Sida 12 av 23

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör mar 16, 2013 12:29
av peter.holm
Insugspackningarna ditlimmade och packningsmassa påkletat:

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör mar 16, 2013 12:32
av peter.holm
Insuget ditsatt och har återmonterat det mesta runtomkring. Har beställt tv Cable Corrector och ny hållare för gas- och tv-wire.

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör mar 16, 2013 12:35
av peter.holm
Såg på något amerikanskt forum att de använda något blått fett när de smorde fönsterhissarna vid renoveringen och det såg ju proffsigt ut med blått tyckte jag. Beställde en tub men fick en hel kartong om 10 tuber så nu har jag fett för att renovera all världens c3:ors fönsterhissar :mrgreen:

om någon vill ha en tub kan jag avyttra för självkostnadspris.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre mar 22, 2013 19:25
av peter.holm
Oljekylare för nya automaten monterad. Nu blir det 3/8-rör istället för originalets 5/16:

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre mar 22, 2013 19:27
av peter.holm
Vad kan då detta vara till?

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre mar 22, 2013 19:29
av peter.holm
Ett gör-det-själv-kit för installation av sidepipes kanske, billiga bussningar och vagnsbult från lokala bygghandeln. 108:- fattigare hoppas jag att detta kan bli en bra montagesats för montering av sidepipesen:

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tis apr 02, 2013 22:16
av peter.holm
Renoverad och preppad TH700R4-låda. Tog tid att få hem men hoppas den ska motsvara förväntningarna.

Bild

Bild

Bild

Förbockade lite stålrör som ska gå från lådan till oljekylaren:

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: ons apr 03, 2013 22:43
av peter.holm
Nu när växellådan äntligen är på plats kunde jag börja montera mina nya sidepipes. Det blev en hel del torrprovning och en del bankande innan jag hade frigång överallt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: ons apr 03, 2013 22:48
av peter.holm
Och till slut ser det ut såhär med sidepipes och de lite skabbiga tröskellisterna på plats:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Rören har en tight och fin passform mot karossen vilket jag tycker är snyggt. Har sett en del sidepipes som ligger ganska långt ut från karossen vilket jag inte gillar.

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor apr 04, 2013 9:33
av Smuggler
Ser bra ut!! Vad är det för typ av ljuddämpare i rören?
Blir spännande att vrida på nyckeln nu 8)
Jag tycker ljudet är helt ok vid vanlig landsvägskörning. Det blir lite jobbigare vid 30-50km/h om man kör på hög växel så motorn får jobba på låga varv, men det är ju bara att växla ner så är ordningen återställd...

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör apr 06, 2013 18:20
av vett74
Snyggt,trevligt med sidepipes :)

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör apr 06, 2013 21:12
av peter.holm
med hjälp av ena sonen meckades det dit växellåda, sidepipes, oljestickor mm och idag blev det uppstart och premiärtur. Lite läckage vid pluggarna i insuget men motor och låda verkar täta. Ljudet är suveränt, vid gaspådrag hörs motorn verkligen och vi fick många tummar upp när vi gled genom stan idag.
En och annan tant som höll för öronen men det får man väl se som positivt :mrgreen:

I morgon blir det lite mer utförligare tester av låda mm.

Peter

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör apr 06, 2013 21:31
av peter.holm
I onsdags beställde jag en kardan från http://www.northwestpropshafts.com/ och på fredag förmiddag låg detta hemma:
Bild

Kardanen är en Heavy duty-variant som med tillverkning, knutkors och frakt fanns hemma hos mig för 2100:-. Det är 500:- billigare än vad Svea skulle ha för att korta och balansera min gamla kardan...

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: ons maj 15, 2013 15:18
av axelg89
peter.holm skrev:I onsdags beställde jag en kardan från http://www.northwestpropshafts.com/ och på fredag förmiddag låg detta hemma:
Bild

Kardanen är en Heavy duty-variant som med tillverkning, knutkors och frakt fanns hemma hos mig för 2100:-. Det är 500:- billigare än vad Svea skulle ha för att korta och balansera min gamla kardan...
Hej Peter,

Håller själv på att beställa kardan från samma firma och undrar lite vad du valde för tjocklek på din? Är du nöjd med den?

