
Min bil, ett litet C3 projekt.
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
En depåbild från Mantorp-helgen.


Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hejsan Ricky !
Efter allt slit och jobb med din bil så måste det kännas otroligt skönt
!! Att det mesta funkar som du hade tänkt, sen att det ser väldigt bra ut oxå, är ju ett extra "plus" ! 
Efter allt slit och jobb med din bil så måste det kännas otroligt skönt


Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tack Peter. 
Ja det är verkligen kul att det mesta "fallit på plats", funkar och är helt så jag nu kan fokusera på detaljarbete i vinter.
//Ricky.

Ja det är verkligen kul att det mesta "fallit på plats", funkar och är helt så jag nu kan fokusera på detaljarbete i vinter.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Min bil står vid Myrsjön, du bor väl rätt nära ?
Vore ju skam att inte komma förbi o hälsa på en gammal endurobroder
Vore ju skam att inte komma förbi o hälsa på en gammal endurobroder

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Myrsjön?? Ja då jäklar är vi inte långt ifrån varandra.Bengt skrev:Min bil står vid Myrsjön, du bor väl rätt nära ?
Vore ju skam att inte komma förbi o hälsa på en gammal endurobroder

Kanske en garage-fika vore på sin plats.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Eller en drös pilsner.... Missade Mantorp p.g.a. att jag var hemma i garaget o bytte transaxel.
Den small i Juni på Malmby o en ny införskaffades i Fredags... Alltid e det nåt skit. 


C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Trist då det pajjar mitt i säsongen sådär.Bengt skrev:Eller en drös pilsner.... Missade Mantorp p.g.a. att jag var hemma i garaget o bytte transaxel.Den small i Juni på Malmby o en ny införskaffades i Fredags... Alltid e det nåt skit.

Bara att bita ihop å ge järnet.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Just nu är det lite stiltje i garaget men jag har i alla fall masat mig iväg och fått bilen vägd. 
Vågen stannade på 1510kg totalt med 1/4 tank (kanske 20 liter).
Fördelningen var:
Fram 790kg
Bak 720kg
I dag har jag ingen krängningshämmare monterad bak, ej heller störtbågen sitter på plats.
Inget reservhjul eller balja.
Lägger man därtill vikten av förare så är man faligt nära 50/50 viktfördelning.
Med full tank blir det antagligen mer vikt på bak än fram.
IMO ganska roliga och imponerande siffror för en bigblockbil med järntoppar och ett chassie där den enda egentliga medvetna lättningen är aluminiumfälgarna.
Har inte riktigt koll på viktskillnaden i allt som är bytt i framvagnen men det känns som att vad man tjänat i vikt med lättare delar har man förlorat i form av tung krängningshämmare och ramförstärkningar.
Är det någon annan som vägt sin bil som har lust att delge resultatet här?
Gärna både bigblock och smallblock, vore kul att se skillnaderna på dessa.
//Ricky.

Vågen stannade på 1510kg totalt med 1/4 tank (kanske 20 liter).
Fördelningen var:
Fram 790kg
Bak 720kg
I dag har jag ingen krängningshämmare monterad bak, ej heller störtbågen sitter på plats.
Inget reservhjul eller balja.
Lägger man därtill vikten av förare så är man faligt nära 50/50 viktfördelning.
Med full tank blir det antagligen mer vikt på bak än fram.
IMO ganska roliga och imponerande siffror för en bigblockbil med järntoppar och ett chassie där den enda egentliga medvetna lättningen är aluminiumfälgarna.
Har inte riktigt koll på viktskillnaden i allt som är bytt i framvagnen men det känns som att vad man tjänat i vikt med lättare delar har man förlorat i form av tung krängningshämmare och ramförstärkningar.
Är det någon annan som vägt sin bil som har lust att delge resultatet här?
Gärna både bigblock och smallblock, vore kul att se skillnaderna på dessa.

