Sida 2 av 2

Postat: mån maj 16, 2005 7:13
av Peter
Terner skrev:Apropå snygga grejor ! Var får man tag i de K&N filter som passar på original luftrenare. Dom är mörkröda och ersätter locket så dom ger fritt flöde även uppifrån.

/Terner
Har ett nytt sånt i garaget som jag inte kunde använda..Intresserad?

Postat: mån maj 23, 2005 10:39
av stingray350
Ok.. Nu har jag fixat kompressor, luftnippel (att sätta i tändstifthålet) ventilfjäderverktyg och givetvis nya ventiltätningar.
Nu ska jag ut och byta dessa tätningar.. äntligen.
Jag testade igår bara på "skoj" att montera på ventilfjäderverktyget på en av mina gamla toppar och pressade ihop fjädern, då följde ju själva ventilen med (vilket jag trodde att den inte skulle göra) Jag provade även att hålla emot ventilen med handen samtidigt som jag pressade ihop fjädern men den åker ju bara med. Jag trodde att man skulle göra så här för att komma åt att plocka bort ventillåset och därmed få loss fjädern... alltså att ventilskaftet kommer att sticka upp en bit om ni förstår vad jag menar :oops:
Som vanligt så förstår jag ju att det måste vara jag som fattat fel.
Frågan blir alltså:
Hur tar man bort ventilfjädrarna för att komma åt tätningarna?

Postat: mån maj 23, 2005 10:51
av Corv1-Micke
Knastrerna (locks heter de väl?) kan ibland fastna lite. Testa att vicka lite, eller knacka försiktigt med gummiklubba eller liknande medans du börjar pressar ihop fjädern.

/ Micke

Postat: mån maj 23, 2005 11:25
av 2QIK4U
HA!! försiktigt!!...*blink* varför,,,fröken meka?? ta fram en snickarhammare och tjonga till veniltallriken på sidan så den släpper från knastrer,,,Det måste man gör a varje gång,,,se till att inte slå på ventilen bara,,,,känns det bryskt?? tänk vad elak vippan är flera gånger /sek mot ventilen då...
Lycka Till!
mvh R

Postat: mån maj 23, 2005 11:38
av Terner
De e rätt Robban just mitt valspråk:

Mycket våld och lite förståelse löser de flesta problem 8)

/Terner

Postat: mån maj 23, 2005 13:26
av Corv1-Micke
Jaja, mobba mig bara! :lol:
På de toppar jag tagit isär (inte så många, men närmare ett tiotal) har det funkat kanon att bara trycka till "spännaren" med en liten snärt.
Mao har snickarhammaren kunnat hänga kvar i hölstret inför andra "justeringar"... hehe

/ Micke

Postat: mån maj 23, 2005 15:30
av 2QIK4U
OBS! inte våld,,,bara knacka till på tallriken så den släpper LÄTT när man spänner bågen
mvh R

Postat: mån maj 23, 2005 23:04
av stingray350
Jag ska göra ett försök på onsdag.. får testa lite med hammaren då.
Tack för era svar! Återkommer med info om hur det gick. :)

Postat: tor jun 23, 2005 20:58
av stingray350
Nu är jag tillbaka!! Tog lite längre tid att få arslet ur vagnen än jag trodde :oops: Har i alla fall bytt tätningarna nu, justerat ventiler osv.
Vad hände då när jag startade?
Den startade direkt.... bra!
Den hade ju slutat att ryka ... bra!
Jag drog iväg med plattan i mattan.. den känndes trött....väldigt trött ... inte bra!
Den verkar faktiskt segare än innan... har ju bytt ut smoggtopparna mot mussetoppar och gjutjärns insuget mot ett weiand action +plus aluminiuminsug.
Ska kolla tändningen.. några tipps hur den ska vara..?
Har rengjort förgasaren (quadrajet) .. doppade ner den i en hink med bensin.. kanske skitade ner den inombords istället :shock: Det verkar inte som sekundärspjället öppnar på samma sätt som förrut. Det brukar "bröla" regält vid fullgas men inte nu längre. Finns det hopp för mig och min stakars bil/förgasare?? Vet inte om choken funkar heller ska jag tillägga.. när den blir varm så blir tomgången bara högre och högre.
Måste vara nått med förgasaren va?
Ursäkta om jag verkar tjatig och gnällig men jag har ingen annan att prata med om bilar. :cry: :wink:

Postat: mån jun 27, 2005 16:32
av mrv8
Du kan börja med att start bilen och kolla om vacumklockan på sidan av förgasaren (passagerar sidan) stängs titta på den hur den ser ut när motorn är avständ sen ska den suggas ihop när den går på tomgång.

Då fungerar den som den ska ifall den inte stängs är den trasig och drar luft genom membranet. Kostar inte mer än ca 150kr och är den sönder blir det som natt och dag i hur motorn går! Och precis som du skriver det kraftfulla ljudet försvinner vid full gas om klockan är sönder eller blir svagare ifall det fungerar lite granna.

