Onej,det vore bara fel.2QIK4U skrev:*RYS*...vilken fläktkåpa....hoppas även inneskärmarna fått lite ny nyans...*s*
Jippiieee!!!!!!
@Frisk
Var hos Olle på EAT häromdagen. han har en massa C3 delar från bilar han skrotat genom årens lopp och han har med all säkerhet en original fläktkåpa till dig.
Kom just från garaget och har nu snart lagt 20 timmar på motorrumet men hittar nya grejor hela tiden som behöver snyggas upp...
Ju längre ner det blir fint desto värre ser ju resten ut hehe.
Men får nog stoppa nu om jag ska få i motorn innan sommaren.
Hur nära bromsservon kom din ventilkåpa? Har du ett uttag i kåpan för servon eller det gick ändå?
Var hos Olle på EAT häromdagen. han har en massa C3 delar från bilar han skrotat genom årens lopp och han har med all säkerhet en original fläktkåpa till dig.
Kom just från garaget och har nu snart lagt 20 timmar på motorrumet men hittar nya grejor hela tiden som behöver snyggas upp...
Ju längre ner det blir fint desto värre ser ju resten ut hehe.
Men får nog stoppa nu om jag ska få i motorn innan sommaren.
Hur nära bromsservon kom din ventilkåpa? Har du ett uttag i kåpan för servon eller det gick ändå?
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

EAT Corvette parts
Olle Eriksson
Häradsvägen 23
343 96 Hallaryd
0479-722 55, fax 0479-722 88
info@eatab.com
www.eatab.com
Begagnade och nya Corvettedelar, tillbehör, automatlådor
Trevlig kille dessutom
Olle Eriksson
Häradsvägen 23
343 96 Hallaryd
0479-722 55, fax 0479-722 88
info@eatab.com
www.eatab.com
Begagnade och nya Corvettedelar, tillbehör, automatlådor
Trevlig kille dessutom

En bit på väg för 454:ans krypin.
http://www.carandit.se/vetten/motorrum.jpg
Sen är det slangar och el som ska fixas så klart
http://www.carandit.se/vetten/motorrum.jpg
Sen är det slangar och el som ska fixas så klart

Aja det skulle säkert kunna görs mycket bättre men har koncentrerat mig på de bitarna som är i stort sett omöjliga att göra när motorn väl är i.Erik Beijnoff skrev:Tänk den som ändå hade möjligheten att ge sig på en sån där uppfräschning...
Vi vet ju alla hur vi tänker ibland "det tar jag sen har inte tid nu" och lite sånt finns säkert här med...
Som t ex en del av länkarmar och sånt som är åtkomligt utifrån hjulhusen får jag ta senare.
Sen när man målar ramen fram så ökar ju aptiten på att få hela ramen målad men då är det bara att dra i bromsen annars blir det nog inget gasa närmaste 2 åren.
Har ju inte köpt bilen för att sälja den så allt får ta sin tid men på gatan ska den i sommar.

hej everyhopa igen! har varit nere lite pga stormen. Bilderna kanske jag kan skicka till nån som i sin tur kan lägga upp dom här?
Den gamla motorn rasade fullständigt vevaxel, vevlager,en kolv, alla avgasventiler, kamaxeln var inte snygg heller, headerserna blev det 6 stora hål i som följd av avgasventilerna. vi brydde oss inte om att plocka isär mer men det va ju även fina jack i cylindrarna (2st), 2 vevstakar va också kassa. mao det var en sån motor som vissa tydligen tycker e bättre och billigare att bygga om på nytt i stället för att köpa ny hehe
Det tråkiga va ju att om man hade valt rätt mekaniker från början så kanske den hade gått att rädda?? Men nu med distans till olyckan känns det faktiskt helrätt att få en ny
Nu e det ju iofs så att bilar och jag går ofta inte ihop men kanske håller det nu
Den gamla motorn rasade fullständigt vevaxel, vevlager,en kolv, alla avgasventiler, kamaxeln var inte snygg heller, headerserna blev det 6 stora hål i som följd av avgasventilerna. vi brydde oss inte om att plocka isär mer men det va ju även fina jack i cylindrarna (2st), 2 vevstakar va också kassa. mao det var en sån motor som vissa tydligen tycker e bättre och billigare att bygga om på nytt i stället för att köpa ny hehe

Det tråkiga va ju att om man hade valt rätt mekaniker från början så kanske den hade gått att rädda?? Men nu med distans till olyckan känns det faktiskt helrätt att få en ny

Nu e det ju iofs så att bilar och jag går ofta inte ihop men kanske håller det nu

Motorn som var byggd (trimmad) av en herre i götet som vi pratat om tidigare hade...hmm toktrimmat(?) och satt i en helt galen kamaxel men sen va ju motorn trots allt över 30 år och saker går ju sönder. Hade nån talat om för mig att det skrapande ljudet som hördes vid låga varv inte va turbinen, som Mr x påstog utan att det kanske inte va så bra att köra vidare utan att plocka isär motorn så kanske det räckt med att byta vevaxel och kamaxel men men Kan man inget så får man lära sig den dyra vägen
det e la tur att man bara lever en gång 
Det påstods att man utan problem kunde varva den till 6800 varv. jag hann ju dock aldrig över 5000. den hann liksom gå sönder

