalfärg) på någon bil tidigare. Den känns verkligen solid. Dock finns det lite "småfix" :lol: .

Detta skulle kunna vara något, dock inte den färg som jag har drömt om, men man kan inte få allt. Som någon sa, det går alltid att lacka om.....
Porsche 928s
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Hej igen!
Jag har inte somnat, gått i idé eller handlat heller för den delen.
Har efter helgen sonderat lite och bestämmt mig för vad jag tycker är viktigt. Den vita 68:an går bort, även om den såg helt ok ut. Den röda som var på tapeten i början på tråden hade ett bud på 10100$ 2 timmar innan auktionsslut igår - jag bjöd inte skall tilläggas!
Nej, jag har fastnat för denna bil, den verkar vara i riktigt bra skick, originalmotor är det. Automat, ps, pb, AC. En inredning som är ok.
Bilen är betydligt bättre än vad jag hade tänkt mig från början. Men jag tror det här blir betydligt bättre, både ekonomiskt och skick på bilen (hör ju ihop). Kolla in länken nedan för bilder. Bilderna är från 2004 och nya bilder är på väg (säljaren sålde denna bil till nuvarande säljaren då).

En fråga till er som importerat: Hur gör man vid betalning av en bil? Skickar man iväg flera hundra tusen utan att ha sett bilen annat än på bild? Den här firman känns riktigt seriös och jag är egentligen inte orolig. Men jag vill veta hur det brukar gå till.

Skriva gärna vad ni tror om kärran!

http://s1067.photobucket.com/albums/u432/ergu74/
Porsche 928s
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

På det hela taget sett verkar det vara en ok bil. Det som behövs är byte av inredning samt en omlackering. Tänk på att det är dyra saker att få utförda i Sverige. Personligen gillar jag inte färgkombinationen men det är ju inte jag som ska ha bilen :wink:
Det jag kanske reagerar på är bilderna 22-25, är det sprickor man ser där?

Hoppas du inte tycker vi är negativa, försöker bara ge opartisk feedback.

Peter
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Bilen ser ut att vara rätt ok! Men behöver lack & inredning! Är priset rätt så är det väl bara att slå till!
Kan nog bli en jätte snygg bil! Färgen är jätte snygg!! Dock gillar inte jag inredningsfärgen, men du kommer säkert att byta/renovera inredningen och då kan du välja vilken färg på både ut och insida!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Han får hem bilen om någon vecka och då kommer aktuella bilder. Får se hur den ser ut då!
Färgen är jag lite tudelad till... Skulle jag lackera om den blir det definitivt något annat. Samtidigt verkar den vara rätt ok. Originalfärg är enligt uppgift Ontario orange.
Porsche 928s
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hmmmmmm!
Ser den likadan ut idag?
Är den renoverad eller har den förfallit ännu mer?

Dörrsidorna är trasiga, bägge sätena spruckna, bältena helkass, sprickor i skärmkanten (bild 18) en jättespricka repa på takluckan? (bild 17), spricka/hål i dörren bild 19, grova repor i dörr (bild 20), spräckt skärmkant (bild 21), stora sprickor bak vid skylthållaren och bakljuset, sprickor i ankstärten bak (bild 25), spricka vid backspegelfästet? (bild 27). En riktig apelsinlack gjord av nån klantpastej, måste allt bort innan omlack?

Vi har bara sett bilderna och redan hittat massor med defekter!
I vilket skick är fjädring/hjulupphängning, servostyrningen, styrväxeln, kulbultar, trailingarmarna, hjullager, lådan, diffen, motorn, rost i ramen/rutramen, bromsarna är säkert helkassa? ......osv i all oändlighet.

Skulle tro att du får lägga 150000 för att få den i bra skick, och ett par tusen timmar, då det är mycket som måste fixas.

Sorry, men jag tycker att det här är en riktig rishög, (om inte säljaren kan styrka med kvitton e.dyl att bilen blivit renoverad)

Om du ändå tänker köpa den, så hoppa på första bästa plan, se bilen med egna ögon och provkör den innan du lägger en spänn på den!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Jag har kollat igen efter gbak:s inlägg, och ja det stämmer!
Dessutom buckligt klent avgassystem, rost i balk till vänster på bild 2??, motorn omlackad på plats, fattas det lister i båda nedre hörnor på framrutan?, underredet tectylat ovan på rost? och skit, fastsättning galler på bild19 och underarbetet för den tragiska lackeringen! Till och med jag hade gjort detta bättre! Jag hade inte köpt den bilen efter lite nogrannare studering av bilderna :cry:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
ergu
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ergu »

Nu tycker jag nog att ni börjar bli lite väl petiga (vilket i sig är bra, det är därför jag frågar er).
Sprickan i bak har jag också sett, men är inte det ganska vanligt att corvetterna spricker i karossen!? En sådan spricka kan man väl laga vid en omlackering - det kan ju inte vara värre än så.
Sedan ser jag mest blesyrer i lacken, och naturligtvis inredningen som inte är i toppskick, men absolut inte sunkig.
Att motorn är omlackad på plats har jag lite svårt att förstå - jag ser inga färgrester runt omkring!?
Den ser ju ut att vara rostskyddsbehandlad. När jag får de nya bilderna så går ju förfallet lätt att jämföra och spåra.
Jag tycker att bilen verkar helt ok (har aldrig kört eller suttit i en corvette bör tilläggas!) till det priset. Priset hamnar väl ungefär vad bilarna kostar hemma i Sverige, 150-160 kkr.
De jag har sett på blocket för de pengarna har väl knappast varit några superexemplar heller.
Tack för bra respons!
Porsche 928s
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Turbojet »

Jag har nog ingen känsla av att Corvetter spricker i karossen bara sådär!
Misstänker att det oftast kan bero på någon form av yttre våld :?:
Skriv svar