Sida 2 av 19

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 27, 2013 15:22
av 745
Ubbe skrev:Jäpppp då har man kört på TTa bana på Tierp :P
Körde 3 vänder ca 25 varv.
Bilen gick otroligt bra men jag visste att olje kylningen är inte okej.
Hade problem när olje temp komma upp i 126 grader ibland :roll:
Frågan är hur mycket det behövs göra med kylningen, snackade lite med deltagarna på CCS Racing Cup och en del menade på att original dög gott och andra sa att ett byte var nödvändigt.
MEN då var det standard bilar utan trim som körde korta banpass (ca 15 - 20 minuter).
Om man ska köra hårda längre pass med trimmade bilar bör man nog se över all kylning dvs bromsar, transmission, styrning, olja & kylvätska eller varför inte köpa en C6Z06?

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 27, 2013 17:00
av Bengt
Min motorolja blir c:a 138 grader efter 3 varv på Mantorp med gatdäck, på CCS mästerskapet var det sålunda bara att cruisa runt :mrgreen: Det tog ett par varv till när motorn var mer orginal men det slutade alltid strax under 140 innan man fick ge sig.
Du kan nog flytta gränsen till 135 grader med moderna superoljor :wink:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 27, 2013 20:23
av Ubbe
Jag tycker det är dåligt att man bygger en bil som ska köras på bana med så små kylnings marginaler :twisted: :twisted:
Kan man inte koppla på en olje kylare innan den gemensamma kylare (Vatten/Olja) :?:
Vad händer då? Varför gjordes inte det när bilen byggdes?
Hittar ingen olje kylare hos R-tune.
Det finns ju flera firmor som säljer olje kylare.
Ja Göran om jag skulle köpa en c6 z06 så skulle jag fixa till den också :mrgreen:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 27, 2013 20:30
av Bengt
Bästa lösningen om man inte kör LeMans är en kombinerad olje/vatten kylare sägs det.
Din bil utvecklar 450000watt på fullgas, GM har inte råd att peta i kylare som klarar det timme ut o timme in :D

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 27, 2013 21:21
av Ricky
Ubbe skrev:Jag tycker det är dåligt att man bygger en bil som ska köras på bana med så små kylnings marginaler
Jag tror att detta är en ganska vanlig missuppfattning..

GM säljer inga banbilar, de säljer standardbilar i sportutförande.

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 27, 2013 21:43
av 745
Ubbe skrev:Jag tycker det är dåligt att man bygger en bil som ska köras på bana med så små kylnings marginaler :twisted: :twisted:
Kan man inte koppla på en olje kylare innan den gemensamma kylare (Vatten/Olja) :?:
Vad händer då? Varför gjordes inte det när bilen byggdes?
Hittar ingen olje kylare hos R-tune.
Det finns ju flera firmor som säljer olje kylare.
Ja Göran om jag skulle köpa en c6 z06 så skulle jag fixa till den också :mrgreen:
Visst är det dåligt om inte bilen pallar för lite bankörning, men den kanske är gjord för att klara 8 min på Nurburgring :?:
Visst är det kul att preppa bilar men det blir dyrt :(
Och det är är klart att den kostar mer att köpa en C6Z06 än en C5Z06 men C6Z06an borde även ha ett bättre andrahandsvärde än en preppad C5Z06.
C6Z06 behöver nog ingen preppning, i med en restriktor och jag tror att du har en vinnarbil i CCS Racing Cup
men den som lever får se......
Anders kan ordna kylare bl.a.http://shop.vette.se/corvette-c5/kylnin ... -kylar-kit
Självplanerar jag att köra ett test på tex Gelleråsen http://www.karlskogamotorstadion.com/pa ... e=training
innan jag "investerar" i någon kylare.

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 27, 2013 22:03
av Bengt
Ja det har ju inte undgått nån att Göran är sugen på en C6Z06 :wink:
Skrik till när du ska till Gelleråsen om du vill ha sällskap förresten, behöver se lite brumbrum efter all slit.

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 27, 2013 22:17
av 745
Bengt skrev:Ja det har ju inte undgått nån att Göran är sugen på en C6Z06 :wink:
Skrik till när du ska till Gelleråsen om du vill ha sällskap förresten, behöver se lite brumbrum efter all slit.
Vem är inte sugen på en C6Z06 :?: Men först ska jag se hur det går i CCS Racing Cup med min C5Z06.
Det är många som vill hänga på, (och jag har redan lovat min sponsor att få testa några varv), men det blir nog fler resor dit så jag lägger ut en blänkare på ett lämpligt forum https://forum.clubcorvette.se/index.php innan jag drar.
Tips, ordna med vagnbok så kan ni köra mycket billiga träningar.
Annars vet jag att Gelleråsen är hemmabana för en Corvette som kör i CCS racing cup och en Camaro som brukar vara med och köra roadsport A........