//Ricky.
Senast redigerad av Ricky den tis sep 27, 2011 9:18, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Min -73:a BB med järn rakt igenom och en TH400 väger 1590kg med fulltank utan förare...
/ Mr. Beam
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Såg på "Garaget" att du har en T-top, undrar om det påverkar något kilo hit eller dit?Mr. Beam skrev:Min -73:a BB med järn rakt igenom och en TH400 väger 1590kg med fulltank utan förare...
/ Mr. Beam
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tjena Ricky,
En fråga: Gjorde du någon modifiering på plåten som sitter i kuggstångsstyrningen på vilka styrstagen är bultade?? Försökte leta i din tråd men jag hittade inget.
Vad jag funderar på är om inte den plåten är lite för vek mellan infästningspunkterna för uniballsen? Är din rak och fin fortfarande även efter misshandel på bana?
/Daniel
En fråga: Gjorde du någon modifiering på plåten som sitter i kuggstångsstyrningen på vilka styrstagen är bultade?? Försökte leta i din tråd men jag hittade inget.
Vad jag funderar på är om inte den plåten är lite för vek mellan infästningspunkterna för uniballsen? Är din rak och fin fortfarande även efter misshandel på bana?
/Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Såg på "Garaget" att du har en T-top, undrar om det påverkar något kilo hit eller dit?
Säkert. Tippar på 8-10 kg bara i T-top luckorna. Från -73 och fram tillkom även en massa vikt i form av krockbalkar i front och dörrar samt ljuddämpande asfaltsmattor i golv och dörrar.
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Halloy Daniel.Smuggler skrev:Tjena Ricky,
En fråga: Gjorde du någon modifiering på plåten som sitter i kuggstångsstyrningen på vilka styrstagen är bultade?? Försökte leta i din tråd men jag hittade inget.
Vad jag funderar på är om inte den plåten är lite för vek mellan infästningspunkterna för uniballsen? Är din rak och fin fortfarande även efter misshandel på bana?
/Daniel

Jag gjorde inga modifieringar på den plåten.
Jag har faktiskt inte kollat den efter att jag efterdragit bultarna..
Jag återkommer då jag krypit under bilen.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Så är det nog.Mr. Beam skrev:
Säkert. Tippar på 8-10 kg bara i T-top luckorna. Från -73 och fram tillkom även en massa vikt i form av krockbalkar i front och dörrar samt ljuddämpande asfaltsmattor i golv och dörrar.
/ Mr. Beam

Något som kan anses som en ren lättning på min bil är nog förresten kuggstången kontra den gamla orginalstyrningen med styrsnäcka, cylinder och en massa styrstag kors och tvärs.

Förresten har jag ju glasfiberfjäder bak också, den är nog betydligt lättare än orginal stålfjädern..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Ricky du nämner viktfördelningen fram/bak den ser ju bra ut , hur är den sidled alt. (med/utan Ricky) ???
Hälsn. Christer (stickan) Jonsson
Hälsn. Christer (stickan) Jonsson
/Christer 

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Haha, elaking där..Chrippe skrev:Ricky du nämner viktfördelningen fram/bak den ser ju bra ut , hur är den sidled alt. (med/utan Ricky) ???
Hälsn. Christer (stickan) Jonsson


Funkar bra på Mantorp med mycket högersvängar i alla fall. Mycket tryck på ytterhjulen..

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hejsan !
Chrippe tänker nog inte helt fel ( om det nu var så han tänkte
), vill man ha en så bra inställd bil som möjligt, så borde man ju sitta i när man gör typ 4 -hjulsinställning ?! Det är säkert överkurs men, 85 - 100 kg gör nog en del !
Chrippe tänker nog inte helt fel ( om det nu var så han tänkte


-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
75 t-top 760 kilo fram och 740 på bakhjulen med mig i. smallblockare t10super låda glasfiberbak å inga krocksäkerhetsgrejer fram eller bak inget reservhjul heller , halv tank . ja å så var det ju 110 kilo ricky i den
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
glömde säga. inga krängningshämmare varken fram eller bak. tycker den går som en gokart ändåkungricky skrev:75 t-top 760 kilo fram och 740 på bakhjulen med mig i. smallblockare t10super låda glasfiberbak å inga krocksäkerhetsgrejer fram eller bak inget reservhjul heller , halv tank . ja å så var det ju 110 kilo ricky i den
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
kan inte säga att det kränger så mycke här http://www.youtube.com/watch?v=SIaKC729Dvwkungricky skrev:glömde säga. inga krängningshämmare varken fram eller bak. tycker den går som en gokart ändåkungricky skrev:75 t-top 760 kilo fram och 740 på bakhjulen med mig i. smallblockare t10super låda glasfiberbak å inga krocksäkerhetsgrejer fram eller bak inget reservhjul heller , halv tank . ja å så var det ju 110 kilo ricky i den
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
1390kg utan förare låter ju helt OK.kungricky skrev:75 t-top 760 kilo fram och 740 på bakhjulen med mig i. smallblockare t10super låda glasfiberbak å inga krocksäkerhetsgrejer fram eller bak inget reservhjul heller , halv tank . ja å så var det ju 110 kilo ricky i den

