Sida 2 av 2
Postat: lör sep 02, 2006 17:54
av alberto.becker
gbak skrev:Vad har du stoppat in för pryttlar i ditt block?
Och vilka bearbetningar gjorde du på blocket?
Har du nån känsla för om jag vågar gå upp till 11.5 i komp eller om det är för mycket för gatkörning?
Själv blev jag rekomendead att inte överstiga 11:1. 10,4:1 blev det för min del med den uppsättning toppar jag anv. Ang frigång i blocket så behövs det inte slipas något i blocket med den här veven, endast masering av oljetråget.
www.summitracing.com
ESP-10350375057I (vikt 50lbs )
ESP-5700BBLW
TRW-8KH860CP30
FLU-670100
TCI-399273
Postat: lör sep 02, 2006 22:25
av gbak
Har jag fattat allt rätt så har du en internt balanserad vev, stämmer det?
Jag trodde att alla 383/400 vevaxlar skall balanseras externt.
Postat: lör sep 02, 2006 23:08
av alberto.becker
gbak skrev:Har jag fattat allt rätt så har du en internt balanserad vev, stämmer det?
Jag trodde att alla 383/400 vevaxlar skall balanseras externt.
Helt rätt! Intern bal. Hmm varför skulle 383 och 400 vara externt?

Nä hoppas ingen har lurat i dig det.
Mv A/B
Postat: sön sep 03, 2006 11:50
av gbak
Robban på Speed Pro hävdar att 383/400 skall balanseras externt.
Jag har frågat Robban någon gång om skillnaden mellan extern/intern balansering och när det ena eller andra varianten skall göras.
Men jag fattade aldrig riktigt när man väljer ext/int balansering.
Finns det någon som kan reda ut begreppen ?
Det tycks ju finnas internt balanserade vevar.
Om jag köper en sådan så kan jag ju använda min fina 7 1/4" fluid damper och behöver inte köpa en std dämpare.
Postat: sön sep 03, 2006 12:39
av ornet
Jo det skulle jag med vilja veta.
Finns det att läsa nånstans eller om någon kan förklara?
Postat: sön sep 03, 2006 13:03
av alberto.becker
gbak skrev:Robban på Speed Pro hävdar att 383/400 skall balanseras externt.
Jag har frågat Robban någon gång om skillnaden mellan extern/intern balansering och när det ena eller andra varianten skall göras.
Men jag fattade aldrig riktigt när man väljer ext/int balansering.
Finns det någon som kan reda ut begreppen ?
Det tycks ju finnas internt balanserade vevar.
Om jag köper en sådan så kan jag ju använda min fina 7 1/4" fluid damper och behöver inte köpa en std dämpare.
Hmm mycket ska man höra

. Jag tycker att du ska prata med Robert och be han ge en vettig förklaring till det han påstår.
Vet inte om det är kitten han relaterar till efter som det brukar vara ext,bal vevar i dom.Ang Int eller Exs ballansering har ju allting med att göra vilket veven är ballanserat med. Tror jag bara sett ett kit från Worlds product som var internt bal.
A/B
Postat: sön sep 03, 2006 13:17
av M Nordin
gbak: kollat med andra typ Persåker, Lövéns? CSB 400 var externbalanserad när den kom och eftersom många 383 gjordes av nedslipade 400 vevar så fortsatte man... Fö blev väl alla smallblockare ext balanserade iom 1 piece seal (?). Vill minnas att skälet till externbalansering är att är billigare (vad annars?) genom att veven kan göras mer smäcker då det inte behövs en massa "skrot" för att ge balans. Mkt enklare att kompensera detta på damper/svänghjul istället.
MVH
MN
Postat: sön sep 03, 2006 16:40
av alberto.becker
M Nordin skrev:gbak: kollat med andra typ Persåker, Lövéns? CSB 400 var externbalanserad när den kom och eftersom många 383 gjordes av nedslipade 400 vevar så fortsatte man... Fö blev väl alla smallblockare ext balanserade iom 1 piece seal (?). Vill minnas att skälet till externbalansering är att är billigare (vad annars?) genom att veven kan göras mer smäcker då det inte behövs en massa "skrot" för att ge balans. Mkt enklare att kompensera detta på damper/svänghjul istället.
MVH
MN
Håller med dig om att det är biligare men att det skulle gå åt mera skrot bara för att det är Int,bal förstår jag inte?

