Sprickor i karossen/lacken

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo den historien känner jag till hehe tänkte mer att när man e senil och dement m.m. och man börjar bli en belastning så tar jag bettan och siktar in mig på en bergvägg :wink: :twisted:
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Killen som skulle sälja Corvetten ringde just till mig och sa att jag kunde få den för 120000:- nu,det börjar att KLIA lite nu,men när ni säger att det drar iväg rejält med renoveringarna så kanske man ska banka huvudet i betong väggen 2-3 ggr så att man kommer på bättre tankar.Jag vet av en 71:as cab med en TPI motor i som ska komma hem från USA denna månad,men jag vet ej skicket på den förutom att lacken skulle vara mycket bra.Kanske man ska ha is i magen och köpa den istället.

Fan vad att ska vara svårt.

MvH Lars
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Sprickor i karossen/lacken

Inlägg av Nexxus »

Hånta skrev:Killen som skulle sälja Corvetten ringde just till mig och sa att jag kunde få den för 120000:- nu,det börjar att KLIA lite nu,men när ni säger att det drar iväg rejält med renoveringarna så kanske man ska banka huvudet i betong väggen 2-3 ggr så att man kommer på bättre tankar.Jag vet av en 71:as cab med en TPI motor i som ska komma hem från USA denna månad,men jag vet ej skicket på den förutom att lacken skulle vara mycket bra.Kanske man ska ha is i magen och köpa den istället.

MvH Lars
Med mina egna erfarenheter, samt det jag läst och hört från andra kan man nog dra slutsatsen att köper man en bil någonstans runt 100.000 så får man nog räkna med att lägga kanske 50.000 innan man börjar bli nöjd med den... däremot inte sagt att det inte går att köra den ...

Själv gav jag 90 lakan för min, och har nog spenderat ca 40.000 på den.

För egen del är jag mer intresserad av att den går bra än att den ser bra ut... hade jag en ny lack, skulle jag sluta på hispan om någon ens kom i närheten av den... nä, bilen är till för att köras ordentligt... inte bara att titta på ... men det är bara vad jag tycker... andra har säkert andra prioriteter...
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Nexxus

Har du några bilder på din bil som man kan få se?
Tänkte att kunde vara roligt att kunna jämnföra mot en annan vette,så att man kan bilda sig en bild om hur andras bilar är så att man vet på ett ungefär vad man kan tänka sig ge för en bil.

MvH Hånta

Föresten, hur länge sedan var det som du köpte din bil?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

U G M !!!! :)
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Nexxus skrev: För egen del är jag mer intresserad av att den går bra än att den ser bra ut... hade jag en ny lack, skulle jag sluta på hispan om någon ens kom i närheten av den... nä, bilen är till för att köras ordentligt... inte bara att titta på ... men det är bara vad jag tycker... andra har säkert andra prioriteter...
Menar du att det inte går att köra med en bil som är lagt mycket pengar i eller har en dyr lack ??
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Stingray skrev:
Nexxus skrev: För egen del är jag mer intresserad av att den går bra än att den ser bra ut... hade jag en ny lack, skulle jag sluta på hispan om någon ens kom i närheten av den... nä, bilen är till för att köras ordentligt... inte bara att titta på ... men det är bara vad jag tycker... andra har säkert andra prioriteter...
Menar du att det inte går att köra med en bil som är lagt mycket pengar i eller har en dyr lack ??

Nä, jag sa att JAG har lagt pengarna på att den ska gå bra och att JAG skulle bli tokig med en fin lack ... har tyvärr inte råd med både och, och det kanske är lika bra att jag har taskig lack...
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

ok... då är jag med.... för visst går det att köra även om man har fin lack...

Summer on Wheels

Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Hånta skrev:Nexxus

Har du några bilder på din bil som man kan få se?
Tänkte att kunde vara roligt att kunna jämnföra mot en annan vette,så att man kan bilda sig en bild om hur andras bilar är så att man vet på ett ungefär vad man kan tänka sig ge för en bil.

MvH Hånta

Föresten, hur länge sedan var det som du köpte din bil?
Här är en bild som den såg ut när jag köpte den för 3 år sedan...
Men det går knappast att döma lacken på bild... den ser ok på håll, men går du nära så kan man se att klarlacken släpt på diverse ställen och en massa andra skavanker. Den dessutom blivit sämre under de år jag har haft den...

