Sida 2 av 2

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Postat: lör nov 14, 2015 14:48
av nyqvist
Hej! Jag ska byta till en borgeson styrväxel. Man ska tydligen korta ratt axeln hur har ni gjort? ni som kör borgeson. Mvh Leif

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Postat: lör nov 14, 2015 15:49
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag har byggt om min rattstång rätt ordentligt så jag har inte gjort denna ombyggnad..
Men vad jag vet så ska det gå att trycka/pressa/knacka in axeln en bit upp i röret, rattstången är kollapsbar vid en olycka så det är det "utrymmet" som används i detta fall.. Försämrar ju då krocksäkerheten lite grann, men krocka ska man väl inte!
Vet inte heller om detta är årsmodell beroende.. Min bil är ju nästan ny, 1981.

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Postat: sön nov 15, 2015 8:44
av nyqvist
Tack för svaret Magnum. Jag har en -73 så det borde funka. Är du nöjd med din styrväxel? Vart det skillnad mot orginalet? Är det värt pengarna? MVH Leif

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Postat: sön nov 15, 2015 15:52
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag är väldigt nöjd!
Mindre rattvarv än original!
Känns stabilare! Vilket jag inte kan förklara, bara känns så.
Man slipper läckande slangar, kopplingar, ventil och cylinder!
Lättare styrning vid lågt motorvarv!
Jag tycker att det absolut var värt pengarna!
Jag bytte till sidepipes inför denna säsong då fick jag tyvärr slå en buckla i ett av headersrören, men det kanske var mer beroende på rören än styrningen?

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Postat: sön nov 22, 2015 19:09
av clwi
Vet inte hur Borgeson funkar, men jag har Steeroids i min och det är helt suveränt, inga problem med montering och en styrkänsla som en ny bil!