Hur är bilen beskaffad? Alutoppar, aluinsug etc? -Annan lättning?
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
kungricky skrev: glömde säga. inga krängningshämmare varken fram eller bak. tycker den går som en gokart ändå
Jag körde min egen bil förra året med SB krängningshämmare fram tillsammans med BB fjädrar, VBP 360LB glasfiberfjäder och ingen krängningshämmare bak och min bil krängde rätt skapligt, inte så det kändes svajjigt på vanlig väg men på bana vart det lite mjukt.kungricky skrev: kan inte säga att det kränger så mycke här http://www.youtube.com/watch?v=SIaKC729Dvw

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
om jag går igenom allt så är det inga krocksäkerhetsgrejer fram, alukylare med dubbla elfläktar, alltså ingen orginalelfläkt. blir betydligt lättare än orginalkylare med alla det plåtar å krimskramset runt
. alu insug med järntoppar.
egettillverkat generator och servopumpsfäste som är lättare och 1000 ggr bättre än orginal.
manuell super t10 låda som är väldigt mycke lättare än automaten.
avgassystem som går så rakt och kort som möjligt med endast 2 ljudämpare som mynnar ut i mitten under nummerplåten på bilen. några kilo blir det ju där med.
inget reservhjul eller eller reserhjulshållare finns kvar.
egentillverkad inredning förrutom dörrkonsoler och instrumentbräda.
golvmattan är gjord av biltemas bagagerumsmatta och blev även den betydligt lättare än orginal.
har ju även sänkt bilen ca 4 cm som aven det gör att jag tycker bilen knappt kränger nåt.
. alu insug med järntoppar.
egettillverkat generator och servopumpsfäste som är lättare och 1000 ggr bättre än orginal.
manuell super t10 låda som är väldigt mycke lättare än automaten.
avgassystem som går så rakt och kort som möjligt med endast 2 ljudämpare som mynnar ut i mitten under nummerplåten på bilen. några kilo blir det ju där med.
inget reservhjul eller eller reserhjulshållare finns kvar.
egentillverkad inredning förrutom dörrkonsoler och instrumentbräda.
golvmattan är gjord av biltemas bagagerumsmatta och blev även den betydligt lättare än orginal.
har ju även sänkt bilen ca 4 cm som aven det gör att jag tycker bilen knappt kränger nåt.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Kikade på denna fabriks-spec och det ser ju ut som min bil i stort sett väger som en orginalbil.Ricky skrev:Just nu är det lite stiltje i garaget men jag har i alla fall masat mig iväg och fått bilen vägd.
Vågen stannade på 1510kg totalt med 1/4 tank (kanske 20 liter).
Fördelningen var:
Fram 790kg
Bak 720kg
LS5 bil med Servo styrning, servobromsar och radio.
3486lbs eller 1581kg.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Senast redigerad av Chrippe den tor jan 12, 2012 23:01, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer 

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Min var också så tight så den kilade då man trädde uniballsen på axeln, tog faktiskt och smärglade av axelstunpen för att den skulle glida på lite lättare.
Axeln behöver ju inte sitta fast i uniballsen (det gör den ju med sättskruvarna i ändarn) men den bör ju heller inte glappe.
//Ricky.
Axeln behöver ju inte sitta fast i uniballsen (det gör den ju med sättskruvarna i ändarn) men den bör ju heller inte glappe.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tack Ricky ! Nu behöver jag inte grubbla längre.
För nu begriper jag hur du förstår , som Kurtan sa till en han interjuvade .
Mvh. Christer som snart drar till Florida 16/11 m. familj i 2 veckor.
För nu begriper jag hur du förstår , som Kurtan sa till en han interjuvade .
Mvh. Christer som snart drar till Florida 16/11 m. familj i 2 veckor.
/Christer 

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Satan i gatan , bra att man smärgade lite i taget , man behövde inte smärga mycket för att , sen kunna trycka i axeln i uniballsen med hård handkraft.
/Christer
/Christer
/Christer 

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Sjysst att det löste sig! 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Senast redigerad av Chrippe den tor jan 12, 2012 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer 
