Sida 2 av 4
Postat: mån apr 25, 2005 10:44
av 2QIK4U
Fler frågor:
Vad har du för bränslepump?
Om det är en elpump-Vad har du för bränsletryck?
Passade luftburken?- Du har en packning kvar att hämta gratis(som ska ligga mellan luftburk/förgasarehals)
Fick Du stopp på det övriga läckaget(flottörhuset)??
Kanske läge att byta nålventilen i fall trycket är rätt och det inte hjälpt att knacka på den....
Tips: Du har ju nära till Biltema. Deras vanliga snik tändlampa utan konstiga grejor som inställbara akmvinkelmätare etc funkar alldeles utmärk. Köpte en -84 och de funkar lika bra än....Ju mindre grejor som kan strula- ju enklare liv....samma teori gäller Terners råd med MSD... ett komplett system och Din sommar blir problemfri istället för "meklärorik"
troligen det bästa tipset i hela tråden- Jag ger det dagligen till folk med. Vi som testa- VET hur bekvämt det är
mvh R
Postat: mån apr 25, 2005 10:45
av 2QIK4U
OPS!! glömde bara korrigera Terner lite...Du ska ha kolfiberkablar,,,,silicone kablar med fiber innehåll .....precis så som han menade....dvs ej kablar med metalledare/siliconehölje....
mvh R
Postat: mån apr 25, 2005 11:26
av gbak
Luftburken passar om packningen jag glömde är 4mm tjock, annars slår den i mitt höga termostathus.
Std mek pump.
Läckaget stoppat! Utom flödningen då. Jag kan ju alltid prova att växla nålventilerna och se om jag får flödning på sekundär halvan.
Kollade på tändkablarna, om man tittar in i gummihuven, där själva ledaren sitter klämd mot metall hylsan, så ser ledaren ut att vara av plast och är svart, inte koppar eller metall. Så det borde vara ok att använda de tändkablarna.
Postat: mån apr 25, 2005 14:25
av 2QIK4U
antingen tar man många packningar,,,*s* fast det finns distansringer som höjer luftburken....
Kablöarna låter OK
Är Du på det klara med HUR Du ska justerar nålventilen nu?? Det vart ju rätt mkt på en gång härom dagen....
annars kan vi fråga Terner,,,jag hinner ej skriva lika utförligt som han...*ärligt avundsjuk*
mvh R
Postat: mån apr 25, 2005 16:07
av gbak
Jepp! Vi frågar Terner...
Distansringen får inte vara t.ex 1/2" för då går jag i huven istället. Utan jag behöver höja 4-6 mm, inte mer.
Jag kollade på sekundärsidan hur den flottören stod. I det läget den var så låg bränslenivån över sikthålet och rann ut när jag lossade pluggen. Så jag sänkte den en smula och ställde sedan primären likadant.
Postat: mån apr 25, 2005 21:02
av 2QIK4U
BRA! visst är det kul att lära sig nya grejor?
vart det bättre?
Postat: tis apr 26, 2005 17:22
av gbak
Nej, det blev inte bättre!
Monterade tillbaka förgasaren och testade.
Efter lite startgas hjälp så tände motorn på 3-4 cylindrar och gick väl i 10 sekunder sedan stannade den. Och förgasaren slog eld, som dock slocknade efter 10 sek.
Kastade på en rock och var beredd med släckaren hela tiden, om det inte skulle slockna. Det måste ha hänt nåt helskummt med tändningen, så just nu är jag lite deppad. Nu vågar jag ju inte ens testa .....
Förgasaren flödade iallafall inte, om man nu kan hitta nåt possitivt för den här kvällen. Bilen brann ju inte upp heller, så det var ju också possitivt.
Vred upp motorn till TDC (enl svänghjuls dämparen) och då står fördelaren precis mittemellan två cylindrar, nåt skummt är det.
Vart kan man få tag i nån grunka att skruva in i tändstifthålet så man kan vrida motorn och få ett fysiskt stopp för att kolla när kolven går i topp?
Jag litar inte på min svänghjulsdämpare.
Postat: tis apr 26, 2005 20:05
av Stingray
Gbak, är detta du tro som är ute vid 19.45 och... smyger runt huddinge