Mvh

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: ons maj 15, 2013 15:25
av peter.holm
Den skulle egentligen ha varit tre tum men de ringde och ville ha detta bekräftat när jag inte hade tillgång till att mäta om det fanns plats för den grövre kardanen så den här blev drygt 2 tum har jag för mig.

Mycket nöjd med kardanen och deras service, kan varmt rekommenderas.

Peter

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: ons maj 15, 2013 20:40
av axelg89
peter.holm skrev:Den skulle egentligen ha varit tre tum men de ringde och ville ha detta bekräftat när jag inte hade tillgång till att mäta om det fanns plats för den grövre kardanen så den här blev drygt 2 tum har jag för mig.

Mycket nöjd med kardanen och deras service, kan varmt rekommenderas.

Peter
Tackar för svaret :) Nu när du har facit i hand, hade en kardan i 3" fått plats? Vad satt det för kors bak, 1330?

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: ons maj 15, 2013 20:49
av peter.holm
Ja, en 3-tum skulle funka och ja, det är ett 1330-kors bak.

Peter

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: ons maj 15, 2013 21:25
av axelg89
peter.holm skrev:Ja, en 3-tum skulle funka och ja, det är ett 1330-kors bak.

Peter
Härligt, då kanske det blir lite corvetteåkning även för mig i sommar 8). Sidepipesen blev riktigt snygga på bilen förresten, jag är ledsen att behöva gå ifrån sådanna på min.

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör nov 09, 2013 18:35
av peter.holm
Labbade lite i somras med guvernören och fick efter några försök till växlingarna runt 5700 rpm.

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör nov 09, 2013 18:38
av peter.holm
Det var helt hopplöst att köra med de gamla gatdäcken så inför Malmby införskaffades det ett par slicks. Nu var det bara att gasa men lyckades inte knäcka tolvan, 13.1 blev bästa tid.

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör nov 09, 2013 18:41
av peter.holm
Till nästa år är renovering av bakaxel och byte av utväxling till 3.90 prioriterat. Klumpen lämnad till Nova-Jörgen som nu väntar på leveranser från Usa.

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör nov 09, 2013 18:43
av peter.holm
Något annat som är prioriterat inför 2014 är uppgradering till insprutning (VEMS kanske!?), byte till rullkam samt en allmän översyn av motorn.

Motorn lyftes iaf ur.

Bild

Och var snabbt ute!

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör nov 09, 2013 18:46
av peter.holm
Kommer att bli lite osorterat nu då man river och sliter i det mesta fn :lol:

Gör en sump till tanken.

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör nov 09, 2013 18:48
av peter.holm
Drar ett 1/2"-alurör från tanken till motorn.

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör nov 09, 2013 18:51
av peter.holm
Och nu är motorn i molekyler. Ett kamlager som är dåligt samt ett flertal styrningar i Procomp-topparna som är rejält snedslitna. Kan kanske bero på taskig vipparmsgeometri :?:

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör nov 09, 2013 18:54
av peter.holm
Svetsade in en mutter i lådan så jag kan sätta tempgivaren direkt i tråget. Lådan kommer att återigen lämnas bort för översyn och lite förstärkning.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör nov 09, 2013 18:55
av peter.holm
Plockar bort tanken för att svetsa in sumpen. Slangarna var nya i våras men redan nu är de spruckna och torra. Nu j-lar blir det an-kopplingar och rör/slangar i allt som rör bränsle!

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör nov 09, 2013 18:57
av peter.holm
Dubbla Volvo-filter samt en Bosch 044-kopia bränslepump borde räcka till min motor. AN-kopplingar förstås 8)

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör nov 09, 2013 18:59
av peter.holm
Kommer inte att använda original-röret från tanken men passar på att kona röret för AN-koppling. Blir en plugg här tv.

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör nov 09, 2013 19:03
av peter.holm
Sumpen ditsvetsad i tanken, f-n vad dåliga vi är på att svetsa, både svetsen och jag :x Efter mycket provtryckande och efterjustering blev den iaf tät. Har 3 stycken AN-8-utgångar från sumpen, kan vara bra att ha kanske. Satte en svetsmutter M18 i botten för att enkelt kunna tömma tanken på bränsle.
Lite karosserikitt döljer mina fula svetsar :mrgreen:

Bild

Bild