Vilket roligt sätt du tvätta förgasaren på vart säker jätte ren utan på men inuti ? tog du inte isär den och gjorde rent munstyckena? Brukar oxå göra stor skilnad.

Antar att du ställt tändningen lika dant som förut? men skadar aldrig att kontrolera en extra gång. Kul att den startat bra direkt, sånt är alltid kul när man meckat!

Lycka till med meckandet.

Mvh
MrV8

Postat: mån jun 27, 2005 22:27
av stingray350
Ok ska kolla detta.
Jag rengjorde "utsidan" på förgasaren för den såg för jvlg ut. Stämmde inte med allt annat som glänser så fint numera. :lol:
Som sagt .. kanske lite puckat men den blev fin på utsidan i alla fall. :wink:
Frågor:
om man tar bort luftfiltret och kollar ner i förgasaren så är det främre spjället öppet hela tiden.. är det chokespjället?.. det låter som choken är i hela tiden.. det hörs ett starkt pysande ljud som försvinner om man petar igen det med fingret. Samtidigt som man stänger spjället så ökar tomgången mer och mer och till sist dör motorn. Varför ökar motorvarvet när jag gör så?
Hur ska spjället stå när choken är ur och behöver man choke om man bara kör på sommaren? Har pluggat anslutningen på chokehuset .. där satt förrut ett rör som gick in i insuget.. det är väl nån sorts värmning till fjädern i chokehuset? Det sitter ingen sådan anslutning i mitt nya insug så man kan väl isåfall bygga om den till elchoke på nått vis har jag hört.
Många frågor blev det. :oops:

Postat: mån jun 27, 2005 22:42
av Erik
Spjället är mycket riktigt choken. När det är helt stängt så är choken max och när det är öppet följdaktligen avstängt. Så vitt jag förstår så ändrar det helt enkelt luft-bränsleblandningen så att du får en fetare blandning med mer bensin i. (Genom att öka vakuumet i venturiitunneln i förgasaren så att mer bensin sugs in?) Om du har någon del kvar av utaxeln kvar från spjället så föreslår jag att du monterar en liten arm där så att du kan vippa på och av choken utan att ta av luftfiltret. Så att det går att choka.

Men i och för sig bör det ge ungefär samma effekt om du snapsar förgasaren genom att trampa två gånger på gasen innan du vrider om tändningsnyckeln. Det sitter nämligen en liten accelerationspump som sprutar in en extra dos soppa i fögasaren när gaspedalen rör sig.

Postat: mån jun 27, 2005 22:44
av vett74
Har spännt mitt choke spjäll öppet.. Precis som föregående talare säger så pumpar man bara 2 ggr när den är kall sen går den igång direkt :D

Postat: mån jun 27, 2005 22:53
av stingray350
OK.
Då är choken alltså ur hela tiden på min eftersom spjället är vid öppet. Känns alltid gött att veta om den är i eller ur. Förgasare är verkligen inte min starka sida känner jag. Kan passa på att fråga om ni vet vad det är för skruv som sitter längst fram till vänster(förarsidan) längst ner (mot insuget). På hörnet av förgasaren liksom.

Postat: tis jun 28, 2005 9:54
av Joakim
stingray350 skrev:OK.
Kan passa på att fråga om ni vet vad det är för skruv som sitter längst fram till vänster(förarsidan) längst ner (mot insuget). På hörnet av förgasaren liksom.
På min "Raket-Chester" sitter det en skruv på var sida fram så som du beskriver och det är "CO2" skuven. Kolla om du inte har en lika dan skruv på andra sidan också...
Skruvar du på dem så höjer/sänker du koldioxidhalten.

Mvh//Jocke...

Postat: tis jun 28, 2005 15:54
av Johan Fräjdin
Tänk även på att choken blockerar sekundärspjället (det bakre ner mot insuget) när den är kall. Mekanismen sitter på passagerarsidan längst bak på förgasaren, kolla att spjället kan öppna ordentligt!

Postat: tis jun 28, 2005 19:56
av mrv8
Ahhh

Kanske ska utrycka mig lite bättre.

Okej famifrån så har du först primärportarna med choken ovanför som du nu har fullt öppet anntar jag av resten av dena diskution?

Men bakom dom så har du sekundärportarna där du har dom övre spjällen som styrs av vacum klockan jag pratta om tidigare och sedan har du dom undre spjällen som du styr med gaspedalen.

Hur fungerar dom övre dom ska ju nämligen öpnas själv med hjälp av vacum klockan som ska hålla imot dom först så dom inte öpnas för snabbt.

Så till exempel tar du bort vacumklockan som styr dessa spjäll öppnas dom max direkt när du gasar fullt vilket brukar resultera i att bilen blir klen och kan till och med tveka lite först för att sen dra på lite på slutet i varvtalsregistret.

Är nu klockan sönder så blir fenomenet lika dant som om du tar bort klockan. Så starta bilen och titta vad som händer med dessa spjäll, armen som går till dom ska dras in fullt på tomgång så dom inte kan öpnnas.

Lycka till och rapportera vidare hur det går!

mvh
MrV8