Jippiieee!!!!!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

2QIK4U skrev:*RYS*...vilken fläktkåpa....hoppas även inneskärmarna fått lite ny nyans...*s*
Onej,det vore bara fel.
Kasta inte bäver i trähus.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

@Frisk

Var hos Olle på EAT häromdagen. han har en massa C3 delar från bilar han skrotat genom årens lopp och han har med all säkerhet en original fläktkåpa till dig.

Kom just från garaget och har nu snart lagt 20 timmar på motorrumet men hittar nya grejor hela tiden som behöver snyggas upp...

Ju längre ner det blir fint desto värre ser ju resten ut hehe.

Men får nog stoppa nu om jag ska få i motorn innan sommaren.

Hur nära bromsservon kom din ventilkåpa? Har du ett uttag i kåpan för servon eller det gick ändå?
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:oops: Jag har ingen bromsservo. Den e borta helt, trodde bara dom hade kopplat ur den men den e väck. så det gick jättebra :lol:
har du nått telefonnummer till den här Olle? så jag kan ringa och höra. :D
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

EAT Corvette parts
Olle Eriksson
Häradsvägen 23
343 96 Hallaryd
0479-722 55, fax 0479-722 88
info@eatab.com
www.eatab.com
Begagnade och nya Corvettedelar, tillbehör, automatlådor

Trevlig kille dessutom :D
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Tilläggas kan att Olle har telefon tid mellan 8-12.00 resten av dagen svarar han inte....
mvh
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

En bit på väg för 454:ans krypin.

http://www.carandit.se/vetten/motorrum.jpg

Sen är det slangar och el som ska fixas så klart :P
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Tänk den som ändå hade möjligheten att ge sig på en sån där uppfräschning... :)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Erik Beijnoff skrev:Tänk den som ändå hade möjligheten att ge sig på en sån där uppfräschning... :)
Aja det skulle säkert kunna görs mycket bättre men har koncentrerat mig på de bitarna som är i stort sett omöjliga att göra när motorn väl är i.

Vi vet ju alla hur vi tänker ibland "det tar jag sen har inte tid nu" och lite sånt finns säkert här med...

Som t ex en del av länkarmar och sånt som är åtkomligt utifrån hjulhusen får jag ta senare.

Sen när man målar ramen fram så ökar ju aptiten på att få hela ramen målad men då är det bara att dra i bromsen annars blir det nog inget gasa närmaste 2 åren.

Har ju inte köpt bilen för att sälja den så allt får ta sin tid men på gatan ska den i sommar.
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Ser trevligt ut det där Terner 8)
Gjorde nått liknande förra vintern men lyfte ej ur motorn blev en väldans skillnad med lite färg å lite nya kromdelar 8)
Inte den bästa bilen menmen
Bild
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Tjusigt :) :)
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

frisk

Vad hände med din gammla motor gick den sönder eller ville du bara byta tilll en större?

Om den gick sönder vad var det som gick sönder i så fall?

Hur gör man för att se korten du skriver om ? Vill se din Juvel på plats :shock:

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

hej everyhopa igen! har varit nere lite pga stormen. Bilderna kanske jag kan skicka till nån som i sin tur kan lägga upp dom här?

Den gamla motorn rasade fullständigt vevaxel, vevlager,en kolv, alla avgasventiler, kamaxeln var inte snygg heller, headerserna blev det 6 stora hål i som följd av avgasventilerna. vi brydde oss inte om att plocka isär mer men det va ju även fina jack i cylindrarna (2st), 2 vevstakar va också kassa. mao det var en sån motor som vissa tydligen tycker e bättre och billigare att bygga om på nytt i stället för att köpa ny hehe :P
Det tråkiga va ju att om man hade valt rätt mekaniker från början så kanske den hade gått att rädda?? Men nu med distans till olyckan känns det faktiskt helrätt att få en ny :D
Nu e det ju iofs så att bilar och jag går ofta inte ihop men kanske håller det nu :wink:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Hur kom det sig att den gick sönder??
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jan 26, 2004 15:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Joakim »

Frisk kanske varvade friskt... en 7-8000 så där... :wink:
Corvette SB Convertible -72
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Motorn som var byggd (trimmad) av en herre i götet som vi pratat om tidigare hade...hmm toktrimmat(?) och satt i en helt galen kamaxel men sen va ju motorn trots allt över 30 år och saker går ju sönder. Hade nån talat om för mig att det skrapande ljudet som hördes vid låga varv inte va turbinen, som Mr x påstog utan att det kanske inte va så bra att köra vidare utan att plocka isär motorn så kanske det räckt med att byta vevaxel och kamaxel men men Kan man inget så får man lära sig den dyra vägen :lol: det e la tur att man bara lever en gång :wink:

Det påstods att man utan problem kunde varva den till 6800 varv. jag hann ju dock aldrig över 5000. den hann liksom gå sönder :evil:
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Tack för din berättelse Frisk!

Ett riktigt tokras!!
Du han inte köra mycket med bilen innan raset va ? var det första gången du prova att dra på som den rasa?

Spotta den ut motordelar genom hedersarna :shock: låter intressant att se den motorn efter det raset!

