Sida 2 av 3
Postat: sön sep 19, 2004 19:34
av Hagge
Jajamän, 211 km/h i en uppochnervänd plasteka, inte illa !
Skulle inte våga bränna ur min utan att ha bytt diverse bultar (tex till bladfjädern bak, trasig = hjulet upp i skärmen bak = 100 % krasch !) och bussningar samt fixat spelet i styrningen (kan hinna hända ganska mycket innan man hinner korrigera i höga farter).
Ta det lugnt med gammelbilarna !
/Hagge
Postat: sön sep 19, 2004 19:47
av frisk

Det e ju inte farten som dödar! det e ju alkoholen säger dom!!

Postat: sön sep 19, 2004 22:41
av susanna113
I fortsättningen är det lugnet som hägrar på vägarna.

Postat: sön sep 19, 2004 23:16
av StingrayRacing
susanna113 skrev:I fortsättningen är det lugnet som hägrar på vägarna.

I alla fall till våren spirar igen!

Postat: sön sep 19, 2004 23:22
av Terner
susanna113 skrev:I fortsättningen är det lugnet som hägrar på vägarna.

JaJa men än en gång, Njut av vridet, sången från dom grova rören, och bara möjligheten att skrämma skiten ur en BMW.
Lägg märke till hur dom flackar med blicken, vet inte om dom vågar, vad döljer sig under huven? Hur hanterar man en Vette vid rödljuset har aldrig läst om det i Bilsport....
Så gasar du till lite och dom vikar av snällt vid nästa rödljus för att undvika att bli utskämda. Fast du förmodligen hade blivit rastad hehe.
Det är vad det handlar om, att ha en klassisk sportbil. Så kan man kalla det amerikansk Beach Buggy, upp ooch nervänd plasteka, pizzaracer (ough) eller vad som helst. Magin går aldrig ur.
Vart rastad av en Audi A6 V8 nya modellen idag. Tröstade mig med att han hade batalat 26000 för chipset (kostar 35 kr oprogrammerat) vart tvungen att hänga på en massa extra lull lull i form av intercoolers och filter mm, bilen såg ut som en cancerpatient som ligger för döden med alla slangar i andningshålen, samt att han hade något så fånigt som en ljudanläggnig som hörs vid fullgasacceleration.
Då föredrar jag dom kickar man får både i huvudet och i ryggslutet då min TH400 kastar i tvåan helt okontrollerat hehe
Helgen är slut och jobb väntar
Sov gott
Terner
Postat: sön sep 19, 2004 23:50
av frisk
jag instämmer! men det där med stereo... jag kan vrida på min så motorljudet knappt hörs vid fullvarv!! men det kanske säger mer om stereon hehe... nja än har jag inte hört nån låt som slår musiken från en BB!!!

rock on

Ang Maxhastighet
Postat: mån sep 20, 2004 10:02
av Krille
Ang. Maxhastighet så har mästaren ut och lite till inte varit några problem med våran vette -72 med 3,55 i utväxling och TH400 och 355cui.
Postat: mån sep 20, 2004 10:55
av susanna113
Hmm den här utväxlingen 3,55 säger en 3,08 säger en , hur får man reda på de siffrorna ?????

