Sida 2 av 11
Postat: mån jan 17, 2005 0:49
av janbanan24

ja, den hade ju några tuffa "features" men jag gillade inte riktigt skärmbreddningen, frontspoilern och diverse lysen!
Men tack ändå!
Rosten i A-stolpen har jag inte undersökt nå mer, väntar på mina nya bromsar nu!

...tror inte a-stolpen är något problem, om inte rutramen ruttnat för långt ner... Fast man har ju haft fel förr!
Tror den blir snygg med matt svart lack och krom fälgar! ...fast man får väl spara tills man är 65 innan man får råd till de fälgar man vill ha!
Janne
Postat: tis jan 18, 2005 0:32
av mrv8
hmmm
Janbanan24 tror du mattsvart lack passar på en Corvette
Hade det vart en impala 71 eller så hade jag sagt helt okej
Men Corvette Mattsvart hmmm men allas smak är olika så du kanske blir nöjd med det
Trist att allt ska kosta så mycket, håller med!
Vill lacka om min med har bubblor under lacken annars jätte fin lack blank och inte så mycket repor.
Lycka till med fortsatt renovering
Mvh
MrV8
Postat: tis jan 18, 2005 10:57
av janbanan24
Ja.... har inte hittat någon bild på en matt-lackad corvette, men jag kan tänka mig att den får lite "busigare" utseende med en matt lack.
Smaken är som sagt olika, men jag tycker det är på tok för många Corvetter som är lackade i olika "gulliga kulörer"!

Janne
PS Verkar vara ett vanligt problem på Corvetterna det där med bubblor! Har haft det på båda Corvetterna som jag ägt! Har hört två olika förklaringar: #1 Lösningsmedel i glasfiberkarossen som tränger fram med tiden.
#2 Dåligt sprutspackel som användes flitigt "back in the day"
...men vad som är rätt har jag inte lyckats få reda på ännu! DS
Postat: tis jan 18, 2005 11:10
av M Nordin
Jag tycker att man skall bygga bil som man själv vill ha den. Visst skall man låta bli att slakta fina originalbilar men det är ju ännu större "vansinne" (nåja, ingen köper väl Corvette för att de är så billiga att äga...) att originalrenovera en rejält nedgången bil när det ändå finns rätt många fina bilar och objekt. Som min C4, köpte den billigt men skattad och besiktigad. Gjorde en rejäl service och körde hela första sommaren utan probs. Denna bil har jag inga hämningar att skruva i eftersom den aldrig kommer kunna bli ett samlarobjekt om man inte byter "allt". Håller dock utsidan originallook, alltid kul att stressa ngn med en föraktad Crossfire
MVH
MN
Postat: ons jan 19, 2005 1:04
av mrv8
janbanan24 skrev:Ja.... har inte hittat någon bild på en matt-lackad corvette, men jag kan tänka mig att den får lite "busigare" utseende med en matt lack.
Smaken är som sagt olika, men jag tycker det är på tok för många Corvetter som är lackade i olika "gulliga kulörer"!

Janne
PS Verkar vara ett vanligt problem på Corvetterna det där med bubblor! Har haft det på båda Corvetterna som jag ägt! Har hört två olika förklaringar: #1 Lösningsmedel i glasfiberkarossen som tränger fram med tiden.
#2 Dåligt sprutspackel som användes flitigt "back in the day"
...men vad som är rätt har jag inte lyckats få reda på ännu! DS
Ja jag har hört det också!
Skulle vara kul att höra exakt vad problemet till det är!
Hade en gammal lackerare hemma på besök idag han titta på det och sa att han trodde det var fel sorts spackel eller att dom som lackade om den har våt slipat den och att det då gick ner vatten i glasfibret som sen kom upp efter lacken var lackerad?
Han rådde mig i alla fall att slippa bort allt inklusive spacklet och sen kontrolera att det är ett spackel för glasfiber, och sen börja om från början *puuu*
Sen tyckte han man skulle låta den stå på tork ricktigt länge innan man lacka det efter slipningen.
Låter som en riktigt dyr affär i mina öron vad tror ni 50.000kr räker det tro

