Sida 2 av 2

Postat: tor dec 09, 2004 14:38
av jonce
Hej CH ! Jag skrev ju förut hur du kunde göra om det var så att du har "parkeringslyse" i strålkastaren då får du koppla ifrån den nere vid blinkersen men gör som DU vill, det var inte så länge sedan jag reggade min, men det måste ja ju säga att dom egentligen var ganska så tillmötesgående ( Växjö) om man var lyhörd för deras sätt att tolka reglerna, sen är frågan är det reg- bes. eller besiktningen som du inte får godkänt i ? föresten så är det tillåtet med rött sidoposition ljus jag kommer inte ihåg vilken paragraf det stod i men det har dom på SBP men som sagt det är skillnad på reg. resp vanlig bes. så kolla att det är sida dom läser på . Mvh Jan :) :) :)

Postat: tor dec 09, 2004 16:01
av Christian Nilsson
Hej!
Det är reg. bes som jag har fått dom här 5 nedslagen.
Jag har sealed beams just nu som headlights, och där är bara hel/halvljus i dom. Har dock beställt Hella H4 insatser, men tror inte det är nån mer lampa i dem.
Vad gäller dom röda reflexerna bak så tejpar jag bara över dom innan besiktning varje gång. Just nu verkar det enklast att prova med en vit lampa fram så ljuset blir vitt, men även blinkersen vit. Nån skrev ju här att det skulle gå det med....jag vet inte, verkar lite för bra. Morsan har en Skoda Octavia, och på den fick hon anmärkning om fel blinkersfärg fram. Octavian har vita glas med gula lampor, och tydligen hade lampornas färg börjat blekna för mycket.....
Annars kanske jag tar mina sealed beam-insatser och borrar hål nånstans i bakkant på dem och limmar dit en liten 21W lampa eller nåt...kan det funka som positionsljus tro?
Känns som gissningar allting ibland....jag är mest glad att mina fula baklampor var mycket godkända :lol: :lol:

Postat: tor dec 09, 2004 17:10
av jonce
Hej CH! På min sitter det H-4 insatser med park.lyse så det är därför jag rekom.dig det, när du ändå beställer så kolla om det kan vara ett altenativ för dig , min är en -86 men fronten är en 91- 96 :? (är det någon som vet hur man byter glödlampan till dimljuset på en 84-90) :? Jag hoppas att det löser sig på något sätt för dig, annars får du göra som du gjorde med baklyset sätta separata eller prova ett annat ställe o göra en besiktning på för när dom har gjort alla mätningar o vägt (reg) den så kan du bes på annat ställe det verkar kanske krångligt men va gör man! MVH Jan :lol: :lol:

Postat: tor dec 09, 2004 21:01
av Stefan
jonce skrev: (är det någon som vet hur man byter glödlampan till dimljuset på en 84-90)
Öppna huven stick in armen framför kylarn å inunder huven så hittar du dom :wink: skall vridas loss vill jag minnas :oops:

Postat: tor dec 09, 2004 23:07
av Christian Nilsson
Ok, sådana headlights verkar ju bäst då. Men hur gör dina ljus? Poppar dom upp redan när du vrider på första ljusläget då? Eller måste du vrida fullt så dom poppar upp, och sedan tillbaka ett hack?
Mina ljus poppar upp först i läge 3, men sen om jag vrider tillbaka till parkeringsljus, så stannar dom kvar uppe, men lyser ej.
Borde ju gå att göra nåt smart här alltså....*eller skaffa insatser med parkeringsljus i* :P

Postat: tor dec 09, 2004 23:41
av Grönbladh
Som jag har förstått det så finns det lite olika standarder på om strålkastarna ska vara uppe eller nere när du tänder parkeringsljuset. Europeiska och kanadensiska corvetter ska ha parkeringsljuset inbyggt i strålkastarna, medan de usa-sålda inte har det.
Jag antar att de bilar som levererades med parkeringsljus i strålkastarna fäller upp dessa vid parkeringsljusläget medan de andra fäller upp dem vid sista läget.

