Sida 2 av 3
Postat: sön okt 07, 2007 17:37
av Mr. Beam
Ingen motorbromsning är planerad - blir väl i så fall rullande landsväg någon gång mest för skojs skull och för att göra de sista injusteringarna av bränsle och tändning. Får ta reda på vilka som kan göra det här omkring, men det blir nog först till våren i så fall.
Tills vidare får jag använda min GTech för att jämföra med innan raset kom.
mvh
Mr. Beam
Postat: tor okt 11, 2007 0:20
av Mr. Beam
Äntligen är topparna klara!
Inget är så vackert som nybearbetat gjutjärn...!
2.19/1.88" rostfria ventiler.... tyvärr svårt att visa portningsjobbet nere i grytan...men det blev bra...
Nu skall jag bara mäta upp vad förbränningsrummen blev till slut, sen åker de på.
mvh
Mr. Beam

Postat: lör okt 13, 2007 4:31
av Mr. Beam
Sista provmonteringen innan slutlig montering...
Kollat att jag har rätt längd på stötstängerna och att rullvipporna ligger centrerat på vetilskaften, samt kollat spelen mellan kolv och ventill för säkerhets skull.
Överdoserade tydligen modelleran en aning
Det tog en halvtimma att rigga modelleran och en timma att bli fri den...kletade ned sig melllan kolv och cylinder så till den milda grad att jag övervägde att ta ur kolven igen... men det gick till sist att få bort allt med diverse bladmått att krafsa med..
Finns tydligen plats för mera lyft...
mvh
/ Mr. Beam
Postat: lör okt 13, 2007 9:17
av KrilleN
Till vänster om ventilerna så är det rätt "platt". Är det kolven mot förbränningsrummet där? Men där är väl lungt så länge det inte tar i, eller ska man ha nått spel minimum spel där?
Postat: mån okt 15, 2007 4:39
av Mr. Beam
Det är "quench" ytan, dvs spalten mellan kolv och den plana delen av toppen som täcker loppet.
En BB gatmotor med stålstakar skall ha minst 0.035" kvar, topplockspackningen inräknat.
Min bild ljuger en aning - jag använde ingen topplockspackning för att just kolla upp denna spalt i samma veva som jag kollade ventil-kolv. Man skall alltså lägga till den komprimerade packningens tjocklek till måtten jag fick.
I övrigt har det bara jävlats i helgen så jag har inte kommit någon vart alls. Har fått riva bort alla vippor, stötstänger och guide plattor igen. Skall slänga dessa guide plattor långt åt skogen...
Hade börjat att justera in lyftarna, då jag såg att en vippa började dumma sig. Jag försökte få fason på den och började fila upp monteringshålen för guideplattorna för att prova olika placeringar.
Efter femtielva lönlösa försök att få guide plattan att styra in rullvippan, så klantade jag mig...plattan hamnade för långt upp och mina fina stötstänger kom i kläm. FAAN!
Synd, hade stress-mekat för att kanske hinna starta upp nästa helg. Nu blir det nog inte förren slutet av November.
mvh
Mr. Beam
Postat: ons okt 17, 2007 4:09
av Mr. Beam
Tja, jag hade ju inget bättre för mig i väntan på prylar, så jag hissade i motorn. Går ju hur bra som helst att byta guideplattor med motorn i.
Det är ju en hel del runt omkring som måste monteras och fixas och jag kan ju faktiskt passa på att göra det i lugn och ro medan jag väntar.
Så nu har Old Iron Man hittat hem igen.
Men blev det inte lite väl mycket..... orange ?
Kromade ventilkåpor kanske skulle lätta upp...eller skall jag låta det skrika GM Chevy Orange ?
/ Mr. Beam
Postat: ons okt 17, 2007 7:07
av Peter
Tycker det e ballt med lite oranget. Låt det va. Lacka även insuget så ser det ut som orginal

Postat: ons okt 17, 2007 8:17
av gbak
Mera bling bling!
Postat: ons okt 17, 2007 12:43
av ornet
Peter skrev:Tycker det e ballt med lite oranget. Låt det va. Lacka även insuget så ser det ut som orginal

Håller med. Tänkte köra orginalorange på min.
Du vet, bling bling trenden kan ju inte vara hur länge som helst. Så var först med nåt nytt

Postat: fre okt 19, 2007 20:41
av Kalle Mankan
Peter skrev:Tycker det e ballt med lite oranget. Låt det va. Lacka även insuget så ser det ut som orginal

Håller med, inge chrome! GM orange likt original!// Kalle
Postat: fre okt 19, 2007 21:27
av Mr SIXPACK
Hallå Mr Bean.
Självklart skall du ha oranga kåpor så som det var orginallackat.
Inget bling bling.
Bästa Corvettehälsningar (från en som snöat in på orginalskick)
Svempa
Postat: fre okt 19, 2007 21:47
av frisk
mmm jag tycker ju dom genomskinliga som man sett på nån bil e häftigt. Frågan e väl bara hur länge dom e just genomskinliga?