Bild
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Men om det bara är klarlacken som släppt så kanske det räcker med att slipa ner den och lägga ny klarlack.... jag kan kolla med en polare vad det kostar eller så kan du själv ringa Stensö Lackcenter på 08-773 1969 o fråga efter Per. Han är jättebra att snacka med :)

Summer on Wheels

Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Hånta,
Bra att tänka på är att det skiljer ganska mycket i pris mellan -74 och senare (stötfångare i plast) samt -72 och tidigare (kromade stötfångare).
Så kallade "chrome bumper" corvetter är alltid mer eftertraktade.
-73an ligger väl mittemellan eftersom den har kromad stötfångare endast i ena änden...
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Johan Fräjdin

Ja det är det jag är lite rädd för.Det är ju inte så roligt att lägga ner en massa pengar på en 73:a och så har man ej någe värde i den.Det är ju så lite 73:or till salu så det är svårt att veta vad de står i för värde.

Ska jag vara ärlig så är det en corvette cab mellan 69-72 som jag är ute efter men det finns ju så dåligt att välja på.Därför att jag har kollat på denna 73:a var för att jag som hastigast såg den på annons.

MvH Hånta
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

-73orna e ju den ballaste vetten av dom alla ju.. 8) :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Så här ser min ut, lacken är i bra skick, några små defekter som syns på nära håll, men inget allvarligt.
I stort sett helt rostfri.

Bild

Fräsch invändigt inget behövde bytas.
Vattenläckage vid flera gummilister.
Byte av bromsok.
Renovering av styrservoventil.
Spolare/torkare/tuta/ och en del annat funkade inte, generellt har jag fått lägga mycket tid på elsystemet som delvis saknades.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Qbak - Ser ju jättefin ut! 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ja, den är fräsch i lacken.
Tyvärr är 327:an som sitter under huven inte lika fräsch. Tändningen fladdrar 10 grader på tomgång så motorn stannar ibland och misständer över 4500 rpm. Vet inte om fördelaren är utsliten eller om det är nåt med vacumet som spökar.

Det skall vara mek rullyftare i den men när jag mätte hur mycket fjädrarna trycktes ihop, så rör de sig inte mer än 7mm. Vilket inte alls indikerar på rullkam. Borde vara 10-12mm minst. Så jag är lite skeptisk till vad säljaren lovade.
Jag kommer att plocka bort topparna i vinter och sätta dit ett par Trick Flow istället för Mussetopparna som sitter där idag.
Troligen måste jag byta både kam/lyftare (om det nu inte sitter rullyftare där) för att få lite sprutt på motorn.

En ny MSD fördelare står också högt upp på listan.
Headers ligger också i en hög och väntar.....
Men när allt det där är gjort borde jag ligga nära 400 hp och då är det vår igen :D

Och mina stålar är nog också slut :(
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Peter skrev:-73orna e ju den ballaste vetten av dom alla ju.. 8) :lol:

I alla fall den klart näst ballaste..... 73:an är grym med sitt hungriga utseende fram och stilfulla bakdel :)

Summer on Wheels

Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Hånta skrev:Killen som skulle sälja Corvetten ringde just till mig och sa att jag kunde få den för 120000:- nu,det börjar att KLIA lite nu,men när ni säger att det drar iväg rejält med renoveringarna så kanske man ska banka huvudet i betong väggen 2-3 ggr så att man kommer på bättre tankar.Jag vet av en 71:as cab med en TPI motor i som ska komma hem från USA denna månad,men jag vet ej skicket på den förutom att lacken skulle vara mycket bra.Kanske man ska ha is i magen och köpa den istället.

MvH Lars
Ha is i magen och pengarna klara så dyker det säkert upp något du blir nöjd med. 68-72 har klart högre värde. Dock är det väl sämsta delen på året att köpa nu när vårsolen sticker fram och det börjar rycka i högerfoten. Istället för att dunka huvet i betongvägg brukar jag spola det i kallt vatten, vänta någon dag och se om jag fortfarande är lika "taggad". Köpte själv en Bel Air Sportkupe 1957 via internet och telefon för styvt ett år sedan av "seriös" importör och blev rejält blåst. Den bilen är nu såld med STOR förlust. Så köp inget osett eller bara på bild utan kolla upp bilen själv på plats. Tag gärna med någon som är duktig på Corvette. När man är sugen är det lätt att förbise en del saker!