Jag vet inte hur mitt system var original men efter diverse ändringar av tidigare ägare så har jag nu parkeringsljus nere i fronten istället för dimljus (dimljusknappen påverkar ingenting) och mina strålkastare har hål för parkeringsljus men dessa är tomma. Parkeringsljusen tänds vid andra läget på reglaget. Strålkastarna fälls upp och tänds på läge tre. Vid återgång till läge två släcks strålkastarna men stannar uppe. För att fälla ner dem behöver man slå av ljuset helt på läge ett och sen gå till läge två igen.

Andra corvetter har ju uppenbart dimljus där dimljus ska sitta, medan det hos mig endast glöder lite svagt av parkeringsljusen. :( Hur får jag lättast loss dimljusen för att kontrollera vad som är fel (trasiga lampor eller fel/bortkopplat)?
Jag har känt lite försiktigt på kablarna som går in till lamporna men tror inte jag får loss något denna väg annat än i trasig form. Jag vet att det sitter en liten lucka under nosen, ska man öppna denna och behöver jag plocka bort hela infästningen av dimljusen inkl glas och reflektor?

Postat: fre dec 10, 2004 9:34
av MJ
Jag kopplar ur positionsljusen i främre blinkers och använder bara parkeringsljuset i strålkastarna vid besiktning. Har aldrig varit några invändningar med att man först måste tända halvljuset för att fälla upp ljusen och sedan skjuta tillbaks knappen ett steg för att få parkering.

Postat: fre dec 10, 2004 13:42
av jonce
Hej Alla ! På min är det kopplat så att vid läge ett så lyser den separata parkeringslyset (vid blinkersen) samt den i strålkastaren,och då kan jag också tända dimljusen, (separat knapp) men strålkastarna fälls inte upp förrän jag drar knappen till läge två då lyser huvudstrålkastarna, skall jag ha parkeringen på så får jag gå tillbaka till läge ett alltså släcka huvudstrålkastaren,men då är den fortfarande uppe . Jag har bara två läge på min knapp.Sen när jag sätter på blinkersen så blinkar den andra polen (21w) som vanligt plus att den blinkar vid sido markeringen framför hjulet plus att den vita sido markeringen har ett fast sken så länge blinkersen är påslagen +den extra sidoblinkersen jag fick montera i samband med regbes.den skall ju synas vid ca 10-20grader snett bakifrån . så det är en riktig rullande blinkfyr (bilen är GUL):lol: :lol: :lol: Mvh Jan

Lys eländet

Postat: fre dec 10, 2004 22:27
av Ingo
beställde just ett par nya lyktinstaser till dotterns Cherokee,och dom har samma detaljnummer som mina till corvetten.I dom är det inbyggda parkljus,men visst är det att gå över ån efter vatten att bygga in parkeing i grodögonen.Undrar om man inte kunde borra ett hål i dimljusen och sätta in likadana parkljus som man har i reflektorn?,eller skippa dimljusen och sätt parklampor där istället.
tror inte att någon corvette levererats med park i huvudstrålkastaren. Det är bara det sinnesjuka i Sverige att parklampan inte får vara gul.
Något som inte har ett dugg med det här att göra men är ganska fränt är att slå på lyset och hacka tillbaks ett hack så att grodögonen stannar uppe,sedan tänder man dimljusen,då glöder huvudstrålkastaren.
Byta dimljuslampa på min 88 är inte kul,och jag har faktiskt skadat en ny 150 kronors lampa en gång suck.Men man tar den innifrån motorrummet,det sitter ett skydd som man vrider bort och sedan kan man dra ut lampan som är av specialtyp halogen 15Watt har jag för mig,det gäller att vara försiktigt när man sätter in den nya och trycka in den rakt så man inte fastnar och böjer sönder den.Hansen racing för lamporna bla.

