Sida 2 av 3

Postat: tor sep 15, 2005 17:25
av madcow
[/quote]
Inredningen på 80-tals C4 ser ju ut som värsta dataspelet verkar det som. Gillar inte riktigt det.
Vad tycker ni som har har en sån?[/quote]

Dataspel är coolt..... 8)
Se bara till att det funkar innan du köper bilen - annars kan det bli dyrt

Postat: mån sep 19, 2005 14:23
av BLO
Nordin, Madcow & Ingo:
Har ni manuell eller automat och varför?
Eller spelar det helt enkelt ingen roll?

Jag har bara lite svårt att avgöra vad jag vill ha.

Det lutar åt aut men OM man skulle få för sig att göra några svarta streck (vilket man såklart inte vill eftersom det är olagligt och barnsligt 8) ) , går det då lika bra med automat? Jag har bara kört automat när jag körde taximercedesar och då höll jag inte på med såna experiment...

Postat: mån sep 19, 2005 14:41
av Peter
BLO skrev:Nordin, Madcow & Ingo:
Har ni manuell eller automat och varför?
Eller spelar det helt enkelt ingen roll?

Jag har bara lite svårt att avgöra vad jag vill ha.

Det lutar åt aut men OM man skulle få för sig att göra några svarta streck (vilket man såklart inte vill eftersom det är olagligt och barnsligt 8) ) , går det då lika bra med automat? Jag har bara kört automat när jag körde taximercedesar och då höll jag inte på med såna experiment...
Går att lägga maskar oavsett vilken låda du väljer. Det e ju lite enklare med auto men fan så mycket roligare med manuellt när det gäller allt annat. :lol:

Postat: mån sep 19, 2005 14:45
av M Nordin
BLO: Jag har automat, anser faktiskt att manuellt är stenålder för gatbruk men smaken är som baken. Snorenkelt att lägga donuts med automat, vänsterfoten lite lätt på bromsen och bestäm hur mkt rök du vill ha med högerfoten. JoBy har ett litet klipp på sin hemsida: http://w1.601.telia.com/~u60113741/myvette.mpg

Automaterna är inga underverk av hållbarhet om man skall trimma, shift kit rekommenderas redan för orig trim. Bakaxlarna på automatväxlade bilar är klenare (förutom -84 vill jag minnas som bägge hade klena D36 axeln). Inget bra med för mkt vrid och för bra grepp alltså.

MVH

MN

Postat: mån sep 19, 2005 15:27
av BLO
ojojoj här får man snabba svar. Kul!

Och de va en rolig film! :D

Såg att bromslamporna lyste hela tiden. Verkar bli till å byta klossar ibland om man håller på så där...

Postat: mån sep 19, 2005 15:53
av Stefan
BLO skrev:ojojoj här får man snabba svar. Kul!

Och de va en rolig film! :D

Såg att bromslamporna lyste hela tiden. Verkar bli till å byta klossar ibland om man håller på så där...
Ähh bakbromsarna används ju mindre vid vanlig körning så de jämnar nog bara ut sig :wink:

Postat: mån sep 19, 2005 17:33
av M Nordin
Tror nog inte att Jonas trycker så hårt på den pedalen och bromsbeläggkontot är nog löjligt litet jfr ditot för däck...

MVH

MN

Postat: mån sep 19, 2005 18:48
av frisk
Va det allt??? :lol: 8) :D :twisted: :wink: :)

Postat: mån sep 19, 2005 21:40
av BLO
Nordin: ehum... det har du nog rätt i förstås... :)

Postat: mån sep 19, 2005 22:35
av madcow
BLO skrev:Nordin, Madcow & Ingo:
Har ni manuell eller automat och varför?
Eller spelar det helt enkelt ingen roll?

Jag har bara lite svårt att avgöra vad jag vill ha.

Det lutar åt aut men OM man skulle få för sig att göra några svarta streck (vilket man såklart inte vill eftersom det är olagligt och barnsligt 8) ) , går det då lika bra med automat? Jag har bara kört automat när jag körde taximercedesar och då höll jag inte på med såna experiment...
Automat så klart!...
Går ju att sparka i växlarna en och en även med automaten......
Men tar man i för mycket kan man ju skjuta lådan......

En rent praktisk detalj, växelspaken/väljaren sitter ju inte idealikst placerad om man skall växla manuellt.... Då behöver man lite mer rörelse utrymme... Men det är väl en smak sak....

Postat: mån sep 19, 2005 22:39
av madcow
Nordin,

En liten fråga.... Hur lyckas du hålla kvar den så länge ?
Jag får för mycket grepp när däclken värms upp......

Vilken växel har du i ?

Tänkte elda upp det som är kvar av mina däck innan vintern :twisted:

Postat: tis sep 20, 2005 7:58
av Peter
madcow skrev:Nordin,

En liten fråga.... Hur lyckas du hålla kvar den så länge ?
Jag får för mycket grepp när däclken värms upp......

Vilken växel har du i ?

Tänkte elda upp det som är kvar av mina däck innan vintern :twisted:
Häll ut lite vatten framför däcken och stämpla. Vet att man har använt Klorin förr,men dess funktion är döljd i mörker.

Postat: tis sep 20, 2005 12:28
av M Nordin
madcow: Inte min bil på klippet, det är JoBys. Misstänker starkt att kompressorn hjälper till att hålla snurr på bakhjulen. Får för du bra grepp om du värmer dem - åker du på strip däck? Mina däck blir snorhala efter bara lite spinnande... I med 1:an, vänsterbroms och stämpla sedan (utan att studsa på varvstoppet)!

frisk: alla har inte nerver nog att burna i garaget... :wink: Kan ju bli sååå svårt att förklara för försäkringsbolaget om det greppar till lite.

MN

Postat: tis sep 20, 2005 16:25
av frisk
:lol: Jo nu menade jag ju inte så utan att jag vill se mer burnisar!! :D

Postat: tis sep 20, 2005 19:37
av madcow
M Nordin skrev:madcow: Inte min bil på klippet, det är JoBys. Misstänker starkt att kompressorn hjälper till att hålla snurr på bakhjulen. Får för du bra grepp om du värmer dem - åker du på strip däck? Mina däck blir snorhala efter bara lite spinnande... I med 1:an, vänsterbroms och stämpla sedan (utan att studsa på varvstoppet)!
Inte åker jag på slicks inte...
Tror nog snarare att det har med åldern att göra,
de är som backelitpuckar... Snorhala redan från början...
Kollade märkningen - tillverkades -96.......
Skall köpa nya - alla tipps mottages tacksamt - Men bra våtgrepp skall det vara....

Postat: tis sep 20, 2005 21:50
av Nexxus
madcow skrev: Skall köpa nya - alla tipps mottages tacksamt - Men bra våtgrepp skall det vara....
Jag har kört med dessa, funkar utmärkt, men jag har inte haft något behov av extremt bett tidigare. Bra våtgrepp har dom iallafall...
och billiga... ca en tusing styck.

Finns på http://www.hjulhandla.nu/

Bild

Postat: tis sep 20, 2005 22:16
av madcow
Nexxus skrev:
madcow skrev: Skall köpa nya - alla tipps mottages tacksamt - Men bra våtgrepp skall det vara....
Jag har kört med dessa, funkar utmärkt, men jag har inte haft något behov av extremt bett tidigare. Bra våtgrepp har dom iallafall...
och billiga... ca en tusing styck.

Finns på http://www.hjulhandla.nu/
Men de har ju inte rätt dimension..... :(
Skall ha 275/40-17......

Postat: tis sep 20, 2005 22:27
av Nexxus
Tja, då blir det ju säkert en dyrare slant...

Postat: tis sep 20, 2005 22:46
av Stefan

Postat: tis okt 18, 2005 12:22
av BLO
Jag tänkte på en grej angående att rita donuts i gatan.

Gör inte differentialen så att det bara är ett av bakhjulen som spinner? Dvs det som först tappar greppet. Isåfall borde det inte gå att göra som på den där filmen, men det gör det ju uppenbarligen så hur funkar det egentligen? :?

Jag har för mig att lastbilar har nån slags diffspärr som de kopplar in när det är halt och de har svårt att köra iväg. Annars står bara det hjul som har bra grepp stilla medan det som står på en isfläck spinner hejvilt.

Postat: tis okt 18, 2005 12:27
av Jonathan
finns diffspärr på de flesta corvetter..
båda hjulen ska driva!!

Postat: tis okt 18, 2005 14:53
av BLO
Tack.
Jag sökte på diffspärr och fick en del svar där oxå.

Men har alla C4:or diffbroms?
Är alla likadana eller finns det olika hårda eller kan man justera själv?

