Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder
Postat: ons nov 07, 2012 0:55
Hej. Funderade lite på beskrivningen av felet. Så länge mototrn är kall så fungerar värdena ok (open loop="choke") Då styr inte lambdasonderna har jag för mig. De börjar väl inte jobba förrän motorn går över i "Closed loop".
Om detta stämmer så kan det ju innebära att en lambdasond inte fungerar som den ska, defekt eller kabelbrott. Då försöker ju elektroniken att leta efter ett idealläge för bränsleblandningen och går i hela registret från Rich till Lean, motorvarvet vandrar då upp och ned normalt. Nu fungerar ju denna motor som två eftersom den har dubbla lambdasonder så ena sidan kör ju på som vanligt och det kan ju innebära att varvtalet inte rör sig så mycket.
En annan fundering gäller katalysatorerna. Du har ju en per sida på den. Har du kollat så att det inte är stopp i den ena? Det skulle ju kunna förklara att den går bättre på lite varv med bra gasflöde än på lägre varv med lägre gasflöde. Eftersom en katalysator är av metall så kan temperaturen påverka flödet. Varm metall utvidgas ju och är den på upphällningen så kanske det blir tätare i katen ju varmare den blir.
Även jag reserverar mig för dessa idéer, man är ju bara en glad amatörmekaniker.
Hoppas att du får till en lösning snart så du kan njuta av bilen till våren.
Om detta stämmer så kan det ju innebära att en lambdasond inte fungerar som den ska, defekt eller kabelbrott. Då försöker ju elektroniken att leta efter ett idealläge för bränsleblandningen och går i hela registret från Rich till Lean, motorvarvet vandrar då upp och ned normalt. Nu fungerar ju denna motor som två eftersom den har dubbla lambdasonder så ena sidan kör ju på som vanligt och det kan ju innebära att varvtalet inte rör sig så mycket.
En annan fundering gäller katalysatorerna. Du har ju en per sida på den. Har du kollat så att det inte är stopp i den ena? Det skulle ju kunna förklara att den går bättre på lite varv med bra gasflöde än på lägre varv med lägre gasflöde. Eftersom en katalysator är av metall så kan temperaturen påverka flödet. Varm metall utvidgas ju och är den på upphällningen så kanske det blir tätare i katen ju varmare den blir.
Även jag reserverar mig för dessa idéer, man är ju bara en glad amatörmekaniker.
Hoppas att du får till en lösning snart så du kan njuta av bilen till våren.