Postat: lör dec 11, 2004 19:49
av Christian Nilsson
Min besiktningsman upplyste mig med tumstocken i hand att parkeringslampan där fram MÅSTE sitta inom 40cm från kanten, och enligt hans tumstock så sitter den väl på ca 40.2 cm och inåt.......så det skulle inte gå att bygga om dimljuset till parkeringsljus enligt honom...... Snacka om idioti...det är ju så man får dåndimpen...
Jag byter nog ut mina gula lampor där fram till vita, då lär ju parkeringsljuset gå igenom, men får jag då klagomål på att blinkersen är vit så får jag väl ta det och åka dit en tredje gång........

Tog för övrigt en tur i ett soligt Halmstad idag!!!! Gäller ju att passa på när man ändå måste iväg till SBP på tisdag........tjoho!
/CN

Postat: lör dec 11, 2004 20:40
av jonce
Hej det var en envis f..n :evil: som inte vill blunda från regelboken, du kan väl vänta till hans me..speriod har gott över annars är det riktigt att det skall vara 40cm från bilens ytterkant det mätte han på min också bak fast han la tummen på 40 sen drog han den till den "såg" bra ut :wink: vi får fundera ut någon bra lösning på ditt problem så länge el byt station. Mvh Jan :D :D

Postat: lör dec 11, 2004 21:15
av Lasse-HBG
Hej allesammans. Har följt eran diskussion här ang. besiktningsproblemen. Jag håller med alla föregående talare i alla dessa mardrömsliknande problem. Man känner sig ju fullständigt uppgiven ibland, när man åtgärdat ett "fel" så hittar dom omedelbart nåt annat att gnälla på :(
Men! nu till min senaste reflektion. Körde bakom en rätt ny Volvo V70 igår. Den hade ju för F-N små röda sidomarkeringsljus inbyggda i sina baklampor! Tänkte, nja kan juva nån sorts export-modell. Men knappast, idag såg jag en likadan!!! Va e nu detta? Hur har Volvo lyckats få detta typgodkänt kan man ju fråga sig... Inte ska vi väl behöva klistra dit ett Volvo-emblem när vi besiktigar? det vore väl ändå helgerån!

Postat: lör dec 11, 2004 23:34
av jonce
Hej Lasse-Hbg som jag har skrivit förut så får man ha röda sidomarkeringsljus även på en Corvette, men i Christians fall så har det gått troll i bes. eländet så jag skulle nog byta station , det kan nog också vara på det viset att den personen känner sig kränkt med den bak ljusanordning som Christian har gjort även om den är godkänd så skall besiktningsmannen el (kvinnan)på något vis "ge igen" i vilket fall som helst så är det en bedrövlig historia Mvh Jan

lysbyråkratin

Postat: sön dec 12, 2004 14:14
av Ingo
Går det att byta blinkglaset mot ett vitt,och sätta in en parklampa där?,för blinkfunktionen löser man ju med en gul lampa isåfall- en annan lösning är väl att montera en lös ful vit lampa på typ spoilern el dyl.
det är alltid strul att att typa man måste liksom fösa besiktningsmännen frammanför sig utan att dom märker det.Alltså man låter dom bestämma om saker man redan bestämt sig för.får dom själva bestämma brukar dom vara piggare på kompromisser. faktiskt hört om folk som lagt in en lös lampa från typ extra mätare i blinkhuset för att få vit parkering,men då gäller det att det är vitt glas

Postat: sön dec 12, 2004 18:59
av Christian Nilsson
Hej!!
Jo, just nu är jag faktiskt inne på att sätta in en liten lampa i blinkersen fram, byta kabeln som normalt ger parkeringsljus till denna nya lilla 5W:attare, och sedan sköter ju den gamla gula lampan om 21W blinkers. Vet dock ännu inte om det är så att den gula lampan, bara för att den sitter där ijämte min lilla vita, ger ett gulaktigt sken utåt som dom kan klaga på......
Plockade även ner ena sidan av mina sealed beam strålkastarinsatser och tänkte göra ett hål i ena sidan på dem och pilla in en liten lampa där eftersom jag ändå skall byta till H4 insatser så kunde jag ju lika gärna "fippla" med dom gamla. Men det var inte så lätt eftersom hela kroppen var av glas.....trodde det var plast eller aluminium på baksidan....
Annars är 3 av 5 saker åtgärdade, nu handlar det bara om parkljus fram och chassinummer...
/CN