TILL FRISK: Hur f-n skall du kunna köra in i en bergvägg om du är senil. Du kommer förmodligen att sitta hela dagen i bilen och undra över vad det var du skulle göra!!!! Är det inte bättre att spara undan några fat bensin och testamentera den till dina blivande barn? 8) 8) 8)

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Lars J skrev:Köpte själv en Bel Air Sportkupe 1957 via internet och telefon för styvt ett år sedan av "seriös" importör och blev rejält blåst. Den bilen är nu såld med STOR förlust.
Dela gärna med dig av den historien. Vilken firma var det? Jag letar själv efter en 50-tals stepside pickis, typ Ford F100 eller Cheva 3100.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Såg att nån sålde en -68 cab för 189.000 i Wheels ...
är det inte vettigare att satsa på en bil som redan står i sverige och troligen redan är ganska renoverad, än att försöka importera, renovera och bli blåst?
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Johan Fräjdin skrev:
Lars J skrev:Köpte själv en Bel Air Sportkupe 1957 via internet och telefon för styvt ett år sedan av "seriös" importör och blev rejält blåst. Den bilen är nu såld med STOR förlust.
Dela gärna med dig av den historien. Vilken firma var det? Jag letar själv efter en 50-tals stepside pickis, typ Ford F100 eller Cheva 3100.
GGP Auto i Gnarp, Peter Granath. Han har för övrigt gjort konkurs i Stockholm där han kommer ifrån med 857.000:- i skuld till staten så se upp för denna kille och firma. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

TILL FRISK: Hur f-n skall du kunna köra in i en bergvägg om du är senil. Du kommer förmodligen att sitta hela dagen i bilen och undra över vad det var du skulle göra!!!! Är det inte bättre att spara undan några fat bensin och testamentera den till dina blivande barn?
Helt ifrån ämnet hehe men Barnen e fixade redan. Du har en poäng i det att det kan bli svårt... hmm aja vad jag ville ha sagt e att man aldrig vill sälja sin corvette! :D
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Hejsan

Jag såg att killen med 73:an har nu annonserat ut bilen på Blocket för 135000:-

Det får nog bli en annan corvette,typ 71:a.

Ett stort tack för alla svar som ni har löst åt mina frågor och funderingar som jag har haft.Hoppas att det dyker upp någon lämplig corvette som man kan köpa.

MvH Hånta
Användarens profilbild
Bjorne
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bjorne »

Hittade denna på usabil.nu kanske kan vara nått för dig.

http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=50980

MVH Björn
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Bjorne

Tack för tipset ,ska ringa och kolla i morgon med säljaren.

MvH Hånta
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Finns en -71 cab i nya numret av Veteranbörsen för 160.000.
0226-77323
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Jag tror de flesta som tröttnar på sina bilar är dom som handlar i sådant skick att man inte kan köra den utan att lägga flera års jobb på den. I alla fall om det är den enda entusiastbilen man har.

Modellen är nog att hitta en bil som man kan köra på sommaren och förbättra på vintersäsongen. Då betalar den tillbaka varje sommar för vinterns jobb och man får ny kraft till nya förbättringar :D

Fick ut min bil på en liten tur idag efter motorfästeshaveriet och känslan är enorm att glida fram i försommarvädret med alla villiga kusar redo under högerfoten haha.

Som tur är har jag säkert minst 5 vintrar i garaget framför mig innan jag saknar jobb att göra på bilen så närmaste framtiden är räddad. Annars har jag ju förstås andra objekt med...

Glad cruisingsommar !

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Mattias
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

Hemmet för Vetten! www.vetten.tk

STINGRAY for ever!
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

Det som Terner skriver köper jag rakt av. Måste vara bra mycket roligare att köpa en Corvette och få åka i den det första man gör för att sedan lägga sin egen prägel och arbete på det man anser den behöver ett par år framöver eller en hel livstid.

Själv skulle jag aldrig köpa en cab för 130000 i det skicket som den (den bilen som tråden handlar om) och inte veta ett dugg om bilen, inte ens sett den i verkligheten.

Nä.....köp en svensk bil som du kan se, provköra och klämma på, även om det nu kostar en slant till. Dom pengarna har man troligen tillbaka mångfallt.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Rätt Getwet,,

Tänkte på en sak till. En Bigblock bil är ju klart en bil som kommer att stå sig i värdet om man tänker framåt.

Dock ska man nog lägga lite krut på att kolla motorns kondition om man köper en sådan dom är inte helt billiga att renovera. Har gjort ett överslag över vinterns kostnader för att få in en matching number BB i min -73 coupe. Med ALLT nytt förstås ner till minsta grej.

Tror det motsvarar ungefär 2-3 350 "kartongmotorer" innan allt vart klart. Men ok då har jag inte gjort några kompromisser alls....

Allt är mycket dyrare till BB så mycket är klart minsta stag kostar en förmögenhet.

Så OM det sitter en fräsch motor i den som dessutom är "rätt" för årsmodellen så är det nog värt en hel del. Då tycker jag man kan acceptera en hel del andra defekter.

Eller ?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Skriv svar