72 Coupe Stroker fuel injected
-
- Corvetteälskare
Re: 72 Coupe Stroker
Satte en AN-6 svetsmutter för returledningen istället för den dåliga slanganslutningen som sitter original. Mera kitt förstås...

-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
Svarvade också fyra stycken dummy-spridare som kan användas som fixturer när hylsorna ska svetsas i insuget. Jocke Cedergren (Hemi-Cuda kanske känns bekant) lånar så gärna ut sin verkstad och han får också äran att svetsa detta när han får tillbaka sin TIG-svets från reparation.
Här är fulerailsen kapade till två bitar och gängade 1/2" NPT i ändarna (Lyssna INTE på de som säger att det ska vara 3/8" NPT!!) och dummyspridarna klara.

Här är fulerailsen kapade till två bitar och gängade 1/2" NPT i ändarna (Lyssna INTE på de som säger att det ska vara 3/8" NPT!!) och dummyspridarna klara.

-
- Corvetteälskare
Har under ett par veckors tid mailat fram och tillbaka med Jeff på Compcams om vilken kam jag ska ha till min motor. Efter en del dividerande kom vi fram till att jag ska ha en av deras XFI-kammar men den slipas med 110 graders lobe separation samt att de slipar den som en small base circle diameter kam för att vara säker på att den inte tar i stakarna.
Så nu är kam, Beehives-fjädrar, retainers, lås, shims, fjäderhöjdsmikrometer mm skeppat från Comcams via Jetcarrier. Kommer också att behöva köpa nya vipparmar med 1.6-utväxling samt nya stötstänger. Lyftare köptes i Sverige av en kille som endast testat dem i motorbänk en gång, hoppas det är justa grejer...
För den intresserade ser kamkortet ut såhär:

Så nu är kam, Beehives-fjädrar, retainers, lås, shims, fjäderhöjdsmikrometer mm skeppat från Comcams via Jetcarrier. Kommer också att behöva köpa nya vipparmar med 1.6-utväxling samt nya stötstänger. Lyftare köptes i Sverige av en kille som endast testat dem i motorbänk en gång, hoppas det är justa grejer...
För den intresserade ser kamkortet ut såhär:

-
- Corvetteälskare
Lite svårt att se kanske men tittar man noga ser man att några styrningar är ordentligt slitna. Vet inte riktigt varför de är olika slitna men kan misstänka dålig vipparmsgeometri. Ventiltätningarna satt med sugpassform, kanske är de för "bra"? Ser också tecken på ventilskaften att jag haft ventilflyt då vissa av dem är riktigt "tillhamrade". Tycker också att motorn känts klen på högre varv men har väl delvis misstänkt min gamla 3.08-utväxling i bakaxeln.

Blir mycket imponerad över dina grundliga arbeten. 
Tänkte själv installera en sump till tanken under vintern för att säkerställa bränsletillförseln och förbereda för en eventuell framtida uppgradering av motorn.

Tänkte själv installera en sump till tanken under vintern för att säkerställa bränsletillförseln och förbereda för en eventuell framtida uppgradering av motorn.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvetteälskare
Sista racet för säsongen, End of season i Eskilstuna som kördes på Fabriksgatan, 201 meter. Ungefär 6.30 in i filmen ser man tydligt att jag i början leder klart före Ricky´s kusin (?) Matte Bergh, mitt enda problem är de resterande 199 metrarna
http://www.youtube.com/watch?v=Rh38aQbJdtE

http://www.youtube.com/watch?v=Rh38aQbJdtE
Kusin Matts såg ut som han sov lite i starten. 
Visste du att han på sent 70-tal hade en L88 Corvette?
Motorn från den bilen sattes i en Chevelle och blev street racer..

Visste du att han på sent 70-tal hade en L88 Corvette?
Motorn från den bilen sattes i en Chevelle och blev street racer..

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvetteälskare
Jamen, Matte var fram och pratade Corvette med mig innan tävlingen. Trevlig kille som kom med ett och annat matnyttigt tips!
Fy f-n vad hans bil gick, jag hörde inte ens min egen bil när han svischade förbi!
Fy f-n vad hans bil gick, jag hörde inte ens min egen bil när han svischade förbi!
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
Riktigt snyggt! Jag är också avundsjuk på sumpen
men är själv för rätt om ansiktet för att svetsa i tanken, är det bara dumheter? Hur förberedde du den innan svetsning?