Postat: sön dec 12, 2004 20:21
av Stefan
Christian Nilsson skrev:Vet dock ännu inte om det är så att den gula lampan, bara för att den sitter där ijämte min lilla vita, ger ett gulaktigt sken utåt som dom kan klaga på...... /CN
Finns lampor som blinka Gult/oranget men har ändå "transparant" utseende :wink: (För klarglas blinkers mm)

Postat: sön dec 12, 2004 22:29
av Christian Nilsson
Tjena Stefan!
Menar du att det finns typ lampor som är 5W vita och 21W gula?? :?: Jag har alltså en helt ofärgad hållare fram som tjänar både som parkeringsljus och blinkers, och skulle vilja göra så att när den lyser med 5W för parkeringsljus så är det vitt, och när jag blinkar så blir det 21W gult.......
/CN

Postat: mån dec 13, 2004 9:53
av Stefan
Inte två lampor i en, utan glaset på 1-tråds lampan är transparant ej gul/orange :wink:

Postat: mån dec 13, 2004 10:35
av Christian Nilsson
Ja, det klart, men då får jag ju antingen ingen eller vit blinkers fram...
Eller så får jag sätta egna blinkerslampor fram också.
Det är lite klurigt det här.....det får nog fasiken bli strålkastarinsatser med parkeringsljus i. Det verkar enklast :) Måste hitta dom idag bara :P

Postat: mån dec 13, 2004 12:19
av badass
På min C5a är det borrat ett extra hål i blinkersinsatsen o där sitter en liten hållare med en 5w klar lampa som parkeringsljus. Bara att ta signal till den från den kabel som har ström i p-ljus läge orginal så blir det ju bara blinkersfunktionen kvar i din oranga lampa...

Postat: mån dec 13, 2004 14:17
av Christian Nilsson
Så hade jag tänkt att göra också, men det verkade oerhört bökigt att få loss den insatsen för att göra hålet. Men jag vet inte, jag provade inte sådär jättemycket.
Jag löser det genom att jag precis har varit på Mekonomen och köpt Hella insatser med parkeringsljus inbyggt. Får försöka dra en liten kabel ijämte de andra upp i vippljusen som ger ljus till parkeringslampan i de nya headlightsen. Sen kniper jag av parkeringsljuset till lampan fram därnere, så är bara blinkersen kvar där. För att tända parkeringsljuset får jag då alltså vrida på ljuset helt, och sedan vrida tillbaka ett varv så att ljusen fortfarande är uppe, men parkljus lyser. Detta skulle enligt någon annan här på forumet inte vara några problem.
Det som är oerhört irriterande är att jag redan gjort en beställning från Ecklers med bla 2st Hella insatser H4.......men hann inte få dem innan besiktning imorrn, så jag fick köpa två i Sverige....ibland är man bra dum.
När dom kommer får jag väl försöka sälja dom här på forumet. Som väl är så är det lite annat godis med i beställningen........ :D :D :D

Postat: mån dec 13, 2004 20:52
av Stefan
Christian Nilsson skrev:Tjena Stefan!
Menar du att det finns typ lampor som är 5W vita och 21W gula?? /CN
Jag pratade om dessa :wink:
http://www.realcar.se/Arkiv/Nyheter/Erb ... ampor.html

blink blink

Postat: mån dec 13, 2004 21:51
av Ingo
dra upp en kabel nu till grodögonen från parklampan så byråkrateländet blir nöjd.
men sedan kan du ta lamporna och borra in dom i blinkhuset till nästa besiktning. så du beställde insatser från USA,skrev jag inte det gå inte över ån efter vatten.Hella eller Bosch insatserna är ju gjorda i europa eller något snedögt land.
att det ska vara så farligt med en gul parklampa suck.

parkide

Postat: mån dec 13, 2004 21:56
av Ingo
Att sätta en ljustark diod bredvid blinklampan borde ju också funka och då behöver man borra ett väldigt lite hål.