Sida 2 av 2
Postat: ons maj 04, 2005 13:26
av Jake
mrv8 skrev:Jake blir mer och mer intresserad av det här med E85.
Har du gjort några egna tester med E85?
Tack för att du la in länken!
Mvh
MrV8
sedan så har jag en känsla av att det är lite lättare att pytsa i etanol i C4or eftersom dom är gjorda för att dels gå FETT och dels för att jänkesoppa har 15% etanol från början..
Nix har inte haft tid /ork (eller båda har inte infallit samtidigt:D) Funderar på att testa i bruxbilen, men vill/slipper helst att mekka med den (det är ju inge kul).. Corvetten tänkte jag prova att köra etanol i såmåningom, måste bara skaffa ett styrsystem först..
Re: Etanolkonvertering?
Postat: ons maj 04, 2005 18:31
av GETWET
Desto mer man läser, desto mer nyfiken blir man.......Är det verkligen så pass enkelt att det bara behövs att få motorn att gå lite fetare och justera tändningen en aning?
I det andra forumet påpekades det också att man körde med en blandning bensin/etanol, någon här som provat eller tänker göra?
Postat: sön maj 08, 2005 19:04
av Jake
Du kör på en blandning redan idag.. har för mig att det skiljer sig lite mellan olika årstider, och var man bor i landet.. om jag inte har fel så har man etanolen i för att bla förbränningen blir mer komplett när man har blandat, samt att bensinen inte fryser

Postat: sön jul 03, 2005 22:38
av Jake
NY tar vi och lyfter lite gammal skåpmat här...
Eftersom jag för tillfället saknar en vipparmsmutter, NÖTTERNA på COMP hade skickat 15st 3/8" muttrar och 1st 7/16" mutter.. så arbetet med covetten går just nu lite långsamt och omotiverat..
Så istället så har jag börjat att labba lite med att köra min bruksbil på ETANOL

.. Nä det är ingen corvette men teorin är densamma.. Efter att ha installerat en AFR mätare så började Jag tappa i ETANOLEN.. Först tappade jag i så det blev 20-30% etanol.. Jag märkte ingenting, AFR värdet låg stabilt osv..
Sedan höjde jag uppåt 40% etanol och då spårade bilsatackaren ur, AFR värdet stack till 17 nånstans (14.7 normal 95, ska ligga på 9.0 för etanol), samt att den började spika.. Men Gick gjorde den iallfall..
Tvärr så går bilen utan bränsle regulator, så jag ska se om jag kan hitta någon form av restiktor så jag kan höja bränsletrycket med ca 40% för att få in tillräckligt mycket soppa.. Den ultimata HASCH lösningen är ju att sätta en kran på retursoppaleningen, som jag kör med halvstängd.. Sedan om jag vill köra vanlig bensin så öppnar jag bara kranen

..
Fortsättning följer..
Postat: tis jul 05, 2005 12:38
av Jake
Igår införskaffades en Hydraul stypning för 190kr.. Denna monterades på returslangen.. Skruvade på den tills O2 sensorn gav CA .950V.. Ut och provade, INGA problem har väl kört en 5 mil hittils... Hade jag vetat att det var så här enkelt så hade jag konverterat för länge sedan..
Idag skall det provad ordentligt, 30 mil långkörning.. Fortsättning följer
Postat: tor jul 07, 2005 13:41
av mrv8
Följer med spänning!
Får man fråga vad test bilen är för typ och märke?
Altid intressant att förja dina mycket vetenskapliga tester!
Hoppas fortsättninge går bra på testet!
Mvh
MrV8
Postat: tis jul 12, 2005 17:28
av Jake
Bilen är en MÄKTIGT Best, Farfars gammla Pegga 205, med 1.4l TBI motor

.
Ok nu har jag kört en del och , jodå det har funkat hyffat.. När jag kom till strängnäs var det dax för tank.. Innan hade jag 50% etanol och nu skulle det provas med ren punpetanol 85%.. Den gick som en Påse nötter, TOKTUNNT och spikade järnet.. I med 5l bensin, 70% etanol i tanken och vips funkade den KALAS igen.. Sedan körde jag de 12 återstående ganska spännande milen till oxelösund utan problem
Fortsättning följer