. Ang vikten på Ext eller Int,bal vev så är den rätt lika enligt vad jag har kollat. Alla har vi säkert rätt på vårat vis. Lycka till med alla era stroker byggen. Mv A/B

Postat: sön sep 03, 2006 17:15
av prask
På den här länken finns det en massa koola strokerkit.
http://www.speedomotive.com/s-8-small-block-chevy.aspx
extern o intern
Postat: mån sep 04, 2006 8:20
av Ingo
alberto.becker skrev:M Nordin skrev:gbak: kollat med andra typ Persåker, Lövéns? CSB 400 var externbalanserad när den kom och eftersom många 383 gjordes av nedslipade 400 vevar så fortsatte man... Fö blev väl alla smallblockare ext balanserade iom 1 piece seal (?). Vill minnas att skälet till externbalansering är att är billigare (vad annars?) genom att veven kan göras mer smäcker då det inte behövs en massa "skrot" för att ge balans. Mkt enklare att kompensera detta på damper/svänghjul istället.
MVH
MN
Håller med dig om att det är biligare men att det skulle gå åt mera skrot bara för att det är Int,bal förstår jag inte?

. Ang vikten på Ext eller Int,bal vev så är den rätt lika enligt vad jag har kollat. Alla har vi säkert rätt på vårat vis. Lycka till med alla era stroker byggen. Mv A/B

Visst är 400 motorn externbalanserad orginal,har för mig att den har speciella svängdämpare o dyl?
Postat: mån sep 04, 2006 10:02
av M Nordin
Ingo: Jo, det var ju det jag skrev

. Fast det gäller inte om man kör på syntetolja

Ang balansering - även om ingen verkar tro vad jag säger så - så kan man balansera internt. Är man petig balanserar man varje vevtapp men då måste finnas material nog för att göra justeringar eller så skiter man i det och balanserar externt med hjälp av damper/flexskiva istället. Varvar man mkt är det knappast en höjdare att köra externt balanserat då veven lär börja flexa ut (även om "systemet" är i balans kan ju ingående delar vara i obalans.
MN
Postat: lör sep 09, 2006 0:40
av gbak
alberto.becker:
Hur mycket fick du pynta för din internbalansering?
Här kan man läsa lite mer om balansering:
http://www.rpmmachine.com/engine-balancing.shtml
Postat: sön sep 10, 2006 9:24
av alberto.becker
Lämnade allt till Lövens som vidarbefodrade arbetet till säkra killar i Skulltuna. Kan se med blåtta ögat att dom har bearbetat veven,stakarna och kolvarna.
Pris: 3000kr
Vev
stakar
Kolvar
Flexplatta
Damper.
Mv A/B
Postat: sön sep 10, 2006 17:11
av gbak
Tack för svaret!
Då har jag iallafall en uppfattning om i vilken härad en balansering hamnar.
Postat: mån sep 11, 2006 16:24
av gbak
Var det SPM Motor i Skultuna?
De har iallafall prislista ute på nätet så man kan se vad allt kostar.
Blev du nöjd med jobbet de gjorde?
http://www.spm-motor.se/
Postat: tis sep 12, 2006 20:15
av alberto.becker
gbak skrev:Var det SPM Motor i Skultuna?
De har iallafall prislista ute på nätet så man kan se vad allt kostar.
Blev du nöjd med jobbet de gjorde?
http://www.spm-motor.se/
Stämmer nog bra det
Tror inte jag kan klaga på jobbet men å andra sidan har jag inte startat upp motorn heller. Som sagt, syns att dom har arbetat med veven,stakarna och kolvarna. Får se till våren om tänderna skakar ut

.
Mvh A/B
Postat: sön sep 24, 2006 20:45
av alberto.becker
ornet skrev:Jo det skulle jag med vilja veta.
Finns det att läsa nånstans eller om någon kan förklara?
Hej,
på den här länken kan du läsa mycket matnyttiga saker om du vill!
www.turnitedcnc.se
Mv A/B