Postat: mån sep 20, 2004 11:54
av Erik
Utväxlingen är förhållandet mellan hur många varv kardanaxeln roterar när hjulen roterar ett varv.
Ett högre tal = kardanaxeln roterar fler varv per var hjulen roterar = motorn får större kraft att spinna bakdäcken. :)
Ett lägre tal = sämre acc. eftersom motorn måste flytta bilen längre för varje kolvslag men bekvämare varv vid landsvägskörning. Med en stark motor så innebär det då alltså också högre toppfart.
Om man lossar bakdelen på "klumpen", d v s den metallklump som sitter mellan bakhjulen och som kardanaxeln också går in i så kan man räkna piggar för att ta reda på utväxlingen.
Men du kan även utifrån på bilen se vilken utväxling du har genom att helt enkelt se hur många varv kardanen snurrar för ett (eller flera) varv på bakhjulen.
Det är möjligt att man skulle kunna fästa ett snöre på kardanen, rulla bilen framåt en en två tre däcksvarv och sedan se hur många varv snöret lindat upp sig på kardanen. Sen är det bara lite enkel divison som gäller.
Det finns alltså ett antal standardutväxlingar i klumpen, exempelvis 3.08, helt enkelt därför att båda dreven i klumpen ju förstås alltid har ett helt antal tänder, och det ju finns ett antal standarduppsättningar med tänder.
Hoppas förklaringen hjälpte något.
Postat: mån sep 20, 2004 12:14
av Erik
http://home.4x4wire.com/erik/diffs/4cyl_diff.jpg
http://home.4x4wire.com/erik/diffs/v6_diff.jpg
Ytterligare lite förklaringar. Här ser du två stycken öppna klumpar. Troligtvis blir väl halva forumet rasande nu eftersom det är bilder av en Toyotautväxling.... :P
Men hursomhelst, det stora drevet är kopplat till bakhjulen. Det är dock länkat genom en s.k. differential för att hjulen skall kunna röra sig oberoende av varandra i exempelvis svängar. Men det är ointressant för denna förklaring.
På bild två kan man också se det lilla drevet längst ner som är kopplat direkt till kardanaxeln. Det är riktat inåt om klumpen är monterad. På den bilden borde det vara hyggligt enkelt att se att det lilla drevet måste rotera ett antal varv, exempelvis 3.08, för att det stora skall snurra ett varv.
Postat: mån sep 20, 2004 13:14
av Terner
Eh finns det inte en Data plate nånstans som talar om vad bilen har för utväxling? Om den fortfarande är original alltså. Såstår det väl lite siffror under klumpen med eller?
Postat: mån sep 20, 2004 13:16
av Björn Leidelöf
Hur fort den går beror på vilken bakaxelutväxling och växellåda du har. Har motorn verkligen 350 hk så bör den orka att varva ur, dvs. det är maxvarvet som sätter stopp för toppfarten. Kör i ca 120 km/tim och kolla vilket varv du har. Oftast kan det ligga kring 3300 rpm om du inte har en modernare låda med överväxel. Säg då att motorn orkar dra till ca 6000 varv så gör bilen kanske ca 230km/tim. En otrimmad V8 brukar dock börja tappan orken kring 5000 - 5500 rpm så då blir inte toppfarten så jättehög.
Jag kör med 3.08 utväxling i min 74:a + modern 6-växlad låda med överväxel och den drar utan problem mätaren ut (går till 250) så visst går det att få C3:or att gå fort. Tilläggas kan att den är helt stabil i den farten också. Provade faktiskt häromkvällen och det var helt "odramatiskt".
Mvh, Björn
Postat: mån sep 20, 2004 15:01
av frisk
Hmm.. Var uppe i 240km/h med min och tyckte det fanns mycket kvar att ge men med bilar och räcken i vägen fick jag släppa gasen. Tyckte den gick att jämföra med en BMW540 i komfort (i den farten), alltså riktigt bra väggrepp och handling. Har 3.08 i utväxling, TH400. Hur fort kan jag köra? Då hade jag kunnat varva 6800 varv (inget att rekomendera!!

) fast man kan nog inte göra det för många gånger... Nu går det ju inte alls hehe Vad jag hade för varvtal då vet jag ej... man måste ju titta på vägen i dom farterna. Om jag inte e helt ute och ... så hade jag ca. 2700varv vid 110-120 km/h.
Postat: mån sep 20, 2004 15:09
av frisk
enligt Terner blir det ca 290km/h eller??
Postat: mån sep 20, 2004 16:07
av Terner
Hade Du tunnelseende så var det nog det hehe
Men allvarligt talat så är det ju mycket som påverkar, lufttrycket i däcken t ex.
Om du kör fort med för lågt lufttryck så slungas mitten på slitbanan ut i en båge och ger hjulet högre diameter. Så du kan ha en diameter i 100 km/h och en annan i 200...
Ju bredare däck desto större blir skillnaden.
Det är inte så många som tänker på att däckslitage på mitten av slitbanan kan bero BÅDE på för lågt och för högt tryck om du har riktigt breda däck.
Har du för högt tryck så stämmer ekvationen bättre, då diametern bibehålls i alla farter, men väghållningen blir ju kass
Postat: mån sep 20, 2004 16:25
av Corv1-Micke
En aspekt ni inte lagt till är hur mycket "slip" man har i däcken, och framförallt sliret för oss som kör automat!
Man "spinner" ju alltid lite med däcken under acceleration. Visst, inte mycket, men någon eller ett par procent blir det.
(borde väl försvinna nästan helt när man ligger i stadig hastighet)
Men stora boven är turbinen och till viss del automatlådan.
För oss som kör med gamla lådor och turbiner utan lockup, handlar nog "sliret" om rätt många procent.
En original turbin i gott skick slirar nog minst, medans en raceturbin med riktigt högt stallspeed slirar nog mer även över sitt stallspeed.
Jag har inte själv mätt upp exakt hur mycket det "slirar" i drivlinan mot den teoretiska hastigheten, men jag vet att det kan handla om rätt många procent!
Dit jag vill komma är att den teoretiska toppfarten stämmer säkert nästan exakt med manuell låda, men kan skilja rätt mycket för oss med automat.
Maxhastighet...
Postat: tis sep 21, 2004 10:45
av Krille
Gå in på
www.finnshark.com och klicka på TOOLS....klicka sedan till vänster på Vehicle speed....där kan man fylla i däcksdiameter, vilken växellåda och vilken bakaxelutväxling man har, då får man fram exakt hur fort man kan köra på olika varvtal m.m.
Krille
Postat: tis sep 21, 2004 12:49
av susanna113
Gå in på
www.finnshark.com och klicka på TOOLS....klicka sedan till vänster på Vehicle speed....där kan man fylla i däcksdiameter, vilken växellåda och vilken bakaxelutväxling man har, då får man fram exakt hur fort man kan köra på olika varvtal m.m.
Intressant sida. Tack
Postat: tis nov 16, 2004 20:35
av susanna113
Björn Leidelöf skrev:Hur fort den går beror på vilken bakaxelutväxling och växellåda du har. Har motorn verkligen 350 hk så bör den orka att varva ur, dvs. det är maxvarvet som sätter stopp för toppfarten. Kör i ca 120 km/tim och kolla vilket varv du har. Oftast kan det ligga kring 3300 rpm om du inte har en modernare låda med överväxel. Säg då att motorn orkar dra till ca 6000 varv så gör bilen kanske ca 230km/tim. En otrimmad V8 brukar dock börja tappan orken kring 5000 - 5500 rpm så då blir inte toppfarten så jättehög.
Jag kör med 3.08 utväxling i min 74:a + modern 6-växlad låda med överväxel och den drar utan problem mätaren ut (går till 250) så visst går det att få C3:or att gå fort. Tilläggas kan att den är helt stabil i den farten också. Provade faktiskt häromkvällen och det var helt "odramatiskt".
Mvh, Björn
hm varit ute o kört med vetten, mätaren i botten på ca 220-230 km/h, enligt varvräknaren endast 4500-4800 varv. kan detta stämma?
har en 78, men ni andra som skriver att ni kört 240 etc. är det olika topphastigheter på olika årsmodeller och isåfall vad ligger de på
är topphastigheten för en 78 runt 220-230 verkligen

