Fusable Link?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

det gnistrar för att solenoiden tar lite ström men att kontakterna innuti den är slut så att själva startmotorn inte får nån ström. men om du först tjuvkopplar solenoiden och sen dom två stora kontakterna så borde den starta
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

det är nog lika då att försöka få ner startmotorn på nåt sätt. då måste du komma under bilen
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Jo, fast rent praktiskt, hur gör jag det?
Några 2 stora kontakter har jag inte, jag har en stor kontakt på solenoiden, och 2 små (märkta S och R), men kommer inte ihåg vilken som var S och viken som var R ...

Hittade en länk som jag tyckte var intressant, kanske inte genomförbart, men ändå en god idé eftersom det ständigt är problem med startmotorn när den blir överhettad av Headers:
http://www.novaresource.org/starter.htm
kungricky skrev:det gnistrar för att solenoiden tar lite ström men att kontakterna innuti den är slut så att själva startmotorn inte får nån ström. men om du först tjuvkopplar solenoiden och sen dom två stora kontakterna så borde den starta
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

dom två stora i solenoiden ena som batterikabeln kommer in den andra som går till själva startmotorn. men kom ihåg att få ström till kontakt s först sen korsluter du dom 2 stora. kabel i ska ju som sagt gå till tändspolen om du har en tändspole med förkopplingsmotstånd så den behöver du inte bry dig om
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Nexxus,

byt till en ministarter av bra kvalitet så slipper du problemet med att den blir överhettad av headersvärmen !

Jag köpte en på Hansen Racing för under 2000 kr och den fungerar klockrent, hade samma strul innan som alla andra med originalstarter och headers.
Köp en med separatmonterad solenoid typ en sån här:

http://www.jegs.com/images/photos/500/555/555-10022.jpg

Tyvärr köpte jag först en ministarter hos en annan firma men den var inte av ngn höjdarkvalitet så den ligger på hyllan nu...

//Hagge
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Har du kollat batteriet, mitt la uppenbarligen av i vintras, hjälpte varken med ministarter eller nya kablar från batteriet. Det orkade med belysning o liknande men inte startmotorn. Köpte ett begagnat batteri (med 600A startström) på skroten och dit med den gamla startmotorn, som nu varvar som den aldrig gjort förr. Så kolla batteriet en gång till. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Har testat ett annat nyladdat batteri... och som jag skrev tidigare, även provat med starthjälp från en annan bil med noll resultat.
Tror inte mitt problem ligger i batteriet.
Lysena och vindrutetorkarna funkar, de brukar inte riktigt orka med om man har ett dåligt batteri heller.
Så tills vidare får eländet stå tills jag får hjälp med den till en GDS...
Har ju en fungerande solenoid liggandes som jag kan testa med isåfall.
Don Tomaso skrev:Har du kollat batteriet, mitt la uppenbarligen av i vintras, hjälpte varken med ministarter eller nya kablar från batteriet. Det orkade med belysning o liknande men inte startmotorn. Köpte ett begagnat batteri (med 600A startström) på skroten och dit med den gamla startmotorn, som nu varvar som den aldrig gjort förr. Så kolla batteriet en gång till. 8)
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Har nu varit på Hansen och inhandlat en ny ministarter ...
Har dock inte monterat ännu, väntar på att få hjälp att rulla igång bilen till en GDS hall ... även om inte problemet låg i startmotorn, så var det väl på tiden att skaffa en dylik i alla fall :)

Den hade ingen kontakt märkt "R", men den skulle man inte behöva enligt intruktionerna. I övrigt hade den bara en liten kontakt, får väl utgå ifrån att den ersätter "S" på den gamla.
Skriv svar