Det påstods att man utan problem kunde varva den till 6800 varv. jag hann ju dock aldrig över 5000. den hann liksom gå sönder

Tack för din berättelse Frisk!
Ett riktigt tokras!!
Du han inte köra mycket med bilen innan raset va ? var det första gången du prova att dra på som den rasa?
Spotta den ut motordelar genom hedersarna
låter intressant att se den motorn efter det raset!
Jag hoppas dig bättre lycka med nya moton och att trotts att du och bilar som du skrivar inte går så bra ihop trivs bättre med varan nu
Bilderna kan du inte pillra in dom på din hemsida skulle vara kul att se dom på juvelen i sitt motorum. Gärna några på den gamla efter raset också!
Frisk jag måste säga jag gillar dina bytes annoser och skämt om frugan m.m men jag hoppas för dig att hon inte tittar på den här sidan
Mvh
MrV8
Ett riktigt tokras!!
Du han inte köra mycket med bilen innan raset va ? var det första gången du prova att dra på som den rasa?
Spotta den ut motordelar genom hedersarna

Jag hoppas dig bättre lycka med nya moton och att trotts att du och bilar som du skrivar inte går så bra ihop trivs bättre med varan nu

Bilderna kan du inte pillra in dom på din hemsida skulle vara kul att se dom på juvelen i sitt motorum. Gärna några på den gamla efter raset också!
Frisk jag måste säga jag gillar dina bytes annoser och skämt om frugan m.m men jag hoppas för dig att hon inte tittar på den här sidan

Mvh
MrV8
Ah husvagnsfruar är härdade, du anar inte vad dom tål..mrv8 skrev:Tack för din berättelse Frisk!
Frisk jag måste säga jag gillar dina bytes annoser och skämt om frugan m.m men jag hoppas för dig att hon inte tittar på den här sidan![]()
Mvh
MrV8
Plus att humor hjälper till även i äktenskapet så stå på dig Frisk !
Och mer bilder ! På motorn alltså inte frugan.

Terner skrev:Ah husvagnsfruar är härdade, du anar inte vad dom tål..mrv8 skrev:Tack för din berättelse Frisk!
Frisk jag måste säga jag gillar dina bytes annoser och skämt om frugan m.m men jag hoppas för dig att hon inte tittar på den här sidan![]()
Mvh
MrV8
Plus att humor hjälper till även i äktenskapet så stå på dig Frisk !
Och mer bilder ! På motorn alltså inte frugan.

Man kanske ska skaffa sig en husvagnsfru då

Verkar vara bra fruar.
Min fru var så dyr i drift så jag sattsa på bilen helt i stället och strunta i frun.
Nu mer är hon med i kronokatalogen ifall någon vill ta över utgifterna

Hon har bröst som Sammantha F hade på 80 talet

Men jag håller med humor är alldrig fel stå på er ! Några kompisar till mig hade för ett par år sen en klubb som dom kalla "Våga Vägra" kanske något att starta den ena kompisen fick väldigt trevlig fru efter ett

Men den andra polaren gick det sämre för

Mvh
MrV8
Det låter som en lite tråkig historia,,,,fast det fina är att du verkar ha humor och gott humör i vart fall....Låter precis som du säger "att det hade vart bättre att byta vevaxel och kamaxel UTAN att ta isär hela motorn"...men nu är du på väg mot nya trevliga äventyr och soliga kurvor (menar ej frun) så jag antar smilbanden stäcks igen...Lycka Till!frisk skrev:Motorn som var byggd (trimmad) av en herre i götet som vi pratat om tidigare hade...hmm toktrimmat(?) och satt i en helt galen kamaxel men sen va ju motorn trots allt över 30 år och saker går ju sönder. Hade nån talat om för mig att det skrapande ljudet som hördes vid låga varv inte va turbinen, som Mr x påstog utan att det kanske inte va så bra att köra vidare utan att plocka isär motorn så kanske det räckt med att byta vevaxel och kamaxel men men Kan man inget så får man lära sig den dyra vägen :lol: det e la tur att man bara lever en gång :wink:
Det påstods att man utan problem kunde varva den till 6800 varv. jag hann ju dock aldrig över 5000. den hann liksom gå sönder :evil:
sunt förnuft rules!!...*s*
-
- Corvetteexpert
Snyggt!!!
Är dock inte headersena lite låga, men din kärra är kanske inte så sänkt?

Är dock inte headersena lite låga, men din kärra är kanske inte så sänkt?

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Ser riktigt trevligt ut Frisk
Ser fram mot att se den i verkligheten någon gång och höra den
Tack för att du la ut bilder !
Du får lägga ut ljud på den sen så vi kan lyssna på stor maskin
Föresten ska du bromsa den när det är klart ? sifran 502 hk och 502 cid
låter fin undas om den stämer så exakt ?
Mvh
MrV8
Ser fram mot att se den i verkligheten någon gång och höra den

Tack för att du la ut bilder !
Du får lägga ut ljud på den sen så vi kan lyssna på stor maskin

Föresten ska du bromsa den när det är klart ? sifran 502 hk och 502 cid
låter fin undas om den stämer så exakt ?
Mvh
MrV8
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare