Sida 2 av 2
Postat: tor dec 15, 2005 20:25
av 2QIK4U
Frisk/nä sorry vi får/bör inte bedriva reklam /handel på forumet....*s*
Red vette/ Furnaced är hårdlödda vingar
mvh R
Postat: tor dec 15, 2005 20:58
av Jake
M Nordin skrev:Jake: Skall du inte bli civilingenjör?

En converter heter ju faktiskt vridmomentomvandlare på svenska. Du kan få ut upp till 2,5 gånger ingående vrid fast vid ett lägre varv naturligtvis - annars skulle du få din evighetsmaskin. Inte att förväxlas med turbinkopplingar som framallt sitter i vissa traktorer.
MVH
MN

x2 var det tänkt

Jag har faktiskt aldrig tänkt på hur en converter funkar, eftersom jag inte gillar automater

.. Men det var hit jag ville komma, och vad jag anade, att converten (vridmomentsomvandlaren) är inget annat än en nedväxling vid hög belastning..
Postat: fre dec 16, 2005 9:33
av M Nordin
Jake: När man blir äldre uppskattar man att slippa rycka i spaken själv...
En converter har ju vridmomentförstärkningen vid "lägre" varv och och stor varvtalsskillnad mellan pump och turbinhjul. Vid mer varv kommer man ju upp till kopplingspunkten (och max verkningsgrad ca 85%). Om du dynobromsar en motor med converter från fullt skaft som kommer du
inte se att motorn håller konstant varv och slirningen ökar (nåja) utan du kommer bromsa ned den "som vanligt" tills varvet blir tillräckligt lågt då slirningen/vridmomentomvandlingen börjar.
MVH
MN
Postat: fre dec 16, 2005 10:52
av 2QIK4U
helt plötsligt inser många HUR viktigt det är med en RIKTIG converter...*s*
Postat: fre dec 16, 2005 17:15
av KrilleN
Nu när ni ändå är inne på turbiner.
Säg att man har en turbin som stallar 3000 RPM. Du ligger i landsvägskörning i tex 90 och motorn varvar 2500 RPM, innebär det att turbinen då ligger och slirar?
Postat: fre dec 16, 2005 23:08
av 2QIK4U
Den slirar även när Du kör i 280 km/h
Postat: fre dec 16, 2005 23:26
av KrilleN
Varför?
Postat: lör dec 17, 2005 1:20
av 2QIK4U
Alla converters slirar mer eller mindre,,,även min för 18 loppor har ett slir på ca 15% vid 281 km/h
en snikis liar mer...30 +
Postat: lör dec 17, 2005 12:56
av M Nordin
KrilleN skrev:Nu när ni ändå är inne på turbiner.
Säg att man har en turbin som stallar 3000 RPM. Du ligger i landsvägskörning i tex 90 och motorn varvar 2500 RPM, innebär det att turbinen då ligger och slirar?
Ja det slirar men eftersom det inte går åt så mkt effekt att hålla en normal bil i konstant fart är det inte så farligt i ditt fall eftersom du varvar så pass mkt. Med OD låda (=låga marschvarvtal) och/eller högt stall varv och/eller tung bil (eller släp) så kommer det slira mkt mer och risk för friterad låda... Personligen skulle jag föredra ett marschvarv över stallvarv om man inte har lock up. Fint med lock-up

Smäll i en tempmätare i transmissionen.
MVH
MN
Victor JR /Holley DP750
Postat: sön dec 18, 2005 12:33
av Red Corvette -76
Hej Ok Funaced Brazed är löddade vingar innebär det mindre "slir" o högre stall speed? Min orginal Converter lämnade jag in till EAT för högre stall speed och om jag inte kommer ihåg fel innebar det att han löddade vingarna.
Kenneth
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOENNPLPFMK
Postat: sön dec 18, 2005 16:09
av 2QIK4U
Olle LÖDDE vingarna för att Din Turbin ska hålla bättre,,,
man ändrar vinkel på dem bla för högre/lägre stall
mvh R
Postat: sön dec 18, 2005 17:55
av Fredriksson
2QIK4U skrev:Olle LÖDDE vingarna för att Din Turbin ska hålla bättre,,,
man ändrar vinkel på dem bla för högre/lägre stall
mvh R
haha... lät nästan som man gick i skolan och skulle "böja" ett verb.... tejpa, lödde, svetsat...
Postat: sön dec 18, 2005 18:15
av 2QIK4U
Det är Olle som behöver stavlektitioner,,,vet sen gammalt att han kallar det "Löddade"....*s*
men han är en klippa på allt som är väsentligt i tillvaron....*s*
Postat: mån dec 19, 2005 8:24
av M Nordin
2QIK4U skrev:Det är Olle som behöver stavlektitioner,,,vet sen gammalt att han kallar det "Löddade"....*s*
men han är en klippa på allt som är väsentligt i tillvaron....*s*
Sorry Robert, kunde inte låta bli...
MVH
MN
Postat: mån dec 19, 2005 12:33
av 2QIK4U
*s*