Anledningar till att bilar INTE har diffbroms hittade jag, men vad är anledningen till att det finns? Antar att det inte beror på corvetters dåliga framkomlighet i halka :D Jag gissar på att axet blir bättre pga bättre grepp i gatan om båda hjulen jobbar ihop. Vilket inte är så viktigt på vanliga bilar...
Samt att man kan leka förstås :)

Postat: tis okt 18, 2005 16:02
av M Nordin
Man har diffbroms för att få ned effekten i backen både vid rakt fram gasande och vid kurvtagning vilket är trevligt med lite mer pulver än svennebilarna. Enhjulsburnisar (dvs utan diffbroms/Spärr) är ruggigt effektivt sätt att mörda en diff på. Hård diffbroms kan dock ge otrevligheter som understyrning och rysliga bakvagnssläpp - därför de inte finns på kärringbilar för män utan hår på bröstet... :D

MVH

MN

testa diff

Postat: tis okt 18, 2005 18:16
av Ingo
Om du vill veta om diffbromsen fungerar är ett bra sätt att slå fullt när du lämnar en rondell,speciellt nu på hösten,eller när det regnat :twisted:

Re: testa diff

Postat: sön okt 30, 2005 9:21
av alberto.becker
Ingo skrev:Om du vill veta om diffbromsen fungerar är ett bra sätt att slå fullt när du lämnar en rondell,speciellt nu på hösten,eller när det regnat :twisted:
Ha ha kul att du skrev det :lol: . Precis vad jag råkade utför när jag provkörde min bil innan köpet. Parkerade min volvo 740 aut utanför bilhandlaren som planerat och provkörningen skulle ske med lite fjärilar i magen. Satte mig i förarsätet å bilhandlare brevid,startade lite lätt ut från gården och klev förmodligen på lite för häftigt ut från korsningen,hela bilen ställde upp sig å när diffbromsen gick in blev returen så kraftig att vi helt plöttsligt stod näst intill mot färdriktningen :roll: . Du må tro att försäljaren inte såg vidare munter ut :oops: ,kan säja att själv gjorde jag nästan i brallan.
Mv A/B :wink:

Postat: sön okt 30, 2005 15:26
av madcow
BLO skrev:Tack.
Jag sökte på diffspärr och fick en del svar där oxå.

Men har alla C4:or diffbroms?
Är alla likadana eller finns det olika hårda eller kan man justera själv?

Anledningar till att bilar INTE har diffbroms hittade jag, men vad är anledningen till att det finns? Antar att det inte beror på corvetters dåliga framkomlighet i halka :D Jag gissar på att axet blir bättre pga bättre grepp i gatan om båda hjulen jobbar ihop. Vilket inte är så viktigt på vanliga bilar...
Samt att man kan leka förstås :)
Diffbroms/Diffspärr har man för att ÖKA framkomligheten - inte minska den......

Har man inte diffbroms/diffspärr så kommer man ingen vart om ett hjul börjar spinna... Och det kan det ju gära av olika orsaker
- Hög effekt/vrid
- Halt underlag.....

T.ex. Riktiga terrängbilar, typ Jeep, Land Rover, Toyota Land Cruiser etc
har både diffbroms och diffspärr - hade man inte det skulle man fastna i leran direkt

Utan diffbroms eller diffspärr är man hänvisade till fordon med "beiga motorer" och torr asfalt..... :cry:

- Har diffbroms/spärr på samtilga mina åkdon
John Deere, Grand Cherokee, Corvette.... och några till 8)
Har inte fastnat hittills..... Även om Crovetten beter sig som en tvål när det är halt - men det beror nog mer på däcksutrustningen än något annat - den skall ju också anpassas till underlagen - inte kör man med slicks i lera ... :wink:

Postat: ons nov 09, 2005 0:04
av Terner
frisk skrev:När du har hört och sett och åkt i en C3 BB då vet du vad du vill ha :) 8)
Valium?

Postat: ons nov 09, 2005 0:17
av frisk
Hjälper inte ;) :twisted:

Postat: ons nov 09, 2005 15:12
av Lars J
Terner skrev:
frisk skrev:När du har hört och sett och åkt i en C3 BB då vet du vad du vill ha :) 8)
Valium?

Nä..... en C5:a
/Lars/ :wink:

Postat: ons nov 09, 2005 16:46
av Terner
Lars J skrev:
Terner skrev: Valium?

Nä..... en C5:a
/Lars/ :wink:
Ok Lasse fattar vad du tycker. Att köra en C5 är som att ha käkat Valium.

:)

/Terner