-
- Corvetteälskare
Jag sköljde tanken med avfettning och sedan blåste ur den under ett par dagar med tryckluft. Kopplade även in dammsugaren ett tag och sög ur ev. ångor på slutet. Blev iaf ingen smäll när jag började borra och svetsa i den!
Sumpen blev större än vad man kan tro, testade hur mycket den rymde och den rymmer faktiskt 2,8 liter.
Peter
Sumpen blev större än vad man kan tro, testade hur mycket den rymde och den rymmer faktiskt 2,8 liter.
Peter
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
-
- Corvetteälskare
Började plocka lite med de retrofitlyftarna jag köpte på blocket, artikelnumret på kartongen är 853-16 men jag tycker de ser ut att vara solida rullyftare, inte hydrauliska som de ska vara. Nog borde man väl kunna se tydligt om det är hydrauliska lyftare?
Ska ta ett par bilder på dem och lägga ut sedan. De är inte ens märkta Compcams, nu har man väl varit sådär dumsnål igen
Ska ta ett par bilder på dem och lägga ut sedan. De är inte ens märkta Compcams, nu har man väl varit sådär dumsnål igen

-
- Corvettefanatiker
Hejs
Ser det inte ut som det är lösa delar i stötstångsänden så är dom nog ganska säkert solida..
Hur fin ska din bil bli? Jag är mycket imponerad!
HA ETT GOTT NYTT ÅR!
Ser det inte ut som det är lösa delar i stötstångsänden så är dom nog ganska säkert solida..
Hur fin ska din bil bli? Jag är mycket imponerad!

HA ETT GOTT NYTT ÅR!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
Tack Magnum och gott nytt år till dig och alla andra som kikar in här ibland!
Cedergren brukar pika mig för allt jobb jag gör och pengar som plöjs ner men det syns ju inget utåt för gemene man och lite så har det blivit. Tanken är ju att lacka bilen och på med stora däck och fälgar men hittills har jag fastnat mestadels i motor och låda. Fast det är faktiskt det jag tycker är kul och var också grundtanken med bilen
Skulle ju bygga stormotor men plöjer fortfarande ner tid och pengar på den här motorn men kör med den iaf ett år till, bla för att lära mig det här med insprutning och tändning från tex VEMS.
Lyftarna jag köpte låg förpackade såhär:

Men när jag kikar närmare på dem ser de väldigt solida ut

Tror inte ens att detta är Compcams-lyftare
Får bli att beställa nya!
Peter
Cedergren brukar pika mig för allt jobb jag gör och pengar som plöjs ner men det syns ju inget utåt för gemene man och lite så har det blivit. Tanken är ju att lacka bilen och på med stora däck och fälgar men hittills har jag fastnat mestadels i motor och låda. Fast det är faktiskt det jag tycker är kul och var också grundtanken med bilen

Skulle ju bygga stormotor men plöjer fortfarande ner tid och pengar på den här motorn men kör med den iaf ett år till, bla för att lära mig det här med insprutning och tändning från tex VEMS.
Lyftarna jag köpte låg förpackade såhär:

Men när jag kikar närmare på dem ser de väldigt solida ut

Tror inte ens att detta är Compcams-lyftare

Peter
-
- Corvetteälskare
Vattenslipade lite på fuelrailsen och körde sedan lite autosol för hand och nu ser de blanka och trevliga ut. Ska man kanske pulverlacka själva insuget silver?
Såg också någonstans att man fräste bort dividern på den här typen av insug när man konverterar till insprut, någon som har en åsikt om detta?

Såg också någonstans att man fräste bort dividern på den här typen av insug när man konverterar till insprut, någon som har en åsikt om detta?

Schysst att sälja fel lyftare av ett annat märke i rätt kartong
Man blir aldrig klok på hur många dårar det finns där ute...
Spännande att läsa om ditt motorbygge!
Gott nytt år förresten!

Man blir aldrig klok på hur många dårar det finns där ute...
Spännande att läsa om ditt motorbygge!
Gott nytt år förresten!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***