Postat: tis nov 16, 2004 22:30
av frisk
Det e max 110 i sverige!!

Postat: ons nov 17, 2004 19:12
av Peter
Det spelar ju ingen roll hur snabbt bilen går, bara hur snabbt den tar sig dit

Postat: ons nov 17, 2004 19:41
av StingrayRacing
Peter skrev:Det spelar ju ingen roll hur snabbt bilen går, bara hur snabbt den tar sig dit

Och hur mycket lakrits man ritar

Postat: ons nov 17, 2004 20:07
av KrilleN
StingrayRacing.....
Hur är det att köra manuell....ritan han på 2:an eller???
Postat: ons nov 17, 2004 21:00
av StingrayRacing
KrilleN skrev:StingrayRacing.....
Hur är det att köra manuell....ritan han på 2:an eller???
Inga problem alls, men på trean är det gränsfall, men det funkar ibland också om det är lite svalt ute eller om vägen svänger en aning, backkrön etc. Fast det är inte lika kul, då man har rätt bra fart...
Undrar hur det skulle vara med originalsulor???

Postat: ons nov 17, 2004 21:16
av Peter
Storkubikare + Manuell = Riktigt skitskoj...

Postat: ons nov 17, 2004 21:16
av KrilleN
Ja originalsulor.......vi har ju också 295:or bak.......men vi lånade våran andras corvetteframdäck som var 235 och satte ibak.......oj oj oj vad det rök......vi körde med linelock också.......
vi körde inne i våran långa lada och det såg ut som om det brann om man tittade utanför

Postat: ons nov 17, 2004 21:49
av StingrayRacing
Måste vara skoj att ha en stor lada att köra i. Dax att köpa ett par gocarts?
Funderar på att byta från M20 till M21 (tätstegad variant) låda nu för att få mindre gap mellan 3:an och 4:an, men då får man ju även högre trea=mer svår spunnen...

Postat: ons nov 17, 2004 22:04
av KrilleN
Vi har m21 i den ena corvetten......och den är skitjobbig att köra sakta och cruisa i stan med...så om jag inte skulle ha bilen att race med så skulle jag behållt m20 lådan.......m21:an har ju högre utväxling på 1:an än m20, men det är ju en bra racelåda för den gör 100 km/h på 1:ans växel vilket gör att man inte behöver växla så ofta.
Krille N
Postat: ons nov 17, 2004 22:33
av StingrayRacing
Vad har du för bakaxelutväxling på den Krille? Har 3.55 i min.
Postat: tor nov 18, 2004 13:29
av KrilleN
Stingrayracing.......det är 3,36 i bakaxeln.