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 27, 2013 22:23
av Ubbe
Hej på er! Försöker skriva på i pad men det fungerar lite annorlunda :(

Vilket pris på kylare :( En liten olje kylare kostar bara lite över en tusen kronor på nätet. Är det ingen som har provat koppla dit en lös luftoljekylare före den ordinarie ??Är det olje trycket som är svårt att få till?
Jag ska prova att byta termostaten till en kallare. Men det skulle vara bra att få en större marginal till katastrof läget :)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 27, 2013 22:39
av 745
Ubbe skrev:Hej på er! Försöker skriva på i pad men det fungerar lite annorlunda :(

Vilket pris på kylare :( En liten olje kylare kostar bara lite över en tusen kronor på nätet. Är det ingen som har provat koppla dit en lös luftoljekylare före den ordinarie ??Är det olje trycket som är svårt att få till?
Jag ska prova att byta termostaten till en kallare. Men det skulle vara bra att få en större marginal till katastrof läget :)
Datorer är fantastiska........ :?
Anders har fler kylare i olika prisklasser, men det vore surt att köpa en som inte räcker till.
När det gäller termostaten så finns det två olika skolor vissa menar att motorn är byggd för att termostaten ska öppna vid en viss temperatur annars går motorn för kallt, och om kylningen inte räcker till med originaltermostaten helt öppet så gör det ingen större skillnad om termostaten öppnar helt lite tidigare.

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 27, 2013 22:55
av Ubbe
Varför bygger man ett system som på värkas av det andra??om kylvattnet stiger så påverkar det oljan också! Jag tycker min idé att sätta dit en luftolje kylare innan originalet då har man ju en reserv plan:) nu ser jag i kors. jag är ju alldeles slut efter den här helgen.Har inte fått sov morgon:( Natti Natti

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån maj 27, 2013 23:16
av 745
Ubbe skrev:Varför bygger man ett system som på värkas av det andra??om kylvattnet stiger så påverkar det oljan också!
Är det inte så att om du har en vattenkylare som är ordentligt dimensionerad så håller kylvattnet ungefär samma temperatur jämt, vilket innebär att en kombinerad vatten-oljekylare levererar jämnare oljetemperatur :?:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tis maj 28, 2013 12:19
av Ubbe
Anders r- tune tipsade mig att man kan göra så att luften går bara till kylaren och inte smiter förbi :wink: (Bygga en Låda)
I Larsson tråd så har han fixat med extra olje kylare+fixa till luftströmmen så att den går den rätta vägen till kylaren.
Nu hoppas jag att Anders kan fixa min bil tills på lördag.
Det går ju inte att köra nu :roll:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tis maj 28, 2013 13:21
av 745
Ricky skrev:
Ubbe skrev:Jag tycker det är dåligt att man bygger en bil som ska köras på bana med så små kylnings marginaler
Jag tror att detta är en ganska vanlig missuppfattning..

GM säljer inga banbilar, de säljer standardbilar i sportutförande.
En bra konstruktion är inte överdimensionerad (tung på banan och dyr i serieproduktion) 8) .
Man valde tom att använda samma kylare som till LS1 så att marginalerna borde verkligen varit pressade till max.
Kom ihåg att bilen presterade bra tider på Nurburgring efter dåtidens mått 8) , (men det var några år sedan).

Om vi sedan väljer att uppdatera bilen med bättre däck, bromsar mer effekt m.m. än vad den var konstruerad för
så är sannolikheten ganska stor att det blir problem. :cry:

Även jag har funderat på lådan, sedan är frågan hur den påverkar luftflödet runt bilen :?:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: ons maj 29, 2013 21:08
av Ubbe
Jag är super glad :P :P :P
Fick hjälp med olje läckan idag av R-tune :P Tänkte först kolla om jag kunde fixa felet själv men vilken jävla tur att jag inte börja mecka :shock:
Det var inte Olje givaren eller plattan under fast insuget :roll:
Felet var att det har varit tratt gökar som har meckat med bilen :twisted: :twisted:
Tydligen så har det varit läcka vid knack sensorn som sitter under plattan som är under fast insuget.Man har fixat felet med att täta med silicon runt knacksenorn istället för att kolla vad felet var :twisted:
Tätningen runt knacksensorn hade lossnat och olja hade runnit ur :twisted:

Det är sensorn till vänster. Bild
Bild

Passade på att byta rem spännare som jag fick tips om.Den var kass och det var lika bra att byta på en gång (tydligen vanlig fel).

JAG VILL TACKA R- TUNE FÖR ATT NI ÄR BÄST :P :P DÄR KAN MAN MECKA CORVETTE :P :P

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: lör jun 01, 2013 18:18
av Ubbe
Har kört på Arlanda banan idag (Bankursen).
Fick fel kod PO 332 C.
Hittade felet när jag kom hem :(
Kablarna till olika givare olje+ knacksensor har legat mot headersen :twisted: Bild

Hade monterat två stycken värme skydd med stål tråd så att dom inte skulle lossna :twisted: och var är dom nu :?: :?: :evil: :evil:

