Sida 12 av 23
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör mar 16, 2013 12:29
av peter.holm
Insugspackningarna ditlimmade och packningsmassa påkletat:

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör mar 16, 2013 12:32
av peter.holm
Insuget ditsatt och har återmonterat det mesta runtomkring. Har beställt tv Cable Corrector och ny hållare för gas- och tv-wire.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör mar 16, 2013 12:35
av peter.holm
Såg på något amerikanskt forum att de använda något blått fett när de smorde fönsterhissarna vid renoveringen och det såg ju proffsigt ut med blått tyckte jag. Beställde en tub men fick en hel kartong om 10 tuber så nu har jag fett för att renovera all världens c3:ors fönsterhissar
om någon vill ha en tub kan jag avyttra för självkostnadspris.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: fre mar 22, 2013 19:25
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: fre mar 22, 2013 19:27
av peter.holm
Vad kan då detta vara till?

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: fre mar 22, 2013 19:29
av peter.holm
Ett gör-det-själv-kit för installation av sidepipes kanske, billiga bussningar och vagnsbult från lokala bygghandeln. 108:- fattigare hoppas jag att detta kan bli en bra montagesats för montering av sidepipesen:

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis apr 02, 2013 22:16
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons apr 03, 2013 22:43
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons apr 03, 2013 22:48
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor apr 04, 2013 9:33
av Smuggler
Ser bra ut!! Vad är det för typ av ljuddämpare i rören?
Blir spännande att vrida på nyckeln nu
Jag tycker ljudet är helt ok vid vanlig landsvägskörning. Det blir lite jobbigare vid 30-50km/h om man kör på hög växel så motorn får jobba på låga varv, men det är ju bara att växla ner så är ordningen återställd...
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör apr 06, 2013 18:20
av vett74
Snyggt,trevligt med sidepipes

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör apr 06, 2013 21:12
av peter.holm
med hjälp av ena sonen meckades det dit växellåda, sidepipes, oljestickor mm och idag blev det uppstart och premiärtur. Lite läckage vid pluggarna i insuget men motor och låda verkar täta. Ljudet är suveränt, vid gaspådrag hörs motorn verkligen och vi fick många tummar upp när vi gled genom stan idag.
En och annan tant som höll för öronen men det får man väl se som positivt
I morgon blir det lite mer utförligare tester av låda mm.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör apr 06, 2013 21:31
av peter.holm
I onsdags beställde jag en kardan från
http://www.northwestpropshafts.com/ och på fredag förmiddag låg detta hemma:
Kardanen är en Heavy duty-variant som med tillverkning, knutkors och frakt fanns hemma hos mig för 2100:-. Det är 500:- billigare än vad Svea skulle ha för att korta och balansera min gamla kardan...
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons maj 15, 2013 15:18
av axelg89
peter.holm skrev:I onsdags beställde jag en kardan från
http://www.northwestpropshafts.com/ och på fredag förmiddag låg detta hemma:
Kardanen är en Heavy duty-variant som med tillverkning, knutkors och frakt fanns hemma hos mig för 2100:-. Det är 500:- billigare än vad Svea skulle ha för att korta och balansera min gamla kardan...
Hej Peter,
Håller själv på att beställa kardan från samma firma och undrar lite vad du valde för tjocklek på din? Är du nöjd med den?
Mvh
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons maj 15, 2013 15:25
av peter.holm
Den skulle egentligen ha varit tre tum men de ringde och ville ha detta bekräftat när jag inte hade tillgång till att mäta om det fanns plats för den grövre kardanen så den här blev drygt 2 tum har jag för mig.
Mycket nöjd med kardanen och deras service, kan varmt rekommenderas.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons maj 15, 2013 20:40
av axelg89
peter.holm skrev:Den skulle egentligen ha varit tre tum men de ringde och ville ha detta bekräftat när jag inte hade tillgång till att mäta om det fanns plats för den grövre kardanen så den här blev drygt 2 tum har jag för mig.
Mycket nöjd med kardanen och deras service, kan varmt rekommenderas.
Peter
Tackar för svaret

Nu när du har facit i hand, hade en kardan i 3" fått plats? Vad satt det för kors bak, 1330?
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons maj 15, 2013 20:49
av peter.holm
Ja, en 3-tum skulle funka och ja, det är ett 1330-kors bak.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons maj 15, 2013 21:25
av axelg89
peter.holm skrev:Ja, en 3-tum skulle funka och ja, det är ett 1330-kors bak.
Peter
Härligt, då kanske det blir lite corvetteåkning även för mig i sommar

. Sidepipesen blev riktigt snygga på bilen förresten, jag är ledsen att behöva gå ifrån sådanna på min.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 18:35
av peter.holm
Labbade lite i somras med guvernören och fick efter några försök till växlingarna runt 5700 rpm.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 18:38
av peter.holm
Det var helt hopplöst att köra med de gamla gatdäcken så inför Malmby införskaffades det ett par slicks. Nu var det bara att gasa men lyckades inte knäcka tolvan, 13.1 blev bästa tid.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 18:41
av peter.holm
Till nästa år är renovering av bakaxel och byte av utväxling till 3.90 prioriterat. Klumpen lämnad till Nova-Jörgen som nu väntar på leveranser från Usa.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 18:43
av peter.holm
Något annat som är prioriterat inför 2014 är uppgradering till insprutning (VEMS kanske!?), byte till rullkam samt en allmän översyn av motorn.
Motorn lyftes iaf ur.
Och var snabbt ute!

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 18:46
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 18:48
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 18:51
av peter.holm
Och nu är motorn i molekyler. Ett kamlager som är dåligt samt ett flertal styrningar i Procomp-topparna som är rejält snedslitna. Kan kanske bero på taskig vipparmsgeometri

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 18:54
av peter.holm
Svetsade in en mutter i lådan så jag kan sätta tempgivaren direkt i tråget. Lådan kommer att återigen lämnas bort för översyn och lite förstärkning.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 18:55
av peter.holm
Plockar bort tanken för att svetsa in sumpen. Slangarna var nya i våras men redan nu är de spruckna och torra. Nu j-lar blir det an-kopplingar och rör/slangar i allt som rör bränsle!

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 18:57
av peter.holm
Dubbla Volvo-filter samt en Bosch 044-kopia bränslepump borde räcka till min motor. AN-kopplingar förstås

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 18:59
av peter.holm
Kommer inte att använda original-röret från tanken men passar på att kona röret för AN-koppling. Blir en plugg här tv.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:03
av peter.holm
Sumpen ditsvetsad i tanken, f-n vad dåliga vi är på att svetsa, både svetsen och jag

Efter mycket provtryckande och efterjustering blev den iaf tät. Har 3 stycken AN-8-utgångar från sumpen, kan vara bra att ha kanske. Satte en svetsmutter M18 i botten för att enkelt kunna tömma tanken på bränsle.
Lite karosserikitt döljer mina fula svetsar