Postat: tis apr 26, 2005 22:08
av gbak
Just nu smygs ingenting, jag var ute i fredags dock inte i Huddinge.
Jag önskar att det hade varit jag, istället sitter jag här och funderar på vad som hänt med tändningen. det verkar omöjligt att den flyttat sig 20 grader. För när jag vred motorn så fick jag gnista 25 grader före TDC.
Postat: tis apr 26, 2005 22:10
av Stingray
GBAK...
Såna fenomen kan uppstå med sliten fördelare, det är inte alls säkert att tändmarkeringen är där den ska.... Eller om kamdrivningen inte är monterad i 0-läge, d.v.s med 4 graders förtändningen eller liknande.
Ar du kollat sånt ?
Postat: tis apr 26, 2005 22:21
av gbak
Har inte koll på vare sig det ena eller det andra.
Jag har inte orkat ta tag i motor(eländet) ännu. Tanken var att jag skulle ut och ha kul nu! Och inte sitta framför en dator och tycka synd om mig själv och gnälla!
Om jag har fattat rätt så bör jag få gnista på 1:ans stift ca: 8 grader före TDC (om jag vrider motorn för hand), stämmer det? Som det är nu (enl. svänghjuls dämparens gradering) så kommer gnistan vid ca:27 grader.
Postat: tis apr 26, 2005 22:24
av mrv8
gbak skrev:
Vart kan man få tag i nån grunka att skruva in i tändstifthålet så man kan vrida motorn och få ett fysiskt stopp för att kolla när kolven går i topp?
Jag litar inte på min svänghjulsdämpare.
Hej Gbak
Jag vet inte om du vill lyssan på mina tips men jag ger ett ändå.
Jag brukar använda mig av en ståltråd som jag böjer lite i framkant sen sticker jag in den genom tändstifthållet på ettans cylinder och tar av ventilkåpan sen skruvar du motorn och tittar samtidigt på ventilerna så du hamnar i rätt arbetstackt och samtidigt känner du när kolven kommer upp till sitt överstalägge.
När du gjort det här och hittat arbetstackten där det är dags att förbränna den komprimerade bensin/luftblandningen, då ställer du fördelaren så att rotorn pekar mot ettans stift i fördelaren. Nu kanske du frågar hur du ser det med locket på men gör det med lite känsla och lyft locket upp och ner locket så blir det nog bra. Brukar starta hygligt efter detta sen är det bara att fin ställa med lampan eller på känsla fungerar det med till 90%.
Finns kanske enklare viss att göra deta på men så här brukar jag göra när jag tapat bort rätta lägget. Annars är det ju lätt att det blir ett halvt varv fel och eld show.
Hoppas du har någon användning av tipset!
Mvh
MrV8
PS glöm inte att kontrolera vacumet kan säga en del om hur motorn arbetar och hur rätt du hittat bästa instälning för din motor.
Postat: tis apr 26, 2005 22:32
av gbak
Klart jag lyssnar på dina tips!
(I det här läget är alla goda råd välkommna.)
Det jag inte fattar är hur tändtidpunkten kunnat ändra sig så mycket, jag har ju "bara" lyft på fördelar locket och tittat hur brytarna såg ut. Allt går ju bara att montera tillbaka på ett sätt.
Postat: tis apr 26, 2005 22:55
av frisk
Har du tagit ur fördelarn?? och sedan satt i den fel??
Det e bara ett försök att få vara med i diskutionen....