eller kan det till och med bli biligare????
Frågan är ju om vattnet kan komma underifrån i ljul hus och liknade när man kör och tränga igenom tills lacken bubblar sig.
(Har ett stort lack släpp precis ovanför enna bakljulet.
Ska bubbla med den gammla lackeraren och se om han kan göra en av sinna berömda fusk lagningar och bara lacka om den ovandelen på flyggeln han har berättat om att han kan göra det så det inte syns

dax för upp till bevis säger jag
Mvh
MrV8
Postat: tis mar 01, 2005 20:15
av sh454
De kan ha försvunnit, det hände mig med grejer från ZIP men de skickade nya efter ett tag.Skumt att de inte svarar på mail sådant blir man f-bannad på.Jag har märkt att det är olika från firma till firma i USA,en del svarar nästan innan mailet har landat andra kan man få traggla med i evigheter. Hoppas att det löser sig.
Stefan

Postat: tis mar 01, 2005 23:50
av ornet
Hur skickade dom sakerna.
Väljde du själv?
Det väger väl en del så det kanske gick per båt.
Om du loggar in och ser på orderhistory så står det på shipping method
Mina saker har gått på UPS Express. Tog knappt en vecka.
Postat: mån mar 14, 2005 17:46
av janbanan24
Zip skickade med UPS-Express och det tog som tidigare sagt bara en vecka.
Problemet för mig var att de "canclat" min order av någon outgrundlig anledning!?
...men nu blir det till att skruva dit alla nya bromsdelar! Så fort badrummet blir klart!
Janne
Postat: fre apr 01, 2005 23:01
av janbanan24
Hjälp!
Hur får jag loss de gamla broms-slangarna utan att förstöra "muttrarna" på bromsrören???
...sitter som berget!

Postat: lör apr 02, 2005 0:30
av frisk
Ta i!!!!!
Värma dom e ett tips. ett annat e såklart 5-56! Men med en rörtång lossnar det mesta! Om man nu kommer åt med en sådan...
Postat: lör apr 02, 2005 2:32
av ornet
för att hålla optmialt använd en svetstång som låser
Postat: sön apr 03, 2005 1:52
av janbanan24
För att lossa större saker brukar jag använda metoden att "väcka" bulten med ett tungt slag, men de här delarna är liksom för små för det!
Ska inhandla en brännare och prova "värme metoden"!
Har provat med tång, polygripen nyper rätt hårt men resultatet blir bara att den "täljer" mässingmuttern på bromsröret i strimlor!
Janne
Postat: sön apr 03, 2005 1:53
av gbak
Har en mycket liten rörtång, den funkar alltid på små muttrar och skruvar som rostat fast.
Postat: sön apr 03, 2005 2:19
av janbanan24
På en rörtång är väl "kläm-ytorna" parallella, så man mosar väl muttern en del. men det kanske inte är något att bry sig om!?
Janne
Postat: sön apr 03, 2005 2:21
av frisk
Rörtången ställer du in enkelt så du får bra grepp men inte pressar sönder muttern.... till skillnad från pollygrip där man lätt tar i för hårt

Postat: sön apr 03, 2005 2:47
av janbanan24
frisk skrev:Rörtången ställer du in enkelt så du får bra grepp men inte pressar sönder muttern.... till skillnad från pollygrip där man lätt tar i för hårt

...jo, fast även om jag tar i så hårt att muttern strimlas när jag börjar vrida så snurrar den ju inte!

Postat: sön apr 03, 2005 10:32
av frisk
Hmm... Då har den nog ärgat fast så mycket så det kanske e kört men har du testat att värma? Då utvidgas ju matrialet och om du då knackar med hammar ....inte för hårt bara... på rörtången kanske det går. Annars vet jag inte.... Har aldrig varit med om att nått inte lossnar om man testat dessa metoder. Bultar har ju iofs gått av så man fått borra och gänga om men inte muttrar. Om det inte går så kanske du kan kapa av muttern?

Postat: sön apr 03, 2005 15:11
av janbanan24
Ska fixa en brännare så jag kan prova med lite värme!
Däremot så gjorde jag en otrevlig upptäkt i går!
När jag beställde huvudbromscylinder tog jag denna:
Länk! ...eftersom orginalen kostade $145 och denna bara $70.
Jag antog att den var biligare eftersom det inte var Delco och således skulle en "orginal-fanatiker" inte kunna tänka sig att köpa den, men för mig spelar det ingen roll!
MEN, det visade sig att bultavståndet var typ 5mm mindre på denna! Vad göra!!??
...kan man ta upp hålen utåt med ca 3mm på varje sida eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa rätt grejjor denna gång?