Postat: lör okt 20, 2007 4:23
av Mr. Beam
Okej, då får det vara som det är..
Ser ut som en jättepumpa där den sitter men man vänjer väl sig...
/ Mr. Beam
Postat: tis okt 23, 2007 8:24
av M Nordin
döfränt med lackade plåtkåpor = skriker ju "No bullshit here"
MVH
MN
Postat: sön okt 28, 2007 18:52
av Mr. Beam
IT'S ALIVE!!!!
Primad och inställd, small igång direkt efter att fått lite hjälp med startkablar. Trevligt ljud...
25 min @ 2500 rpm för att köra in kammen, jag hoppas verkligen att allt har gått bra - den kokade rejält på slutet.
Lite filmer:
http://s84.photobucket.com/albums/k26/M ... pstart.flv
http://s84.photobucket.com/albums/k26/M ... villig.flv
Postat: sön okt 28, 2007 18:57
av Sandberg
Grattis det där lät ju riktigt bra, nått att se fram mot till nästa säsong

Postat: sön okt 28, 2007 20:25
av Mr SIXPACK
GRATTIS!
Lät ju riktigt bar det där!
Nu är det bara ut å sladda.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Postat: sön okt 28, 2007 20:43
av Målarn59
NICE!!!!
Postat: lör nov 03, 2007 4:48
av Mr. Beam
Hej,
Första riktiga provturen är äntligen avklarad efter att ha fått byta bränslepump och fixa oljeläckage (oljetråg+ventilkåpa...).
Nu håller jag på och justerar in tändningen. Jag har nu ställt in den på 12 grund + 24 mek @ 3200 rpm = 36 total
MEN - skall jag behålla min fördelare som inte har vacuum tillskott för tändningen, utan bara har mekaniskt tillskott eller skall jag behöva skaffa en ny som har både och ?
Kommer jag att märka någon större skillnad på gasrespons?
mvh
Mr. Beam
Postat: lör nov 03, 2007 10:28
av gbak
Grattis!
Jag kör med mekanisk fördelare och har inte noterat några nackdelar.
Om du har en aggresivare kam än orginal så kan du behöva ställa grundtändningen lite högre.
Postat: lör nov 03, 2007 17:42
av Kalle Mankan
Mr. Beam skrev:Hej,
Första riktiga provturen är äntligen avklarad efter att ha fått byta bränslepump och fixa oljeläckage (oljetråg+ventilkåpa...).
Nu håller jag på och justerar in tändningen. Jag har nu ställt in den på 12 grund + 24 mek @ 3200 rpm = 36 total
MEN - skall jag behålla min fördelare som inte har vacuum tillskott för tändningen, utan bara har mekaniskt tillskott eller skall jag behöva skaffa en ny som har både och ?
Kommer jag att märka någon större skillnad på gasrespons?
mvh
Mr. Beam
Vacuum är bara till när du släpper gasen så bildas högre undertryck i insuget vilket i detta skede skall ge dig mer förtändning. Det är därför som fördelar vacuum skall vara kopplad till portat vacuum. Annars kan du får full förtändning på tomgång.Hur som haver så det så att om du har frångått original, så har du inte behov av klocka på fördelaren.
Postat: lör nov 03, 2007 18:16
av Mr. Beam
Om du har en aggresivare kam än orginal så kan du behöva ställa grundtändningen lite högre
Precis det jag misstänker - den verkar vilja ha 16 grader grund men då får jag 40 grader totalt, vilket den inte gillar. Jag tänkte att fullt vacuum kunde ge mig tillskottet på tomgång, men fortfarande bara 36 grader på topp.
Det är därför som fördelar vacuum skall vara kopplad till portat vacuum
Då får jag väl inget tillskott alls på tomgång...eller? Beror väl iof vilken klocka man sätter dit...? Nu har jag 14 mm Hg vacuum på tomgång och det är ju inte direkt för lite.
/ Mr. Beam
Postat: lör nov 03, 2007 19:27
av gbak
Vad har du för fördelare?
Finns det några bussningar du kan byta på den och på så sätt justera din totala tändning?
Här står det lite om förtändning i förhållande till kamduratiom förgasarstorlek mm.
http://www.gnetworks.com/v4files/barryg ... retion.pdf
Postat: sön nov 04, 2007 0:52
av Mr. Beam
Jag har en brytarlös
Mallory 50 series som i och för sig fungerar klanderfritt, men det var ju det här med vacuumtillskottet som den saknar...