Jag hoppas dig bättre lycka med nya moton och att trotts att du och bilar som du skrivar inte går så bra ihop trivs bättre med varan nu :D

Bilderna kan du inte pillra in dom på din hemsida skulle vara kul att se dom på juvelen i sitt motorum. Gärna några på den gamla efter raset också!

Frisk jag måste säga jag gillar dina bytes annoser och skämt om frugan m.m men jag hoppas för dig att hon inte tittar på den här sidan :wink:

Mvh
MrV8
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

mrv8 skrev:Tack för din berättelse Frisk!

Frisk jag måste säga jag gillar dina bytes annoser och skämt om frugan m.m men jag hoppas för dig att hon inte tittar på den här sidan :wink:

Mvh
MrV8
Ah husvagnsfruar är härdade, du anar inte vad dom tål..

Plus att humor hjälper till även i äktenskapet så stå på dig Frisk !

Och mer bilder ! På motorn alltså inte frugan.
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Terner skrev:
mrv8 skrev:Tack för din berättelse Frisk!

Frisk jag måste säga jag gillar dina bytes annoser och skämt om frugan m.m men jag hoppas för dig att hon inte tittar på den här sidan :wink:

Mvh
MrV8
Ah husvagnsfruar är härdade, du anar inte vad dom tål..

Plus att humor hjälper till även i äktenskapet så stå på dig Frisk !

Och mer bilder ! På motorn alltså inte frugan.
:D Är det så :D

Man kanske ska skaffa sig en husvagnsfru då :D

Verkar vara bra fruar.

Min fru var så dyr i drift så jag sattsa på bilen helt i stället och strunta i frun.

Nu mer är hon med i kronokatalogen ifall någon vill ta över utgifterna 8)
Hon har bröst som Sammantha F hade på 80 talet :wink:

Men jag håller med humor är alldrig fel stå på er ! Några kompisar till mig hade för ett par år sen en klubb som dom kalla "Våga Vägra" kanske något att starta den ena kompisen fick väldigt trevlig fru efter ett :wink:
Men den andra polaren gick det sämre för :cry:

Mvh
MrV8
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

frisk skrev:Motorn som var byggd (trimmad) av en herre i götet som vi pratat om tidigare hade...hmm toktrimmat(?) och satt i en helt galen kamaxel men sen va ju motorn trots allt över 30 år och saker går ju sönder. Hade nån talat om för mig att det skrapande ljudet som hördes vid låga varv inte va turbinen, som Mr x påstog utan att det kanske inte va så bra att köra vidare utan att plocka isär motorn så kanske det räckt med att byta vevaxel och kamaxel men men Kan man inget så får man lära sig den dyra vägen :lol: det e la tur att man bara lever en gång :wink:

Det påstods att man utan problem kunde varva den till 6800 varv. jag hann ju dock aldrig över 5000. den hann liksom gå sönder :evil:
Det låter som en lite tråkig historia,,,,fast det fina är att du verkar ha humor och gott humör i vart fall....Låter precis som du säger "att det hade vart bättre att byta vevaxel och kamaxel UTAN att ta isär hela motorn"...men nu är du på väg mot nya trevliga äventyr och soliga kurvor (menar ej frun) så jag antar smilbanden stäcks igen...Lycka Till!

sunt förnuft rules!!...*s*
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Bild
Bild
Bild
Bild

jag hoppas man ser nått hehe
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Snyggt!!! 8)

Är dock inte headersena lite låga, men din kärra är kanske inte så sänkt? :?:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

sänkt å sänkt!? men den lyfts ju lite eftersom den nya motorne en 40-50kilo lättare hehe. dock e det nya bottentråget lite lägre men headerserna kommer högre upp så i verkligheten e det nu bättre markfrigång än tidigare. men det ser man inte så bra på bilden. ni får bella på sommarmötet! :D
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

mmmm det där ser ju riktigt trevligt ut 8)
blire nytt avgas också?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo nytt avgassystem blir det men jag tänker behålla mina ljuddämpare för dom e coola, fräkt ljud 8)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Ser riktigt trevligt ut Frisk

Ser fram mot att se den i verkligheten någon gång och höra den :D

Tack för att du la ut bilder !
Du får lägga ut ljud på den sen så vi kan lyssna på stor maskin :D

Föresten ska du bromsa den när det är klart ? sifran 502 hk och 502 cid
låter fin undas om den stämer så exakt ?

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo självklart ska den testas på rullande landsväg.
Användarens profilbild
?
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: ons dec 29, 2004 15:03
Ort: stockholm

Inlägg av ? »

Vad har du köpt för headers? ser j-vligt bra ut! :D
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

hooker supercompetition coatade :wink:
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Jäkla va bra det blir Frisk!
Ser bra ut på bilderna! 8)
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jan 26, 2004 15:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Joakim »

Haloj Frisk...!!!!

Hur går det med din Värsting motor....?? Har du fått startat upp alla 8,2 literna än..?? Eller är det garagebygget som du jobbar mest med..??
Måste ju kännas kul då du får höra muuuuuuullllllllllret för första gången..!! :twisted: :twisted: :lol: :lol:

Mvh//Jocke...
Corvette SB Convertible -72
Skriv svar