Postat: sön apr 03, 2005 17:28
av Erik
Jag skulle vidga dem utåt med något lämpligt verktyg. Krafterna på cylindern är ju bara i riktning framåt och bakåt varför det väl inte skall behövas något extremt mothåll i sidled.
Plus att när du dragit fast den så är det ju inte hålens sidor som håller den på plats utan greppet mot torpedväggen.
Postat: sön apr 03, 2005 21:48
av ornet
Har dom skickat en felaktig? Då borde du få en ny
Vet inte om måtten är samma men c-c är ungefär 86-87mm på min.
Tänkte om det kunde vara bromservon på din som är utbytt
Annars håller jag med Erik, men håll koll på frakturer.
Postat: sön apr 03, 2005 23:08
av gbak
Gissa varför den "bara" kostade $70?
Fram me' slipstiftet eller kapskivan och gör en gaffel det kommer att hålla ändå. Det är ju gjutjärn. Se till att ha bra brickor som fördelar kraften när du skruvar fast bromscylindern.
Blir du utan broms i en skarp högerkurva i 180 knyck så vet du att du inte gick!
Postat: mån apr 04, 2005 11:21
av janbanan24

...känns tryggt!

Bra ide' dock att göra gafflar! Går nog lite snabbare än att harva på med slipstiftet eller liknande!
Ny fråga: Ni som har bilar från -78 -79 ...och ni andra också för den delen! Jag skulle gärna vilja veta exakt vad det ska stå på klisterlappen som sitter i bak-kant av förardörren! (Typ axeltryck och liknande!)
Enligt "kundinfon" hos SBP så går reg-besikningen som en dans om denna dekal är intakt!
Janne.
Postat: tis apr 05, 2005 8:44
av pappi
Hej Herr Banan! Jag skall kolla idag vad som står i min dörr om det är dig till någon hjälp. Tiderna verkar ju förändras till det bättre ang reg besiktning av en import bil utanför EG land. Läste i en tidning för ett tag sedan att det låg som förslag att förenkla import av dessa bilar och med det svar som du fått från SBP så verkar det ju stämma. Skrev i ett tidigare inlägg om vilket h-vete jag hade för att få min bil godkänd och du verkar ju slippa detta, så grattis!!
MVH Pappi
Postat: tis apr 05, 2005 10:48
av pappi
Så här står det på en dekal jag har i v-dörren.
09/75 GVWR 4276 GAWP
FRT 2011 REAR 2265
This vehicle confirms to all applicacble federal motor vehicle safety standards in effect on the date of manufacture shown above.
MVH Pappi
Postat: tis apr 05, 2005 10:55
av janbanan24
Ah! Tackar!
Fler får gärna fylla på med innehållet från sina dekaler!
Så.... man kan ju få nya dekaler till luftrenare och allt möjligt om man är "orginal-freak"!

Är det någon som vet var man kan få en sån här dekal tillverkad?
Postat: tis apr 05, 2005 13:32
av pappi
Ang din dekal som du verka sakna. Ring till EAT han kanske har skrotat ngra 78-79:or.
MVH Pappi
Postat: fre apr 08, 2005 6:57
av janbanan24
Hittar ingen medlem här som heter EAT, menar du växel-låds-EAT?
Jag hittade ett nummer till ett företag kallat EAT i Hallaryd: 0479-72255 kan det vara rätt?
Janne
Postat: fre apr 08, 2005 7:40
av Don Tomaso
Yes, han är det

Postat: tor apr 21, 2005 11:15
av Janne Malmgren
Stötdämparen på bilden är Japanska KYB Gas-a-just, jag har åkt
två säsonger med mina och är mycket nöjd,faktiskt bättre än
mina tidigare Konidämpare.
mvh
278 Janne Malmgren
Postat: mån apr 25, 2005 9:08
av janbanan24
Efter en del mailande med Paragon kom de fram till att deras undrleverantör packat fel huvudcylinder i min låda, eftersom måtten var fel, utseendet var udda och anslutningarna satt på höger sida!
Den nya (korrekta) cylindern damp ner idag med express-mail!