Men som tur var så fanns det under rotorn två låsskruvar för att justera max mekaniskt tillskott och efter att ha laddat ner några PDF
härifrånså ser det ut som om jag kan justera tillskottet mellan 0 och 28 grader, samt ändra tändkurvan med ett färdigt fjäderkit.
Så nu lär jag väl prova med 16+20 grader till att börja med och se om det svarar bättre.
Postat: ons nov 07, 2007 20:31
av Mr. Beam
Är det någon som har synpunkter och erfarenheter av en BG Speed Demon 750 cfm med vacuumstyrda portar ?
Jag måste ha en ny förgasare
/Mr. Beam
Postat: ons nov 07, 2007 21:39
av Peter
Köp en redig dubbelpumpare istället. Vacuumförgasare kan man ha på Vanar och Pickuper.
Postat: ons nov 07, 2007 23:29
av Mr. Beam
Kan ju tillägga att jag dras med en TH400 och 3.08 i utväxling....
en redig dubbelpumpare
Typ en Holley 4150 då eller?
/ Mr. Beam
Postat: sön nov 11, 2007 23:57
av Kalle Mankan
an ska på ingalunda vis underskatta en vacuumstyrd förgasare. Vad ska du bilen till, mest gata och sen lite strip? I sånna fall ska du ha en vacuumstyrd förgasare. Hur ofta öppnar du det andra steget när man cruisar gatan fram? En dp tenderar bara att bli svår att få optimal, hög soppa förbrukning och fel blandning på gatan. Skall du dock trycka plattan i mattan frö det mesta så är en dp bra. Tänk på att killarna och tjerna i stock kan köra nior med vacuum förgasare.
En vacuum förgasare levererar det flöde som behövs. Är det så att du har en 750 så flödar den max just detta. Men är det så att din motor(pump) bara vill ha, eller kan suga åt sig 700cfm så stannar det sekundära steget på en vacuum förgasare på just detta, alltså det öppnar inte fullt, till skillnad från en dp som förutsätter att du du skall pumpa in just 750cfm. Däri ligger fördelarna. Om du skaffar en 4160 typ 3310 eller så, konvertera då till 4150 så att du kan byta munstycken på sekundär sidan.
Demon skall vara bra då du kan byta idle bleeds på denna. Då kan du få mer möjligheter att justera in rätt tomgångsblandning. Är ju lite begränsat i övrigt på dessa förgasre, med andra ord det går inte. Du kan bara jusetara mängden bränsle luftblandning på tomgångsskruvarna. Vet dock inte om dessa demon street förgasare har denna möjlighet, att byta idle bleeds. Vet dock att en 4150 inte har detta. För att göra samma manöver på en sådan fögge måste du borra, och borrar du fel måste slå in en ny bleed och börja om.
Postat: mån nov 12, 2007 18:01
av Mr. Beam
Vad ska du bilen till, mest gata och sen lite strip?
Ja ungefär, samt kunna skrämma någon tysk M- och S-bil.... på gatan....
Men att sitta i ändlösa bilköer på någon sommar cruising är inte riktigt min grej.
Jag är inne lite på samma linje som du med vaccum istf mek. Däremot vill jag ju ha responsen som en mekanisk ger men helst slippa byta stall och utväxling, men då ser det ut att bli en omöjlig kombination eller på sin höjd en halvdålig kompromiss.
Det lutar mot att det blir en vacuum i alla fall, mest för enkelhetens skull.
Bränsleförbrukning och bigblock hör ju ändå inte ihop, så för den sakens skull spelar det mindre roll med någon liter hit och dit...
Vet dock inte om dessa demon street förgasare har denna möjlighet, att byta idle bleeds
Nja, det ser ut som om det genast blir besvärligt om justerskruvarna inte räcker till. Mighty Demon verkar ha den möjligheten om jag fattat det rätt.
Däremot så verkar Holley ha kommit ut med en ny
4150 HP Streetsom ser riktigt sexig ut....
Också viktigt med en fugge som inte blir begränsande för eventuella utvecklingar av motorn....
mvh
Mr. Beam
Postat: mån nov 12, 2007 19:16
av Sandberg
Om jag skulle köpa nytt idag och inte var ute efter orginal så skulle jag nog pröva ett insprutningssytem typ detta som är bolt on. Kostar ju lite mer men verkar kul att labba med.
http://www.retrotekspeed.com/