JUST NU VILL JAG INTE HA KVAR BILEN :evil: :evil: :evil:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: lör jun 01, 2013 18:43
av Ricky
Djupa andetag nu Ubbe.. -Tänk på att det är de svåra stunderna som får oss att uppskatta de goda stunderna. :)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: lör jun 01, 2013 19:49
av Ubbe
Tack Ricky :P
Men nu tycker jag ha kommit in i TUNG OLJE dimma :cry: :cry:
Fick kolla på bilder från Tierp som Samuel har tagit :P Det gjorde det lite lättare fast jag är sugen på att gå ut till garaget och sätta hammaren i taket :mrgreen: :evil: :mrgreen:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: lör jun 01, 2013 23:20
av MickeW
Ubbe skrev:Tack Ricky :P
.....
...
fast jag är sugen på att gå ut till garaget och sätta hammaren i taket :mrgreen: :evil: :mrgreen:
Gör det på frugans bil :mrgreen:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: sön jun 02, 2013 8:39
av 745
Skit, lider med dig :cry:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: sön jun 02, 2013 18:06
av Ubbe
Tack för ert stöd:) Nu blev det ingen hammare utan en riktig dålig nattsömn. Ps fick fel på Abs lampan i audin också :( Ja tydligen så är man i ett fel stim.

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: sön jun 02, 2013 22:16
av Ricky
Du måste råkat parkera någon av bilarna nära en Ford och råkat få med dig ett Troll..

Bara att bita ihop och kämpa på så är Trollet snart borta och ordningen återställd ska du se. :)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: ons jun 05, 2013 11:35
av Ubbe
.

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: tor jun 06, 2013 20:23
av Ubbe
.l:

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: lör jun 08, 2013 9:41
av Ubbe
Jaha :( Det blir inget race till Lunda:( provstartade bilen fick misfire :( ska köpa nya tändstift och prov kör till macken.Har tankat på jet 98 oktan , fick fel på min Audi också när jag har tankat där? Det bli Statoil igen!

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån jun 10, 2013 9:35
av Fastjet
Jag har samma problem (givetvis) med kylning av motoroljan på min C5Z06. 3 varv på Mantorp sedan är den för varm.
Införskaffade ett Lingenfelter oljekylkit av R-Tune. Lagom knöligt att montera...
Resultat:
4 varv på Mantorp sedan var tempen för hög!! :evil: :evil: :evil:

Mao det behövs bättre grejor. Och sedan säkert kylare för växellåda och diff. :shock: För att inte prata om bromsarna - det är givet. (DRM ducts på backorder hos Anders).

//Magnus

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån jun 10, 2013 11:07
av Ricky
Själv kör jag med en Earls Performance 25 raders oljekylare på min 454 och den gör ett strålande jobb. :)

Hur ser en sån där "Lingenfelter" kylare ut?

Det kan finnas andra orsaker till att oljetempen blir hög.
En orsak KAN vara att tex termostaten inte funkar (om man har sådan monterad) så att oljan inte cirkulerar genom kylet som den borde, ett annat fel kan vara bypass ventilen till oljepumpen.

Detta är mina erfarenheter från gamla generationens smallblock och bigblock och hur detta passar in på de moderna LS maskinerna vet jag inte.

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån jun 10, 2013 18:46
av Ubbe
Så här ser olje kylare ut. http://shop.vette.se/corvette-c5/motor/ ... r-nd-97-04
Jag tänkte montera den kylaren men fungerar den så dåligt så får man tänka om :shock:
Magnus!Var monterade du kylaren :?: Det var väl inte framför orginal kylaren :?: Den måste nog sitta på sidan eller där den inte tar kylning från orginalet :roll:
Ricky! Du har ju bra med luftkanaler eller inga alls :wink: i fronten på C3.
Det värkar som det är en miss i till verkningen av kyl vägen till kylaren på c5.Den mesta del av Luften åker bara förbi kylare så det blir nog att skära lite i fronten på bilen.

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån jun 10, 2013 18:59
av Ricky
Jag har min oljekylare monterad framför vattenkylaren, där luftströmmen är som störst. :)

Jag har heller inga tätningslister runt kylarramen utan luft slipper förbi lite här och var men det har aldrig varit något problem med kylningen för det.

Original grillen + hålen under fronten (ovanför spoilern) verka räcka till så bra på C3:an att många som kör fort-fort sätter plexi i grillen för mindre luftmotstånd, fortfarande med bibehållen kylning. :)

Re: "Gul Bil" Z06 2002

Postat: mån jun 10, 2013 19:33
av Ubbe
Ricky! Man blir ju riktig avis på din bil, den fungerar klock rent :P
Vad händer om man tvingar fläktarna gå på tidigare eller om man kan styra dom manuellt och låta dom gå på under hela racet :?: Hur har ni gjort :?:
Det fanns ju ett kitt till diff och växellådan också men den kostar :shock: Det kanske är bättre att köpa en c6 z06 som Göran tycker eller köpa en C3 med släpkärra :mrgreen:
ps Nu längtar jag till på Torsdag :P eller inte.Det kanske blir dystra besked :cry: :cry:




Så här tänker jag göra med fronten.Skära bort under fronten och sätta på front spolier om jag ska ha kvar bilen :?: http://shop.vette.se/corvette-c5/exteri ... ortex-lapp