Sida 2 av 2

Postat: tis feb 21, 2006 7:21
av STINGRAY454
Kermit skrev:Jo, håller på att söka runt efter folk i sverige som kan tänkas sälja sådana, men inte med så stor framgång än så länge. Förra ägaren till bilen visste någon som eventuellt kunde hjälpa mig, men han är bortrest till i helgen så jag får ge mig till tåls ett tag. Om någon vet var man hittar sådant i sverige (eller om någon ska lägga en större order från usa där man kan dela containerkostnader mm) får ni gärna säga till
Vette -69 / Joel kanske kan hjälpa dig :idea:

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 36&start=0

Postat: tis feb 21, 2006 9:13
av Frasse
Funkar så här med plastdelarna.
Det finns två sorter, pressade detaljer och handupplagd plast.
De pressade är sådana som användes på den tiden det begav sig, känns igen på att de är släta på både in/ ut-sidan.
Handupplagda paneler är billigare, känns igen på den ruggliga insidan.
Bägge delarna limmas ihop till en kaross, jo karossen består an en massa smådelar som är hoplimmade.
Sedan har jag sett en variant till, handupplagd front i ett stycke. Om man inte har krav på 100% originalutförande så borde den vara överlägsen.
Har dock inte sett någon i verkligheten.
Att sätta ihop de lösa panelerna till en korrekt kaross kräver både handlag och ett jävla tålamod.
Skall jag göra om jobbet en gång till satsar på fronten i ett stycke.
Hör med Håkan på Corvette Sweden, jag vet att de har limmat ihop flera karosser.
//Frasse

Postat: tis feb 21, 2006 10:39
av Kermit
Stingray skrev:Det är jättekul att byta front om man lyckas :) Du kan titta hur jag gjorde på min hemsida, det var förvisso bara halva fronten men ändå :)

Tommy
Japp, har sett det :) Blev faktiskt sugen på att testa göra samma sak, dvs bara byta främre delen.. Men det är kanske lika bra att få hela bilens framdel i orginalskick när man ändå håller på :) Synd bara att en "äkta" front kostar i storleksordningen 25000:-, fast det kanske får duga med en one-piece front för 10 :) Tror inte skillnaden är så ruskigt stor ändå.

Postat: tis feb 21, 2006 13:25
av Jake
Ere bara jag som inte tycker att fronten är förskräcklig.... Nu sitter ni och basunerar om orginalskick och bevara bilkultur osv... Men värdet i att bevara gammla custombyggen snackas det inte så mycket om...

Personligen så tycker jag att den är rätt cool, och skulle väl råda dig till attt börja i någon annan ända det såg ju ut att vara en del jobb kvar.. (jösses vad jag kommer att få på pälsen :D)

Men det är ju din bil och du som skall köra den!!
Så, ang en ny front, jag har en polare som tog hem en från jänkeland med flyg, slutade på 14000.. men det var nån stylingfront som kostade typ 1000 innan så det blev ganska ok ändå, även om man räknar in att han fick hämta den på arlanda... och anledningen till att den blev så dyr var att förpackningen var så stor så det hade gått ner 3 fronter i den.... Skickades med BAX global.. ring och hör med typ ecklers vad frakten skulle bli, och får du prata med debbie så lägg på eller begär nånannan, hon har NOLLKOLL....

Postat: tis feb 21, 2006 13:34
av Kermit
Jake skrev:Ere bara jag som inte tycker att fronten är förskräcklig.... Nu sitter ni och basunerar om orginalskick och bevara bilkultur osv... Men värdet i att bevara gammla custombyggen snackas det inte så mycket om...

Personligen så tycker jag att den är rätt cool, och skulle väl råda dig till attt börja i någon annan ända det såg ju ut att vara en del jobb kvar.. (jösses vad jag kommer att få på pälsen :D)

Men det är ju din bil och du som skall köra den!!
Så, ang en ny front, jag har en polare som tog hem en från jänkeland med flyg, slutade på 14000.. men det var nån stylingfront som kostade typ 1000 innan så det blev ganska ok ändå, även om man räknar in att han fick hämta den på arlanda... och anledningen till att den blev så dyr var att förpackningen var så stor så det hade gått ner 3 fronter i den.... Skickades med BAX global.. ring och hör med typ ecklers vad frakten skulle bli, och får du prata med debbie så lägg på eller begär nånannan, hon har NOLLKOLL....
Hehe, jo, har haft funderingar på att låta den sitta på också, men jag älskar orginal chromebumpers och bilen ska snart lackas, så ska det bytas front är det ju nu eller aldrig :) Ångrar man sig efter lack tar det säkert emot att sätta kapen i en nylackad bil.. :? Har sett många custombyggen som ser _nästan_ likadana ut och som är helt ok, däremot gillar jag inte delen längst fram.. HÄR är en annan bild på samma bil rakt framifrån, där ser man vad jag menar.

Hehe, visst är det en del jobb kvar men faktiskt mindre än vad det ser ut att vara.. Lack, nya lister, hiva i motor, sätta dit inredning igen sen är det mest småpill som lampor och diverse småsaker :) I teorin bör det gå rätt snabbt, men man vet ju hur det brukar bli i praktiken.. Jag har ju GT:n som ska bli sommarens glidarbil var tanken, så corvetten får ta den tid det tar.

Ok, tack för tipset, ska kolla med ecklers. Kollade frakten hos en annan igår, det skulle bli $1200 i frakt. Lite saftigt :(

STINGRAY454: Ok, tack för tipset, ska kolla upp det!

Postat: tis feb 21, 2006 14:32
av M Nordin
Kermit: Om man inte behöver grejorna i morgon utan kan ta båtfrakt så tror jag att Nordtrafik kanske kan fixa trp billigare

MVH

MN

Postat: tis feb 21, 2006 18:35
av Vette 69
Jag brukar ta hem en del grejer via container ett par gånger om året, blir betydligt mycket billigare i frakt, fast det tar ett par månader innan containern når sverige,
Mvh joel

Postat: tis feb 21, 2006 20:07
av Kermit
Fick såklart prata med Debbie på Ecklers, men hon sa iaf ca $450 för flygfrakt till närmaste flygplats, vilket inte var så jäkla farligt med tanke på vad det är som ska skickas.. Och smidigt om man kan hämta på flygplatsen istället för att måsta åka ner till arlanda eller södra sverige någonstans.

Vette 69: Jo, har mailat dig :) Har ingen direkt brådis.

Postat: tis feb 21, 2006 20:23
av gbak
Jag skulle aldrig våga köpa en så känslig del som en hel glasfiberfront och sedan frakta den hem utan att själv ha embalerat den.

I allmänhet så är jänkefirmor dåliga på att packa så att delarna kommer i ett stycke.
Jag har tagit hem tre paket från olika speed shoppar i US och två av gångerna så fick jag trasiga grejor pga dålig/usel embalering.

Mid American Motorworks (Madvet) var iallafall generösa och snabba med ersättningen och tog sitt ansvar för usel packning.
Eckler's var det värsta jag varit med om och tillhör definitivt bottenskiktet både map packning och ersättning.

Debbie är tillmötesgående så länge hon kan sälja.....

Handla någon annanstans!

Postat: tis feb 21, 2006 20:25
av Kermit
Ajdå, lät inte bra :(

Tack för infon iaf, får höra mig för hur fasen man ska lösa eventuell frakt och vem man kan beställa genom.

Postat: tis feb 21, 2006 20:29
av Keller
Kermit skrev:Ajdå, lät inte bra :(

Tack för infon iaf, får höra mig för hur fasen man ska lösa eventuell frakt och vem man kan beställa genom.
du kanske kan beställa tillsammans med någon/några andra i klubben, var ju inte länge sen nån här inne hade en tråd om att samköra lite grejer..!

Postat: tis feb 21, 2006 20:50
av Peter
Ha kvar fronten och bygg den med -80talet i tankarna..Plysch,ball strajpning osv. 80 talet kommer att komma tillbaka inom bilstylingen. 8)

Postat: tis feb 21, 2006 20:52
av Kermit
Peter skrev:Ha kvar fronten och bygg den med -80talet i tankarna..Plysch,ball strajpning osv. 80 talet kommer att komma tillbaka inom bilstylingen. 8)
Haha.. Ok, om du lovar att köpa av mig den dyrt sen ;)

Postat: tis feb 21, 2006 21:35
av Johan Fräjdin
Corvette Central tar 950 USD för en handupplagd front i ett stycke.
Visst är det trist om den blir skadad i frakten, men du lär ju få gegga lite med polyester ändå...

Postat: tis feb 21, 2006 21:46
av Kermit
Johan Fräjdin skrev:Corvette Central tar 950 USD för en handupplagd front i ett stycke.
Visst är det trist om den blir skadad i frakten, men du lär ju få gegga lite med polyester ändå...
1099 USD vad jag kan se? 950 är bara från hjulhusen och frammåt :( Dessutom verkar den sakna den nedre "balken" under grillen (vad den nu heter). Kanske bara är fotot som är kapat, men tror inte det.. Jämför:

Bild

Bild

Men det är sant, man lär måste plasta ordentligt ändå så nån mindre skada är ju inte hela världen.. Men ändå onödigt.

Postat: tis feb 21, 2006 22:17
av Johan Fräjdin
1099 stämmer nog.

De har ju samma foto för alla fronter, men i texten står det:

"Front ends come with header bars and nose reinforcements installed."

...vad det nu betyder?

Postat: fre mar 03, 2006 15:58
av Janne2
Hittade Den här på ebay när jag letade efter headlights. Kan det vara något, visserligen från en 72:a
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1972-Cor ... dZViewItem

eller item nr:4618340165

//Janne

Postat: fre mar 03, 2006 16:18
av Kermit
Oj då.. Det där var ju klart intressant! Visserligen vill man helst ha en orginal 68-front, men.. Det är ju väldigt trevligt med en komplett front med popup-lysen etc.

Visserligen har jag precis snackat med EAT och dom hade fronter till bra pris, så jag var precis på väg att beställa en därifrån :) Man kanske får testa bjuda och se hur billigt dom släpper den. Tack så mycket för tipset!

Postat: fre mar 03, 2006 21:34
av Kermit
Tror jag får skippa detta.. Snackade med killen, han kommer inte att släppa den för under $4000 :? . Lite för mycket för mig. EAT har fronter för 12k, men då är det såklart lite fix att byta dem, plus att man får köpa till header/nosebar, grill, krom mm. Har även kollat på dom från Ecklers som verkar helt ok, men det blir dyrare om man räknar in frakt, moms, tull etc. Så just nu lutar det mot eats.