Postat: tis apr 26, 2005 23:22
av mrv8
*hmmm*
Ja du vad kan ha hänt ?
Tog du bort brytaren när du titta efter? och i så fal har du rätt spel på den? ibland vill ju dom där knepiga brytaran ändra sig lite när man skruvar tillbaka dom fast man har rätt bladmåt imellan.
Sitter kolet kvar i locket så det inte ramlade bort av misstag ?
Låter verkligen mystiskt om du kört den och sen bara öppnat och satt på locket igen utan att röra något annat att den gör så?
Du tyckte att den var lite slö va? eller mins jag fel? har du kontrolerat att alla tändkablar sitter på rätt stift? Kan ju vara svårt att höra på pigga motorer med många cylindrar ibland om dom går som dom ska på alla.
Kommer inte på något mer vetigt just nu.
Men raportera vidare hur det går, är mycket nyfiken på vad som är felet!!
Mvh
MrV8
Postat: ons apr 27, 2005 0:10
av 2QIK4U
M-S-D
Postat: ons apr 27, 2005 10:18
av gbak
Frisk och mrv8:
Jag har inte rört fördelarn alls!
Skulle kunna vara kolet som trillat bort från locket, får kolla det, även om jag inte tror det.
Men jag måste hitta TDC så jag kan jämföra med svänghjulsdämparen och ha en referens som talar om var TDC verkligen är.
Postat: ons apr 27, 2005 10:26
av mrv8
Ja leta vidare!
Vill höra vad det var när du hitta det.
Skulle inte förvåna mig om det är något enkelt som du kommer att tänka efteråt att jag inte tänkte på det först
Lycka till ikväll!
Mvh
MrV8
Postat: ons apr 27, 2005 17:16
av vett74
Ta lös tändkablarna å titta ner i hålen på fördelarlocket min var alldeles
korroderad eller vad det heter i hålet för kabeln till tändspolen gjorde att
det var kontakt bara ibland,bilen stannade inte men den gick sämre...
Postat: ons apr 27, 2005 17:39
av madcow
Jag var inne på Klintberg.. idag - brorsans polare jobbar där...
Har ett liknande problem med men C4:a - de kopplade in åket på datorn och konstaterade snabbt att det inte fanns några felkoder - MEN att tomgången och bränsleblandningen åket upp och ned - samt att det lät somom motorn bara gick på 7 burkar ibland..
Diagnosen var 99% chans att det är tänd-problem, spole, stift, kablar, fördelare etc....
Värt ett försök....
Postat: ons apr 27, 2005 20:23
av gbak
Mätte upp TDC och det stämmde inte alls med graderingen på dämparskivan, ca 8 grader fel. Känns inte som en slump att det just var 8 grader.
Justerade sedan brytarspetsarna till 0,4mm och grund inställde tändningen på 8 grader TDC mot min nya markering.
Den vägrade att starta med Holley förgasaren, men med min gamla sunkiga Carter så gick det bättre.
Så nu går den åtminstone, dock inte på mer är 6-7 cylindrar, det märks när alla cylindrarna kommer igång för då ökar tomgången 500 rpm direkt.
Så nu blir det att felsöka på tändsystemet.
Det känns lite jobbigt att springa iväg och köpa en ny fördelare för 3000:- men den befintliga känns lite racklig.
En sak jag noterade var att centrumaxeln på fördelaren gick att vrida ett antal grader framåt och bakåt, borde inte den gå rakt ner till kamaxeln och vara i stort sett glappfri? Eller skall det vara glapp där?
Det nog ett dubbelfel, både förgasare och tändning har samtidigt bestämmt sig för att strula.
Vi får se om det blir nån vårmönstring för mig, känns lite tungt just nu.....
Postat: ons apr 27, 2005 22:53
av Hagge
Som Ornet skrev, har du kollat kondensatorn, om den är paj så sluter brytarspetsarna även om de är lite öppna eftersom det blir överlsag mellan spetsarna. Det kan ge hur skumma symptom som helst i tändsystemet, dvs gnista kommer till stiften helt okontrollerat.
Den gick ju bra innan du rörde fördelaren, eller hur ?
Knappast troligt att både förgasaren och tändsystemet slutar att funka samtidigt !
Locket till fördelaren kanske sprack (mikrosprickor) när du lossade den, risken finns ju speciellt om locket är gammalt, ger också underliga symptom eftersom det kan bli överslag när spänning kommer från tändspolen med resultatet att gnistan leds till locket istället för till stiften.
Några tankar såhär på kvällskröken, önskar dig verkligen lycka till !!
/Hagge
Postat: ons apr 27, 2005 22:56
av Hagge
Ja tjena igen,
det Ornet skrev om kondesatorn var i en annan tråd "Motorkrångel",
kolla där också !
/Hagge
Postat: ons apr 27, 2005 23:02
av frisk
Om det inte e felet eller om du ändå vill kolla så låna ett oziloskop så kan du kolla tändkablar med mera... kanske kan vara nått?
Tycker Tommy borde ta sig en sväng till dig och hjälpa till!! För han gör ju inget chatprogram! Nått måste ju karln göra menar jag

Postat: tor apr 28, 2005 7:33
av gbak
Tändkablarna, tändspolen och kondingen tänkte jag börja att byta. Sedan får jag väl inspektera fördelarlocket kolla ev skavda kablar. Ev byta stift.
Sedan vet jag inte vart jag skall leta.....
Det som är irriterande är att jag inte gjort något mer än att lyfta på fördelarlocket och tittat. Tändningen borde väl inte rasa ihop av en sån grej!
Postat: tor apr 28, 2005 9:26
av M Nordin
gbak: kolla spelet mellan fördelardrevet och "halsen". Skall vara 0,25 mm om jag inte missminner mig. Jag fick shimsa min fördelare (finns kit "överallt") eftersom min rotor ochså gick att vrida fram och tillbaka (tittar du noga skall du se att rotorn åker lite uppåt när du vrider den och spelet är för stort...)
MVH
MN
Postat: tor apr 28, 2005 9:44
av mrv8
gbak skrev:Tändkablarna, tändspolen och kondingen tänkte jag börja att byta. Sedan får jag väl inspektera fördelarlocket kolla ev skavda kablar. Ev byta stift.
Sedan vet jag inte vart jag skall leta.....
Det som är irriterande är att jag inte gjort något mer än att lyfta på fördelarlocket och tittat. Tändningen borde väl inte rasa ihop av en sån grej!
Kom på en till grej nu

det är inte så att när du lyfte på locket så kanske det sitter ur gammla kablar till fördelaren som gått av inuti när dom fick flyttas lite i lägge?
En ide som kanske är ide att kontrolera eftersom du inte gjort något annat och den går men inte på alla hela tiden?
Ser fram mot att se din bil på vårmönstringen

Så tappa inte orken kämpa på, det har du vissat prov på tidigare att du kan!
Mvh
MrV8
Postat: tor apr 28, 2005 10:43
av gbak
Tack för alla uppmuntrande ord, jag får väl lägga på ett kol då....
Postat: tor apr 28, 2005 10:46
av Joakim
Postat: tor apr 28, 2005 12:51
av pareagle
Byt hall plattan så e nog problemet löst.mvh kenta